MiMi DLG

skyshark 2p bestaat al meer als een jaar niet meer. de 3p nu ook niet meer maar sietse had laatst nog een partijtje, helaas net op vakantie volgens mij. er was wel een vervangen voor de 3p gekomen maar daar weet ik de naam zo niet van ;)
 
Ik heb nog genoeg Skyshark 3P stokkies. Laatste voorraadje opgekocht idd :).
Vrijdag of zaterdag ga ik weg voor 2 weekjes frankrijk. MiniDLG gaat natuurlijk mee in customised koffertje!
 
Opvolgers P2 en P3 zijn volgens mij de P200 en P300.

Wat betreft mijn MiMi:
- romp onderkant en zijkanten zijn van dun triplex
- zijkanten staan aan achterzijde iets naar elkaar toe, hierdoor klemt het staartblokje al behoorlijk goed. Als de vleugel en rompschroeven er in zitten dan is het geheel behoorlijk stijf.

Misschien niet goed genoeg voor DLG, maar mijn wensen voor dit kistje waren:
- klein, zodat het in de koffer past om mee te nemen in het vliegtuig
- goede zwever van ongeveer 1mtr span
- hellingzweven belangrijker dan DLG, als SAL of DLG mogelijk is dan is dat mooi meegenomen.
- Al met al een leuk vakantieprojectje, leuk om iets te doen te hebben voor/tijdens de vakantie ;-)

komende dagen weinig tijd helaas...
 
hellingzweven doet dat ding super, en ook nog eens snel :o daar verschoot ik zelf van :)
 
Johan, onderstaand filmpje is al eens eerder gepost in dit draadje, maar ik weet niet of je hem al gezien hebt. Dus nog maar een keer. Geeft goed aan dat de mimi het prima doet aan de helling. Dit filmpje is met een behoorlijke bries genomen, maar je zal aan heel weinig wind al genoeg hebben om te blijven hangen.

Mijn mimi aan het strand.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn vorige filmpje was te zien dat de staartboom van de mimi (skyshark) nog behoorlijk buigt in de start. Zou dit te verminderen zijn door wat UD koolstof links en rechts tegen de staartboom te plakken met CA? Ja, het levert je een klein beetje extra gewicht op achter het CG, maar als je hoger gooit door minder flex in de staart compenseert dat.
 
UD links en rechts ernaast is idd een goeie! Als het echt nog uitmaakt dan hè... Denk dat ik eerst nog een tiental meters kan winnen met werptechniek voordat ik die paar meter erbij wil van een iets stijvere staart...
 
Dubbele boom...

Hij wordt pas echt stijf als je er een pook naast legt.
Frans heeft dat gedaan met zijn bruto

staart2.jpg


Aan het einde van het draadje volgt er een discussie over ovale romppoken om de buigstijfheid bij het werpen groter te maken. Precies wat Fotor hier probeert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo, even een update,

Heb vandaag 2 skysharks 3p gekocht (vliegerwinkel in Schiedam), en daarna met een weegshaaltje balsa gaan halen. Ze stonden me wel een beetje raar aan te kijken :eek:

Vershil was erg groot 94 gr - 124 gr..

Inmiddels de boom gezaagd, morgen de hele staart afmaken, vrijdag hopen op beter weer en dan buiten de vleugels schuren

Tot zover,
Groet,

Robert
 
kan je dan niet gewoon beter 1mm in diameter meer nemen??? dat is waarschijnlijk toch lichter zou stijf genoeg zijn.
 
Zo kan het ook: de carbon-less MiMi !!

Zo kan het natuurlijk ook,
een balsa rompje van 2 mm,met een klassiek kielvlak/richtingsroer en stabilo/hoogteroer,
met de vleugels van de MiMi.
Enkelvoudige V-stelling.
Geen gebruik van carbon , zelfs de werpstift is een 4 mm hardhouten staafje.


De hardhouten werpstift:







Ik heb haar "Fat Mimi" genoemd.
Frans, kunt U mij bij MiMi verontschuldigen aub,
ik wil haar zeker niet beledigen.

Romp: 125 gr, ontvangstbatterij 4 x 800 mAh NiMh, en bekleed met Oralight.




Vleugel: 110 gr, als basis gebruikte ik balsa-plankjes van
10 en 8 mm, niet echt van de lichtste kwaliteit, nadeel bleek het relatief hoge gewicht,
voordeel was dat een aparte aanvalsboord, vluchtboord overbodig bleek.
Het geheel voorzag ik van G4 met een schildersborstel.

Totaal gewicht 235 gr



Uw dienaar aan het werk:




Gisteren wegens het uitzonderlijk kalme weer voor de eerste keer ermee gevlogen.
Oorspronkelijk had ik hem vooraan gecentreerd, op 60 mm,
hiervoor bleek een 10-tal gram lood nodig te zijn.
Een paar klassieke werpstarts leerde mij dat dit
overbodig was, en dat het toestel gerust op 70 mm en zelfs
nog iets meer achterwaarts mocht gecentreerd worden.

Flying Fat MiMi:




De eerste DLG-launches werden door Lowie uitgevoerd.
( Dank aan Lowie die mij het plan van de MiMi bezorgde )
Nadien vlogen wij afwisselend met de Mimi.
De MiMi bleek de bruutste lanceringen met gemak te doorstaan.
Zowel de vleugel als de romp bleven onbeschadigd.
Iedereen op het veld was verbaasd over de goede
zweefeigenschappen van het toestel.

Ik denk eraan de carbonversie te bouwen,
met een vleugel met meerdere V-stellingen.

Frans, nogmaals bedankt voor het mooie ontwerp !!!!!!!!
Ik heb gisterennamiddag mij rot geamuseerd.
En het bewijs is geleverd dat het ook met een klassiek balsarompje kan.

En nog een paar filmkes :

Videofilmpje lancering door Patrick Rogiers:
O1UGuX0RLYg[/media] - Carbonless MiMi DLG Launch by Patrick ROGIERS

Videofilmpje lancering door Lowie Lobbestael:
3jT0dLNpoFk[/media] - Carbonless MiMi DLG Launch by Lowie Lobbestael

aub, Patrick ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo
Ik volg dit draadje nu al een tijdje en ik denk dat ik toch maar aan de Mimi begin. Waarom wordt er gebruik gemaakt van een Skyshark 3P? Volgens jullie berichten is deze te slap en wordt er een dubbele stok gemonteerd. In de beschrijving bij Vliegerop staat dat bijvoorbeeld de P400 bijna onbreekbaar is. Bij een stoklengte van 50cm zou deze 11,2 gram. Is dat te zwaar? Zwaarder dan een dubbele stok?

Bijgaand: Documentatie Vliegerop Den Haag

Skyshark Straight
ster-oranje.gif
Skyshark koolstof stokken presteren maximaal voor wat betreft optimale stijfheid en ultralicht gewicht
ster-oranje.gif
Minimale wanddikte en grote diameter worden verkregen door de manier van produceren waarbij de stokken om een mal worden gewikkeld en in een oven gebakken
ster-oranje.gif
P90 is de ultieme keuze voor ultralight toepassingen
ster-oranje.gif
P400 stokken zijn praktisch onbreekbaar
ster-oranje.gif
Alle soorten Skysharks worden van binnenuit verbonden d.m.v. één soort koolstof busSpecificaties CodeArtikelPrijsKSK09082Skyshark Straight P90 82,5cm/10,5gr€ 7.80KSK10082Skyshark Straight P100 82,5cm/13gr€ 7.80KSK20082Skyshark Straight P200 82,5cm/14,5gr€ 7.80KSK30082Skyshark Straight P300 82,5cm/17gr€ 7.80KSK40082Skyshark Straight P400 82,5cm/18,5gr€ 9.00

Hij wordt pas echt stijf als je er een pook naast legt.


Aan het einde van het draadje volgt er een discussie over ovale romppoken om de buigstijfheid bij het werpen groter te maken. Precies wat Fotor hier probeert.
 
Ik zie dat de werpstiften in andere DLG's niet rond zijn, maar een platten vorm hebben.
Ik kan me hier wel wat bij voorstellen.
Aangezien ik toe ben om de werpstift in te bouwen in mijn MIMI en ik geen plat stukkie carbon heb, zat ik te denken om een werpstift van die Pshark stok te gebruiken als werpstift.
Zal dat te dik zijn?
Of kan ik beter een plat stukkie hout gebruiken?

Kom maar op met de ideeen!!
 
HO!

Volgens jullie berichten is deze te slap en wordt er een dubbele stok gemonteerd.

Ho! Dat heeft niemand gezegd :teacher:. De Mimi vliegt met de standaard stok prima. Alleen zou je misschien nog hoger kunnen gooien als de stok wat stijver is. Er bestaat geen Mimi met een dubbele stok. Je zou een dubbele stok kunnen proberen is wat ik probeer aan te geven, niet dat het al gedaan is.

Frans zijn Bruto is een Full-Size DLG die ook een stijvere stok verlangt. Iets anders dan een Mini dus.
 
In mijn vorige filmpje was te zien dat de staartboom van de mimi (skyshark) nog behoorlijk buigt in de start.

Ik bedoel "behoorlijk buigt" is inderdaad niet hetzelfde als slap. Maar ik begrijp dat de buiging niet gewenst is, vandaar mijn reactie. Is de Skyshark300/400, die Vliegerop aanbiedt een goed alternatief?
 
Beste JJ,

P300/400 stok moet prima gaan.
De aller eerste MiMi die ik heb gemaakt had een 5P Skyshark stok.


@ Spedter,

Een werpstift van een stukje Skyshark kan.
Wel even afdichten anders fluit de pen bij lanceren. (wel cool)
Beter is een vlakke werpstift of Blade.
Als je geen plaatje carbon hebt kan je de blade goed maken van koolstof strip.
Lijm gewoon 5 x 1 mm (andere maat mag ook) samen tot de maat die je nodig hebt (12 x 2 mm)
Wel de staafjes baksteensgewijs verlijmen voor de stevigheid.
Lijmen met Epoxy (geen 5 minuten)
Dan in vorm schuren (nat, dan stoft het niet zo)

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1259940

Frans
 
Laatst bewerkt:
beter eerst in vorm schuren en dan lijmen ;) anders is de kans dat je vleugel nat wordt en krom trekt reeel :p ik had een 4mm hol carbon staafje, en dat ging vet prima :)
 
@ Spedter,

Een werpstift van een stukje Skyshark kan.
Wel even afdichten anders fluit de pen bij lanceren. (wel cool)
Beter is een vlakke werpstift of Blade.
Als je geen plaatje carbon hebt kan je de blade goed maken van koolstof strip.
Lijm gewoon 5 x 1 mm (andere maat mag ook) samen tot de maat die je nodig hebt (12 x 2 mm)
Wel de staafjes baksteensgewijs verlijmen voor de stevigheid.
Lijmen met Epoxy (geen 5 minuten)
Dan in vorm schuren (nat, dan stoft het niet zo)

Attachment browser: Mark Drela's SG II peg.pdf - RC Groups

Frans

Kan je niet een blade van triplex maken?
Heb nog 0.8 mm liggen. 2 plaatjes op elkaar lijmen en de vorm erin schuren, klaar!

Ben namelijk langs modelbouwwinkel geweest, maar daar verkochten ze allen maar grote stuuken caron. 80 euro! Koolstof hadden ze alleen in 2X1 mm.

Zie ik iets over het hoofd waarom je dit niet van triplex kunt maken?
Splinters misschien? Of het gewicht? Maar zo'n klein stukje triplex vs carbon zal toch niet veel verschillen..
 
Wat denk je van de kracht die tijdens een worp op dat stukje triplex komt te staan?
Reken er maar op dat je dat dwars doormidden gooit.

Weet iemand wat een fullsize of mini kist weegt TIJDENS de worp (door de middelpuntvliedende kracht zal deze verveelvoudigen vergeleken bij het origineel?)
 
Back
Top