Hallo mensen, op het moment vlieg ik nog met een charter, maar nu kon ik een ARF rolroertrainer kopen voor het bedrag van 50 euro ipv 100 vanwege heropening van een modelbouwwinkel hier. Met deze kist wil ik straks het vliegen met rolroeren onder de knie gaan krijgen. Het gaat om een Excel 2000, ik heb met de zoekfunctie nog niets kunnen vinden over deze kist. Om op mijn vraag terug te komen, ik merk dat de roeren (vooral rolroeren) erg stroef bewegen naar mijn oordeel veel te stroef. Ook schieten ze telkens in dezelfde stand terug (door die stroefheid) en dat is niet exact het midden. Zijn er trucjes voor om dit soepeler te laten gaan, want ik denk dat ik de servo's anders behoorlijk af zal gaan beulen! Gr Ruud
Is de vleugel wel kaarsrecht? Zoniet dan willen ze omhoog of omloog klappen. Zoja, misschien een druppeltje olie? Ik zie je snel.
Nooit geen olie gaan gebruiken . Eerst kijken waar de oorzaak is , zouden het de scharnieren zijn wat ik niet geloof omdat het een nieuwe kist is , moeten die vervangen worden . Mee naar de club nemen en de collega's om raad vragen is het makkelijkst . Mvg Johan
Nounou, Een drupje methanol, een drupje wonderolie of iets anders vettigs niet gebruiken? Ik bedoel nou niet meteen motorolie....
Olie heeft de nare eigenschap overal tussen te kruipen . Tussen metaaldelen is dat goed maar bij hout niet . Je scharnieren laten gewoon los na een tijd als ze niet goed geborgt zijn . En weer inlijmen als het hout vettig is gaat ook niet goed . En aan vettige dingen blijft ook alles hangen wat het dan weer stroef laat gaan . Mvg Johan
Waarschijnlijk zitten de ailerons een beetje strak door gebruik van wat stugge CA scharnieren. Heb ik ook eens gehad bij een ARF van EZ. Niks aan doen, servo erin, komt goed. En als je het per se wilt aanpakken - CA scharnieren doorsnijden, rolroeren loshalen van de vleugel en Kavan deelbare scharniertjes monteren.
Ok, bedankt voor de info! Met olie is het probleem zeker niet op te lossen, het zit m denk ik in de constructie/scharnieren. Wanneer je de rolroeren beweegt hoor je het ook kraken, klinkt als folie dat tegen folie schuurt zeg maar. Ik denk dat daar het probleem zit. Ook als je hem beweegt in het licht zie je overal een klein spleetje, maar waar hij kraakt zie je die niet meer. M.a.w. het rolroer komt tegen de vleugel aan. Wat zijn CA scharnieren? Van die plastic stripjes? De scharnieren zijn iig van doorzichtig plastic ik kan net niet zien hoe ze er precies uitzien. Zal ik de boel los moeten maken, of ff naar de winkel en hun t probleem op laten lossen...
Idd bij 1 vleugel helft werkt het, hij kraakt nog wel iets waar het rolroer de vleugel raakt. De andere werkt iets minder mee.
Heb ik ook met een calmato gehad, er zat gewoon lijm naast de schanieren wat klemde, moest hem toch opnieuw bekleden dus ook gelijk nieuwe schanieren er tussen gezet en het liep gelijk makkelijker
Ruud dit zijn CA-scharnieren: Dat zijn strips die in vleugel gelijmd zijn. Deze lijken inderdaad altijd wel stroef te gaan en komen terug naar het center. Er mag wel niks binden tussen het roer en de vleugel. Zeker geen olie op doen!! Of heb je gewone scharnieren:
Ok, die CA scharnieren ken ik inderdaad. Maar het ziet er niet uit als een brede plastic strip, want normaal zijn die volgens mij 1-2 cm breed... Dus het is of een gewoon scharnier, of er zitten meerdere (3) hele dunne CA scharnieren naast elkaar??? Maar zoals ik al aangaf, het probleem zit m in het feit dat het rolroer tegen de vleugel opkomt als je hem draait, dus in mijn ogen moet je of het rolroer bewerken, of hem verder van de vleugel af bevestigen (0,5 mm zou denk ik al genoeg zijn). Misschien heeft iemand hier een ander trucje ofzo voor?
Nou, dan nog maar een suggestie van je dobberman, Pak een achterkant van een potlood, en wrijf lichtjes over het schuine gedeelte van het rolroer. Zo kun je het hout ietsje indrukken, wat net die halve milimeter meer speling geeft. Zie je niks van. Heb ik ook gedaan bij die cap van me. En olie, tsjah, als je voelt hoe inmens vet die cap van me al is.. maargoed, beter zit wat in om het beter niet te doen..
Voorlopig de laatste post hier, ik ben naar de winkel geweest en heb 2 andere vleugel helften meegekregen. Deze klemmen nauwelijks, nog steeds heel iets maar dit is wat eenvoudiger te verhelpen.