het Walkera 4#3 verzameltopic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Junglemaxx, 6 okt 2007.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Weten jullie wat ik denk jongens...........
    Dat wij onze HM4#3B vrijwel allemaal goed en lekker vliegend hebben.
    Want het wordt steeds rustiger op dit Topic van de HM4#3B.
    Het maakt mij blij als we allemaal en goed vliegende HM4#3B hebben.
    Gr Erwin
     
  2. Karel

    Karel

    Lid geworden:
    26 dec 2007
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Hoorn
    Erwin,

    Zou het niet zo zijn dat je door veel te oefenen met de 4#3b vanzelf een betere helivlieger wordt? Kijk maar eens naar de eerste berichten toen deze heli pas op de markt kwam. Veel meldingen dat het een lastig te vliegen heli zou zijn.

    Ik denk dat er twee hoofdzaken aan de orde zijn, namelijk de juiste afstelling en de vliegervaring.

    In de begintijd was er nogal wat verschil tussen de productie-exemplaren. De ene vloog bijna perfect zo uit de doos, de andere moest je enorm veel aanpassen om hem enigszins redelijk vliegend te krijgen. Uit jullie reacties maak ik op dat het gemiddelde productie exemplaar dat je nu koopt al redelijk vliegt.

    Voor een beginner die nog geen ervaring heeft is het bijna ondoenlijk om het te leren met een "slecht" exemplaar. De serieuze 4#3b enthousiast zal net zo lang experimenteren met allerlei mods tot het resultaat bevredigend is. En heb je eenmaal een goed toestel in handen, dan gaan je vliegprestaties met sprongen vooruit

    Ik vlieg zelf nog met veel plezier met de brushed versie. Ik heb de A head er op zitten en gebruik de Q rotorbladen. De stock hekrotorbladen bevallen mij beter dan de Q hekrotorbladen. Met de Q hekrotor wordt de staart ietsje onstabiel. Hoe dit is bij de brushless versie weet ik niet. Ik had ook last van een niet mooi pakkend stekkertje van de staartmotorkabel. Deze kabel heb ik maar vastgesoldeerd aan de 4-in-1.

    Voor de hoofdmotor gebruik ik Woodland ultra-light oil. Een zeer dunne smeerolie die het ook goed doet voor smering van modeltreinen. Een druppeltje in het gaatje van de brushed hoofdmotor op de collector en het motortje heeft bijna het eeuwige leven. De staartmotor houdt het ook zeer lang uit zolang die maar niet wordt geblokkeerd.

    Ik heb de indruk dat er een duidelijke groep 4#3b piloten is ontstaan. Het lijkt mij leuk om een keer een zaaltje af te huren centraal in het land om elkaar eens te ontmoeten en de toestellen vliegend aan elkaar te laten zien. Wie neemt het voortouw?

    Groeten aan iedereen,

    Karel
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2009
  3. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Hallo iedereen... Cornholio is opnieuw gebeten door het heli-virus en zal zich deze zomer dan weer terug bezig houden met deze prachtige hobby.

    Had eigenlijk interesse in een Kyosho Minium Caliber maar werd in het desbetreffende draadje door Erwin op dit klein wondertje (de 4#3) gewezen. Ben al 2 dagen aan het lezen in dit topic (vanaf p1, zit nu aan p69) maar kan het toch niet laten om mij al even te laten horen.

    Ik ben van zin om vandaag of morgen de 4#3B V3 DBL aan te schaffen vanbij Ehirobo. Lijkt jullie dit verstandig? Gaat die BL staart de moeite zijn? Moet er tegelijk wel aan toevoegen, van zodra ik het beestje onder controle heb komt er een mooie Airwolf fuselage aan (ergens in het begin van het draadje las ik dat iemand hier op het forum deze zelf maakt - weet alleen niet goed meer wie het was...).

    Zijn er hier uberhaubt al vliegers met deze versie?

    Nice to be back!
     
  4. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Persoonlijk denk ik dat die BL-tail niet zo zinvol is en (dus) zonde van je geld
    Maar het is wel gespeculeer, want niemand hierzo heeft 'm volgens mij al gezien, gevlogen of in handen gehad.

    Ik kan de 4#3B verder alleen maar aanraden. Niet te veel vooruitkijken op schaalrompjes; 'zal ie niet beter van gaan vliegen ben ik bang.
     
  5. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Onder het motto "iemand moet de eerste zijn" hebben we besteld: 4#3B V3 Double BL + koffertje om heel het zaakje in op te bergen :)
    Heb €163,54 incl verzending betaald. Leek me niet zo overdreven veel (vrouwtje weet wel nog van niks... :p)
     
  6. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Ik zeg, rispetto! Leuk Cornholio dat je alles aan het lezen bent. Erg veel antwoorden op je eerste vragen, dat weet ik zeker. Die ben je dan ook alvast voor.

    Hele mooie heli hoor. Ik heb regelmatig iets besteld bij Ehirobo en tot nu toe zonder problemen. Fijne communicatie met ze gehad kan ik zeggen, daar zul je geen spijt van krijgen.
    Ik kan je verklappen dat er heel veel aandacht zal zijn in dit draadje voor je V3 DBL coptertje. Onder andere om de V3 te vergelijken met de brushed versie danwel die brushless V2 heli...

    Heel veel succes ermee alvast en ik hoop dat die twee weken snel voorbij zijn voor je, ;-)

    Groet,

    Danny
     
  7. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mensen...
    Dit is een leuk draadje met veel goede info en enthousiaste mensen.
    Laat me nu a.u.b. geen politieagentje spelen.

    We zijn allemaal volwassen mensen onder elkaar, een beetje tolerantie hoort daar ook bij volgens mij.
    En voor sommige een iets dikkere huid en minder lange tenen is ook wel een Pre op forums....
    Als je weet dat je iets te koop zet, of buiten die paar regeltjes die we hier hebben om gaat, doe het dan wat handiger en minder opvallend ;), zet het in te koop en zet een klein linkje in je post.
    Kortom, neem even de moeite om je tekst wat netter op te maken en vraag anders even hoe je iets moet doen op het forum, of zoek het zelf even op.
    posten is makkelijk, iets nuttigs brengen wat anders....

    Bij voorbaat dank,
    M.vr.gr.
    Eric
     
  8. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Goed man; gefeliciteerd!

    Mijn V2 BL komt ook bij Ehirobo vandaan; prima zaak. Binnenkort ga ik daar mogelijk een CopterX SE V2 bestellen...
     
  9. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Danku, ben zelf nu toch ook redelijk enthousiast... 't gaan 2 lange weken worden vrees :)

    Inmiddels het volledige draadje doorgelezen, zeer veel interessante tips bijeen gesprokkeld. Het allereerste wat ik zal uitvoeren nog voor er mee gevlogen te hebben is die originele stekkertjes vertinnen... na het hele draadje gelezen te hebben lijkt dit mij de grootste invloed gehad te hebben.

    Heb trouwens mijn oorsprongkelijke bestelling nog net op tijd uitgebreid met Q rotor blades, flybar paddles en tail rotor, hiervoor kwam er in totaal $16,27 bij. Voorlopig zal ik de originele onderdelen gebruiken maar voor die 16$ kon ik echt niet sukkelen... just in case dus ;-)
    Ook heb ik van Ehirobo het nieuws gekregen dat ik geen 500 mAh lipo'tje erbij krijg, wegens niet leverbaar, maar 2 x 400 mAh. Allemaal goed voor mij :)-)) maar nu we dan toch aan shoppen waren heb ik ineens bij Miracle-Mart twee Xtreme 500 mAh lipo'tjes besteld, 18,84 Euro incl verzending. Konden we toch ook niet voor sukkelen hé :p, ben wel benieuwd naar hoe deze gaan presteren.

    Wat zou er nu trouwens het meeste stroom vreten, 2 brushed motoren of 2 brushless modellen... ik vermoed dat de toestellen met 2 brushed motoren het slechtste rendement gaan hebben en dat zodoende toestellen uitgerust met 2 BL's meer kracht/langere vliegtijd per verbruikte mAh zullen tentoonstellen...
     
  10. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Hoi Cornholio,

    Ik ben benieuwd naar je geduld komende weken, haha. Leuk dat je de moeite hebt genomen alles te lezen tot nu toe. Zowel de tips alswel enkele moodswings zul je hier hebben waargenomen ;-)
    Netjes van Ehirobo om je te laten weten dat er een verandering is betreffende de LiPo's. Zoals je heb kunnen lezen enkele pages terug heb ik een week of twee geleden een meting gedaan naar wat de heli met brushless hoofdmotor icm een brushed tailmotor (V2) nu werkelijk aan stroomsterkte trekt. Ik stond er zelf enigszins versteld van hoeveel het was.
    Nu lijkt me het hele santenkraam, om diverse accu's met een verschillend gewicht, met elkaar te vergelijken in kracht/vliegtijd behalve een tijdrovend klusje een beetje overdreven. De uiteindelijke winst zal niet om meer dan enkele minuten gaan per LiPo... Een zwaardere accu heeft idd wat meer uithoudingsvermogen maar ook een hoger gewicht. Zoals ik ook eerder schreef denk ik dat het toenemende gewicht een groter nadeel is voor performance dan het voordeel van een minuut of twee langer vliegen. Voor mij persoonlijk is het voordeel hiermee snel afgedaan. Wat Paul ook al aangaf is dat een groter gewicht natuurlijk voor meer benodigd vermogen geeft, en dus toenemende toerentallen. Zowel van hoofdrotor(tje) als de tailmotor.
    Als jij je V3 binnenkrijgt is het misschien wel een idee om dezelfde meting te doen als ik met de V2. Ik denk niet dat er een heel groot verschil is waar te nemen. Maar meten is weten...

    Groetjes,
    Danny
     
  11. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Danny,

    Dat geduld hebben gaat inderdaad moeilijk worden (heb gisteren dan maar snel een nieuw Minium Piper'tje gekocht om mij toch even bezig te houden, maar dat ter zijde :))...

    Walkera schrijft zelf een 500mAh lipo'tje voor voor de V3, dus m'n 2 Xtreme lipo's zullen zeker niet te zwaar zijn vermoed. Ik leg ze wel eens op het weegschaaltje...

    Dat stukje over uw meting heb ik inderdaad, met veel aandacht, gelezen. Ik wil dezelfde meting ook wel eens doen, als ik de tijd vind om zo een meetkabeltje te prepareren.
    3A is opzich echt wel veel voor zo'n klein toestelletje vind ik. De bijgeleverde lipo's voldoen wel met hun 10C maar als je het ukje zwaarder gaat maken, zoals bij sommige onder jullie het geval is (+10 gr dacht ik gelezen te hebben), zullen de motortjes ook meer stroom gaan trekken en dan zou je wel eens gevaarlijk dicht bij de limiet van dat standaard pakje kunnen komen.
    Ook heb ik begrepen dat jij de stroom gemeten hebt door het toestelletje door iemand te laten vasthouden? Met andere woorden, je hebt gemeten hoeveel stroom het kost om de bladen te doen draaien. Er zal volgens mij nog een verschil opzitten moest je effectief (rond)vliegend (en dus gewicht omhoog brengen) en sturend kunnen meten... Een langere kabel eraan, opstijgen en zo meten is mogelijk maar dan sleur je het "gewicht" van die kabel ook nog eens mee en ben je eigenlijk enkel nog maar aan het hooveren ipv effectief rondvliegen, maar goed, nu gaan we al ver :)

    Maar toch, de extra last van het gewicht in gedachte + de extra energie om echt rond te vliegen (in tegenstelling tot hooveren) optellen bij die 3A die jij al gemeten had (om nog maar te zwijgen van slechte contacten in de stekkertje met weer hun eigen stroomverlies) kan misschien wel eens verklaren waarom hij soms last heeft met z'n staart...

    Even ter verduidelijking, ik ben helemaal geen expert op het gebied, ik kan amper hooveren met een echte CP heli. Maar probeer gewoon even logisch mee te denken...
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2009
  12. jaapV

    jaapV

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    323
    Locatie:
    timboektoe
    Hoi Cornholio...Thats it deze zeer kleine heli moet je iid direct uit het ground effect trekken en dan laten hangen.rustig bijdraaien als het moet en vooral rustige inputs geven.Ook moet je de tijd geven om de stuurinput te laten verwerken door de RX .Deze helitjes werken op 2.4ghz wat opzich vrij van storing moet zijn maar vergeet niet dat Magnetrons ook op deze freqentie werken en dus de boel aardig kunnen opwarmen.Jij geen CP kunnen hoveren???Nah dat lijkt mij sterk.;)Gr jaap
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2009
  13. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Cornholio,

    Het is wel een tijdje geleden dat hiet voor het laatst over gesproken is, maar de mod met de BIC-veer levert toch ook een zeer positieve bijdrage aan het vlieggedrag van de heli. Ik zou deze mod zeker overwegen en kost niets (ja, als je een BIC-aansteker moet kopen.... een cent of 70).

    Groeten,

    Paul
     
  14. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Hoi Jaap, neem me niet kwalijk maar ik begrijp je antwoord op mijn, door jouw ge'quote, tekst niet goed...

    @Paul: hoi :) Ik heb het volledige draadje helemaal doorgelezen in de voorbije 3 dagen, dus ook het begin ligt bij mij nog vers in het geheugen. De mod met het veertje had ik inderdaad ook nog in het achterhoofd maar ik hoopte eigenlijk dat Walkera nu met versie 3 er zelf wat aan zou gedaan hebben om die speling op te heffen. Maar vriendelijk dat je er mij nog even op wijst :)
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2009
  15. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Cornholio,

    Ik zou er maar niet vanuit gaan dat ze daar iets aan gedaan hebben, dan hadden ze dat bij de V2 al kunnen doen.

    Ik heb wel het idee dat ze de vraag uit de markt volgen. Na de eerste versie waren er op diverse mensen die dat ding zelf brushless (hoofdmotor) gingen maken en dus komen ze met de V2. Vervolgens gaan mensen ook de staart brushless maken en zij komen vervolgens met de V3 (double BL).

    Vanaf versie 1 zijn er veel mensen geweest die de BIC-mod hebben gedaan, maar walkera heeft hier in de V2-versie niets mee gedaan. Ik verwacht dus ook niet dat in versie 3 dit meegenomen is.

    Groeten,

    Paul
     
  16. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Jongens.........ik ben zwaar benieuwd hoe die V3 DB straks gaat vliegen in de praktijk.
    Nog even geduld mag ik opbrengen dus, dan hoop ik dat hij snel een revieuw erover geeft.
    Vr Gr E
     
  17. jaapV

    jaapV

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    323
    Locatie:
    timboektoe
    Uuh ben nog even aan het nadenken over een goede landingsplek.Dit platform lijkt op H op een schip op volle zee.:rolleyes:
     
  18. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    155
    Beste mensen,

    Chinese Jade (Remote Control Helicopters) heeft een toffe deal waar ik gebruik van wil maken:
    Special Offer of 4#3Q Barebone:
    Limited Offer for 4#3Q Barebones, US$180 for two 4#3Q Barebone

    Dat betekend 129 euro voor 2 van die 4#3Q's alleen zonder zender/ lader. Leuk dus voor iemand, net als ik, die al een heli uit de 4# serie heeft.

    Iemand geïnteresseerd om samen voordeel te halen uit deze actie? Dat betekend 65 euro per stuk (in Nederland zijn ze nog steeds ~140 Euro). Dit is inclusief verzendkosten, alles. Invoerrechten hoeven niet betaald te worden want de totale waarde is <150Euro. Eventueel wel een omzetbelasting van 19% maar dat gebeurd nauwelijks. De verkoper ken ik - heb al eerder zaken met hem gedaan.

    Cheers!
     
  19. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Nou ik blijf met de 4#3 voorlopig toch maar weer even aan de grond.

    gisteravond wat meer gas erop gezet en dan merk je toch dat je nog totaal geen controle over het beestje hebt. Bij het op stijgen ging hij naar links en draaide wat (volgens mij naar rechts) dat uiteraard veel te veel gecorrigeerd en dan gleed hij te hard kanten op waar wat harde voorwerpen stonden.
    wel steeds het gas dicht gedaan als hij kanten op ging die ik niet meer kon corrigeren en daardoor bleef de schade beperkt tot een stukje uit de canopy en een licht verbogen landingsgestel.later zat er ook een schroefje los van een van de rotorbladen..

    Heb ik het trouwens goed begrepen dat voor de big veertje aanpassing de halve helicopter uit elkaar moet? is er ergens een bescchrijving hoe dat precies moet? ik ben nog steeds een beetje bang dat ik dingen sloop.

    er zit trouwens een 2406A Rx in het dingetje.. dat betekent volgens mij dat ik redelijk goedkoop en gemakkelijk kan upgraden naar Brushles

    goed eerst maar eens wachten op mn 5g6 en sim..voor ik nog meer schade oploop..


    Maarten
     
  20. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Als je heli verder goed is hoef je echt niet te wachten op dat veertje hoor...

    Zoek een niet te kleine ruimte op en geef gelijk wat meer "gas" als je start zodat de heli niet te lang in z'n vuile was hangt; je zal zien dat het dan na enig oefenen gelijk een stuk beter gaat. Wordt het je dan te listig, dan haal je gewoon het gas er af.
    Dat je heli naar links schuift met optoeren is normaal; dat hebben ze allemaal.

     

Deel Deze Pagina