Big Scale info

Ik heb hier en daar is wat rond gekeken om info te vinden over Big Scale maar ik blijf met een vraag zitten.. hoe zit het met het vermogen?

Ik rijd nu een monster truck Cen Genesis met 7.7CC motor met 5 PK op een gewicht van 5 kilo

Big Scale bugi 26cc blok 2,6 pk op zo`n beetje 12 kilo, dit lijkt me dus stukke trager dan mijn Cen Genesis en vooral met het optrekken.
top snelheid maakt me niet zoveel uit..

klopt mij bewering of juist niet? en waarom?
 
dat ligt eraan bij hoeveel NM hij zijn pks volledig afgeeft en met hoeveel toeren.

hoe het precies zit weet ik ook niet helemaal.
 
Je hebt met meerdere zaken te maken, te weten: vermogen (uitgedrukt in Pk of kiloWatt) en koppel (uitgedrukt in Nm)

Dit is zoals ik het zie:
Het vermogen staat voor de kracht waarmee de zuiger na de verbranding wordt verplaatst, minus de optredende verliezen. Dus de kracht die wordt uitgoefend op de kruktap. Deze kracht, vermenigvuldigt met het toerental, is het vermogen.

Het koppel is afhankelijk van de grootte en de verhouding boring/slag van de motor. Hoe groter de motor (en/of de slag), hoe verder de kruktap uit het hart van je krukas staat en dus hoe groter het koppel.

Hoe sterk een motor uiteindelijk is, is afhankelijk van een combinatie van beide. Een auto met een motor met weinig vermogen, maar een hoog koppel (= grote motor), kan door gebruik te maken van een kleine overbrengingsverhouding alsnog snel zijn. Een auto met veel vermogen maar weinig koppel (= kleine motor) kan, dankzij het hoge toerental, met een grote overbrengingsverhouding even snel zijn.

Het mooiste is dus een grote motor met veel vermogen. Daarom zal een 3,5cc automotor met een opgegeven vermogen van 2,6 Pk het altijd afleggen tegen een 26cc motor met hetzelfde vermogen.
 
ja maar daar wil ik toch even iets over zeggen wat ik denk.

het is toch zo dat een auto met 2,6pk die 2,6pk pas berijkt bij een bepaald aantal toeren.
als de 1:5 auto die 2,6pk bij 13,000 toeren haalt en de 1:8/1:10 met 3,5cc bij 19,000 toeren dan zal de 1/5 toch sneller zijn onderin omdat hij sneller zijn max aantal pk's berijkt?
 
Dat is dus afhankelijk van de gekozen overbrenging en nog een aantal zaken (zoals de diameter van de wielen) Hoe zwaarder je de motor belast, hoe langer het zal duren voordat deze zijn optimale toerengebied bereikt.
 
ja het klopt want die van 26 cc is minder sterk en 12 kilo gaat dan wat langzamer de ander weegt minder als de hlft
MVG willie
 
:Dhehehe leeftijd 14 :P ja ik heb een 1:6 fg beetle.
met een goede afstelling rijden ze nitro er meschien wel uit.
en ja ze trekken wel snel howr :rolleyes:en als je et niet van een nitro wint gewoon ff er overheen walse :evil: mvg beetle king (rick)
 
als je et niet van een nitro wint gewoon ff er overheen walse :evil: mvg beetle king (rick)

Ja, en daar maak je vrienden mee :rolleyes:

Om terug op het topic te komen;
Het zijn twee totaal verschillende soorten auto's.
Is het zelfde om een terrein wagen en een sport auto vergelijken.
Zo kunnen wel dezelfde pk's hebben maar zijn voor vershillende doeleinde ontworpen.

Het is samenspel van meerdere factoren. Het begint al wat je zelf leuk vindt.
Dan gaat het om pk's (vermogen) NM (trekkracht) maar ook;
afstelling van zowel motor als setup van de wagen, bandenkeuze, ondergrond en niet te vergeten .............stuurmanskunst :mrgreen:
 
't is een beetje appels met peren vergelijken vind ik. allerbij fruit, maar toch helemaal anders.
M'n LST2 (met een 4.27cc Nitro motor. en de LST2 is behoorlijk zwaar.) hield de bigscale auto's echt wel gewoon bij op de bigscale baan. dus ja, ik durf te beweren dat nitro daadwerkelijk sneller is. echter, Bigscale autos rijden heel anders. het is allemaal net iets lomper in de bochten bijvoorbeeld. (kijk maar naar de on-road auto's bijvoorbeeld.) echter moet ik wel zeggen, dat bigscale auto's wel dichter bij echte auto's in de buurt komen. (wat betreft rijgedrag.)
 
Nitro is sowieso sneller dan bigscale, met optrekken is nitro ook sneller denk ik. Bigscale heeft namelijk 2WD en de meeste nitro off-road's 4WD.
 
Maar ook 4wd.

ik zei bewust al niks, ik denk die opmerking komt wel...:)

Maargoed, de discussie nitro vs bigscale hou je gewoon altijd.
Beide klasse's hebben hun eigen ding, de ene zal op het ene punt beter zijn, de andere op andere punten.

Wij rijden met beide, bigscale offroad en nitro onroad en ik vindt gewoon beide geweldig!
Al neig ik de laatste jaren meer naar nitro onroad, omdat ik juist het afstellen etc. zo leuk vindt. Heb zelfs eraan gedacht de FG te verkopen en alleen met nitro verder te gaan....
 
Wat een leuk draadje zeg en wat een mooie theorieën. Het is heel simpel; Mw=P:N oftewel het KOPPEL is het VERMOGEN gedeeld door het TOERENTAL.

Als een motor dus veel vermogen (PK's) heeft bij een laag toerental, dan heeft hij een hoog koppen (Nm). Dat verklaart ook waarom je bij nitro maar dunne asjes hebt omdat het vermogen pas bij hoge toerentallen (25000 tot 40000) beschikbaar is.

Verder geloof ik niet zo in de vermogens die worden opgegeven bij nitro motoren. Als ze deze al halen, zal dat met speciale brandstof zijn met hééél veel nitro er in.

En ja, ik rij bigscale en 1/8 ;-)
 
ach , wat heb je al die PK's en koppel als je niet kunt rijden , maw : vaak is het beheersen van het vingertje al moeilijk, laat staan dat er vergelijk wordt getrokken tussen Nitro en 2takt.

zoals gezegd beide hebben wat , en de 1 vindt dan topsnelheid leuk, en de ander de trekkracht,maar beiden heb je niks aan als de stuurmanskunst knudde is.

Beide (nitro/2takt) hebben hun specifieke rijeigenschappen en bedachte krachtbron..........:cool:
 
wat maakt het uit ik geef het eerlijk toe nitro is veel veller en 0.0?
met bigscale rij je 45 minuten met nitro 5 :P big scale is ook ckkr goed alebij wel een topertje :D naja iedereen ze ijgen keus toch? mvg beetle king (rick)
 
ach , wat heb je al die PK's en koppel als je niet kunt rijden , maw : vaak is het beheersen van het vingertje al moeilijk, laat staan dat er vergelijk wordt getrokken tussen Nitro en 2takt.

zoals gezegd beide hebben wat , en de 1 vindt dan topsnelheid leuk, en de ander de trekkracht,maar beiden heb je niks aan als de stuurmanskunst knudde is.

Beide (nitro/2takt) hebben hun specifieke rijeigenschappen en bedachte krachtbron..........:cool:

Leg mij het verschil tussen nitro en 2-takt eens uit?
 
Back
Top