rare vorm van storing

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Gisteravond weer eens gaan vliegen met de easyglider. In het begin van de vlucht ging alles goed en netjes. Ik kon een klein beetje gebruik maken van de avond thermiek. Toen ik lager kwam en weer de motor wilde aanzetten om weer omhoog te gaan reageerde deze behoorlijk laat. Het duurde bijna 10 seconden voordat de motor aansloeg. Daarna verder niks gemerkt en op rustige snelheid weer naar boven. Ook nu weer netjes kunnen vliegen. Ik kom uiteindelijk binnen om te landen en ineens vallen alle functies uit. De zwever duikt fel naar benden. In een wanhoopspoging trek ik vol hoog en jawel, het model reageerd weer, wel dusdanig dat hij vertikaal omhoog gaat. Ik probeer motor erbij te gooien, maar die reageerd nu ook weer langzaam en nog voordat de motor draaide overtrok de zwever en ging weer neus eerst naar de grond. Ondanks dat ik probeerde alles op te vangen klapte de zwever vrij hard tegen de grond. Toen ik bij het model kwam lag de accu er naast net zoals de cockpitkap. Verdere schade is de keil die de motor op zijn plaats moet houden, en enkele deuken en scheurtjes in het schuim.

Het model heeft de laatste maanden nadat ik het opnieuw heb opgebouwd perfect gevlogen.

Het enigste wat gisteren anders was dan voorheen was de frequentie, normaal vlieg ik op kanaal 71 en omdat een clubgenoot ook op het veld was met kanaal 71 ben ik overgestapt naar kanaal 66. Maar dat kan volgens mij het probleem niet zijn.
Toen ik effe later met de holilite aan het vliegen was kwamen ineens de storingspulsen ook weer. En nu zat ik op kanaal 283.

Het meest vreemde is dat de motor niet oppikte zoals het moet. In de easyglider zit een jamara Pro 480 HS en een Jeti 20 ampere regelaar met als accu 2s Kokam 3200. In de holilite zit een 10 gram HC motor en een CC Phoenix 10 regelaar. Ook deze reageerde ineens traag op het gasgeven en daarna kwamen de andere storingspulsen. Elk model heeft een compleet andere setup. Het enigste wat hetzelfde was is de zender, maar daar zoek ik het probleem nu niet. Bij de zwever kan ik mij voorstellen dat de BEC de 4 servo's niet echt aankan. Ik weet immeers niet hoeveel Ampere de BEC van die jeti borstelregelaar is. De CC regelaar hoefde maar te zorgen voor 2 servo's, dus dat kan het probleem niet zijn.

Wie durft zich te wagen aan de oplossing van dit probleempje...............Ik weet het zo niet, alles werkt nu weer normaal, heb er alleen nog niet mee gevlogen.
 
ik heb eens mee gemaakt dat er een windmolen in de buurt stond 900 meter die stoorde op alle kanallen
maar niet altijd en ook niet op alle kanalen gelijk.

.
alex
 
Als je storing vermoed, zoek dan iemand met een handscanner die jouw kanaal kan scannen. Ik heb ook problemen gehad en toen bleek er een turks kanaal loeihard aanwezig te zijn op 76.
 
Ik heb ook problemen gehad en toen bleek er een turks kanaal loeihard aanwezig te zijn op 76.

Buitenlandse zeeschepen willen ook nog wel eens leuke dingen doen, dat hebben we bij ons op de club vaak genoeg gezien:p
 
Wat voor ontvanger heb je in de easyglider zitten? en in dat andere toestel? Welke zender gebruik je?

Wat ik vermoed is dat je last hebt gehad van stoorpulsen en dat de ontvanger in je easyglider een failsafe heeft waar ie insprong, en de ontvanger in het andere toestel niet.

Voor die stoorpulsen zou ik dan toch je zender aanwijzen. Heb je een zender waarbij je de antenne er elke keer afschroeft? Controleer in dat geval even de binnenkant, bij m'n FX-18 kwam na verloop van tijd het aansluitringetje voor de antennedraad ook los door al dat geschroef.

De kanaalwissel geloof ik niets van dat dat het probleem is. De meest aangewezen kandidaat is toch de zender.
 
in de easyglider zit een MPX pico5 ontvanger (geen failsafe) en in die holilite zit een Schulze ontvanger met Azarr antenne. Zender is de cockpit SX. Het enigste wat eigenlijk niet goed is in de zwever is dat de ontvanger onder de accu ligt en de stroomkabels er ook nog eens langs lopen. Maar dan had het al veel erder moeten voorkomen. In de holilite zit iets meer afstand tussen de regelaar en accu met de ontvanger.
 
De Cockpit SX is een zender met opbergvakje voor de antenne, het idee is toch dat je de antenne er afschroeft elke keer? Doe je dat ook?

Als de 2e storing er niet was geweest, zou ik langs dezelfde weg gedacht hebben als jij, het klinkt nl. wel als een ESC/BEC die even oververhit was.. mogelijk dat het 2 van elkaar losstaande storingen waren?
 
klopt, zit speciaal vakje in de zender om de antenne in op te bergen. Maar nog erger, ik gebruik die antenne niet. Ik gebruik de originele korte MPX antenne met origineel MPX kniegewrichtje. Het kniegwrichtje blijft altijd zitten en de korte antenne gaat eraf voor transport in het koffertje.

Komende week maar eens een losse BEC in de zwever monteren en het stroomverbruik van die HXT 9 servo's eens gaan opmeten.
 
Beste Theo,

hoe heb je de ontvangstantenne gemonteerd ?
Ik heb een Arcus van Robbe en daar zit
dwars door de romp een (holle dan nog) carbonstaaf.

Ik veronderstel dat dit hetzelfde zal zijn voor de Easy-glider.
De verleiding is groot om de antennedraad daarin te schuiven.
Of de antennedraad gewoonweg met kleefband
aan de buitenkant kleven parallel met die carbonstaaf
zal ook wel niet ideaal zijn denk ik. Er is dan mogelijkheid dat
de ontvangstantenne door de carbonstaaf "gemaskeerd" wordt
en de zendsignalen gedurende enkele ogenblikken niet ontvangt.

De ontvangstantenne wordt best zo kort mogelijk naar buiten geleid
en het uiteinde via een elastiek aan de top van het kielvlak
vastgemaakt. Is die zodanig lang dat je nog over hebt dan kan
je eventueel de rest nog bevestigen aan de voorzijde van de stabilo.

Ik let er steeds op nooit "te wijzen" met de zendantenne naar het model.
In die richting is de ontvangst het kleinst.

Zelf ben ik afgestapt van het gebruik van korte zendantennes,
vroeger vloog ik uitsluitend met electrozwevers,
en had toch betere resultaten, lees minder last van storingen
of knak-impulsen bij gebruik van een traditionele lange
zendantenne.

Bovendien kan je bij een lange zendantenne bovenaan nog een wollen draadje
monteren, weet je gelijk ook vanwaar de wind (op de grond althans) waait !

aub, Patrick
 
De romp van de easyglider is sterker dan die van de Arcus. Een koolstof staaf is daar niet nodig en zit er dus ook niet in. Onder in de romp loopt wel een dun buisje waar zoals in bijna alle modellen van Multiplex de ontvanger antenne doorheen naar achteren gevoerd kan worden. De antenne zit dan aan de onderzijde van de romp, ver genoeg weg van de stuurstangen.

De korte zender antenne staat onder een hoek en kan zo bijna nooit wijzen in de richting van het model. Het is een antenne en geen aanwijsstok..............:cool: zoals hij door velen gebruikt wordt............

De setup van de zender antenne is het enigste minpuntje van de Cockpit SX samen met de extreem lange zenderantenne die ze gebruiken. Vandaar die korte antenne.
 
Hallo Theo, is de potmeter van je gasstick misschien versleten? Probeer eens een gewone servo te bedienen met je gasstick, en controleer of dat soepel verloopt.
 
. De antenne zit dan aan de onderzijde van de romp, ver genoeg weg van de stuurstangen.

Theo, de antenne loopt op die manier parallel met de stuurstangen die hoogtwaarschijnlijk geen kunststofstangetjes zullen zijn maar wel stalen draadjes, en dus ook electrisch geleidend.
Ook de stalen stuurstangen kunnen de ontvangst naar de ontvanger beïnvloeden als de antennedraad parallel met deze gemonteerd wordt.

Ik zou de antenne, net zoals bij alle andere vliegende modellen, zoals het hoort bevestigen
aan het hoogste punt van het vliegtuig, het bovenste puntje van het kielvlak.
Indien de antenne niet lang genoeg is kan je dit verlengen met elastiekjes.
Akkoord, is wel niet zo mooi van dichtbij.... maar veel effectiever !!

Zie bevoorbeeld op de foto van mijn Speeder - E:

foto-robbe-speeder-e

Wat betreft die korte antenne,
en ik weet ik ben gekend als zagevent,
deze zou ik nooit meer bij een zweefmodel durven gebruiken !!
Het stralingsdiagram van een (weliswaar afzichtelijke) lange antenne is veel gunstiger dan
dat van een korte antenne. En als deze gemonteerd is op een kogelbal kan je deze ook een hoek van je plooien weg van je zicht naar je model toe.

En hoe zit het met het ontvangstkristal ?
Zit deze nog vast genoeg in het kristalvoetje van de ontvanger ?
En hoe oud is dit kristal ? Het is gekend dat deze ook een houdbaarheidsdatum hebben,
en na verloop van tijd gaan afwijken van hun oorspronkelijke "frequentie".....

aub, Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Theo,

ben je zeker dat de antenne-draad nog uit één stuk bestaat ?
De isolatie kan nog uit één stuk zijn,
maar de electrische geleider binnenin kan onderbroken zijn.

Ik heb nog tegengekomen met één van mijn ontvangers dat deze binnenin gekraakt was,
ongetwijfeld gebeurde dit tijdens het veelvuldig versteken van model naar model,
laat ons maar zeggen slijtage.

Het is dan logisch dat de ontvanger raar reageert, gezien hij op die manier maar een fractie van het zendersignaal oppikt.

Ik veronderstel ook dat U de motor voldoende ontstoord hebt met 3 condensators....

Moest ik U zijn ik zou de ontvanger nog eens goed controleren, en een reikwijdtetest doen
eens met en zonder draaiende motor, eens met de antenne anders gemonteerd, eens met de korte antenne, dan eens met de lange antenne....


En zoals iemand opmerkte zou het ook aan de zender kunnen liggen ,dit zou dan wel moeten blijken tijdens het vliegen met Uw andere modellen.

aub, Patrick
 

Dag Conrad,

ik heb eerst ik Uw mooie luchtfoto's eens bekeken !

Ja, de conventionele zenders/ontvangers werken met een zend- ontvangstkristal.
Is per paar te koop ( of ook afzonderlijk, stel dat je meerdere ontvangers in afzonderlijke
modellen ) met één zender.

Het ontvangstkristal is op een voetje op de ontvangerprint gemonteerd.
Indien dit loszit kan dit door de trillingen van de motor meetrillen, meer kans bij gloeiplugmotoren dan bij electro, mede daarom moet de ontvanger in schuim
verpakt worden.
Indien het kristal meetrilt kan dit "storing" veroorzaken.
Je moet dus zeker zijn dat dit kristal vast zit, aub, Patrick
 
Patrick, tuurlijk is de antenne kabel nog heel.
De Jamara pro 480 HS motor is al ontstoord, en heeft in de diverse modellen van mij zo perfect gewerkt met dezelfde ontvanger.
De zender is perfect in orde aangezien de andere modellen vrij zijn van storing.

Er zijn wat mij betrefd nog maar 2 opties mogelijk, dat is externe storing en een BEC die het niet echt aan kan.
De storing op diezelfde dag met de holilite kan als oorzaak de accu hebben omdat die al oud en zwaar mishandeld is kokam 2s 360mAh van ruim 5 jaar oud welke echt aan het einde van zijn latijn is. Met de andere accu had ik geen problemen.
 
Ik denk je zendkristal of de soldering in de zender van het voetje van het zendkristal.
Zet kanaal 66 er weer eens in, waarmee je altijd vliegt en kijk dan of je storing hebt.
Eventueel je zender op een vlakschuurmachine zetten ( wel schuurpapier eraf halen) zodat de zender gaat trillen.
Dan hetzelfde doen met zend xtal 71.
Denk dat Xtal 71 niet goed is.

GJ
 
Oh, dan wordt het moeilijk he.. ik ken geen MPX zenders... behalve de stoeptegel.

Maar het klinkt wel als een zendprobleem, als 2 kisten met verschillende setups dezelfde problemen hebben.
Ik heb zelf 1 a 2 keer gehad dat ik mijn telefoon in mijn broekzak had en ik rare tikken kreeg met mijn MX16 synth zender.
Bij navraag in Duitsland werd mij verteld dat enkele mensen dit ook hadden, de gsm kan instralen op de synthesizer en dan even van frequentie raken.
Weet niet of het waar is maar het klinkt aannemelijk.


GJ
 
Back
Top