Wat zou een goede snelle E-Zwever zijn, zeg maar iets wat op een hotliner lijkt maar met goede (thermal) zweefeigenschappen die ook nog eens lekker snel is? Is de Simprop Lift Off zoiets of moet ik ergens anders naar kijken?
Kijk eens naar het zeer uitgebreide bouw- en vliegverslag, compleet met filmpjes van Fotor: http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/60352-topmodel-cz-elixir-fantasy.html De Fantasy is een snelle E-Zwever die ook kan thermieken.
Mooi model, maar voor mij te groot. Misschien ben ik wel op zoek naar een Hotliner. Nu zag ik voor een mooie prijs een Reichard Sprinter. Zou deze ook enigsinds goed zweven (hard gaan doet ie zeker).
bdoets hier op het forum had volgens mij een Sprinter maar niet lang. Ging hard maar aanvliegen voor de landing moet dus ook hard, en daar ging het mis met direct forse schade tot gevolg. Je vraagt iets wat erg moeilijk is. Snelheid vraagt om gewicht en een snel profiel. Thermiek vraagt om weinig gewicht en een langzaam profiel. Die twee combineren kan gewoon niet. Je kunt een tussenmodel kiezen maar zelf vind ik dat 2x niks; niet écht snel en niet echt goed in de thermiek. Dat heet dan vaak een "warmliner", zit er een beetje tussenin. Als je filmpjes van de Lift-Off bekijkt zul je zien dat die echt snel gevlogen moeten worden en daarmee is thermieken per definitie niet goed te doen. Als het barst van de thermiek gaat hij echt wel omhoog maar dat is niet vaak. Als ik jou was zou ik of een keuze maken, of twee modellen nemen. Anders stelt het toestel je op alle fronten teleur. -edit- de Sprinter van Bart: reichard-sprinter-afbouwen-4
Ja de wens is te moeilijk ja. Zal maar eens goed nadenken wat we de wintermaand gaan bouwen. Of toch maar een hotliner of een echte zwever als een ASW28 of zo. Hard gaan kunnen we ook met m'n funjet, alhoewel ik wel moet zeggen gezien de youtube filmpjes dat de Sprinter niet onderdoet voor een Funjet (op het oog dan).
Denk toch dat ik een hotliner zoek. Op dit moment gaat m'n voorkeur uit naar de volgende 2 modellen: - Reichard Sprinter - Reichard Variant III (meer zweef eigenschappen) Enige suggesties zijn natuurlijk zeer welkom.
Dit wil ik toch tegenspreken. Zelf heb ik een lift-off gehad en deze ging best lekker in de thermiek. Het enige wat ik echt miste was een richtingsroer. Je moet hem natuurlijk niet te zwaar maken. Mijn configuratie was een kontronik 500-27 met vertraging en 10 GP 3300. Met deze configuratie was een uur zweven, geen punt. Succes met je keuze!
Dat is niet gek ! Mijn eerste keus gaat uit naar de Sprinter. Deze wil ik ook niet te zwaar maken maar wel met veel power. Hiervoor zou ik gebruik kunnen maken van een 630W buitenlopen van Dymond, deze weegt ong. 170gr. icm een 4S lipo 3300 van 353gr totaal gewicht wordt dan ongeveer 1250 a 1300 gr. Dat moet toch aardig van z'n plaats gaan en toch redelijk goed te zweven zijn lijkt me zo.
Ik heb niet gezegd dat het niet gaat.... Waar het mij om ging was dat je hotliners en thermiekzwevers hebt en die zijn echt totaal verschillend in waar ze goed in zijn. Natuurlijk zijn er tussenvormen - bijvoorbeeld de Lift-off - maar als je denkt dat die GOED is in de thermiek kom je bedrogen uit (als je het vergelijkt met een thermiekzwever....) Niet dat ik vind dat je het dus niet moet doen, dat is geheel persoonlijk. En persoonlijk zou ik er dan liever 2 aanschaffen, voor iedere stemming één
Electro zwevers van dit formaat die goed zweven wegen vliegklaar rond de 500 tot 800 gram. Ik weet niet wat jij bedoelt met niet te zwaar maken..... Maar, je kunt een hoop lol hebben met je Sprinter. Succes!
Ik ben in iedergeval niet op zoek naar een thermiekzwever (daar heb je inderdaad betere modellen voor), maar wel 1 die redelijk goed zweeft, dus niet echt snel daalt als deze aan het "zweven" is zonder de motor aan. Daarnaast moet deze snel zijn (hoeft zeker geen Pylonracer te zijn). Het formaat van de Sprinter en de goede (betaalbare) setup om toch een leuk zeer snelle hotliner te creeren leek me dit zeker een mooi optie. Het lijkt me dat de Sprinter (of dergelijke modellen) in de lucht met hoge snelheden niet zenuwachtig zijn, en dat bevalt me wel.
Ja, het is een leuk ding. Ik hoop dat je er langer plezier van hebt dan Bart. En als je Youtube mag geloven kunnen ze echt aardig knallen.
ja dat is altijd maar weer afwachten he. Maar als jullie nog andere keuzes hebben waar ik eventueel ook naar zou kunnen kijken dan hoor ik het graag. Alvast bedankt
Iemand bekend met de Freudenthaler Ion (model 2006) ? Spanwijdte is iets breder dan de Sprinter (2m). Is deze net zo snel te vliegen als de Sprinter?
Mss een sugestie. Ik was heel tevreden van mijn Omei 2000. Met de brushless setup die erin zat ging hij al behoorlijk hard. Maar met een serieuse setup is het een racket (zie youtube) En op een kalme winternamiddag kon ik boven blijven samen met een troep meeuwen in een lichte bel. Spanwijte ook 2 meter en hij woog +/- 1100gram. Ik heb hem gekocht bij lindinger voor 95 euro incl verzending. Maar ik vind hem daar niet meer terug. Het is uiteraard geen thermiekzwever maar het lukt er zeker mee. Het model is gelijkaardig aan de Sprinter en Ion maar dan niet met T staart.
Gezien de goede zweef-vliegeigenschappen en kwaliteit van de Freudenthaler Ion, zeker de laatste versie 2006 (Pro) met het MH-30 profiel zou ik willen weten of er in Nederland iemand zit die deze zou verkopen? Kon het zo niet vinden. De Sprinter komt te vervallen doordat de afglij eigenschappen wat minder zijn. Met een goede setup is de Ion zeer snel te vliegen en heeft ook nog eens goede zweefeigenschappen, eigenlijk dus wat ik zoek. Gezien de reacties op internet(fora) zijn deze alleen maar lovend.
De beslissing is gemaakt en gisteren kwam het pakketje binnen. Het is de Freudenthaler Ion geworden. Plaatjes zijn ff snel van internet geplukt.
Als je nu een echte hotliner wil. Kijk hier maar eens. http://www.modelbouwforum.nl/forums/pylonracen-speedmodels/51509-bouwverslag-raketenwurm-1-a.html Han. Stomme pc laat niet alles zien. Laatste post niet gezien.
Mooi vliegtuig, maar zoals ik mijn topic al starte wilde ik een kruising tussen een hotliner en een zwever, en daar zijn er niet echt veel van die en snel zijn en ook nog eens een goed glijvlak hebben. Trouwens ik ga 'm wel op 4S vliegen, de setup die ik in gedachten had levert 650W op 4S, voldoende om lekker snel te gaan en toch nog relatief licht is.