koppelings klok

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door hunter_xd3, 22 jun 2009.

  1. hunter_xd3

    hunter_xd3 Guest

    hallo mijn koppeling is kapot.
    de koppelings klok had 20 tanden.
    is het er als ik er een 16 tanden of 15 tanden er op zet.
    en wat is het verschil?
     
  2. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.427
    Locatie:
    Zaandam
    Ik weet niet hoe oud je bent, en of je misschien wel eens op een racefiets of mountainbike hebt gereden, maar kijk eens wat de verhoudingen doen op de fiets als je het voortandwiel verkleint of vergroot .....

    Ga je groter, dan moet de motor (je benen) meer kracht leveren, zal je langzamer optrekken, en je eindsnelheid zal hoger liggen.

    Ga je kleiner, dan moet de motor (nog steeds je benen) minder kracht te leveren om vooruit te komen, waardoor hij gemakkelijker op zal trekken maar de eindsnelheid lager zal komen te liggen ....
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2009
  3. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Euh volgens mij is het als je kleiner gaat op de pinion je sneller optrekt. Hoe hoger (lees meer tanden) hoe langzamer optrekt, maar wel hogere top..
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2009
  4. hunter_xd3

    hunter_xd3 Guest


    ok hardstikke bedankt hoor.
    ik weet genoeg bedankt
     
  5. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Kijk ff als je wel zo klein kunt i.v.m. koppelings klok afstellen op spur
     
  6. hunter_xd3

    hunter_xd3 Guest

    heeft het veel verschil dan of merk je het haast niet??
     
  7. hunter_xd3

    hunter_xd3 Guest


    hoe moet je dat kunnen zien dan?
     
  8. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Zoals al gezegd; probeer het eens uit op je fiets, dan merk je vanzelf hoeveel verschil die 4 tandjes maken. ;)

    Je moet je motor eens verschuiven en kijken of je de motor dicht genoeg bij het spur kunt plaatsen; zo niet kun je dat kleine motortandwiel niet gebruiken. (Het is een kwestie van een beetje inschatten hoor.)
     
  9. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Van 20 naar 15 tanden zul je een stuk sneller optrekken maar minder topsnelheid.
    En ja dat is goed te merken
    Volg het fiets voorbeeld van hierboven maar eens.

    Posted via Mobile Device
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2009
  10. hunter_xd3

    hunter_xd3 Guest

    maar past het dan wel goed met de hoofdtandwiel??
     
  11. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Je moet rekenen dat de som van beide tandwielen een bepaald getal X geeft. Je kunt dan varieren met tandwielen, zolang de som van beide tandwielen maar dat getal X is.

    Arnaud
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ja, dat is bij big scale zo, wij met de nitro auto's kunnen de motor verschuiven ten op zichte van de motorplaat.. dus je kan ook een tandje minder rijden dan X door de motor meet naar de spur te zetten.
     
  13. jaapschaap

    jaapschaap Guest

    Lijkt me sterk vrij sterk zo verdubbel je zelfs het verschil... Ik lees hier dat sommige rijders voor sommige parcours een 14 tands gebruiken en soms een 15 en dat is met dezelfde spurgear...

    Edit:
    Ik heb nu bijv. 15 tanden op de koppeling en 60 tanden op de spurgear, wat als ik dan 16 doe op de koppeling dan moet ik volgens jouw me spurgear veranderen naar een 56... Dit maakt me auto echt supersloom kwa optrekken (komt niet eens op toeren?) helemaal tegenover 15 tands, maar 16 op koppeling en 60 spur geeft me ietsie minder power onderop en bovenaan meer speed.

    Mijn conclusie, je hoeft niet beide aan te passen zodat in dit geval (15*60=)900 het magische getal is.... Gewoon de koppeling 1 tandje meer of minder (of misschien 2) of juist spelen met je spurgear maar allebij tegelijk zodat je altijd op 900 uit blijft komen gaat niet werken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2009
  14. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Als je kunt schuiven met je blokje kun je natuurlijk dat doen. (zie reactie Anko)
    Bij de bigscales is dat toch echt anders. ( wij rijden 18/46, maar ook 16/48 en 14/50.
    Je kunt 1 tandje verschil misschien daar nog wel goed maken, maar meer niet.

    In jou voorbeeld reken je volgens mij ook niet goed, jouw basis is dus 60+15=75
    Ga je dus naar 16 tands, heb je een 59 tands nodig om weer tot 75 te komen.
    Of ben ik nou gek?:):):)

    Arnaud
     
  15. jaapschaap

    jaapschaap Guest

    Nee ik, som = plus en niet vermenigvuldigen zoals ik deed.. Vergeet mijn verhaal ;)

    Maar 1 tandje meer of minder zal je wel merken maar geen ernstige gevolgen hebben (niet op toeren komen bijv).
     

Deel Deze Pagina