tamiya df-03 topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door mike-modelbouw14, 4 aug 2006.

  1. sitmark

    sitmark

    Lid geworden:
    8 mei 2008
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Bornem Belgie
    Bedankt!

    ..in afwachting van het nieuwe chassis ben ik nog steeds op zoek naar een winkel die de 'gpm alloy front gearbox lower mount' lijkt ook niet gemakkelijk te vinden. (bij rcmart is het niet in stock).

    Dit weekend is de rear gearbox WEER afgebroken aan het zwakste deel waar de schoktower aan de gearbox vast zit. Opgelost met superlijm en met ijzerdraad mijn eigen 'stiffener' gemaakt, foto's komen vanavond wel.

    Ik sta er eigenljik verbaasd van dat dit niet bestaat, een aluminium rear gearbox, en ik sta er nog mee van verbaasd dat tamiya zo'n overduidelijk mankement in de wagen laat zonder een hopup voor te maken...

    Ik mis ook een upper deck voor de DF-03, niemand aan gedacht om een upper deck te maken zodat het geheeld wat stijver is?

    P.S. als anderen op zoek zijn naar een 7 cell conversion of een langere wheelbase, zoek gewoon op 'monotuning' in ebay.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2008
  2. Immo

    Immo

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    5
    Blauw of Zilver?
    GPM ALLOY F GEAR BOX LW MT DF3008 fits TAMIYA DF-03 Blu - eBay (item 180210646792 end time Aug-22-08 23:29:48 PDT)

    GPM ALLOY F GEAR BOX LW MT DF3008 fits TAMIYA DF-03 Sil - eBay (item 180210646806 end time Aug-22-08 23:30:02 PDT)

    Ik had m binnen een week in huis
     
  3. sitmark

    sitmark

    Lid geworden:
    8 mei 2008
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Bornem Belgie
  4. crashingbird

    crashingbird

    Lid geworden:
    31 mei 2006
    Berichten:
    223
    Hallo df03 guys!

    Ik kocht ook zo'n wagentje (blijkt deze van 'Defty' te zijn !)
    De laatste drie lokale clubraces v/h seizoen zou ik de DI eens willen uitproberen in standaardvorm, enkel met de slipper als hop-up !
    De concurrenten hebben topmateriaal , de meesten rijden met Losi XX4 al dan niet de WE, en ik wil eens bewijzen dat je in de stock klasse ook kan presteren met een 'eenvoudige' Tamiya.
    De motor is een 27X1 GM stock motor, maar deze zal wel geen probleem zijn voor het chassis, als ik zo jullie brushless geweld hier lees ;-)

    Wel heb ik nog wat vragen ivm die shocks : aangezien ik enkel de originele heb (en deze geen al te beste reputatie hebben) hoorde ik toch graag van jullie, welke hiervoor de beste setup is !
    Het circuit is mixed (aarde/kunstgras/tapijt) met enkele kleine 'vervelende' jumps en 1 dubbele grote, waar je eigenlijk eerder net over wipt dan het echt nodig is te jumpen !

    1)welke demperplaatjes vooraan ?
    2)welke achteraan ?
    3)dikte olie (ik gebruik Losi en Asso olie) ?

    Momenteel is dit resp vooraan plaatje 1, achteraan 3, en 45 Losi olie
    Als ik deze van 30cm hoogte laat vallen, hoor je het chassis al ploffen.

    4)En hoe voldoen die standaard banden ? Deze hebben waarschijnlijk wel een lange levensduur, maar leveren ze ook voldoende grip?
    5)Was hier ook iemand die Proline Dirt Hawgs uitprobeerde ? Bevindingen?
    6)Rijdt hij op een ofroad circuit sneller met de center oneway ?

    thx,
    kurt
     
  5. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Tja, denk niet dat je veel mensen zult vinden die de df-03 gebruiken om te racen, daar is het chassis, met zijn slappe bruggen en veel wrijving in de aandrijving niet echt geschikt voor. Zeker met een 27T zul je merken dat de cardanaandrijving wel heel robust is, maar niet erg hard zal gaan met die motor.

    De DF-03 is naar mijn mening een prima auto om lekker te bashen en is doordat ie van relatief slap kunstof is gemaakt erg sterk, hij buigt eerder dan dat ie breekt.

    De standaard shocks zijn niet goed te krijgen naar mijn mening, moeten in ieder geval sterkere veren op, anders krijg je hem absoluut niet stabiel. Dikkere olie kan wel, maar dan breekt de plastic behuizing makkelijk open bij een wat grotere sprong.

    Maar ik zou kijken naar een betere auto om op circuit mee te komen, bv een DB-01, die is niet zo heel veel duurder maar wel een echte circuit auto naar mijn mening.
    Ik heb de shocks vervangen door de goedkope 3racing versie, die komen met goede veren en ik heb ze gevuld met Kyosho 500, nu heb ik geen last meer van klappen op het chassis bij landen (en mijn zoontje laat hem flink springen !)

    Standaard bandjes hebben flink grip, maar slijten best snel.. Ik gebruik nu de 3racing kant en klare sets, die gaan een stuk langer mee, maar hebben weinig grip, daar zul je met racen niks aan hebben. Ik rij met TZ 23T en een enkele keer met de 4600 brushless.

    Maar misschien dat een paar echte off roads racers wat betere info hebben.

    ps. De stabs zijn wel een aanrader denk ik als je echt gaat racen, ik vind dat ze het erg goed doen, auto gaat al 'stuiterend' een heel stuk beter rechtdoor !

    (Ik rij zelf alleen on road circuit, kan je niet veel meer helpen op off road gebied)
     
  6. sitmark

    sitmark

    Lid geworden:
    8 mei 2008
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Bornem Belgie
    Ik rij met de standaard 3racing shocks, met losi 45 zowel voor als achteraan.

    De standaard banden zijn niet slecht, maar de levensduur is niet echt lang als je ook op tarmac gaat rijden, de proline dirt hawghs zijn een goede all-rounder, maar op verhard zand kijk ik de tegenstanders na die met noppenbandjes rijden...

    Het chassis zal altijd de grond raken, tenzij je een stukje pvc buis oid om de vering doet (hier zijn vast wel topics over).

    center oneway weet ik niet, maar met de front oneway zijn 180° bochten nemen veel gemakkelijker, zoals op onze track er 2 zijn...
     
  7. sitmark

    sitmark

    Lid geworden:
    8 mei 2008
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Bornem Belgie
    @ snoebel: na een tijd breekt het chassis op alle platsen waar het buigt hoor.

    Ik ben een beetje ontgoocheld door deze wagen, nu ik elke hopup heb geinstalleerd die er is en iets qua stevigheid op performance impact heeft (behalve de arpjes die de wielen vast houden, die wou ik absoluut standaard houden, als die breken is dat het goedkoopste en gemakkelijkst te vervangen-bewust een zwak punt gekozen)

    maar al deze verstevigingen zijn nefast, ik had hem beter standaard gehouden, tja nu ziet hij er goed uit, maar rijden, nee hoor!

    waar ik m'n maat zijn trf501x en lazer zx-5 vroeger net niet bij kon houden word ik nu volledig verloren gereden!
     
  8. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Tuurlijk breekt alles.. maar als ik het vergelijk met bv een DB-01 is ie veel sterker tijdens het bashen etc.. Mijn zoontje laat de auto echt flink springen en knalt overal tegenaan, heb nog weinig schade gehad.. Tis een beetje de ontlading dat ie met de df-03 lekker kan knallen.. op circuit moet ie netjes rijden ;-)

    Maar ben met je eens, tis geen auto om mee te kunnen bij echte wedstrijden, daar kun je je geld beter in een andere auto steken.

    Snel te koop zetten en wat leuks kopen lijkt me dan, zijn genoeg mensen zoals ik die het een geweldige auto vinden en geen wedstrijd ermee rijden.
     
  9. sitmark

    sitmark

    Lid geworden:
    8 mei 2008
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Bornem Belgie
    Sja, ondertussen heb ik wel al veel tijd en geld in deze DF-03 gestoken, ik zal de foto's zoals hij nu is wel nog op bouwverslagen zetten. Ik ben er wel best trots op, maar ik vind het spijtig dat hij niet zo goed rijd... :D
     
  10. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Maar meerijden achteraan in het veld zou voor mij geen optie zijn, je wilt toch minimaal een beetje vooraan kunnen rijden.. Ok, rijderkwaliteiten spelen natuurlijk ook mee, maar om nou een auto te hebben die niet mee kan lijkt me alleen maar frustrerend.

    Ik rij ook met een FW-05RR tussen de wat snellere 720's en V-OneRRR's, maar ik weet zeker dat mijn rijkwaliteiten de beperkende factor zijn.. nog niet de auto.. Zou dit wel de auto zijn kocht ik meteen wat beters.

    Ben benieuwd naar de foto's :) Maar als ie echt zover omgebouwd is kun je toch makkelijk voor dat geld een DB-01 kopen ? Zoveel duurder is die nou ook weer niet.
     
  11. sitmark

    sitmark

    Lid geworden:
    8 mei 2008
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Bornem Belgie
    Inderdaad, maar ik heb de DF-03 voor 80eur kunnen kopen en hij was in nieuwstaat. Ik heb er dan stuk per stuk upgrades voor gekocht om uiteindelijk te merken dat ik veel te veel heb uitgegeven :rolleyes:

    Het is zoals je zegt, als de auto de beperkende factor is haal je een andere, de losi xxx-4 is dan ook al onderweg ;)
     
  12. sitmark

    sitmark

    Lid geworden:
    8 mei 2008
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Bornem Belgie
    foto van mijn df-03:
    [​IMG]

    De rest van de foto's staan in het bouwverslag ;)
     
  13. Starter

    Starter

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    13
    Hoi allemaal,

    Ik heb sinds kort een standaard DI om samen met m'n zoontje mee te rijden (Je moet toch een excuus hebben voor deze uitgaven ;):))
    Ik heb het volgende probleem, na een bocht komen de voorwielen niet helemaal terug in de neutrale positie door speling op de stuurinrichtin voor (niet op de servo) Ik wil dit gaan vervangen door alu parts maar welke:confused: 3racing, Yeahracing, topcad...:confused: en verhelpt dit mijn probleem??
    Verder heb ik een aandrijas verbogen ( steen is sterker dan DI) ook hier een groot verschil in uiterlijk en prijs, maar welke blijft het langste heel? Mijn zoontje heeft nog niet de perfecte oog, hand, zender coordinatie :D)

    Wie helpt mij??
    groetjes
     
  14. sitmark

    sitmark

    Lid geworden:
    8 mei 2008
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Bornem Belgie
    Kijk even bij df-03-nu-wel-bijna-goed

    3Racing is hogere kwaliteit dan TopCad en Yeahracing, maar ik heb hier nog niet veel verschil in gemerkt, alls gaat stuk... :D

    Als de besturing niet terug in neutrale positie komt(ik heb het niet over een beetj speling, want dat is normaal) en duidelijk naar een kant gaat zit waarschijnlijk dat metalen kokertje waar je besturing rechts om pivoteert niet goed, kijk eens na of dat niet naar boven is gekomen en daar niets is af gebroken?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. crashingbird

    crashingbird

    Lid geworden:
    31 mei 2006
    Berichten:
    223

    Ben je zeker dat er geen speling op de servosaver zit ? Als het de originele uit de kit is, dan is dit de oorzaak van je probleem, was bij mij ook zo !
    Ik heb deze vervangen door een beter Tamiya exemplaar : Tamiya nr 51000, ofwel een goed exemplaar van Kimbrough nemen !

    grtz,
    Kurt
     
  16. Starter

    Starter

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    13
    Het zit niet in de servo saver. Er zit speling in het deel waar de stang van de serno aan vast zit. Ik zie niets wat afgebroken is o.i.d.
    Volgens mij zit r speling op het asje en die krijg ik er niet uit:(. Ga het zo nog een keer proberen en anders wordt het shoppen:D
     
  17. Joris R.

    Joris R. Guest

    Misschien als je een foto post kan ik je wel helpen?
    Ik heb m'n DF-03 nu al een dik jaar en nog geen dergelijk probleem gehad.
     
  18. Starter

    Starter

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    13
    Ik heb net nog even zitten sleutel. Het probleem wordt deel veroorzaakt door de servosaver (is verholpen) maar hij komt nog steeds niet helemaal terug. k ga ff het draadje over fotos plaatsen lezen, wordt dus vervolgd.
    Het gaat om het draaiende deel waar de stuurstang aan zit rechts naast de cardan
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2008
  19. Joris R.

    Joris R. Guest

    Op het eerste zicht zie ik niets bijzonders. heb je misschien wat close-ups waar je denkt het probleem te zitten en een foto van dat asje dat er niet uit wil(asje+Diff).Ik vraag mss wel veel maar mss kan ik je helpen :)
     
  20. sitmark

    sitmark

    Lid geworden:
    8 mei 2008
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Bornem Belgie
    Het metalen buisje waarrond je besturing draait dat je zit zitten zit waarschijnlijk niet goed. Dit zit rechtstreeks vast met een vijsje aan de onderkant, draai eens aan dat vijsje en kijk naar het metalen buisje.
    Je gaat zien dat het buisje mee draait.
    klem op een of andere manier (ik deed het met een schroevendraaier) het metalen buisje vast en draai de vijs harder hhat, het buisje valt dan op zijn plaats en hopla, speling weg!
     

Deel Deze Pagina