Ten einde raad. Afstellen Kyosho

Hallo,

1.5 Week geleden, ik dolgelukkig naar de modelbouwwinkel om mijn nieuwe Kyosho FW-06 op te halen.
Alles netjes aan de balie besproken en betalingen afgerond, ik neem mijn auto mee naar huis, en heb hem netjes een hele middag laten inlopen etc etc.

Elke dag ben ik na het inlopen wel even een stukje gaan rijden, eerst had ik problemen met het inzakkende toerental op hoge snelheid 9 En soms zelfs uitvallen ) Maar dat heb ik inmiddels verholpen..

Maar nu, ik loop écht élke dag opnieuw aan die schroeven te draaien, want als ik hem de ene dag aankrijg ( En perfect loopt ) dan wil hij de volgende dag écht niet meer aan..
Nadat ik die volgende dag weer wil gaan rijden, loop ik eerst een half uur aan die schroeven te draaien om hem weer een beetje fraai te laten lopen..

Op een gegeven dag kreeg ik hem gewoon met geen mogelijkheid aan, dus heb ik hem heel even achteruit gezet, maarja, ik wou er wel weer een stukje mee gaan rijden dus ik zocht de problemen ergens anders..
Ik wist bijna zeker dat het met de gloeiplug of de gloeiplugdriver te maken had, dus ik ben er na 2 dagen achter gekomen dat de gloeiplugdriver niet goed contact maakte met het "Batterijtje". Goed.

Vandaag de dag besloot ik om een stukje te rijden ( Alles was immers verder in orde ), Ik ging weer rijden, alles op fabrieksinstelling, netjes de nitro in de carb zien komen en starten maar, een paar rukjes was hij aan.

Nadat ik hem had gestart ging hij vrij hoog in de toeren!
Dus ik heb hem eerst maar even rustig uitgedaan en gekeken wat er aan de hand was ( Het was niet zeer hoog, maar hij wou wel weg rijden ! ), Toch wel vreemd alles stond op de fabrieksinstelling !

Dus ik opnieuw starten, en hij bleef maar hoog in de toeren..
Valse lucht kan het niet zijn ( Ik heb nog nooit aan een schroefje gezeten van de motor ).
Op een gegeven moment gaf ik weer twee rukjes om hem te starten, vliegt het koort van de trekstarter kapot bij het plastic stukje waar je aan trekt, NEE.. :mad:

Volgens mij kan ik echt niet meer pech hebben, ik heb er amper nog mee gereden.. Heel frustrerend voor je eerste auto!
Ik ben echt ten einde raad, en vroeg me af of iemand mij uit de brand kon helpen !

P.S.
( Sorry voor het lange verhaal, ik ben echt hopeloos en ten einde raad :( )
iNtex ( Hallum, Friesland )
 
Laatst bewerkt:
Mischien kan ik je met 1 probleem helpen. De fabrieksinstelling hoeft niet altijd goed te zijn. Als je de stationair schroef 1/8 ong uit draait zal hij al minder hoog in toeren gaan als je geen gas geeft. Mischien dat je op je zender eens naar het trim knopje van de carb moet kijken of die wel goed staat. De carb zou ong 1 mm moeten openstaan.

Ik hoop dat ik mischien een klein beetje heb geholpen.

Succes
 
Ik heb de stationairschroef ( Want daar zocht ik het probleem van de hoge toeren ook )
Wat verdraaid dat heeft uiteindelijk geholpen, maar kort daarna had ik mijn trekstarter al kapot, dus kon ik niet zien wat het gevolg was van het draaien aan de stationairschroef..

Het probleem waar ik me echt zorgen om maak is het steeds weer opnieuw afstellen..
Ik word er echt niet goed van om telkens de auto weer een half uur af te gaan stellen voordat ik ga rijden en hem vervolgens elke keer weer anders zie rijden.
( De stationairsschroef red ik me wel mee, maar bedankt voor je hulp ;) )
 
re

Ik heb de stationairschroef ( Want daar zocht ik het probleem van de hoge toeren ook )
Wat verdraaid dat heeft uiteindelijk geholpen, maar kort daarna had ik mijn trekstarter al kapot, dus kon ik niet zien wat het gevolg was van het draaien aan de stationairschroef..

Het probleem waar ik me echt zorgen om maak is het steeds weer opnieuw afstellen..
Ik word er echt niet goed van om telkens de auto weer een half uur af te gaan stellen voordat ik ga rijden en hem vervolgens elke keer weer anders zie rijden.
( De stationairsschroef red ik me wel mee, maar bedankt voor je hulp ;) )

Dan heb ik DE oplossing gevonden voor je: GO FOR ELECTRO!!!

Nee serieus, afstellen blijft nodig, de temperatuur veranderd constant en de luchtvochtigheid ook en dan is het noodzakelijk eea te verstellen!
 
Maar hetgeen waar ik zo nerveus van word, is dat hij soms z'elfs in de fabrieks afestelling soms totaal niet start..
Maar wat ik nodig heb is een afstelling waar een beetje aan moet draaien van tijd tot tijd, geen probleem.
Wat ik nu doe is overal aan draaien, hopeloos.
Ben nu eigenlijk ook nieuwsgierig of er iemand omstreeks Hallum mij kan helpen met afstellen.. ( ! )

Ik denk dat ik eerst maar even mijn trekstarter ga repareren. En verder ga kijken :sleepy:

iNtex
 
Maar hpi ruler,

Geef toe dat het niet nodig is om hem elke keer helemaal opniew te moeten afstellen. Bijstellen dat klopt: dat moet soms elke dag.
 
re

Maar hpi ruler,

Geef toe dat het niet nodig is om hem elke keer helemaal opniew te moeten afstellen. Bijstellen dat klopt: dat moet soms elke dag.

Dat is toch hetzelfde zoals ik het zeg, je moet niet verwachten dat je met dezelfde afstelling de volgende dag kan rijden, zowieso moet hij altijd iets rijker gezet worden dan hij stond anders start je met een te arm mengsel.

Maar je moet ook kunnen wachten tot je motor op bedrijfstemperatuur is en niet direct knallen en lopen draaien aan de sproeiers met een slecht lopende motor als gevolg op het moment dat je denkt dat hij niet goed loopt. Dat soort fratsen halen we op de baan ook niet uit, eerst ff iets rijker rijden en dan wat armer proberen. Dan merk je snel genoeg het verschil en wat er nog meer veranderd moet worden.
 
In dit verhaal kan ik mijn nu eens helemaal vinden, heb juist het zelfde meegemaakt met mijn nieuwe FW-05 (voorganger van jouw wagentje) doch ondertussen zijn alle problemen van de baan.
Het eeste probleem van mij was het '"koortje" reeds na 1x trekken was dit over, zonder dus ook maar één seconde de motor te kunnen laten werken, vervolgens was mijn gloeiplug driver zéééér snel leeg omwille van te zwakke batterij welke ze mij hadden aangesmeerd en ook intern slecht contact.
Dan rijden als een speer doch na het tanken niet meer aan te krijgen.... echt om moedeloos te worden.

Maar na het zelf maken van een startbox met start paneeltje van Conrad en dit alles op een loodbatterij van 12V zijn alle problemen achter de rug: trekstarter staat er nog op doch enkel voor noodgevallen en die loodbatterij voor het startpaneel gaat weken mee voor deze dient opgeladen te worden, ondertussen ligt deze zelfs aan een druppellader.

Voor de afstelling is door Hpi Ruler reeds alles gezegd.

Suc6
 
Bedankt voor alle reacties !
Ik ga volgende week maar even die trekstarter repareren ( Is dit gemakkelijk, en zonder risico's ? Hij moet opengeschroefd worden om bij het uiteinde van het touwetje te komen ), Enkel even het touwtje vervangen.. ( Of aanknopen )

Maar wat ik ook heel vreemd vind, als ik hem start dan vliegt hij in de toeren maar na een seconde of 5, daalt hij zo erg in de toeren dat hij uiteindelijk uitvalt..
Ik heb zo'n gevoel dat er iets met mijn LSN niet klopt, heb het idee dat 2.5 slag van de LSN te weinig is, of niet.. ? ( Zo staat het wel in het boekje beschreven, maar heb het idee dat hij anders stond toen ik hem uit de doos haalde )

Nogmaals bedankt :D
 
Hier staat een beschrijving van hoe je je motor uit elkaar en weer in elkaar zet, en ook de omgang met je trekstarter staat er in. Dus hoe je hem er af haalt, waar je op moet letten en hoe je hem moet wegleggen.

Misschien heb je er wat aan!
 
Intex,

Ik wil je best helpen om je motor af te stellen. Ik woon in Steenwijk dus als je dat wilt neem maar even contact met mij op via pb.

M.v.g. Mark
 
Heb je al naar je koppeling gekeken, omdat je schrijft dat de wagen in de toeren gaat bij starten en dan dood valt, heb dit ook gehad, het veertje welke rond de 2 koppelschoenen gaat was afgebroken, heb hier terug een oogje aan geplooid en terug bevestigd zoals origineel en klaar was kees (lees kyosho) heb niets gevoeld van later koppelen of zo.

Het best is een exploded view van je wagen af te drukken (kan je of de site van Kyosho vinden) zo heb je een zicht op wat je moet demonteren en later terug monteren.

Wat betreft de trekstarter, deze kan je gemakkelijk uit elkaar halen als je wat handig bent, alleen goed zien dat de veer genoeg spanning geeft om je koordje achteraf er terug helemaal in te trekken.
 
Heb je al naar je koppeling gekeken, omdat je schrijft dat de wagen in de toeren gaat bij starten en dan dood valt, heb dit ook gehad, het veertje welke rond de 2 koppelschoenen gaat was afgebroken, heb hier terug een oogje aan geplooid en terug bevestigd zoals origineel en klaar was kees (lees kyosho) heb niets gevoeld van later koppelen of zo.
We hebben wel dezelfde kwaaltjes met Kyosho lijkt het zo :rolleyes:
Het enige waar ik niks van snap is dat er altijd over koppeling word gepraat en koppelingsschoentjes..
Geen idee wat ze doen / waar ze zitten / waar het goed voor is ( Wat houd koppeling uberhaupt precies in :confused: )

Hoe bestel jij trouwens je Kyosho onderdelen ? :mrgreen:
 
Ik ben vandaag ook een gelukkige bezitter geworden van een Kyosho FW06.
Eerste keer starten, was geen probleem. rustig 3 tankies in laten lopen met die vette peut. Daarna toch maar even het asfalt op gezocht. nog geen problemen gehad met de afstellng, ik hoop voor je dat je wagentje sne aan de praat krijgt, want het is een genot om er mee te rijden.
 
Koppeling: het onderdeel dat aan de motor gemonteerd zit en wat ervoor zorgt dat de wagen bij stationair draaien er geen tractie is, bij verhoogd toerental een "koppeling" maakt tussen de motor zelf en de rest van de aandrijflijn dmv rondvliegende krachten.
Dus aan de motoras zitten "schoentjes" welke bij elkaar zijn bij stationair draaien en naar buiten gedrukt worden bij verhoogd toerental tegen de "klok" welke rond de schoenen zit, aan de klok zitten de 2 tandvlielen welke je kan zien op het uiteinde van het motorgeheel, deze drijven de tandwielen aan van de "versnellingsbak".

Een mond vol hé, maar op de exploded view kan je dit perfect visueel volgen.

Als je met brandstofwagens wil rijden zal je dit allemaal onder de knie moeten krijgen wil je er plezier aan beleven, de helft van de fun zit in het onderhoud en tuning van deze wagens.

Ik ben begonnen als leek met een RTR wagen FW-05T en door de kwaaltjes van de wagen (welke helemaal niet opwegen tegen de kwaliteiten) te verhelpen en te verbeteren rij ik op foambanden met andere uitlaatbocht en regelbare ophanging.
Op het lijstje met verbeteringen staat nog: stabilisators voor en achter, kardanaandrijvingen naar de 4 wielen, andere tandwielverhoudingen op de aandrijflijn en dif aanpassingen.

Onderdelen komen via lokale verdelers en worden ook via online shops besteld, bij Kyosho Duitsland heb ik nog nooit besteld daar de lokale dealer de onderdelen even snel bij hem heeft en het goedkoper is dan in Duitsland, ik heb ook zeer goede ervaringen met online shopping in Hong Kong voor mijn FW-05, zeer goede kwaliteit en nog betere prijs: geen BTW en ook geen douanekosten, wel verzending natuurlijk maar deze weet je voor je koopt.
 
Bedankt voor alle verhalen jongens :)
En YoepDL bedankt voor de link, ik denk dat het me nu wel duidelijk is met de koppeling etc, maar is het goed zichtbaar dat zoiets kapot is ?
 
mogguh....

pas op met het uit elkaar halen van je blokje....
Als je de backplate eraf schroeft (dat is waar je trekstarter op vast geschroefd zit) en eraf haalt en je haalt het asje eruit, pas dan op dat er niet een veertj emet een tonnetje wegschiet. Die twee zijn zo enorm klein (leuke woordspeling) dat je ze zo verliest. En je hebt ze echt nodig!
Overigens om je trekstarter te repareren hoeft de backplate er niet af.....

Gr.
Arnaud
 
Goedemorgen :)
Ik wou vandaag even met dit mooie weer mijn auto repareren, maar nu had ik een klein vraagje !

Omdat mijn trekstarter touwtje geknapt is bij het handvat ( 2cm touw ) moet het touwtje dan perse weer aanknopen of kan ik de rest van het touwtje gewoon houden zo als het nu is en gewoon direct vastbinden aan mijn handvat ?

Want ik weet niet precies hoe dit de stand van de zuiger beslist o.i.d.
Alvast bedankt voor de reacties !

PS. Als ik mijn achterophanging er helemaal af haal ( Anders kan ik niet bij de trekstarter komen ) Waar moet ik dan opletten ? De aandrijflijn die naar achteren gaat kan ik er gewoon uithalen ? Bij het losschroeven van de schroeven van de achterophanging ?

Alvast bedankt !
iNtex
 
Touwtje gewoon vastbinden aan handvat, heb het gisteren nog gedaan;), en voor de aandrijflijn moet je niet echt op iets letten hoor.

grtzzz
 
Die vragen kan ik niet beantwoorden. Wat ik wel weet is dat wat je beschrijft waarschijnlijk het gevolg is van 2 dingen:

1) je glowshot. Glowshots met een losse accu zijn niet zo denderend, er is altijd een overgangsweerstand tussen accu en glowshot. Eigelijk is 1 cel al te weinig om een gloeiplug echt goed te laten gloeien, als er dan ook nog een overgangsweerstand zit, dan wordt het al weinig. Beter koop je of een glowshot waar de accu vast aan zit, of je koopt een 2v loodaccu en doet daar een meter niet te dik snoer aan.

2) je LSN staat waarschijnlijk te arm

Als je niet gaat voor de 'uiterste prestaties' en 'het onderste uit de kan' is je auto echt wel zo af te stellen dat je er voor de rest niet meer aan hoeft te komen. Gewoon alles iets aan de rijke kant houden.
 
Back
Top