Sleepboot Karl van Wedico/Hegi

Hallo Brandaris,

Ook ik was direct verkocht, toen ik dit model tegen kwam op MP.
Zowel het model als ook de schottel aandrijving, vind ik erg mooi.

Overigens gelijk een vraag...
Is er ergens een site, waar info te vinden is over een sleepboot boord-verlichting ?
Doel dan met name op, wat er allemaal gelijktijdig aan moet staan bij diverse taak-uitvoeringen !
(ben nog niet zo thuis, in de binnenvaart termen ! :-) )

Bij voorbaat dank.

marten, bij MNOP.DE krijg je de verlichting voor schepen als deze.
hoop dat je er wat aan hebt.

mvr gr jan
 
hallo marten

is de optie tand riemen niet een betere keuze dan
ik weet dat ze in sommige buggies in de schommel armen dunne tand riemen en schijven hebben zitten
dit maakt dus geen lawaai
je zult wel een motor steunplaat mmoeten maken waar je de motor en de as van de shottle mee door laat lopen zodat het 1 geheel wordt want een tandriem moet je lichtjes spannen
en daar kan die messing van die karl niet tegen
die tandwieltjes gho waar kwamen die nu weer vandaan
een winkel op de herentalse baan in antwerpen
het was een boeken winkel maar achter had die enorm veel modelbouw spullen
maar wedico kan die ook hebben want dat waren die dat ze in een achter as van vracht wagens gebruiken
je moet de as wel afdraaien want de tandwielen hebben 2 mm gaten en veel vlees om 3 mm te boren is er niet
morgen effe foto maken dan kan je ze eens zien

groetjes raf
 
Hallo Jan,

Hartelijk dank voor deze leuke link, met mooie voorbeelden.
Mijn idee is om via een enkele zenderkanaal, te kunnen wisselen tussen de juiste boordlichten.
Hij maakt gebruik van 4 schakelaars...
Zie hier:
mnop Beleuchtungsschalter für Modellschiffe

Voor mij zal het van dezelfde opzet zijn, qua uitgang-verdeling.
Op mijn zender komt een 12-standen schakelaar, die het kanaal in 12 delen verdeeld.
(middels een weerstanden-netwerk)
Elk deel geeft een stand aan, van de boordlicht verdeling.
(hmm, weer iets om toe te voegen op men elektronica lijst)

Maar volgens mij is dit niet moeilijk te realiseren.

@ Raf,

Tandriemen zal ik zeker gaan toepassen, met de toekomstige zelfbouw schottels.
Voor deze oude aandrijving, is het denk ik niet handig/slim.
Daar het al stroef loopt met het sturen, zal het met een tandriem nog erger worden.

Het is inderdaad wel een goed idee, om die tandwielen van een truck achteras te gebruiken.
Laat ik nu ook in die hobby zitten :-)
Zal deze dagen eens kijken, of er een bruikbare maat tussen zit.

En foto's zijn altijd welkom ;-)
 
Hoi Jeromeke,

Zoals Bart al vermeld heeft, komt het in de kleuren van de Arion.
Dit ook mede, doordat een clubgenoot de Thetis (ook van Iskes) heeft gebouwd.
 
Hallo Brandaris,

Ook ik was direct verkocht, toen ik dit model tegen kwam op MP.
Zowel het model als ook de schottel aandrijving, vind ik erg mooi.

Overigens gelijk een vraag...
Is er ergens een site, waar info te vinden is over een sleepboot boord-verlichting ?
Doel dan met name op, wat er allemaal gelijktijdig aan moet staan bij diverse taak-uitvoeringen !
(ben nog niet zo thuis, in de binnenvaart termen ! :-) )

Bij voorbaat dank.

Hoi,

Denk er met de verlichting ook aan dat de Karl achteruit varend als duwboot kan fuctioneren. Daarvoor hadden we alle verlichting dubbel uitgevoerd, zoals dat ook in het bouwplan aangegeven was.
 
Ojee, moet marten dus alles nog dubbel uitvoeren ook en het is al zo een ingewikkelde lijst....

Dat is inderdaad een hele puzzel, alleen in de mast al 6 lampjes, met verschillende betekenissen. Mijn broer is schipper, hij wilde het allemaal perfect voor elkaar hebben. Daarvoor heeft hij 2 mudules in zijn zender in moeten bouwen.
Ik weet die kombinaties van de lampjes, voor varen, slepen en duwen niet.
 
Hoi Teus,

Dit is inderdaad wel een leuk extraatje.
Ik zal eens zien, welke combinaties er allemaal nodig zullen zijn.
Volgens mij kom ik een aardig eind op weg, met die 12-standen schakelaar in de zender.

1- boordlicht voor alleen varend motorschip,
2- boordlicht voor normaal slepen/assisteren,
3- boordlicht voor normaal duwstel (met een enkele duwbak-breedte),
4- boordlicht voor een normaal duwstel (met een dubbele duwbak-breedte),
5- boordlicht voor slepen/assisteren (met de kop richting het schip, dat gesleept/geassisteerd word),

(de volgende 2 zijn met de kont richting de duw-combinatie)
6- boordlicht voor duwstel (met een enkele duwbak-breedte),
7- boordlicht voor duwstel (met meer dan een enkele duwbak-breedte),
8- Gevaarlijke stoffen 1,
9- Gevaarlijke stoffen 2,
10- Gevaarlijke stoffen 3,
11- boordlicht voor anker liggend schip,
12- boordlicht voor beperkt manoeuvreerbaar schip.

Hopelijk een beetje kloppend, anders hoor ik het graag van de kenners.
De laatste 5 standen, zijn allemaal rondom schijnend boordlichten, deze kunnen apart aan/uit worden gezet.

Op de meeste foto's van de Arion, zie ik geen blauw bord...
Of kijk ik daar overheen ?

@ Pergotje,

Het zal zeker puzzelen worden :D
Komt vast goed en anders trek ik wel aan de BEL :rolleyes:
 
Over het blauwe bord, de Arion is een zeesleper en de zeevaart kent het blauw bord niet.
De smit nederland en gezusters hebben ook geen blauw bord.

Mijn Thyssen krijgt er 2, dus je mag er wel 1 lenen als je de rijn op moet :P

Ik wil je overigens er even op wijzen dat van alle lichten aan boord alleen rood en groen aan bakBOORD en stuurBOORD de BOORDLICHTEN genoemd worden
 
Hoi Pergotje,

Thanks voor je bijdrage, het is mij nu helemaal duidelijk.

Mocht mijn Arion in beide wateren roeren :-)
Dan is het wellicht wel handig, om eens een blauw boord te lenen van je ;-)
 
ik kan als u wil wel aan fotoos komen mn vader vaart bij iskes
maar als u een keer in de buurt ben kan je gewoon aan boord kijken zolang het gele bordje met hier wordt gerust er niet hangt

mvg

gerwin
 
Hallo Gerwin,

Dat lijkt mij wel een leuke optie, om er eens langs te gaan.
Ik woon er tenslotte bijna naast :-)

Foto's zijn zeker welkom, vooral van de staat waar de Arion nu in verkeert.
Alvast mijn dank, voor je aanbod.
 
Hallo allemaal,

Helaas ligt het even op stil met de upgrade qua aandrijving, daar er nog geen juiste materialen aanwezig zijn.
Ik hoop deze te kunnen vinden in Dortmund.

Het zijn met name de tandwielen voor de zelfbouw schottel-aandrijving.
De originele zijn helaas niet geschikt voor het echte zware werk.

Dus hopelijk na 22 april weer updates/vorderingen.

@ Wittekoek,

Had jij mijn PB-tje gelezen ?
 
Back
Top