Prijsverschillen met buitenland, wat te doen?

Ik sta er zelf wat dubbel in, moet ik zeggen. Net een Funtana gekocht, iets meer betaald in de locale winkel dan wanneer ik heb uit Duitsland had laten komen, maar het scheelt een tientje. Da's op dat bedrag iets van 5%. Nou kijk ik naar een Saito 82 voor op dat toestel. In Nederland te koop voor 259 euro. In Amerika stukken goedkoper, in Hong Kong ook. Moeten we de locale middenstand dan niet steunen? Ja, ik vind van wel.

Maar zelfs in Frankrijk, midden in de EU en geheel legaal qua belastingen en zo, vind ik de motor voor 199 euro (ook met demper en gloeiplug, bij een echte winkel, geen internetstunter). Ik zou nog graag onze eigen middenstand steunen, maar als ze 30% duurder zijn dan de buren, beginnen ook mijn principes scheuren te vertonen. Voor de volledigheid, de transportkosten vanuit Frankrijk zijn nog 12 euro, van binnen Nederland 7,50. Dan is het in Nederland "nog maar" 26% duurder als ik het ding in huis heb.

Hoe liggen jullie principes?
 
Tja, in principe denk ik gewoon aan mijn eigen portemonnee...en daar blijf ik ook de baas over.

Ik weeg de verzendsnelheid, risico op bijbetaling, prijsverschil, urgentie gewoon altijd af.
Ik bestel dus gewoon overal, ook in nederland of mijn thuisland Duitsland.

Laatst voor de RS4 een hele stoot alu onderdelen uit Hongkong besteld en dat scheelde me gewoon zo enorm veel dat ik het daar wel moest halen, in NL of Dld werd het gewoon onbetaalbaar...
 
Mijn principes worden in dit soort kwesties toch bepaalt door mijn portemonnee. Wanneer het prijsverschil me te groot wordt dan bestel ik in het buitenland. Ik kan in de winkel een 9grams servo kopen voor € 14,- of in HK voor $ 4,- dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Ook LiPo's vind ik in de NL winkels veel te duur. Ze vroegen laatst voor een 1000MaH 3 cellen pack van 25C slechts € 45,-! Daar zakt mij de broek van af.
 
Dit is weer zo`n topic wat waarschijnlijk gierend uit de klauwen gaat lopen :mad:
 
Laatst bewerkt:
Hahah, middenstand steunen..
Het enige wat ik steun is mijn portemonnee!
 
Misschien is het leuk, om Rhelies voorspelling wat in te dammen, het te beperken tot prijsverschillen binnen Europa. De prijsverschillen gesteund door illigale import ('hopen dat de belastingdienst het pakje niet ziet') lopen toch krom.
 
Tsja een stuk support heb je er in principe niet bij dan en dat gezeur met garantie (retouren) etc dan zou ik voor een paar 10-tjes liever hier kopen . Maar als het echt teveel wordt. Maar goed ik weet ook niet hoe het verder prijstechisch voor bedrijven etc geregeld is au france.
 
Mijn ervaring is dat er over het algemeen wel te praten valt over de prijs, als je kunt aantonen dat je het ergens anders in Europa goedkoper kunt krijgen, ook al is dat in het buitenland. Ik zeg niet dat je het dan tegen dezelfde prijs krijgt als waar je het voor gezien hebt, maar het prijsverschil valt wel te minimaliseren. Tel dan daarbij op een stukje garantie dicht bij huis, is de keus vaak snel gemaakt.
 
Tsja een stuk support heb je er in principe niet bij dan en dat gezeur met garantie (retouren) etc dan zou ik voor een paar 10-tjes liever hier kopen . Maar als het echt teveel wordt. Maar goed ik weet ook niet hoe het verder prijstechisch voor bedrijven etc geregeld is au france.

Dit zullen de lokale handelaren niet graag horen maar mijn ervaring leert me dat op garantievlak je lokaal nog verder van huis bent dan in China. Hier zeurt men (bijna) altijd en zelden of nooit is een garantiegeval volledig kosteloos. Er worden dikwijls onterecht transportkosten naar de hersteldienst of de fabrikant aangerekend. Een gewone omruil heb ik nog maar zelden meegemaakt bij de LHS.
Een mooi alternatief zijn de Nederlandse (rctechnics,...) en Belgische (www.perba.com, ...) webwinkels die legaal geïmporteerde spullen aan toch nog scherpe prijzen verkopen en die naar mijn ervaring een hele goedegarantieregeling bieden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vrij trouw aan mijn lokale winkelier. Dat kost mij soms geld en soms levert het mij geld op. Netto zal ik duurder uitzijn, maar zo heel veel scheelt dat nog niet eens.

Wat daar tegenover staat? Ik krijg altijd een bakje koffie in de winkel, het is er gezellig, ik kan rustig even de spullen bekijken, een doos openmaken, enz. Als ik op zaterdagmiddag mijn lijm op heb, rij ik even naar de winkel en zie daar ik kan een uurtje later weer verder klussen. Als het op zondag zou zijn, zou ik 'm kunnen bellen en krijg ik alsnog m'n potje lijm wel.

In dit specifieke geval, de Saito 82a, zou ik rustig in het buitenland bestellen. Hobby In is de importeur voor Saito in NL en jouw locale winkelier verdient daar niet zo heel veel op.

Overigens is het garantie/serviceverhaal in dit geval niet aan de orde, want HobbyIn levert in mijn ervaring wel erg goede service en heeft alle onderdelen voor de Saito op voorraad. Vandaag bellen is morgen in huis hebben.

Over het algemeen zijn de 'buitenlandbestellers' helemaal niet zo veel goedkoper uit, ze betalen verzendkosten, als ze pech hebben bljift er een keer iets bij de douane liggen, ze hebben geen lokale garantie dus zijn spullen lang kwijt als het kapot is, enz.

Iemand die altijd voor de laatste cent op jacht is, zou dan ook zo eerlijk moeten zijn dat ie niet op zaterdagmiddag toch even dat potje lijm gaat halen bij z'n locale handelaar, wees dan ook zo'n man dat je 4 dagen op je lijm gaat wachten tot ie uit het buitenland gearriveerd is.

Als ik winkelier was en er kwam iemand in mijn winkel die zegt 'daar en daar kan ik het goedkoper krijgen' zou ik zeggen 'dan moet je het lekker daar en daar halen en nooit meer hier terugkomen'. Waarschijnlijk zou ik dan ook niet zo'n succesvol winkelier zijn ;)

Het is de kachel bij de een halen en de pijpen bij de ander. Ik persoonlijk vind dat geen manier van doen, maar weet dat het in de tegenwoordige tijd meer geaccepteerd is.
 
Tsja een stuk support heb je er in principe niet bij dan en dat gezeur met garantie (retouren) etc dan zou ik voor een paar 10-tjes liever hier kopen . Maar als het echt teveel wordt. Maar goed ik weet ook niet hoe het verder prijstechisch voor bedrijven etc geregeld is au france.

Dit zullen de lokale handelaren niet graag horen maar mijn mijn ervaring leert me dat op garantievlak je lokaal nog verder van huis bent dan in China. .

Ik zeg dit juist in het voordeel van de Lokale Modelshop omdat ik liever face 2 face met iemand wil praten om te hoek waar ik dingen kan uitleggen en laten zien met een verhaal en soort van kennisschap kan opbouwen en als ik dan dingen kan terugbrengen is er imo meer vertrouwen in een goed verloop zeker als beginner. Los van het feit dat het qua inspanning en tijd etc voor mij dan gemakkelijker is om naar de Lokale Modelshop te gaan dan weer alles op te moeten sturen enzo.
 
Mijn koopgedrag is hoofdzakelik afhankelijkvan de noodzaak en dringendheid van de onderdelen die ik nodig heb.

heb ik het dringend nodig haal ik mijn spullen bij albatros of hobbyin.

voor lowbudgettoestellen zowiso in china, namen noemen mag niet want dan gooien ze de boel meteen dicht.
Wie in China koopt moet wel beseffen dat het al eens brol kan zijn, niet zagen dan en vuilbak en ander bestellen of ander type. Dit is tenminste de ingesteldheid die ik heb. Garantie hoef ik niet van ginder.

Duurdere spullen veelal in LHS, tenminste als prijsverschil niet te groot is met Duitsland of USA.

Verder nog een tip voor de internetkopers, de Britse Pond staat beter en beter voor onze Euro om daar in te kopen, douane komt hier niet aan te pas, alles is wettelijk in orde.

Zo kost daar bv een DL 50 een 40 euro duurder dan in China, nog steeds duurder maar als je garantie verlangt is het die 40 euro wel te overwegen.

Peter
 
Wat betreft garantieafhandeling; een voorbeeld.

Ik kocht een klein kunstvluchtkistje, ik noem even doelbewust het merk niet, om negatieve reclame te voorkomen. Ik was alleen op ons veld aan het vliegen toen er in een immelman de vleugel eraf brak. Bij inspectie van de brokstukken was goed te zien dat de vleugelbevestigingsplaat (waar de vleugelbouten in gaan) domweg niet goed verlijmd was geweest.

Had ik dat ding via een webshop in het buitenland aangeschaft, had ik zondermeer naar mijn centen kunnen fluiten. Die hadden heel simpelweg geconstateert dat ik het ding zelf aan barrels gevlogen had, dus dat was 'vette pech' geweest.

Mijn locale winkelier kent mij echter en weet dat ik eerlijk ben. Die heeft contact opgenomen met de fabrikant, uitgelegd, het laten zien aan de vertegenwoordiger en ik kreeg kostenloos een nieuw kistje. Kistje kostte destijds toch 200 euro.

Daar heb ik dus, dankzij mijn trouw aan de locale winkelier, 200 euro 'terugverdiend' die ik bij 'goedkoop shoppen in het buitenland' kwijt was geweest. Met de spullen die ik koop, had ik daar heel lang veel goedkoper voor in het buitenland moeten kopen, had ik netto goedkoper uit willen zijn.

Ander voorbeeld.. ik vlieg F3A wedstrijden maar had door motorpech voor de laatste wedstrijd geen toestel ter beschikking. De winkelier heeft zelf een F3A wedstrijdkist en ik heb de laatste wedstrijd mogen vliegen met dat toestel.

Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de 'buitenlandbestellers' ook wel begrijp en dat een groot deel van de locale winkeliers het aan zichzelf te danken heeft dat mensen uitwijken. Op zich is iets meer betalen niet erg, maar dan moet de service ook goed zijn en daar schort het bij veel NL winkeliers toch wel aan. Veel gemaakte fouten door NL winkeliers zijn bv. geen complete oplossingen op voorraad hebben (bv. wel die leuke trainer hebben staan, maar niet de motor die er op hoort, of niet de servo's, niet de ontvanger, enz), het te makkelijk afschuiven van verantwoordelijkheden bij garantie en een slecht beleid met betrekking tot bestellen. Niet zelden moet je er bij lokale winkeliers zelf achteraan gaan of je spullen er al zijn, vaak laat de informatievoorziening op dat punt te wensen over.

Overigens heb ik daar bij m'n huidige winkel weinig last van. Als je namelijk langer trouw bent aan een bepaalde winkelier, weet die winkelier dat jij daar winkelt, en kan hij daar bij z'n inkoopbeleid rekening mee houden, z'n voorraad aan jou aanpassen als het ware..

De lokale winkel is voor een deel ook wat je er zelf van maakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Henri,

ik heb dat ook meegemaakt, U Can Do bij lokale winkel gekocht, eerste vlucht breekt stabilo af in bij eerste rol (nee niet waar je de bespanning lossnijd) van winkel een nieuwe gekregen

LEO F3A gekocht in Duitsland, transportschade aan een vleugel, was niet te zien aan verpakking en na openen doos. resutlaat, pech, geen garantie van winkel.

moraal van het verhaal, alles heeft zijn voor en nadelen, tis maar welke risico's je zelf wil nemen om goedkoper af te zijn, loopt het mis: NIET JAMMEREN want je vraagt er zelf om.
 
Als ik in Nederland iets snel kan krijgen dan haal ik het gewoon om de hoek of bij een internetshop in NL.
Moet ik iets bestellen dan ga ik kijken wat het in prijs scheelt als ik het uit de US of Hong Kong ofzo haal, scheelt het niet veel dan bestel ik het alsnog hier, scheelt het heel veel dan komt het over de grens.
Kleine dingen haal ik sowieso hier. potje lijm, potje verf, schroefjes, whatever, daar ga ik geen 2 weken op wachten. onderdelen, tsja, zit ik net voor een wedstrijd dan haal ik het ook lokaal.

In het geval van jouw motor zou ik mezelf niet bestelen. Een kwart van het geld is toch heel veel, kan je leuke dingen mee doen.
 
sorry maar ook in nederland is garantie niet altijd zo van zelf sprekend.

Ik heb zelf een hPI MT2 18SS. Hier mankeerde het nodige aan bij het bouwen en daarna rijden.

Trekstarter, veer was op 2 punten tegelijk afgebroken, importeur gebeld ja is garantie. Winkel zegt ja ik neem het op met de vertegenwoordiger. Nu bijna 1,5 jaar later nog steeds geen antwoord gehad.

Veren van de 18SS lak laat los, weekt er gewoon af. Commentaar winkelier: ja dat komt door de nitro, waarop ik een test heb gedaan met tamiya veren in een bak nitro en dat ging zonder enige problemen 4 uur erin geen enkel probleem. HPI heeft hooguit paar druppels over de veren heen gehad. Importeur is bekend probleem is garantie. Echter nog steeds geen vervangende onderdelen gehad.

een carson 1/8 onroad.. tweede run met nog inlopende motor dus rustig rijden. Breekt de ophanging rechtsvoor af. Duidelijk aan het kunststof te zien dat die 100% perfect en glad gebroken is. (duidelijk productie foutje). Echter ook vervolg schade aan de wagen want hij klapte vervolgens door dat die niet meer te besturen was tegen een houten wals aan. Bumper barst in en nog wat kleine onderdeeltjes. Winkel zegt weer geen garantie is eigen fout. Ik kom trouwens ook sinds dien niet meer bij die winkel.

Enigste service die je wel krijgt bij een modelwinkel alsj e daar iets koopt is ondersteuning en dat is ook zeker iets waard. Daarom komen mijn dure aankopen eigenlijk altijd bij een modelwinkel vandaan of nederlandse webshop. Heb zelf bijvoorbeeld goede ervaring met een van de grootste in elektronica. Garantie doen ze daar bijna nooit moeilijk over.

webshops zijn daar zoiezo sneller toe geniegd dan de lokale winkels in het algemeen.
 
Kwaliteit bewijst zichzelf. De geldt niet alleen voor een produkt, dat geldt net zo goed voor een winkel. Waarom loopt het bij de ene winkel op elk momet van de dag storm, en zit bij de andere de winkelier zelfs op koopavond nog een krant te lezen? Komt dat wellicht door een stuk service, vakkennis, klantvriendelijkheid? Natuurlijk heeft de lokale modelbouwshop niet alles op voorraad; ook bij hem is ruimte: geld. Maar als hij een redelijke doorstroomsnelheid van produkten heeft, zullen leveranciers/importeurs hem sneller helpen dan een concurrent die eens in de drie weken een bestellinkje doet. En dus heb ik m'n spullen sneller binnen.
Alles staat of valt met een combinatie.

Zo'n 25 jaar geleden was er in Harderwijk een modelbouw- treinen- vlieger- en speelgoedzaak. Die man had een behoorlijk grote voorraad van de meest gangbare modelbouwspullen. Een waar paradijs voor de (beginnende) hobbyist die Roel heette. Ik kocht daar de Seabex One, een offshore werkschip van (toen) 600 gulden. Niet echt een potje verf van een paar piek. Een paar weken later kom ik terug, ik had de vier motoren nodig waarmee het ding voortgestuwd werd. Dus ik vraag om 4 x Mabuchi 540's. Ik kon ze in een kastje zien liggen. De man haalt een sleutel uit z'n broekzak, doet het kastje open pakt de motoren en snauwt: "Aanpakken betekent hier: kopen!"
Zonder 4 Mabuchi's ben ik de winkel uitgelopen, nadat ik betrokkene vrij indringend had uitgelegd wat ik van deze behandeling vond. En uiteraard het verhaal in geuren en kleuren bij mijn club verteld. Niet al te lang daarna werd de winkel gesloten; of het met de klantvriendelijkheid van de eigenaar te maken had of het feit dat hij ziek was, ik weet het niet, maar ik had mijn vermoedens.
Het alternatief was makkelijk: Harderwijk was nóg een modelbouwzaak rijk, met een eigenaar die wél klantvriendelijk was.

En zo is er een andere winkel waar wachttijden van een kwartier geen uitzondering zijn voor je geholpen wordt. Een probleem? Voor mij niet, want meestal krijg je een bak koffie in je handen gedrukt en ik vermaak me wel met kijken naar het aangebodene en luisteren naar de conversaties tussen personeel en klanten. (Kan je overigens een boek over schrijven) Als men écht haast heeft wordt men wel even tussendoor geholpen. Ook hier heeft men niet alles op voorraad, maar de levertijden zijn over het algemeen snel.
Kortom: 90% van m'n spullen koop ik bij een lokale modelbouwzaak. Die overigens 80 km bij mij vandaan is, maar gelukkig rij ik vrij veel door het land.

Wanneer koop ik in het buitenland? In Dortmund. Voor stomme dingetjes die in Nederland vaak een fortuin kosten of niet te vinden zijn. Mini-motortjes met vertraging, lijmklemmen, krimpkous, servosnoer. En ja, één keer een FC-16, een multiswitch en -decoder. Het verschil was in totaal meer dan 150 euro, dus die was met een trip van een dag, met z'n vieren in de auto op LPG, snel verdiend. Bovendien was het erg gezellig...:proost:
 
In principe koop ik ook lokaal. Alleen als het gaat om spulletjes die hij niet direct of helemaal niet kan leveren, bestel ik na wat overleg/gebabbel wel buiten de deur. In het geval het prijsverschil (rekening houdend met toch een leuke korting lokaal) meer dan 15% bedraagt dan is het toch wel een overweging om, zeker duurdere dingen, uit Verweggistan te halen.

Daar komt bij dat als ik iets van sommige A-merken moet hebben, de Nederlandse distributeurs zo traag als dikke poep zijn dat ik soms 3 maanden moet wachten op een onderdeel terwijl het uit Verweggistan binnen 10 dagen op de mat ligt. Dat is iets waar de winkelier niets aan kan doen maar wel de dupe van wordt. :?
 
Kleine dingen haal ik sowieso hier. potje lijm, potje verf, schroefjes, whatever, daar ga ik geen 2 weken op wachten. onderdelen, tsja, zit ik net voor een wedstrijd dan haal ik het ook lokaal.

Dat is juist het koopgedrag waar ik mij aan stoor. Als je wel de potjes lijm snel wilt hebben en ze locaal haalt, wees dan ook zo groot de rest locaal te halen. Of haal alles in het buitenland. Misschien ben ik daar te principieel in, maar stel... jouw volledig in het buitenland aangeschafte toestel gaat vlak voor een wedstrijd kapot, dan mag je locale winkelier je uit de brand gaan helpen.. maar als je een nieuwe kist gaat kopen, wie krijgt dan daar de handel van? Niet de man/vrouw die je net uit de brand geholpen heeft..

Ik denk ook dat daar Roel z'n winkelier over struikelde, waarschijnlijk wist de man niet meer dat Roel z'n schip (boot?, ik weet het nooit) daar gekocht had, en dacht dat dat 'weer' zoeentje was die alles in het buitenland haalt en de motoren bij hem. Dat, of het was gewoon een botte hark, kan ook.

De nederlandse winkelier laat het inderdaad ook teveel liggen soms.. misschien zijn er ook gewoon teveel, zo groot is de markt niet. Diegene waar ik winkel maakt ook z'n fouten, maar door de bank genomen ben ik een tevreden klant. En zoals ik hierboven al uitlegde, netto ben ik niet duurder of mogelijk zelfs goedkoper uit.

Ook ik haal wel eens dingen bij een andere winkel.. in 1% van de gevallen omdat mijn winkelier het niet kan leveren, in de overige 99% omdat het zaken zijn die voor hem niet interessant zijn om op voorraad te hebben.
 
Dat is juist het koopgedrag waar ik mij aan stoor. Als je wel de potjes lijm snel wilt hebben en ze locaal haalt, wees dan ook zo groot de rest locaal te halen. Of haal alles in het buitenland. Misschien ben ik daar te principieel in, maar stel... jouw volledig in het buitenland aangeschafte toestel gaat vlak voor een wedstrijd kapot, dan mag je locale winkelier je uit de brand gaan helpen.. maar als je een nieuwe kist gaat kopen, wie krijgt dan daar de handel van? Niet de man/vrouw die je net uit de brand geholpen heeft..

Ik denk ook dat daar Roel z'n winkelier over struikelde, waarschijnlijk wist de man niet meer dat Roel z'n schip (boot?, ik weet het nooit) daar gekocht had, en dacht dat dat 'weer' zoeentje was die alles in het buitenland haalt en de motoren bij hem. Dat, of het was gewoon een botte hark, kan ook.

De nederlandse winkelier laat het inderdaad ook teveel liggen soms.. misschien zijn er ook gewoon teveel, zo groot is de markt niet. Diegene waar ik winkel maakt ook z'n fouten, maar door de bank genomen ben ik een tevreden klant. En zoals ik hierboven al uitlegde, netto ben ik niet duurder of mogelijk zelfs goedkoper uit.

Ook ik haal wel eens dingen bij een andere winkel.. in 1% van de gevallen omdat mijn winkelier het niet kan leveren, in de overige 99% omdat het zaken zijn die voor hem niet interessant zijn om op voorraad te hebben.

Als je de rest meeleest, dan zie je dat ik probeer zoveel mogelijk hier te kopen. Maar ik ben geen dief van mijn eigen portomonee.
Ik heb niet elke maand honderden euro's te besteden, als ik dingen nodig heb dan bestel ik het hier. Hebben ze het hier niet op voorraad en duurt het 3 tot 6 weken om te bestellen, en kan ik het uit de US of Hong Kong halen en heb het dan met 2 weken in huis, waarom zou ik er dan zolang op moeten wachten?
Als ik alleen al zie dat een setje draagarmen voor mijn truggy in de US voor de helft weggaat, dan krab ik me achter mijn oren als ik ze niet direct hoef te hebben, en haal ze dan wel daar vandaan.
Daarbij heeft de winkelier hier slechts 2 of 3 merken staan, als ik onderdelen voor mijn Mugen wil bestellen moet ik er en heel lang op wachten en kost het me NOG meer dan een nl webshop die wel Mugen voert.

Ik vind het ook fijner om alles lokaal te halen, tuurlijk, persoonlijk contact is toch altijd beter. Daarom haal ik de dingen die ik hier KAN halen wel gewoon hier. Ze weten dat ik mijn auto in een NL webshop heb gekocht en regelmatig iets uit het buitenland haal, maar weten ook dat ik wat ze hebben bij hun haal. En dat is in mijn geval niet veel meer dan een potje verf, potje lijm, accu, etc.

Maar waar het mij bovenal om gaat is, waarom meot alles hier zoveel duurder zijn? Het is toch idioot dat ik hier een setje draagarmen haal voor €10 die daar net $6 kosten? dat is gewoon het dubbele. Dan spijt het mij voor de nederlandse winkelier maar ik ga niet iedere keer teveel betalen.
Ik zeg niet dat ik nooit iets bestel in Nederland, tot nu toe gaat het 50/50.

Tja, ik denk inderdaad dat jij te principieel bent. Als iedereen zo zou denken, zouden de mensen die misschien iets minder te besteden hebben helemaal niets in NL kopen. Hoe zou het de lokale winkels dan vergaan?
 
Back
Top