het Walkera 4#3 verzameltopic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Junglemaxx, 6 okt 2007.

  1. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Hoi Gadget,

    Ik kan er niet genoeg nadruk op leggen dat we met zijn allen de ZOEKFUNCTIE vaker moeten gebruiken. En dan met name de 'ZOEK IN DEZE DISCUSSIE'. Dit staat bovenaan onder de paginanummering.
    Ik tikte in bic-veertje en na 5seconden zag ik alles staan. Daarna vindt je bij post 181 (9 augustus 2008) alles wat je nodig hebt.

    Zoals ZamBeZi verteld moet je even door de zure appel heen en uit het grondeffect komen voor je kunt zeggen of het probleem bij de heli ligt. Ook zonder dat veertje moet hij goed kunnen vliegen hoor. Je moet misschien wel eerst wat ruimte maken in huis.

    Succes ermee,

    Danny
     
  2. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Helemaal mee eens; ik heb de veertje-mod nog steeds NIET gedaan en ik kan ook hands-off wel een stukje hooveren
    Gewoon beginnen in een niet te kleine ruimte en THRUST!
     
  3. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    155
    Wat fuelflow zegt is inderdaad waar, de heli's zijn amper te hoveren in grondeffect. Hoewel de staart niet teveel problemen mag geven in welke vliegstand/situatie is het verstandig om eens te kijken wat 'ie boven de 20cm hoogte doet (grondeffect is aanwezig tijdens hoveren op een hoogte < [halve rotordiameter]. Probeer de heli anders in je hand en geeft genoeg gas tot die in feite in je handen hovered. Zo kun je (enigzins) kijken hoe hij getrimt is.
    Als je méér dan 50% gas nodig hebt om te hoveren met een volle accu kan je motor kapot zijn. Zo zijn er natuurlijk nog meer mogelijke oorzaken..

    Verder is dit slechts een aanvulling op wat ZamBeZi en Fuelflow gezegd hebben.

    Oh ja, wat betreft brushless ombouwen, ze hebben tegenwoordig een HP03S Brushless motortje die heel mooi zou werken met de TGY DP3A snelheidsregelaar zoals die te koop is bij Hobby City. Voor zo'n conversie ben je ongeveer 40€ lichter. In dat geval is je heli wel ruim 6 gram lichter dan Walkera's brushless conversie. Leuk voor langere vliegtijd (10+ min.) en wat minder crashgevoeligheid.

    Cheers

    edit: nog even een aanvulling op wat ik hierboven schreef en wat fuelflow zei; buiten het grondeffect vliegt het makkelijker maar met name is je oriëntatie ook veel makkelijker als je de rotordisk kan zien als een streep en niet als een ovaal of cirkel. Hiermee bedoel ik in het kort dat de heli op ooghoogte voor je gevoel makkelijker te vliegen is. Bovendien geef je jezelf de letterlijk en figuurlijk de ruimte om te corrigeren.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  4. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Oh, maar ik heb het wel gedaan hoor. En moet zeggen mét succes. Zie ik meen, post 182. Hij is voor mij wel rustiger geworden. Het zijn kleine details maar het zit er nog steeds op ;-)

    Net als de halve wingspan van een vleugelvliegtuig is dit grondeffect een belangrijke factor om een heli rustig te laten hoveren op lage hoogte of netjes te landen. Het landen van een vliegtuig is in dit grondeffect ook iets om rekening mee te houden. Of hij float tot 't midden van de baan of hij donderd uit de lucht, haha. off-topic.
    Wat sommigen ook wel doen is op een stoel of hun hurken gaan zitten om op lage hoogte meteen een goed visueel contact met de heli te hebben.
     
  5. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    155
    Haha thank god for remkleppen in een zweefvliegtuig.
     
  6. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Mmm, ook die spoilers moet je niet te vroeg vóór de flare gebruiken... ;-)
     
  7. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Ha Fuelflow.. ik was misschien niet duidelijk met mn vraag..Ik heb een behoorlijk deel van deze thread doorgelezen (tot pag 65) en ik kwam deze post dus inderdaad al wel tegen. Ik snap ook best hoe het resultaat er uiteindelijk uit moet zien maar niet hoe je de as van de rotor zover los krijgt dat je het veertje onder de swash kan monteren.

    Ik had dit dus al wel gevonden op youtube en daar haalde men de halve helicopter uit elkaar.
    LPNFK7R52Fk[/media] - Walkera 4#3b SlideShow BIC Lighter Spring Mod Step By Step

    in het commentaar staat dus al wel dat het eenvoudiger kan. Waar ik dus eigenlijk meer mee zit is hoe je de boel uit elkaar haalt en weer in elkaar zet. (hoe maak je de links tussen de servo's en de swash bijvoorbeeld los.. gewoon trekken?) Ik heb nul ervaring met dat soort dingen..en zo overzichtelijk is deze thread nou ook weer niet;).

    Over mijn 4#3b zit ik overigens niet over in of er iets stuk is of niet in orde. Bij het opstijgen gaat hij over de grond naar links en ik corrigeerde teveel waardoor hij rechts in de gordijnen belandde..of omviel. Verder al zowel linksaf als rechtaf teveel rudder gegeven en daarbij reageerde hij helemaal zoals je zou verwachten. Het ligt dus voornamelijk aan mijn onervarenheid met het orienteren en besturen van een heli. Het ging op iets grotere hoogte inderdaad wel een stuk beter (hoewel de botsing met de lamp ook niet handig was:rolleyes:)

    Maarten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Ok Maarten, duidelijk.

    Inderdaad moet er een redelijk deel los gehaald worden. Om te beginnen kun je idd de ballinkjes gewoon lostrekken met behulp van een klein tangetje en een schroevendraaiertje. Met het tangetje houdt je de swashplate vast daar waar het ballinkje zit (het rode alu), en met het schroevendraaiertje wip je het eraf.
    Ook het accubakje kan eraf gehaald worden met vier kleine kruiskop-parkertjes.
    Het hoofdtandwieltje zit aan de hoofdas dmv een heel klein pennetje. Dit kun je er met een punttangetje zo uitdrukken. Kijk wel uit dat je deze onderdeeltjes niet kwijtraakt natuurlijk, die dingen springen zo weg...
    Als je nu met hetzelfde punttangetje de hoofdas vastneemt waar je ruimte hebt, zoals bij de swash oid, kun je al draaiend het hoofdtandwiel los krijgen.
    Nu kun je het complete zaakje uit de lagers schuiven.
    Zodra je het weer in elkaar schuift let dan goed op dat het gaatje van het tandwiel en de as goed zijn opgelijnd alvorens je het pennetje er weer met een tangetje inknijpt.

    Ik hoop dat dit wat duidelijker is voor je, anders PM me maar als het niet wil lukken,

    Fijne eve,

    DAnny
     
  9. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Super Danny, dank je wel!

    Vanavond al weer even gevlogen deze keer vanaf een klein verhogingetje (een ikea opstapje) vanaf het bed opgestegen naar een iets grotere hoogte en dan proberen boven het bed te blijven.. Dit lukte al gelijk een stuk beter. alhoewel ik wel aardig wat crashes heb gemaakt viel de schade best mee. van het accu bakje is er een pootje afgebroken de canopy heeft er een gaatje bij en de laatstecrash heeft het rode draadje van mn tailmotor gesloopt. oftewel dat wordt even solderen.

    de tail rotor raakte zowiezo wel een paar keer los van het tandwieltje dus deze zal ik zeker bijbestellen als ik een crashkit bestel.


    Maarten
     
  10. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Hmm, mijn geduld gaat zeer zeker op de proef gesteld worden. Die 2 weken levertijd lijken 3 of misschien zelfs 4 weken te worden... Van't weekend even een mailtje naar eHirobo gestuurd met de vraag of m'n pakketje al verzonden was omdat ik daar nog geen bevestiging van had gekregen. Vandaag als antwoord gekregen dat ze de 4#3B V3 zelf nog niet binnen hadden maar hem deze week wel "verwachten". Vooral dat laatste staat mij helemaal niet aan, het is dus nog helemaal niet zeker dat ze hem deze week effectief aangeleverd krijgen. Vind het ook een beetje schandalig dat er niets van terug te vinden is als je de heli besteld (en onmiddelijk moet betalen) dat het eigenlijk om een voorbestelling gaat.

    M'n eerste indrukken van de winkel zijn tot nu toe niet zo heel positief, eerst het geadverteerde 500mAh lipo'tje welk ze niet kunnen leveren en vervolgens het eigenlijke toestel welke ze blijkbaar nog niet kunnen leveren, mijn betaling daarentegen moesten ze wel onmiddelijk hebben. Ze laten ook niets weten uit zichzelf, bovenstaande wist ik pas nadat ik er zelf nadrukkelijk achter gevraagd heb.

    Ze zijn altijd wel zeer vriendelijk in hun mails, maar als ik iets koop wil ik mijn nieuw "speeltje" wel asap thuis hebben. Feit dat ze niet (duidelijk) vermeld hebben dat het toestel nog niet leverbaar is en ze ook niet weten wanneer dit wel het geval zal zijn en hun er met de uitleg "wordt deze week verwacht" vanafmaken, wat ze volgende week eventueel gewoon kunnen herhalen, daar wordt ik wel wat chagrijnig van :-|
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2009
  11. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    is die dubbel brushless uberhaupt al wel uit. Heb je hem niet ge'pre-ordered'?
     
  12. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Zoals ik al zei, er staat nergens vermeld dat het een pre-order betreft...

    Die 4G3 DBL van jouw, is dat een zelf samengesteld toestel of de originele DBL van Walkera?
     
  13. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Hmm, had blijkbaar wel wat voeten in de aarde... mooi draadje, abbo'tje toegevoegd ;-)
     
  15. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    ik snap nog steeds niet waarom het niet gewoon meteen werkte. Denk dat ik wat gesloopt heb met solderen. Hij doet het nu iig moet alleen nog eens goed afgesteld worden.
     
  16. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Woehoe, het aftellen kan nu echt beginnen... zopas bericht gekregen van eHirobo dat men pakje verzonden is. Ik hoop dat de douane er niet te lang mee gaat spelen...
     
  17. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Ik had het draadje van de tailmotor weer gerepareerd en kon weer lekker oefenen. Tjonge wat kan het dingetje een hoop crashes hebben.;-)

    Het gaat al wel een stuk beter. Ik kan 'm soms al een paar seconden stil laten hangen voor ik een verkeerde stuurbeweging maak en hem laat crashen.

    Ik heb vooral gemerkt dat het even duurt voor de motoren reageren op de stuursignalen waardoor ik vooral met klimmen en dalen en met roer de mist inga .. ook de orientatie is nog wel eens lastig.

    De schade tot nu toe valt reuze mee. de canopy is nu echt wel stuk. het batterij vakje is een klein beetje stuk en het landings gestel mist het voorste stukje aan 1 kant. Onderdelen zijn besteld maar ik kan er nog steeds lekker mee vliegen. er zullen vast nog wel wat meer crashes volgen voor ik er een beetje mee uit de voeten kan.
    Tegen die tijd ga ik ook eens naar upgrades kijken. Ik heb er nu in iedergeval al erg veel lol mee.

    Maarten
     
  18. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Maarten.Ben blij dat je heli het goed doet.
    Het is allemaal persoonlijk hoor, maar als je straks aan upgrades gaat denken, dan zou ik dat zelf meer zoeken in de hoek van hoe de heli nog beter vliegend te krijgen en nog stabieler te maken.
    Er zijn een aantal Webshops die upgrades zien als bijv een ander landingsgestel (steviger) of een andere Canopy (flitsender) en meer van dat soort zaken.
    Oke, het geeft de heli een leuk uiterlijk, maar zal het zeker niet beter doen laten vliegen.
    Wat wel echt werkt en zich al heeft bewezen zelfs bij meerdere heli's van andere piloten zijn bijv andere Main Blades, heckrotor en BIC veertje onder de Swash plate om de speling eruit te halen.
    In mijn ogen zijn dat nu echte Upgrades waar deze heli dus daadwerkelijk beter door gaat vliegen.
    je kunt er heel veel geld in steken door die dure cosmetische Upgrades te kopen, maar daar vliegt de heli niet fijner van.
    Ik heb de mijne nog helemaal origineel zoals ie er fabrieksaf uitziet.Maar dan wel met de Upgrades die in mijn ogen echt een verbetering geven.
    Krijg je ook nog eens meer plezier van met vliegen.
    Vr Gr Erwin
     
  19. loekvanbergen

    loekvanbergen

    Lid geworden:
    29 nov 2003
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Bladel
    Walkara 4#3

    Hallo Allemaal,

    Ik heb nog een van de eerste 4#3 heli's. Helemaal van kunststof en koolstof dus. Sinds een aantal dagen lukt het me om met het kleine ding redelijk te hoveren.
    Op het TB effect na lukt het prima. Na veel lezen heb ik vandaag eens gekeken na de modificatie met het BIG veertje.
    Het monteren was een makkie en ik moet zeggen dat het effect heeft. Het TBE is niet weg maar wel minder. De heli is veel minder nerveus en iets toleranter met een trage reactie.

    Ook ben ik in het bezit van een 4#1 en als je de kleine 4#3 al een beetje onder controle hebt dan is de grote versie een stuk makkelijker.
    Het blijft een leuk ding die 4#3.

    Voor allen die het nog niet onder de knie hebben...niet opgeven op eens heb je het! en blijft ie zomaar voor je neusje in de lucht hangen.

    Groetjes Loek
     
  20. Karel

    Karel

    Lid geworden:
    26 dec 2007
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Hoorn
    Loek,

    Kijk eens op pagina 34 van dit draadje. Daar staat het een en ander over het TBE en wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn.

    Succes,
    Karel
     

Deel Deze Pagina