beginnersvliegtuig voor 15cc tweetakt?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door robert14, 24 sep 2008.

  1. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Ik wil een vliegtuig voor mijn os max 90 hebben. Ik heb alleen nog nooit gevlogen. Wie heeft een suggestie? het is een 15cc tweetakt motor. zender, ontvanger en servo''s heb ik al.

    Olaf
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Great Planes PT-60

    Oerdegelijk, vliegt goed, je moet hem wel zelf bouwen...

    Arf toestellen die goed vliegen:
    Graupner Trainer 60 (als deze nog bestaat?)
    Hype Trainer 70


    Groet,
    Gerben
     
  3. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    inderdaad wel goede opties. het is voor een klasgenoot van mij (Olaf). we hadden eht erover en hij zei dat hij ook wel wou vliegen en nog een OS MAX en een zender enzo had liggen. nu alleen nog een vliegtuig erbij ;)

    ik weet niet of een big lift voor deze motor een optie is?? evt iemand die digitale tekeningen ervan heeft??
     
  4. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    15cc is meer dan genoeg voor een biglift.
    op mijn club vliegt er ook een met een 15cc
    meer dan genoeg power zelf met een hukepack + zwever is het nog voldoende
     
  5. janus

    janus

    Lid geworden:
    2 mrt 2004
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Tilburg
    Olaf
    Ik wil je niet ontmoedigen. Maar het lijkt mij dat een beginnersvliegtuig met een 15cc motor te hoog gegrepen is. Een 15 cc vliegtuig vraagt ervaring en die doe je op met een trainersvliegtuig.
    Neem eerst les met een hoogdekker trainer o.a. ARF Calmato met een 6,5 of 7,7 cc motor.
    Je kunt dan het vliegtuig voor de 15 cc bouwen.
    Succes, Janus
     
  6. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Waarom zou juist 15 cc te hoog gegrepen zijn? Op de toestellen die hier aangeraden worden is dat totaal geen probleem...
    Toestel wordt groter en dus makkelijker te vliegen.......(bij een vergelijkbare kist wat hier het geval is.).
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    motor is wel groter maar het toestel ook, dus qua vleugelbelasting enzo zou het toch niet veel uitmaken? en dan de vliegsnelheid ook niet. grote toestellen zijn neem ik aan ook minder gevoelig voor de wind dus daar zou dan toch wel mee kunnen worden geleds?3

    ik zie zo eigenlijk het ergste probleem niet

    grt robert (dus nu niet olaf)
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.338
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb een Big Lift als trainer gebruikt ... het kan dus wel, maar achteraf gezien had een meer beginnerskist wellicht toch wat makkelijker geweest om m'n brevet mee te halen. En de instructeur die je vriend gaat helpen moet het er wel mee eens zijn. De argumenten die je hierboven noemt kloppen wel, maar iets wat groter is gaat ook harder mis, he?

    Die 15 cc tweetakt is meer dan genoeg voor een Big Lift ... ik vlieg 'm met een 13 cc viertakt.

    Ik heb geen tekeningen voor je, sorry!
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    tuurlijk wordt er overlegd. ik denk dat ik hem binnenkort eerst maar eens met 1 van kisten aan de kabel laat vliegen om te zien of hij het leuk vindt
     
  10. RC-Powerbus

    RC-Powerbus

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    37
    Locatie:
    nederburger
    Dag allen,

    Een grotere kist heeft meer stabiliteit. Helemaal waar. Vliegt ook leuk. Maar bijzonder afhankelijk van welk toestel. Een Trainer .90? ARF?
    Zelfbouw RCM-Senior Telemaster? Spanwijdte 240 cm?
    Als je gaat instappen? Het is te overwegen.

    Algemeen gesteld:
    Een grotere kist is vaak ook een wat zwaardere kist. (even los van het vleugel belastings verhaal, dat doet hier niet zo ter zake)

    Bij aanschaf:
    Nieuw vaak net wat duurder (ARF).
    Kan onhandiger zijn met vervoer, als de vleugel niet deelbaar is.
    Trekkracht van de servo, wellicht moet je naar een wat zwaardere servo gaan zoeken? Er zijn goedkope alternatieven, bij de kwaliteitsmerken toch vaak net wat duurder.
    De 90 2T motor is wat dorstiger, dus hoger verbruik? Bij nieuw aan te schaffen fors duurder. Het is verder ook een beul van een motor.
    Een grotere prop, fractie duurder dan voor een .40? 1x Dat valt wel te overleven. Met een handje vol aan reserve, is het weer prijzig.

    Kortom:
    Met de kosten kan het natuurlijk allemaal best meevallen, als alles exact op z'n plaats valt? Er creatief wordt ingekocht. Alles reeds/nog in de kast hebt staan.

    Maar bij nieuw tikt de kassa toch wel even wat verder door dan bij een .40 lestoestel.
    Bij een calamiteit gaat er ook meer stuk als je pech hebt. En het gaat stuk!

    Het blijft afhankelijk van wat je zelf wil, de eisen die je stelt, beschikbaar budget.

    Als novice zou ik altijd even overleggen met een ervaren vlieginstructeur, daar goed naar luisteren.

    Groet RCP
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2008
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    het voordeel is dat hij al een motor+ prop heeft en alle besturing. het gaat dus puur om het toestel met tank en de brandstof. zelf heb ik hier nog wel een paar platen mooie triplex staan (ook mooi licht). volgende week kom ik misschien weer op de club dus zal dan even overleggen. eerder geen tijd ivm met weekend weg en finale NK F3K.

    ik neem aan dat deze motor gewoon kan rondtuffen op 0% nitro dus gewoon methanol met olie?? (bv klotz)
     
  12. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    in mijn optiek is er maar 1 klein probleem.
    het vlieg gedrag is gewoon goed te noemen.
    alleen als je een klein foutje maakt in de landing zul je veel makkelijker schade hebben.
    het gewicht is dan de bepalende factor (massa traagheid)
    zeker als je kijkt wat b.v. een calmato kan hebben voor je schade hebt.
    met dit in je achter hoofd is het zeker het overwegen waard om de calmato met motor te kopen en de 15cc te gebruiken bij een vervolg kist.
    de calmato kost 120 euro en een 7.5 cc CS kost 65 euro. (prijzen hobby in)
    de calmato is zo goed als compleet tank, wielen, stuurstangen, enz zitten er allemaal bij.
    zender en servos heeft hij al, dan kan hij voor 185 euro vliegen.
    daar bouw je geen biglift voor ook al heb je de motor al
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Robert,

    De bovengenoemde trainers zijn getest met leerlingen en als zeer bruikbaar ervaren voor het lessen. Een grote kist vliegt rustiger en is beter zichtbaar.

    Bij nog grotere modellen zoals bijv een Big Lift wordt het iets lastiger. Die zijn zo groot dat als je ongelukkig land of niet helemaal lekker uitkomt, ze toch behoorlijk schade hebben. De genoemde +-1.85mtr trainers hebben daar veel minder last van.

    Succes,
    Gerben
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik heb eventueel ook nog wel een 6.5cc motor voor hem liggen dus misschien eerst een graupner taxi 2 bouwen (heb ik tekeningen van) en dan als 2e toestel lekker een biglift ofzo?
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.049
    Locatie:
    Nootdorp
    Een Big-Lift is geen goed eerste toestel, ook al vliegt hij goedmoedig.
    Het is een grote bak, en die dient door een ervaren persoon gestuurd te worden.
    De prop van een 15 CC kan een hand vermorzelen met blijvend letsel.

    Begin gewoon met een Calmato of vergelijkbare trainer;)
     
  16. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.975
    Locatie:
    evergem
    een trainer 70 , goed en goedkoop
     
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik denk dat ik hem eerst maar eens een 6.5cc motor doe en tekeningen van een taxi, kan ie eerst daarmee aan de slag gaan en leren vliegen. die 15cc kan dan altijd op een tweede toestel ;)
     
  18. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dit geld voor alle motoren, zowel brandstof en electro
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat valt wel mee: beter zichtbaar, minder last van windvlagen. Als het misgaat is het duurder, en kan inderdaad meer schade aanrichten.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ongelukkige woordkeuze :)
     

Deel Deze Pagina