t-rex 450 bladspoor vraag.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door try2fly, 8 okt 2008.

  1. try2fly

    try2fly

    Lid geworden:
    18 sep 2007
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Kranenburg ( D )
    Beste lezers,


    Ik ben bezig met het afstellen van mijn t-rex450, was nu even bezig met het verhelpen van me bladspoor. Ik heb 1 van mijn bladen gemarkeerd met een zwart plakkertje en dit blad staat nu beneden, nu is mijn vraag moet ik nu 1 blad omhoog draaien of het andere blad naar beneden of 1 omhoog en 1 naar beneden????


    M.v.g.
    Maarten
     
  2. AVS

    AVS Guest

    Je hebt het blad gemarkeerd zodat je steeds hetzelfde blad aanpast en niet per ongeluk het andere blad ;)
    Het blad wat beneden staat en gemarkeerd is moet dus ietjes omhoog.
    Je zou als het goed is niet aan dat andere blad hoeven te komen om het spoor goed te krijgen
     
  3. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    En als je daarmee klaar bent, check je je pitchrange van positief tot negatief.
    Meestal vernaggel je er niet zo veel mee, tenzij je een halve meter bladspoor moet verhelpen.
     
  4. AVS

    AVS Guest

    ps. Als je het blad verstelt aan de links die op de bladhouder zit en je ziet dat je dan te hoog komt, draai die link dan weer terug en verstel de link van de swash naar de mixer arm.
    Een verstelling van de mixerarm link staat gelijk aan een halve verstelling van de rotorbladhouderlink.
     
  5. AVS

    AVS Guest

    Als het bladspoor heel erg afwijkt...een cm ofzo dan kon de pitch op beide bladen al nooit goed zijn geweest (voorwaarde dat de pushrods even lang waren) als je de pushrods hebt moeten verdraaien om de pitch goed te krijgen dan kun je erop rekenen dat je bladen niet lekker zullen sporen ;)
     
  6. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Zelf markeer ik altijd een blad, de link van dat blad die van de tuimelschuif naar de bell hiller mixer draai ik dan een slag in.

    Dan ga ik vliegen er kunnen dan twee dingen gebeuren. Het wordt minder of het is weg, dan heb je dus goed gegokt of moet je nog een slag in.

    Of het wordt erger dan draai je dus 2 slagen uit (is dus een slag uit he want je had hem 1 slag ingedraait.

    Moet je overigens meer dan twee slagen draaien is het beter aan de andere kant een slag in de tegengestelde richting te geven want anders wordt het verschil wel erg groot in 1 link.

    Moet je meer dan 3 slagen moet je gaan kijken wat er mis is met je bladen of heb je mogelijk een krome bladas, want technisch gezien moeten alle links gelijk van lengte blijven.

    gr Remco

    ps deze draad moet naar heli algemeen en dan onder normaal want dit is een afstel vraag en geen electrosetup vraag
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  7. try2fly

    try2fly

    Lid geworden:
    18 sep 2007
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Kranenburg ( D )
    Ik heb houten 325igers, uit balanceren was niet nodig, en bij pos.en neg.pitch blijft het bladspoor het zelfde ( en een zwart stipje was beter geweest thnx ).
    Maar wat ik hier lees had ik zelf ook al een beetje bedacht, dus ik kan aan de slag want ik was bang dat ik weer veel te veel moeite ging en te omslachtig zou gaan werken.
    Dus ik dank jullie alle van harte voor de hulp.

    P.S.
    Ik dacht dat dit onder setup viel, maar zal hem de volgende keer in de algemene box zetten.

    THNX
     
  8. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Volgens mij kan je niet zeggen of je de laagste omhoog moet doen of de hoogste omlaag zonder de pitch van beide blades gemeten te hebben. Midstick = 0° pitch ? OK, meet beide blades even na en zorg dat ze beiden ook effectief op 0° uitkomen.

    Let wel, sommige blades krijg je gewoon niet juist...heb dat al meegemaakt met goedkope rommel.
     
  9. AVS

    AVS Guest

    Als de tracking van de bladen zo dicht bij elkaar liggen dat het lijkt alsof de bladen zowat bovenop elkaar liggen en je krijgt hem verder niet meer gecorrigeerd dan is er verder niets aan de hand. Met zo'n tracking kun je prima vliegen :)
     
  10. try2fly

    try2fly

    Lid geworden:
    18 sep 2007
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Kranenburg ( D )
    Wanneer praat je over goedkope rommel???
    Zoiets had ik al is ergens gelezen of gezien dat je in sommige gevallen de tracking echt niet op nul krijgt.
     
  11. try2fly

    try2fly

    Lid geworden:
    18 sep 2007
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Kranenburg ( D )
    Oke, zover ben ik toch nog niet dat ik dat verschil zal voelen.
     
  12. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Je merkt dat verschil sneller dan je denkt hoor. Op mijn 500 merk ik niet veel verschil tussen de goedkopere carbon blades die ik in Hobbycity gekocht heb, en de Align carbon blades die bij de kit zitten. Maar op de 450 heb ik wat meer geëxperimenteerd (blades zijn goedkoper). De Align Pro Woodies zijn goed. De Align carbon blades voor de SEV2 zijn ook goed. De Radixen zijn prachtig en de Fun-Key (Rotortech) ook. Die laatsten zijn helaas verleden week schielijk overleden...Maar ik heb ook enkele sets glasvezel blades gekocht van rnd de 9 € per stuk, en daar is niks mee aan te vangen...bedoeling was om die te gebruiken om inverted te oefenen maar ik heb ze eraf gezwierd. Pitch afstellen, OK, tracking beetje bijstellen, OK. Dan gaan vliegen, en halverwege de vlucht zie ik weer een dikke centimeter verschil. Thuis terug afgesteld, tracking mooi weg. Volgende vlucht alweer...en dat heb je met goeie blades niet voor.
     
  13. try2fly

    try2fly

    Lid geworden:
    18 sep 2007
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Kranenburg ( D )
    Heb gisterenavond me bladen afgesteld, heb het onderste blad dmv het korte stangetje(heb geen idee hoe die heet) 1 slag ingedraaid en het bladspoor is er zo goed als uit.
    Dus alles viel reuze mee door jullie hulp.
    Nu nog even vliegen en kijken of alles weer koek en ei is, anders gaan we stug verder met afstellen.

    Groetjes,
    Maarten
     

Deel Deze Pagina