het Walkera 4#3 verzameltopic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Junglemaxx, 6 okt 2007.

  1. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Wapske,

    De hoofdmotoren hebben een niet zo'n lang leven, de brushless gaat een leven lang mee als je er een beetje netjes mee omgaat. De brushless heeft ook wat meer vermogen en vliegt fijner, maar dat is mijn mening.

    Als je kijkt naar de kosten, ben je een stuk goedkoper uit, wanneer je gelijk een brushless koopt, tov eerst een brushed, en daarna ombouw naar brushless.

    Groeten,

    Paul
     
  2. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb mn 4#3b later omgebouwd naar brushless. Voor die tijd heb ik er niet goed mee kunnen vliegen (er zaten nog wat dingen een beetje los waardoor hij erg in stabiel was) dus een vergelijking kan ik niet voor je maken.

    Wat mij wel opvalt is dat hij een stuk stiller is dan toen hij nog brushed vloog. Het zou mij ook niet verbazen als de motor efficienter is en langer met een lipo doet.

    De ombouw naar brushless heeft mij ongeveer 25 euro gekost (inclusief verzendkosten). De oudere 4#3b's hebben een nieuwe ontvanger nodig maar in de 4#3b die ik had zat deze al in. verder was mn tail motortje op en had ik die voor de brushles upgrade er al opzitten.

    Maarten
     
  3. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Ondanks m'n Microdeans-connectors was ik nog steeds niet tevreden over de power en met name de vliegtijd.
    Toch maar eens de bladen van de Q gemonteerd (incl. paddles en tailrotor) die ik echt al maanden in huis heb. Het resultaat is echt schrikken; ik heb meer lift en daardoor kan ik ook doorvliegen als de spanning van de lipo iets afneemt. Voor het eerst sinds ik deze heli heb ben ik nu in staat om de lipo's daadwerkelijk leeg te vliegen en pak nu dus ook 8 minuten vliegtijd met de brushless 4#3B V2. Enige nuance is dat dit zonder canopy was, maar dat zal niet zo heel veel uitmaken. Als ik met canopy op een betrouwbare / zekere / constante 6 - 7 minuten zit, ben ik dik tevreden...
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo allemaal.
    Ik ben een tijdje druk geweest met mijn andere heli's.
    Maar daarnet na een best wel lange tijd even de HM4#3BV2 weer uit de alu doos gehaald en mee gevlogen.
    Moet jullie bekennen dat het nog steeds een heerlijke machine is.
    Oke, ik mag het niet gaan vergelijken met mijn laatste aanwinst (KDS450), maar toch voor een heli van dit formaat...............echt een subliem vlieggedrag.
    Eerste Lipo packie was even wennen.
    Maar bij het tweede pack ging ik alweer rondjes vliegend de huiskamer door.
    Wat een fijn toestel zeg.
    Ik was even vergeten hoe strak en stabiel dit vliegt.
    Toch nog even een vraagje mijnerzijds...............
    Wie O wie heeft er in de tussentijd al een HM4#3B Double Brushless gekocht en kan diegene dan hier even zijn revieuw over de heli posten.
    Mijn dank is groot.
    Vr Gr Erwin
     
  5. frednl

    frednl

    Lid geworden:
    28 mei 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Eindhoven
    speling in rotorkop?

    Hoi mensen,
    als eerste even melden dat het geweldig is hoe we mekaar met de walkera perikelen bezighouden en helpen.
    Ik heb een 4#3b gekocht. Een tweedehandse, goede keuze achteraf?
    Een nieuwe is beter aan de ene kant maar door het geknutsel word je er wel wat wijzer van.
    Maar over de rotorkop ben ik nog niet helemaal uit.
    Heb de mijne nog niet fatsoenlijk vliegend gehad.
    Schoot van de ene kant naar de andere veel ergernis........ en andere bloeddruk verhogende taferelen.
    Mijn indruk was dat de main blades bij het sturen veel te veel heen en weer konden. Zijn opgesloten met de houders op de hoofdas. Maar dat kleine asje met de o ringetjes en de kleine c klips kan naar mijn idee iets te veel op en neer. Ik ben er niet achter hoe nou echt de functie van dit alles. Vandaar dat ik een foto plaats van de kop met de openingen waar dit kleine asje in moet.
    Is dit volledig uitgeleuterd of hoord dit zo. Mijn idee is dat dit teveel speling is waardoor de blades alle kanten op kunnen en dus niet meer te sturen is.
    Graag jullie tips en ervaringen.
    Bedankt.

    [​IMG]
     
  6. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Ha FredNL,

    Ik heb ook erg veel (knutsel) plezier van mn nieuwe 4#3b dus wat dat betreft maakt het denk ik niet uit of je een nieuwe hebt of een tweedehands...;)

    Bij mij is het voornamelijk schade herstel omdat ik nog maar net leer vliegen.. ben al erg trots dat ik kan hoveren met de staart naar me toe.
    Ik had op dat zelfde punt last dat een van de c ringetjes weg was (waarschijnlijk een keertje met een crash ofzo. Ik heb de kant van het ontbrekende C ringetje vervangen door een paar wikkeltjes koperdraad waardoor de speling horizontaal in iedergeval uit de kop was. Ik heb overigens ook in dit draadje de tip gezien om een paar wikkels alutape over het asje te plakken om de speling er een beetje uit te helpen.

    De paar wikkels draad hielpen bij mij echt heel goed.

    Helaas heb ik vanavond mn staart kapot gevlogen. Ik had al het idee dat er een beetje speling in zat door eerdere crashes maar nu was het echt over . Ik probeerde voor het eerst een rondje door de kamer te vliegen maar toen hij nose in kwam ging het mis.... Ik had ook al een rotorblad gemold dit weekend tegen een lamp. Nou ja kan ik van de week weer eventjes knutselen. en tot die tijd even simmen...

    Maarten


    Maarten
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Fred.
    Ik weet niet ofdat mijn advies zal helpen, maar probeer het toch maar even.
    Ik heb ook last van best wel veel speling op de kop van mijn HM4#3BV2.
    Komt veelal door de crashes die het toestel door de tijd heeft gehad.
    Ondanks die speling vliegt mijn heli zo strak als een tierelier.
    Ook het hooveren is super strak.
    Als je het zou zien,kun je bijna niet geloven dat zo'n heli van rond de 50gram zo'n strak en stabiel vlieggedrag kan geven.
    Nu zat ik even naar jouw foto te kijken en zag volgens mij dat je er nog geen BIC veertje in de kop hebt zitten.
    Indien je dat nog niet als modificatie hebt toegepast, dan zou ik dat eens gaan doen.
    Bij mijn heli gaf het een verbetering weer ten aanzien van het vlieggedrag.
    Hoop dat je iets aan mijn advies hebt.
    Vr Gr Erwin
     
  8. frednl

    frednl

    Lid geworden:
    28 mei 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Eindhoven
    rotorhead

    Hoi hoi,
    ik heb nu de balden stabieler door een stukje rubber op het kleine asje
    in plaats van de c-ringetjes. Ben wel benieuwd hoe vast of hoe los de bladen moeten zijn en welke bewegingen ze mogen maken door middel van de swashplate.
    Mijn hoofd tandwiel is nu ook gescheurd en dat bevordert ook niet echt het vlieggedrag.
    Het bic veertje heb ik erop maar van een pen. Ik zie nu dat dat iets te veel van het goede.
    Ik heb al een bic veertje van een aansteker gevonden en dat wordt de volgende actie.
     
  9. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    [post353]

    Hoi Fred,

    Misschien heb je hier iets aan. Uiteindelijk gaat de speling na heel wat uren weer terugkomen hoor... Verderop na deze post staan er wat reacties waar je nog iets kunt uithalen.

    Groet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  10. frednl

    frednl

    Lid geworden:
    28 mei 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Eindhoven
    rotorhead

    Hallo Fuelflow,
    bedankt voor de link naar het schrijven van een andere piloot.
    Ik moet zeggen dat mijn pennetje met de c klips en o ringen er niet zo mooi uitzien.
    Ik heb onder tussen een nieuwe rotorhead besteld.
    Dan moet het goed komen lijkt me. Aantal stevige landinge gemaakt met als gevolg dat de batterij houder voledig in diggels ligt.
    Nieuw alternatief aan bedenken. Als modelmaker moet dat geen probleem
    zijn.;)
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Bij mijn HM4#3B heb ik als alternatief voor het accuhoudertje het zo gemaakt dat ik de standaard accuhouder zo heb bijgeknipt dat er een vlak gedeelte onder de heli was ontstaan.
    Hierop heb ik een gedeelte van dubbelzijdig klitteband geplakt.
    De Lipo packs beplak ik dan met het andere gedeelte van klitteband.
    Ik kan op die manier een Lipo pack vasthechten aan de onderzijde van de heli en ook nog eens iets 'spelen' met het CG door alleen maar het Lipo pack te verschuiven en dan weer vast te hechten op de juiste plek.
    Het is bij mij nog nooit gebeurd op deze manier dat er tijdens een vluchtje met de heli een Lipo pack losliet.
    Misschien is dit een idee voor je.
    Vr GR erwin
    PS: het wisselen van Lipo packs is op deze manier een eitje.
     
  12. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Hoi Fred,

    Graag gedaan, tis overigens een en dezelfde piloot ;-)
    Voor dat houdertje vind je zeker een andere oplossing. Hoewel ik moet bekennen ook harde landingen heb gemaakt maar nog steeds dezelfde accuhouder heb.

    Groet,

    Danny
     
  13. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heren.............ik heb helaas nog reactie gekregen op piloten die inmiddels zouden vliegen met een Walkera HM4#3B Double Brushless...........
    Zijn er nog piloten hier...................
    Graag je ervaring hier vertellen.
    Vr dank, Erwin
     
  14. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    zo, ook eindelijk maar eens een 4#3 besteld.
    ben benieuwd
     
  15. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    vanmorgen de heli binnengekregen....wat is dat klein voor die worstevingers van mij:D

    als ik vanavond even tijd heb, ga ik hem eens even testen.
    Eens zien of er veel verschil is met de hm004 qua vliegen
     
  16. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    vanavond heel even ermee kunnen fladderen (niet echt gevlogen, keuken te klein).
    Ik moet zeggen: voor zo'n klein ding istie mega-stabiel !! veel stabieler dan de hm004.
     
  17. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    gisteravond even met de heli buiten gevlogen....niet te doen.
    Bij de minste wind, gaat hij er als een speer vandoor en na 3 meter kan ik al niet meer zien wat nou voor en achter is :p .

    dus ik heb niet alleen problemen met mijn dikke vingers, maar ook nog eens met slechte ogen......misschien had ik toch beter een grotere kunnen kopen, hahaha
     
  18. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb zojuist een upgrade setje gekocht voor de brushless staart..

    mn staartmotortje heeft volgens mij namelijk weer zn beste tijd gehad en ik denk dat er een lagertje niet meer helemaal lekker is. De staartrotor/motor klinkt niet helemaal soepeltjes meer en hij zwaait zo af en toe ineens een stukje om. Ik heb nog wel een staartmotortje liggen en een bevestiging maar als ik dit toch vervang kan ik net zo goed upgraden naar brushless. Voor de mainmotor was me dat eigenlijk ook wel bevallen.

    Een bekende verkoper in HK stuurt een brushless upgrade setje zo voor 26 euro op.

    Maarten
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Oke Maarten...............
    Ik wacht je relaas af.
    Vr Gr E
     
  20. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Pinty.
    Het buiten vliegen kan wel hoor met de HM4#3B.
    Maar...............het moet dan wel indrdaad windstil zijn.
    Ik vlieg de mijne met met windstil weer gewoon buiten en dan rondjes vliegen op 5 meter hoogte.
    Cirkels van een diameter of 10.
    Gaat super.
    Wel ervoor zorgen dat de Lipo genoeg spanning kan leveren, want op het eind dan gaat de staart vreemd doen indien er vermogen wordt gevraagt van de heli met bochtjes draaien.
    Vr GR E
     

Deel Deze Pagina