Keuze propellor

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Duprezz, 4 feb 2009.

  1. Duprezz

    Duprezz Guest

    Hallo,

    Wij zijn een groep jongen die de opleiding Werktuigbouwkunde volgen. Het is voor ons het eerste jaar. We hebben een opdracht gekregen om een inspectiewagentje te maken die door gasbuizen met een diameter van 40 centimeter kan rijden. De aandrijving moet gaan doordat de gasstroom word opgevangen door een propellor en hij hiermee tegen de stroom in vooruit komt. Nu willen wij een modelbouw propellor aanschaffen. Maar onze vraag is hoeveel 'wieken' (?) de propellor moet hebben voor een optimaal rendement. Hij moet uiteraard zoveel mogelijk wind opvangen. Misschien heeft iemand een idee ervan. We willen een propellor met een diameter van 35 centimeter zodat er zoveel mogelijk wind word opgevangen.

    Alvast bedankt voor uw reactie,
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    waarom een propellor?
    om met prop vooruit te komen heb je toeren nodig, als de prop stilstaat doet hij zo goed als niks.
    ik denk dat je met een een vast zeil/disk of iets in die geest meer voorstuwing krijgt door de gas stroom dan met prop die stilstaat.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Wieken zitten aan een molen, bij een propellor heten het 'bladen' ;)

    Waar wil je de prop mee gaan aandrijven? Wij weken veelal met inches, 35cm komt overeen met tussen de 13 en 14 inch. Een andere maat is de spoed.

    Grofweg.. als je bv. een 12x6 prop koopt, dan koop je een propellor met een breedte van 12 inch en een spoed van 6 inch. Spoed houdt in principe in de afstand die de prop zou afleggen bij 1 omwenteling.

    Gezien het feit dat je al in een pijp zit, zou het de moeite waard kunnen zijn om naar ducted fan units te gaan kijken, alhoewel ik niet weet of die er in die afmetingen zijn.

    Wat voor snelheden stroomt het gas mee? Is dat constant, of variabel?

    Wat een optimaal rendement oplevert, is lastig te zeggen. Ik neem aan dat jullie met een budget werken, waarschijnlijk is een 2 blads de beste keuze.

    Tip: zoek even op google naar 'thrusthp'. Dat is een programmaatje waarin je de waardes van je prop kunt opgeven (spoed/maat/toerental/2,3,4 blads) en wat dan zaken voor je uitrekent, als bv. het vermogen etc.

    Wel een leukere opdracht dan ik in het 1e jaar kreeg.. wij moesten een blikjespers maken :X (UT)

    @bert: ze hebben zeg maar wind tegen.. ze moeten dus tegen de gasstroom in naar voren. Neem aan dat de prop dan ook aangedreven zal gaan worden.

    Dat of ze sluiten de propellor aan op de wielen, gebruiken 'm als een soort generator.. intuitief denk ik dat dat helemaal niet kan, maar weet dat niet zeker..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2009
  4. recon

    recon

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    167
    Locatie:
    belgie, olen
    Kan dit wel? hoe kan je nu met een propellor wind opvangen, en meer energie leveren (incl verliezen dan nog) om tege deze wind in te rijden:s dan dat de propellor terug naar achter geblazen wordt, anders gezegt, stel geen stroment gas, maar auto rijd vooruit in stilstaande lucht. basis gezien hetzelfde, dan kan je toch niet met de luchtstroom een propeller laten draaien die je beweging in stand houdt, anders zou je rijk worden:)
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ja langs die lijnen dacht ik ook, een perpetuum mobile, vandaar dat ik intuitief dacht dat _dat_ niet zou kunnen..
     
  6. The mechanic

    The mechanic

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    soest
    dit kan niet rendement is nooit 10% wat je wel kan maken is een zelf voorzienend systeem

    1 wagen staat stil en prop laad accu op
    2 wagen gaat aan het werk op een combinatie van prop en accu die de wielen aandrijven
    3 herhalen

    dit si je beste keus ik zou dan alleen geen prop nemen maar meer een turbine of edf met de motor als dynamo
     
  7. Duprezz

    Duprezz Guest

    In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Maar ff voor de duidelijkheid. De wind zal een constante snelheid hebben van 5 tot 10 m/s.

    We willen een propellor hebben die de wind opvangt, en deze drijft dan de wielen aan waardoor hij vooruit komt, tegen de wind in. De opdracht is sowieso uitvoerbaar omdat dit al een aantal jaren de opdracht van de opleiding werktuigbouw is, met mooie resultaten die ook echt werken.

    Begrijp ik het goed dat, hoe groter je spoed is, des te harder je prop draait?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2009
  8. recon

    recon

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    167
    Locatie:
    belgie, olen
    ik ben benieuwd naar het resultaat:), en grote spoed wil zegge grote luchtsnelheid als de prop ronddraait, als je de prop laat draaien door lucht resulteert dit in traag rpm, snap je?
     
  9. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel

    Electro motor in een pijp gevuld met gas, spannend :schrik:
     
  10. Duprezz

    Duprezz Guest

    Oke ik denk dat ik het begrijp. Maar is een kleine spoed dus een aanrader? We moeten immers zorgen dat de prop zo hard mogelijk rond draait zodat we dit kunnen omzetten in een zo groot mogelijke snelheid op de wielen.

    Sommige begrijpen het hier nog niet echt. Er zit geen elektromotor in! Er moet een explosie arme aandrijving aanwezig zijn!
     
  11. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    oké we hebben tegen wind, je zult een prop met een kleine spoed nodig hebben
    je wil veel vermogen/koppel hebben om de wielen/rupsbanden aan te drijven en ook nog de wind tegen overwinnen.
    hoe ga je het wagentje in die buis laten rijden?
    er moet een heel open constructie zijn, je krijgt al gauw een druk op bouw.
    de gas stroom word immers gedwongen om door een kleinere opening te gaan dan de buis diameter.
     
  12. Duprezz

    Duprezz Guest

    "Je krijgt al gauw een druk op bouw?" wat bedoel je daar precies mee? We hebben wel een aantal ideeen om hem in de buis te laten rijden. Dat moet het probleem niet worden. We proberen nu alleen nog maar een beetje info te verzamelen. Maar als ik het goed begrijp moet ik zoeken naar een propeller met een zo groot mogelijke diameter (zodat deze de meeste wind opvangt) en een zo klein mogelijke spoed, zodat de propeller veel toeren maakt. Weten jullie misschien een goede winkel/website waar ik dit kan aaschaffen? Ik zit zelf te denken om bij conrad te kopen en hier de APC PROPELLOR ELECTRO 35,5X18 te kopen. Is dit een goeie?

    Nog even ter verduidelijking, het aantal bladen heeft geen invloed?
     
  13. recon

    recon

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    167
    Locatie:
    belgie, olen
    ik denk dat je voor je prop best een spoed pakt tussen 30 en 40 graden, beetje compromis tussen toerental en kracht, zeer kleine spoed zal wel hoog in toerenwillen gaan, maar geen kracht hebben

    aantal bladen speelt in mijn ogen wel een rol, niet in rpm maar in koppel, wat wel nodig gaat zijn om tege de luchtstroom in te rijde: heeft geen nut van een topsnelheid van 10/s, als het blijft stilstaan omdat de kracht ontbreekt

    een inderdaad zoals the mechanic aangeeft, een ducted fan gebruiken ipv prop? is in mijn ogen logischere keuze, en eenvoudiger
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2009
  14. squid275

    squid275

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    470
    Locatie:
    gramsbergen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Duprezz

    Duprezz Guest

    oke, ik weet niet wat een ducted fan is. Ik zal is even gaan kijken. bedankt in iedergeval!

    Ja dat filmpje heb ik gezien ja, dit is ook het idee. Nu nog de juiste materialen vinden enzo. Ik heb ff gekeken, maar een ducted fan. Daar zit een elektromotor aan gekoppeld?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2009
  16. hezik

    hezik Guest

    een ducted fan is wat het woord al zegt.. een fan (propellor) in een buis (duct)..

    Wat betreft formaat en spoed.. als je even andersom denkt... bij een aangedreven prop is het hoe groter de prop, hoe meer trekkracht, hoe groter de spoed, hoe meer snelheid.

    Je weet de windsnelheid en ik kan mij zo voorstellen dat je ook een idee hebt van de resulterende voorwaartse snelheid die je wilt hebben. Met die twee kun je al een beetje gaan bepalen welke spoed je wilt..
     
  17. Duprezz

    Duprezz Guest

    Ik denk dat we toch voor een propeller moeten gaan. Een ducted fan zou natuurlijk ideaal zijn, als ze in de juiste afmeting te verkijrgen zijn. Ik zie dat ze alleen te verkrijgen zijn met een diameter van 6 cm. dit is natuurlijk vele malen te klein.
     
  18. The mechanic

    The mechanic

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    soest
    ja normaal wel maar als je slim bent maak je de buis je duct en maak je zlef op maat een fan

    ik snap dat je een mechanische aandrijving wilt

    denk je om de vertraging omdat je rendement nooit 100% is waardoor je een vertraging nodig hebt

    en voor iedereen een doordenker over explosieveilig

    hoe denk je dat het licht brand in explosie gevaarlijke situaties?

    juist je kan een installatie explosieveilig maken!
     
  19. Duprezz

    Duprezz Guest

    Ja goed, ik snap wel dat het kan. Maar de opdracht is om een explosiearme aandrijving te hebben. Hier moeten we ons dus ook aan houden. Hmm een fan zelf maken, is dat goed te doen? Misschien een tutorial hier of daar?:p
     
  20. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Heren, dit is een klassieker.

    Gewoon een onderstelletje op 4 wielen met een starre achteras en de wielen aan de as bevestigd.
    Op het karretje een schuine as omhoog naar voren (tot voor het karretje) en daar voorop een soort 4 blads ventilator(prop). Aan de achterkant van de propelleras een wormwieloverbrenging naar de achteras. Wat gewicht achterop, anders slippen de wielen, en klaar is kees.
    De technische uitvoering kunnen jullie zelf wel verzinnen denk ik. Het werkt als een tierelier.

    Groet Huib
     

Deel Deze Pagina