Het HoneyBee King 2 tips en trucs topic

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door FranDaMan, 19 mei 2008.

  1. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Omdat er de laatste tijd nogal wat King2 vliegers zijn bijgekomen leek het mi j wel grappig om een draadje te maken met tips en trucs. Veel mensen lopen tegen dezelfde problemen aan en die zijn vaak makkelijk op te lossen als je in de goede richting wordt gewezen.

    Daarom hier de King 2 tips en trics !!!

    OM HET OVERZICHTELIJK TE HOUDEN SVP HIER NIET REAGEREN, ALLEEN CONCRETE TIPS EN TRUCS PLAATSEN.

    Voor de beginners:


    • Plug nooit je accu in terwijl de zender uitstaat !!! de ontvanger zal op zoek naar een signaal en als hij iets vindt zal je heli een eigen leven gaan leiden.
    • Let op de Idle-up Switch. Dit is de tuimelschakelaar links bovenop de zender. Deze dient van je af te staan bij het inpluggen van de accu. Zoniet dan zal je motor gelijk vol optoeren met desastreuze resultaten tot gevolg.
    • Onderhoud je LIPO accu’s goed !. Een LIPO mag je nooit volledig ontladen. Dit betekent meestal het einde van je accu. De standaard accu is goed voor zo’n 5-7 minuten hoveren. Bij het minste of geringste verlies aan power, de heli aan de grond zetten en de accu weer opladen.
    • Investeer in een goede lader en balancer. Dit houdt je accu’s in goede conditie en zeker bij de grotere LIPO’s betekent het sneller laden.
    • Voordat je het gas open gooit, controleer alle stick bewegingen. Doen de servo’s wat ze moeten doen ? Een servo die weigert en je heli ligt aan barrels
    • Loop niet rond met de LIPO aangekoppeld. Raak je de stick per ongeluk, toert hij op en dat kan goed pijn doen. Heb je een betere zender dan standaard, gebruik de throttle hold !
    • Vervang de standaard borstelmotor door een Brushless setje. De standaard motor staat erom bekend dat hij gauw het loodje legt. Soms al na 5 minuten.
    • Denk aan de veiligheid van eventuele omstanders of dieren. De rotorbladen halen toerentallen van 2200-2600 tpm. De einden draaien dan rond met snelheden van 200 km/h. Dat kan veel schade opleveren (ik spreek helaas uit ervaring :-()
    Hou deze zaken goed in de gaten en je kunt veel plezier beleven aan de king 2 !! ·
    ·
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2008
  2. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Deel 2: Last van de wegdraaiende staart

    Veel mensen zullen in het begin last hebben van de wegdraaiende staart. Dit probleem komt vaak voor, maar met een paar basishandelingen zijn de problemen vaak zo opgelost.

    1. Check de switch op de gyro. Deze moet op de REV setting staan. Heb je de gyro "ondersteboven gemonteerd, dan zet je hem op NORM
    2. Controleer of de staartrotorbladen de goede kant op draaien. Vanaf de rechterkant gezien moeten de staartrotorbladen tegen de klok indraaien. Er staat een fout in de handleiding van Esky waardoor je mogelijk de draai in de belt de verkeerde kant op doet en de staart dus met de klok mee gaat draaien.
    3. controleer de spanning van de belt. Een te slappe belt zal betekenen dat deze gaat slippen en de staart erg zenuwachtig reageert. Een te strakke belt geeft vergelijkbare problemen. Houd de staartrotor tegen en draai voorzichtig de rotorkop met de klok mee. Je moet redelijk wat kracht zetten om de belt te laten slippen. Om de belt slapper of strakker te zetten draai je de knightheads los van de staart, en draait de vier schroefje in het frame los (waar de staartbuis het frame ingaat) Schuif de tailboom naar binnen of buiten en zet de belt op de goede spanning. Draai nu de 4 schroefjes weer vast en zet de knightheads weer vast. Dit is een kwestie van trial en error :cool:
    4. Als dit allemaal correct is, dan is het een kwestie van de servo op de juiste plek zetten. Als de heli naar rechts wegdraait zul je de servo met hele kleine stapjes richting de staart schuiven. Draait de heli naar links weg dan moet de servo richting de canopy worden geschoven. Dit is echt millimeter werk en een echte stop en go klus. Steeds een klein stukje tot de staart lekker stabiel is.
    SUCCES !!!! :lol:
     
  3. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Mag ik ook???

    Draai 2 kleine parkers links en recht in de batterij deksel. Deze valt er snel van af met het gevolg dat er een batterij uitvalt en de zender dus uitgaat...
    Zonder zender daat de hBK2 zoals al eerder gezegt een eigenleven leiden.
    Als je toch met de zender bezig bent soldeer dan de middelste draad van de schakelaar links boven (3d switch )even over naar de lege aansluiting Deze schakelaar heb je pas nodig als je op z'n kop wilt vliegen en bij beginners duurt dat zeker een half jaar.
    Neem een paar extra lipo's vanong 2500 mah. Die geven een veel beter COG.
    Er zijn lipo meters te koop waarmee je de lading en vooral ontlading kunt bewaken tijdens de vlucht. [​IMG]
    En misschien nog wel de belangruikste tip...
    Veel plezier en vooral volhouden...

    Benno
     
  4. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Wat er bij mij tot nu toe is gesneuveld in de afgelopen 9 maanden.

    EK1-0280 Center hub & Spindle set
    EK1-0283 Washout base set
    EK1-0284 Bell control arm set
    EK1-0287 Rotorhead control link set
    EK1-0289 Flybar
    EK1-0290 Push Link set
    EK1-0291 Vertical fin set
    EK1-0303 Main gear set
    EK1-0565 Main shaft

    Hiermee zul je de meeste crashes wel kunnen overleven. Ik koop zelf tegenwoodig de landingskids van Copter X. Die zijn eigenlijk voor de 450 klasse en moeten ook iets bijgewerkt worden. Kwestie van gaatjes boren in het plastic van de skids. Zijn breder en geven de heli iets meer stabiliteit op de grond. Bovendien kun je de plastic armen los bestellen van de metalen pijpjes.

    CX450-04-01 Bump Resistance Landing Skid
    CX450-04-02 LandingSkid Pipe

    Voldoende bladen spreekt voor zich en ook van de featheringshaft kun je er maar beter een paar op voorraad hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2008
  5. mafke

    mafke Guest


    Daar heb ik van Benno dan weer de juiste oplossing voor gekregen ... een spanningchecker die je een signaal geeft nog voor je lipo effectief leeg gaat ! Heb er eentje op bestelling staan ... nog alleen wat andere zaken bijregelen en dan gaat ie onderweg...

    Trouwens Benno, bedankt voor die tip !

    Peter ( ut den Belgiek)
     
  6. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    De Zender

    Leuk zo'n King, maar wat een knopjes op die zender !!
    Weet goed wat elke knop doet voor je de heli aansluit. Je zult niet de eerste zijn die een halve vinger kwijt is of onder de blauwe plekken zit omdat de Idle Up switch verkeerd stond !!

    Hier volgt een korte beschrijving van alle knopjes en schuifjes.


    [​IMG]


    1. Batterijklep. Heeft nog wel eens de neiging eraf te donderen. Stukje isoleertape werkt uitstekend als beveiliging
    2. Trainer connector. Hier kun je met behulp van een kabel twee zenders koppelen.
    3. Antenne. Goed uitschuiven is belangrijk. Kan ook gebruikt worden om heli's mee af te weren ;)
    4. Handvat
    [​IMG]


    1. Trainersswitch. Als twee zenders gekoppeld zijn wordt deze switch naar voren gehouden zodat andere zender controle heeft. Als switch wordt losgelaten neemt deze zender de controle over.
    2. Pitch trim knop. Hiermee kan de bladhoek/pitch versteld worden
    3. Idle up switch (ook wel self destruct switch genoemd). Zodra switch wordt omgezet naar voren zal de motor op volle toeren draaien ongeacht de stand van de throttle/pitch stick. Bij aansluiten van de accu altijd goed voor blauwe plekken, bloed en veel schade aan de heli
    4. Throttle curve pitch knop. Hiermee wordt de throttle curve geregeld. naar links is minder toeren, naar rechts meer toeren.
    5. Antenne
    6. Handvat
    [​IMG]


    1. Batterij-indicator
    2. Gyro Switch. Hiermee kan de heading hold gyro geschakeld worden tussen rate en headinghold mode. Heeft geen functie bij de standaard gyro
    3. Pitch/throttle stick. Omhoog voor meer toeren/pitch. Omlaag voor minder toeren/pitch. Links en rechts voor staartroer.
    4. Throttle trim
    5. Elevator trim
    6. power switch
    7. staartroer trim
    [​IMG]


    1. Elevator/Aileron stick. Naar voren drukt de neus naar beneden. Naar achter drukt de staart naar beneden. Links en rechts voor Aileron links/rechts. Dit laat de heli naar links of rechts hellen.
    2. Elevator trim
    3. punt om je neckstrap aan te haken. Kan de zender niet op de grond stuiteren.
    4. Power switch
    5. Aileron trim
    6. Servo reverser. Hiermee wordt de beweging van de desbetreffende servo omgekeerd. Makkelijk om van getrokken naar geduwd gas te schakelen
     
  7. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    En ja daar voel ik de volgende Tip uit komen..

    Schroef de standaard zender open (4 schroefjes) en haal de draaden van de 3D switch los en isoleer deze met isolatie tape..
    Haal de middelste draad van de trottle stick potmeter los en monteer met 2 draadjes de 3D switch (op de juist los genomen soldeer punten) tussen de zojuist losgenomen middelste draad.
    En presto.. Je gevaarlijke 3D switch is een veilige throttle cut switch geworden die pas je rotor laat draaien indien de throttle switch naar voren staat..

    Heb je geen soldeer ervaring begin hier dan niet aan..

    Benno
     
  8. bier-Ton-

    bier-Ton-

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Is het geen idee om hier ook instellingen van div. andere zenders voor de king neer te zetten?
    Het is toch elke keer weer een terugkerende vraag?
    Mischien is hier al veel over geschreven, maar lijkt mij meer overzichtelijker om het het hier voor de king te doen.
    Voor de rest is dit voor mij een zeer overzichtelijke en bruikbaar topic.
    Bedankt allemaal.
     
  9. fappie

    fappie

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    soest
    nieuwe zender voor king2 FF7 2.4G

    inderdaad wie heeft er een paar goeie trucs om mij nieuwe zender op en top met de king2 werkend te krijgen kom er zelf wel uit maar goeie tips altijd leuk mee genomen :)
     
  10. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Heeeeeeeeeeelllllll voooooooorrrrzzzzzziiiiicchhtig......

    Benno
     
  11. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Probeer zoals de topicstarter vraagt dit topic vrij te houden van commentaar - enkel tips en trics moeten erin komen.

    Ik stel een vraag - gelieve te antwoorden via PB dan zal ik de resultaten daarvan in deze post plaatsen. Zodoende word de thread niet vervuild.

    In het begin wordt er aangeraden om de brushed motor + ESC onmiddellijk te vervangen door een brushless setup. Misschien dat een lijstje van mogelijkheden nuttig zou zijn :

    - welke motor (kV ?)
    - welke ESC (A ?)
    - welke pinion (hoeveel tandjes ?)

    Volgende week heb ik namelijk een HBKII thuis staan en alvorens hem te verkopen moet ik er toch eerst wat mee spelen :).
     
  12. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    @ funky,

    Om op je eerste opmerking terug tekomen..
    De vraag van flappie ging over zenders en hun instelling, wat niet echt tot de king2 en zijn tips en trick behoord. Mijn opmerking daarover was echter wel zo gemeend want meestal gaat het wel eerst even verkeerd met schade tot gevolg...

    Ten tweede. Dit draadje is al lang geleden door de topic starter dood verklaard door toedoen van de moderatoren.. Maar antwoorden in een PB zou daaraan weer meewerken omdat dat juist de functie van een forum discussie zou killen..

    dan je vraag over motoren op de king.. Als je "even" terug leest zul je kunnen vinden dat er 3 motoren in aanmerking komen met allemaal hun voor en tegens..
    3100KV goed maar schijnt problemen te geven met de aansluit draden (en het breken daarvan) in combinatie met een 25A regelaar en een 10 of 11 tanden pinion een aardige beginners keuze.

    3900KV is goed maar geeft een vrij hoge headspeed wat voor beginners een probleem kan zijn omdat de king dan veel bewegelijker wordt (meer reactief) in combi met een 10 Tanden pinion en een computer zender zodat je de throttle curve op 60% kan begrenzen een prima keus voor zowel de beginner als de ervaren 3Der...

    3800KV is het beste maar past mechanisch niet direct in de King. er zal eerst op de motor mount gedremeld moeten worden.

    Voor alle motoren geldt dat ze ook met een 25Amp ESC combi besteld kunnen worden wat niet de beste ESC is maar wel de goedkoopste en ruimschoots voldoende optie is.
    De standaard 9 Tands pinion is geen optie omdat die de nylon gear stript en binnen 10 accu ladingen zwaar beschadigd..

    Rest me nog je laatste opmerking..
    Wat denk je te vinden als je ook een T-rex 500 vliegt..??
    Of ben je comercieel bezig en help ik je zojuist met winkeliers kennis??
    In dat geval heb ik niets gezegt.. en mag deze post gedelete worden...

    Benno
     
  13. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    OK, misverstand misschien. Gezien het topic dan toch dood is maar een off-topic reactie. Mag uiteraard verwijderd worden indien iemand dit wil opkuisen.

    Reden van die opmerking is dat een topic zoals het andere HBK topic vermeden moet worden. Iemand die een HBK in huis haalt en wat info nodig heeft, moet daar eerst 3700 posts doorlezen, waarvan 3/4 of meer waarschijnlijk nutteloze posts zijn. Kort en bondig, enkel posts die info bevatten houden een topic kort en overzichtelijk.

    Van dat dood verklaard staat hier niks in volgens mij, dus dat wist ik niet.
    Als je mijn post terug doorleest zal je zien dat ik voorstel om de info per PB over te maken zodat ik mijn vraag kan overschrijven met de gevraagde info. Bespaart ook weer een aantal posts teneinde het topic kort te houden.

    Dat moet je mij eens quoten uit dit topic dan, want daarvan vnd ik niks terug. Misschien heb ik erover gekeken.

    Ik heb heli's gehad van coaxiaal tot FP (GWS DF, Walker 4#1, 4#3), tot CP, Protech Zoom 450, 450Pro, SJM400, ... Ik test graag uit, vandaar dat ik soms een heli op de kop tik en daarmee ga vliegen. Maar gezien de HBK momenteel mijn 5de heli wordt en er ook nog een T-Rex250 besteld is zal hij wellicht terug verkocht worden na een tijdje. Net zoals mijn Gaui EP200, en de tweede T-Rex450. Maar eerst wat deftig afstellen en mee vliegen. Voor mij maakt dat deel uit van de hobby...

    Wat verwacht ik van de HBKII ? Zullen we zien. Er zijn veel eigenaars, dus hij zal z'n positieve kanten wel hebben. Ik ben nog geen 3D piloot, maar een heli'tje om wat inverted mee te oefenen op plaatsen waar ik minder ruimte heb lijkt me wel leuk. De EP200 is daarvoor ook geschikt maar ik hoop van de HBK dat die iets minder nerveus is. Ik zie wel.

    Commerciëel bezig ? Neen hoor, ik krijg volgende week een T-Rex 600 ESP binnen met alle servo's en de rest om te bouwen en in te vliegen voor iemand die ik help, maar dat is onbezoldigd, zoals ik eerder zei : voor de hobby. Dus kopen en verkopen, ja, maar niet met commerciële bedoelingen.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2008
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Voor zover ik weet werd dit draadje schoongehouden door de mods enkel en alleen op persoonlijk verzoek van de starter van dit draadje....
    Dus wij verleende zelfs op verzoek medewerking, dat is dus zeker niet de rede dat de starter van dit draadje hier niet post.
    Sommige mensen houden zich echter op forums bezig met totaal andere zaken dan waar het hier uiteindelijk om draait en moet draaien,
    De techniek en weetjes van RC helikopters...
    En dat proberen we heel graag zo te houden, dus hebben we hier en daar een verzoek/opmerking geplaatst, meer was het niet heren.....
    Soms is de realiteit een raar fenomeen...

    Als er iemand de draad hier oppakt dan zullen wij wederom alle medewerking verlenen om dit draadje schoon en informatief te houden voor alle huidige en toekomstige HBKing II piloten.

    M.vr.gr.
    Eric
     

Deel Deze Pagina