Ik zou graag de stc van rcgroups gaan bouwen (“STC” Build guide, free plans, and videos! - RC Groups) Wat ik nog nodig heb is een motor. Ik zou willen gaan voor brushless. Deze motor zou dan ook moeten dienen voor eventuele volgende (zwaardere) modellen. Om de opstartkost nog niet te hoog te doen oplopen zou ik willen werken met accupaks (7-8 cellen). Nu de vragen: - kan een motor bedoeld voor vliegtuigen van 1kg ook vliegtuigen van 400g aandrijven? Hangt de kracht van de motor af van het aantal Watt? - kan ik op een of andere manier berekenen hoe lang ik een motor kan laten draaien met een bepaald mA? - hoe kies ik het ampèrage uit van de motor? Is het bv zo?: 8 NiMH cellen van 2300mA nodig voor een motor van 18A? Wat als ik dan een accu wil gebruiken met minder cellen? Even iets anders: Ik zag deze motor staan op conrad (bestelnummer: ) Er staat echter niets van specificaties bij, weet er iemand iets meer? Voor welke modellen zou deze dan geschikt zijn? http://media.conrad.com/xl/2000_2999/2300/2340/2342/234261_LB_00_FB.EPS.jpg Alvast bedankt.
Brushless en niet te duur.... maar wel genoeg power voor een grotere kist. Waar ik nu mee vlieg (exact zelfde vliegtuig) is een 920 KV met een 18A regelaar en een 10/4,7 prop. Ik gebruik wel een 3 (11.1 volt) cels lipo, met een 2200 mah zat ik nog onder de 500 gram. Ondanks dat gaat hij wel heerlijk vertikaal en heb ik snelheid te veel soms.. Ben je wel 60 euro lichter denk ik maar dan zit het wel goed Dit vliegtuig is ook met een lichter motortje goed te vliegen maar ls je de motor graag nog een keer ergens anders in wil zetten moet je toch even investeren
Dat valt nog wel mee. Is een 18A regelaar veilig te gebruiken met bvb een motor van 10A, of moeten deze gelijk liggen? Anders zou ik nu kunnen opteren voor een voor de STC gepaste motor, samen met een regelaar die ik voor krachtigere motoren kan gebruiken. Welke motor zou dan geschikter zijn voor dit model (gevlogen met een toch wat zwaarden accu-pack)? Bestaan er richtlijnen voor het aantal benodigde watt per gewicht? Of is dit nog van veel meer factoren afhankelijk? Vleugelbelasting zal daar wel iets mee te maken hebben veronderstel ik.
Een regelaar moet je altijd ruim kiezen, dus heb je een motor van 10 a 11 Ampère constant dan mag je er toch zeker wel een 18 A in zetten. Waarschijnlijk zal het met een 10A versie ook wel gaan maar die zal goed warm worden, en als je even lekker wil accelereren zal je motor meer vragen dan de 10 A. dan loop je wel de kans dat je regelaar het nooit meer doet dan dus neem het een beetje ruim zodat het niet overbelast word. Gewicht in dit vliegtuig.... ja je kan vrij ver gaan, hou er wel rekening mee dat als hij zwaar is je ook met een hogere snelheid moet landen. Dit is natuurlijk niet zo handig als beginner, ga voor een lichte om mee te leren vliegen zet er dan een zwaardere motor er in en dan raggen tot hij op is... Daarna heb je een leuke setup voor een nieuw vliegtuig, hou er wel rekening mee dat het wel een setup is voor vliegtuigen die niet echt voor snelheid zijn bedoeld.. Mijn setup: Motor, 920 KV 49 Gram Regelaar 18A Een GWS prop van 10 bij 4,7 die overal wel te krijgen zijn. En een 3 cells accu die je zelf mooi vind, ik vloog ooit op 2200maH wat vrij veel is maar dan kan je wel heerlijk lang vliegen nu vlieg ik met een 1000maH. Die is lekker licht dus kan ik er de gekste dingen met het vliegtuig doen
Niet meer doen, is achterhaald en verslechtert de vliegeigenschappen. Een LIPO-tje voor zo'n model kost nagenoeg niets meer. 1. ja, maar hij is veel zwaarder en dat moet je model ook dragen. Kortom, geen goed idee... 2. Het aantal watts hangt af van de accuspanning en de belasting door de prop. De motor volgt in dit geval en als het dan teveel wordt dan gaan en/of je motor, regelaar, accu's in rook op.....
Ik verschiet er een beetje van dat die motor en esc zo laag zijn in prijs. Ik had al op conrad gekeken en daar zat ik toch al gouw aan €30 per stuk. Dat valt dus reuze mee. Er is dus budget voor een lipo. Ik zag al een 2cell lipo (1000mA) voor nog geen 5 dollar. Ik heb dan wel nog een lader nodig. Heb ik ook nog een balancer en monitor nodig? Alvast bedankt voor de reacties!
Een goeie lader balanceerd ook voor je Ook niet goedkoop maar het is een investering natuurlijk! En die linkjes met zeer goedkope prijzen.... het moet uit HongKong komen en betalen moet je met PayPal, dan komt er nog bij dat de douane wel eens moelijk doet en je nog wat bij mag betalen... Maar dan is het nog goedkoop! Ik heb het zelf daar niet gekocht... ik ben iemand tegen gekomen die dat wel deed en het weer verkocht in NL.. nog steeds tegen een mooie prijs