Ik vlieg met een gepimpte Lama; een Extreme. Alles goed en wel maar nogal eens geplaagt door het toilet bowl effect. Weet iemnd hoe ik dit op kan vangen ? Mvg Robin
Dus hij schijt in z`n box tijdens het vliegen???????????? Door ademen, en vooral niet aan het toilet denken, je moet er vooral schijt aan hebben. Mijn eerste en laatste goede vlucht was met 2 flessen bier op, en dat is geen gein.
Dit wordt veroorzaakt doordat één van de gewichten van de bovenste rotor-stabiliseer-stang niet gelijk zit met de andere. Daardoor gaat hij langzaam in een spiraal tollen en dit wordt steeds heftiger.
Is het niet toevallig het blade-strike probleem, waardoor bij grote stick-uitslagen de bovenste bladen de ondersten raken. Dit zorgt er voor dat beide rotors stoppen met draaien, en valt de heli spontaan uit de lucht. Een oplossing voor dit probleem is een langere main shaft, waarbij de rotors nog verder van elkaar af staan. Ik heb ook gehoord dat het helpt om beide rotors bestuurbaar te maken (extra swashplate tussen de rotors) maar dan verlies je het stabiele vlieggedrag van de coaxiaal vliegen.
Komt of door bladetracking of door onbalans. Check idd je flybar gewichtjes. Track beide rotorren want als een van de 2 niet goed staat heb je TBE.
Dat komt doordat de bovenste rotor-stabiliseer-stang niet recht staat t.o.v de rest. Er zit een klein linkje daar de stabiliseer stang draai deze één slag uit wordt het erger dan doe je hem één slag in , of andersom natuurlijk en proberen maar weer wordt het minder dan ga je de goede kant op en herhaal het het process van 1 slag in (of uit ) draaien netzolang totdat het goed is.
Een toilet bowl effect (TBE) is toch echt een bestaand effect, lijkend op het doortrekken vd wc of zoals bij een gootsteen met de afvoer in het midden; wanneer je de stop eruit trekt; ontstaat er een draaikolk. De heli doet hetzelfde, bij het hooveren draait de heli uitzichzelf een soort O. Onbalans in één vd rotors lijkt me de meest voor de handliggende oplossing. Ik ga eens kijken of er iets aan te doen is.
Kijk aan zo'n uitleg hebben we wat Ik kan er op uitmaken dat men dit op het forum ook het "pendel" effect noemt ?
Bij onbalans in de rotor zou hij gaan trillen , ik heb dit ook wel eens gehad met mijn lama V4, de oplossing zit het in het niet parallel lopen van de rotor-stabiliseer-stang boven op. Oh ja pendel effect
balanseer ook je rotoren. Haal de Bladegrips van de rotor af, balanseer deze op de balljoints die aan de swash / flybar moeten en plak stukjes plakband op een van de rotorren totdat deze waterpas blijft.
TBE mijn Esky-lama v3 vliegt met een TbE ik snap er nix van. ik moet mijn trimschakelaars op maxx uit laten slaan op me zender en dan nog tegensturen. en nog vliegt hij met TBE wat moet ik doen?(oja de stabilizer is niet te verstellen(of ik snap niet hoe t moet.) Help graag!
Voor de liefhebbers: Het toilet bowl effect is een verschijnsel wat iedere fixed pitch rotor als een van zijn vaste, minder plezierige vliegeigenschappen heeft. Hoe boller de bladen (dragend profiel), hoe erger het optreed. Het treed bij enkel-rotor heli's meestal niet op, omdat je het als piloot na enige gewenning het automatisch uitstuurt, maar je kunt het vrij simpel uitlokken: Stuur de heli maar eens kort naar voren, laat de heli een klein beetje snelheid oppikken, en stop deze beweging weer af ZONDER een zijdelingse correctie met de roll: je zult zien dat de heli een rare kurketrekkerachtige beweging gaat maken, die, als je er niks aan doet, tot het TBE leidt. Ik heb (heel) vroeger met brandstofaangedreven toerengeregelde heli's gevlogen, zonder gyro, en als je er dan niet op tijd bij was, leidde dit tot een heel lastig te corrigeren, steeds krapper wordende cirkelvlucht, meestal ook nog met de staart naar binnen. Tegenwoordig voor geen enkele gevordere piloot een probleem meer, maar destijds was het gewoon dodelijk voor je heli. Bij een Coax zou dit verschijnsel niet op moeten treden, omdat het TBE van beide rotors elkaar op zouden moeten heffen. Als het wel optreed, wijst dit op een weerstandsverschil tussen de beide rotoren. Aangezien je de top-as stuurt met het toerenverschil, corrigeer je dit weerstandsverschil automatisch met "tail" en gaat hierdoor een van beide rotors minder lift leveren, en de andere rotor "wint" het qua TBE. Balanceren en bladspoor checken kan het probleem oplossen, en zo niet, dan is er hoogstwaarschijnlijk een blad (fors) beschadigd. Groet, Bert
Volgens mij treedt dit effect op wanneer je flybar of stabilisatie as niet gelijk loopt met je rotorbladen. Dat lees je in zo ongeveer elk draadje wat gaat over vliegen met coaxiaal heli's. Bij FP's en CP's zie je het minder, omdat die in de regel niet verkocht worden als "Vliegt recht uit de doos" wat je bij coax copters nog wel eens ziet. Willem.