hallo mijn koppeling is kapot. de koppelings klok had 20 tanden. is het er als ik er een 16 tanden of 15 tanden er op zet. en wat is het verschil?
Ik weet niet hoe oud je bent, en of je misschien wel eens op een racefiets of mountainbike hebt gereden, maar kijk eens wat de verhoudingen doen op de fiets als je het voortandwiel verkleint of vergroot ..... Ga je groter, dan moet de motor (je benen) meer kracht leveren, zal je langzamer optrekken, en je eindsnelheid zal hoger liggen. Ga je kleiner, dan moet de motor (nog steeds je benen) minder kracht te leveren om vooruit te komen, waardoor hij gemakkelijker op zal trekken maar de eindsnelheid lager zal komen te liggen ....
Euh volgens mij is het als je kleiner gaat op de pinion je sneller optrekt. Hoe hoger (lees meer tanden) hoe langzamer optrekt, maar wel hogere top..
Zoals al gezegd; probeer het eens uit op je fiets, dan merk je vanzelf hoeveel verschil die 4 tandjes maken. Je moet je motor eens verschuiven en kijken of je de motor dicht genoeg bij het spur kunt plaatsen; zo niet kun je dat kleine motortandwiel niet gebruiken. (Het is een kwestie van een beetje inschatten hoor.)
Van 20 naar 15 tanden zul je een stuk sneller optrekken maar minder topsnelheid. En ja dat is goed te merken Volg het fiets voorbeeld van hierboven maar eens. Posted via Mobile Device
Je moet rekenen dat de som van beide tandwielen een bepaald getal X geeft. Je kunt dan varieren met tandwielen, zolang de som van beide tandwielen maar dat getal X is. Arnaud
Ja, dat is bij big scale zo, wij met de nitro auto's kunnen de motor verschuiven ten op zichte van de motorplaat.. dus je kan ook een tandje minder rijden dan X door de motor meet naar de spur te zetten.
Lijkt me sterk vrij sterk zo verdubbel je zelfs het verschil... Ik lees hier dat sommige rijders voor sommige parcours een 14 tands gebruiken en soms een 15 en dat is met dezelfde spurgear... Edit: Ik heb nu bijv. 15 tanden op de koppeling en 60 tanden op de spurgear, wat als ik dan 16 doe op de koppeling dan moet ik volgens jouw me spurgear veranderen naar een 56... Dit maakt me auto echt supersloom kwa optrekken (komt niet eens op toeren?) helemaal tegenover 15 tands, maar 16 op koppeling en 60 spur geeft me ietsie minder power onderop en bovenaan meer speed. Mijn conclusie, je hoeft niet beide aan te passen zodat in dit geval (15*60=)900 het magische getal is.... Gewoon de koppeling 1 tandje meer of minder (of misschien 2) of juist spelen met je spurgear maar allebij tegelijk zodat je altijd op 900 uit blijft komen gaat niet werken.
Als je kunt schuiven met je blokje kun je natuurlijk dat doen. (zie reactie Anko) Bij de bigscales is dat toch echt anders. ( wij rijden 18/46, maar ook 16/48 en 14/50. Je kunt 1 tandje verschil misschien daar nog wel goed maken, maar meer niet. In jou voorbeeld reken je volgens mij ook niet goed, jouw basis is dus 60+15=75 Ga je dus naar 16 tands, heb je een 59 tands nodig om weer tot 75 te komen. Of ben ik nou gek? Arnaud
Nee ik, som = plus en niet vermenigvuldigen zoals ik deed.. Vergeet mijn verhaal Maar 1 tandje meer of minder zal je wel merken maar geen ernstige gevolgen hebben (niet op toeren komen bijv).