Hallo. Ivm met vakantie en door dit forum heb ik een Holiday gekocht. In de winkel vroeg ik de aanbevolen 7 cel Twicell 7oo mAh accu. Ik heb een 7 cell Sanyo HR-4U (size AAA RO3) met 800 mAh gekregen (zou het nieuwe type zijn.) Met hoeveel A kan ik deze eigenlijk laden ? Is ontladen tussen de vluchten noodzaak? Kan ik steed vol gas geven met een speed 280 7V . trekken deze cellen dat ? Ps hoe hard is het aanbevolen gewicht van 210 gr ? Mede door de accu ben ik er wat overheen. (225 gr) Is dat kritisch ? (ik vlieg niet de wildste figuren, eerst maar eens gewoon rondvliegen)
Vliegen zal het wel doen maar ideaal zijn deze Cellen duidelijk niet. Modelletje heeft zo een onnodig hoge "baksteen factor". 15 gram meer op dit model is een 7% toename van het gewicht dus relatief veel. Bij volgas geven zullen deze cellen niet stuk gaan maar de spanning zal wel behoorlijk inzakken. Speed 280 7V bestaat niet; zal wel 6V zijn en met gunthertje. Laden kan met maximaal 3C = 2,4 ampere op voorwaarde dat de cellen mooi synchroon lopen d.w.z. allemaal in de zelfde laadtoestand zijn. Tussentijds ontladen is bij een NIMH pakket niet nodig. volgas verbruik van speed 280 6V met gunther ligt rond de 4 ampere dus vliegduur zal rond de 15 minuten uitkomen.
Arjan bedoelt denk ik dat het volgas verbruik 4A is ipv 4V. Dus 800mA/4000mA = 0.2 ==> dit is dan dus 0.2x60=12 minuten (Voor het geval je niet wist hoe je de vliegduur moest bepalen) Grz Mark
Mark, Je hebt gelijk. Ik bedoelde de opgenomen stroom en dus amperes. Overigens zal bij dit soort cellen de spanning wat sterler zakken dan bedoeld bij langdurig volgas vliegen waarna de stroom ook vermindert (en het voltage weer iets stijgt etc) Op een gegeven moment ontstaat hierin een soort van evenwicht waarna eea nog wat langer "door suddert" dan bij het normale voltage van rond 1,1 volt per cel (zwaar belast). Gevolg is iets meer vliegduur dan berekend (want minder stroom). Nadeel is wel dat na enkele minuten het een wat futloos geheel wordt dat dat laatste nog een hele tijd volhoudt.....