MiMi DLG

innige deelneming, en sterkte.

(on topic)
hoe zit dat met die deelbare mimi??? ik ben beniewd of alles naar wens is :)
 
Zo, de Foto, zoals de MiMi in volle glorie :rolleyes:

full


Ik ga vanmiddag gewoon weer opnieuw bouwen, hopen dat het een beetje lukt

Groet,
Robert


ik heb deze middag een DLG van depron gemaakt.... heel simpel, heel licht, eigen ontwerpje... met een kline fogleman profiel (of hoe je het schrijft.)

hopelijk vliegt het...
maar als het niet vliegt is dat geen ramp, er steekt maar 5uur werk in.
en bijna geen geld.

misschien iets voor u? een depron modelletje...
of DLG of HLG

zoiets als de nano glider is ook leuk, en niet zo moeilijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ sadkingbilly: je hebt pm.

@ robert c: Hoe staat je mimi ervoor? heb je hem alweer gemaakt?

Gisteren nog een paar worpen gedaan.
En heel toevallig werd er een filmpje opgenomen toen het mis ging!

-TJ9Oiv0kf8[/media] - F3k Mimi dlg launch goes wrong

Ben nog aan het twijfelen hgoe ik het zal lijmen.
CA, maar ben bang dat dat te snel gaat en ik de reparatie verknal, of
2 componentenlijm.
Iemand suggesties?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, over "mis gaan" gesproken... Jemig!
Kun je niet het best het laatste vleugeldeel eraf snijden, met de malletjes een nieuwe maken en die er weer op zetten? Tenminste, als het gewoon een houten vleugel is.. Sterker en lichter dan repareren (anders misschien onbalans?)

Oh, geen PM gevonden..
 
nog een MiMi vlieger

Hallo allemaal, ik heb inmiddels ook mijn Mimi sinds vorige week af. Het is geen kunstwerk geworden maar hij vliegt en ik heb net als iemand anders op dit forum spierpijn op plekken waarvan ik niet eens wist dat ik daar spieren had:D. Inmiddels heb ik de volgende Mimi al bijna af want die krijgt zoonlief voor zijn verjaardag en deze ziet er wel een stuk beter uit(ik laat de fotoos wel zien als ze er zijn).
Ik moet nog even kwijt dat ik het te gek vind om te doen,gewoon lekker op een veldje gooien zonder moeilijke toeters en bellen,supergaaf:-D,

Glen
 
Hallo Glen,

Nog leuker is het om met een paar man te gooien. Het spelletje All up last down is zeer verslavend. Gelijk starten en kijken wie het langst vliegt. Met dit spelletje zal je zien dat je vliegvaardigheden snel zullen stijgen. Je wilt immers niet verliezen en gaat steeds beter sturen.;)

Samen vliegen doen we regelmatig in Garderen. Ook de wedstrijden die we met de Mimi's vliegen is gewoon gezellig vliegen alleen dan tegen elkaar.
Ik zou zeggen, kom eens langs op zo'n gezamenlijk dag. Een datum voor Garderen komt vanzelf weer in dit forum bovendrijven.

succes
 
Ontvanger-accu MiMi

Beste,

als ontvangeraccu sloopte ik een 9V-NiMh 150 mAh-accu.
In werkelijkheid bevat zo'n accu 6 cellen die in serie geschakeld zijn.
Ik deelde deze in 2 en bekom 2 maal 3 cellen in serie.
Ik ben van plan om 2 MiMi's te bouwen.
Voor de MiMi gebruik ik een Jeti REX 5 MPD -ontvanger.

Op deze foto is deze accu nog niet geïsoleerd. Rechts ziet U de bijhorende kabel
met schakelaar. Ik hou er niet van om de ontvangeraccu op het veld rechtstreeks
op de ontvanger aan en af te moeten sluiten, zeker niet in een model zoals de MiMi.
Door enkel de kabel aan de ontvangeraccu los te koppelen kan deze geladen worden
zonder manupilaties aan de ontvanger uit te voeren.



De met schildersplaklint geïsoleerde ontvangeraccu, deze weegt 22 gram.

 
Mijn eerste echte MiMi !!

Beste,

na mijn carbonless-full-balsa Mimi, die bepaald geen lichtgewicht was, was het natuurlijk de bedoeling eens een echte MiMi te bouwen, met carbon-staaf als romp.

De vleugel.
Ik slaagde erin enkele redelijk lichte balsaplankjes van 10 mm op de kop te
kunnen tikken : één van 75 gr en één van 80 gr. Deze van 75 gram was wel
gevlekt en is waarschijnlijk onterecht door de kwaliteits-controle geraakt.
De vleugel werd voorzien van een dun laagje G4 aangebracht met een klein
verfborsteltje en heel dun aangebracht. Na drogen geschuurd met fijn schuurpapier.
Het opschrift "MiMi" werd uitgeprint, na uitsnijden overgebracht met stift op de vleugel
en ingekleurd met viltstift.
Het uiteindelijke gewicht vliegklaar bedraagt 70 gr.

De romp.
De carbonstaaf 6 mm werd door mijn vriend Noel Defauw voorzien van een gleuf.
De steun voor het hoogteroer werd na kleven op de carbonstaaf door mij van enkele steekjes garen voorzien.


De roeren worden bediend door staaldraad 0,6 mm.
Langs de carbonstaaf worden ze door plastic buisjes naar de roeren geleid.

De romp in opbouw:




Het binnenwerk in de romp:





Volledig uitgerust weegt deze MiMi 150 gr.

Gisterenavond was het sedert lang kalm weer.
Tijd dus om de MiMi uit te testen !
Helaas kraakte de romp net na de spant waar de vleugel tegen zit door.




Vandaag heb ik de romp verstevigt met een tweede laag 2mm - balsa.
Ik vermoed dat ik een beetje de eerste laag teveel geschuurd had en zo
de boel teveel verzwakt.

Ook vanavond heb ik een paar vluchtjes met de MiMi gedaan.
Ik heb helaas geen foto's nog beelden hiervan.
Bij één van de worpen kraakte de vleugel door aan de werpstift.
Ik heb dan maar voortgeworpen door de vleugel aan het overgebleven
gedeelte vast te nemen. Tot mijn verbazing kon ik op die manier toch nog
redelijk hoog werpen. Ik ben blijven werpen totdat de zon ondergegaan was.

Vlug voor de foto nog het afgekraakte stuk met Cyano eraan geplakt en verstevigt met enkele strips
0,4 mm multiplex.

De enige echte MiMi !!



Ondertussen ben ik met een 2-de MiMi begonnen,
en wel met de vleugel hiervoor.
Deze voorzag ik met een klokboor van gaten.



Wegen nu tezamen 60 gram !! Het gewicht van de verwijderde balsa is 20 gram.
Benieuwd naar het gewicht een deze met Oralight bekleed zullen zijn.



aub, Patrick ;)
 
Patrick,

Het is beter om de werpstift in een groter stuk multiplex te zetten. Ik maak vaan een strip van ongeveer 1cm breed en laat die langs de gehele tip lopen boven en onder. Wil de werpstift dan uitbreken dan zou echt de gehele tip over de volle breedte er af moeten breken. Zo heb je voldoende stevigheid.
Bij het gebruik van een smal rondje scheurt bij krachtig werpen gewoon het balsa er rondom weg.

Ik zie dat je de aansturing van het hoogteroer en ongetwijfeld ook het richtingsroer met staal hebt gedaan. Veeeeeel te zwaar. Zelfs nog zo'n draadklemmetje bij de roerhevel.
Probeer echt een het single-pull systeem. Dat scheelt bij jouw schat ik snel 10 gram. Je bespaart het gewicht achter het zwaartepunt en het extra ballast wat je in de neus moet drukken om dat weer te compenseren.
Het is niet zozeer het totaal gewicht wat van invloed zal zijn op het vlieggedrag want ik heb mijn Mimi bij veel wind wel eens tot over de 200 gram verzwaard, maar vooral de massa traagheid die het vliegedrag positief zal beïnvloeden.

Ga je straks echt hard gooien dan zou ik uit voorzorg de stabilo-mount ook voorzien van een stukje glas. Er komt dan zoveel kracht op dat het ongetwijfeld afbreekt.

Verder ziet je kist er superstrak uit.

Mijn opmerkingen zijn niet bedoeld om je kist af te kraken want hij is echt netjes gebouwd, maar om te zorgen dat je niet binnen een paar dagen met een bouwpaket zit? Zou zonde zijn

succes
Theo
 
Laatst bewerkt:
Dag Theo,

dank U wel voor je reactie !
- wat betreft de versteviging - triplex voor de werp-stift heb ik het plan
gevolgd en een cirkeltje gekleefd, (wel boven én onderzijde) ik maak dit oppervlak
alleszins groter volgens Uw aanwijzingen voor de volgende MiMi-vleugels.

- U hebt overschot gelijk, ik zou een nog lichtere MiMi kunnen bekomen,
indien ik de roeren aanstuurde met het single-pull - systeem.
Staaldraad van 0,4 mm heb ik kunnen bemachtigen, dit bleek echter geen verenstaal te zijn en veerde niet terug naar de oorspronkelijke stand !!! Onbruikbaar dus voor het gewenste doel.
Vandaar dat ik dus overschakelde op het traditionele oeroude systeem.
We moeten roeien met de riemen die we hebben.
Uit afbraak van oude video-recorders en dergelijke heb ik een resem kleine
veertjes. Ik kan misschien een dubbele roerhevel voorzien, één kant van de roerhevel onder spanning krijgen met het veertje,
en de andere kant "aantrekken" door de servo, het resultaat zal hetzelfde zijn.

- Nu U het toch had over het zwaartepunt: tijdens de eerste werpstarts eergisteren had ik reeds het klein beetje lood dat zich voor de ontvangeraccu bevond weggenomen. Gisteren bemerkte ik dat eens de MiMi overging naar horizontale vlucht ik steeds ietske Up moest geven. Zoniet versnelde de MiMi enorm en dook de grond in. Het was wel windstil toen !
(hetzelfde overkwam me met de carbonless-MiMi) Ik vermoed dan ook dat het zwaartepunt
nog iets naar achteren mag liggen. Opgelet, ben dit niet zeker ! Ligt nu exact op 8 cm waarbij de MiMi netjes horizontaal ligt, terwijl het plan spreekt over 6 tot 7 cm. Zou de instelhoek iets meer mogen zijn ? Wat zijn de ervaringen van anderen hierover ?
Ideale oplossing zou een "flying stab" zijn, denk dat ik dit al eens tegengekomen heb in één van de MiMi-draadjes.

- Ok wat betreft de versteviging van de stabilo-mount. Ook hier gebruikte ik wat
"voorhanden" was. Geen stukkie glas binnen handbereik. Zal dit even vragen aan
een modelbouwcollega en kleven op de voorziene plaats. Ik wil inderdaad een MiMi die lang meegaat !!

- Verder denk ik eraan MiMi-vleugels te bouwen met een grotere spanwijdte,
iets van een 1,2 à 1,3 m. Zal de vleugelbelasting nog doen dalen, en hopelijk de zweef-
eigenschappen ten goede komen.

- En ik moet absoluut een duwknopje voorzien op mijn zender om het hoogteroer
de nodige kleine hoeveelheid down-offset te geven tijdens het werpen. MiMi verliest
momenteel voor het horizontaal gaan teveel hoogte.

Verder hoop ik binnenkort eens MiMi in een thermiek-bel te kunnen werpen.
En bedank ik nogmaals Frans voor het ontwerp.

aub en dank U, Patrick
 
- U hebt overschot gelijk,
Je komt overduidelijk niet uit Nederland :-)
Nu U het toch had over het zwaartepunt: tijdens de eerste werpstarts eergisteren had ik reeds het klein beetje lood dat zich voor de ontvangeraccu bevond weggenomen. Gisteren bemerkte ik dat eens de MiMi overging naar horizontale vlucht ik steeds ietske Up moest geven. Zoniet versnelde de MiMi enorm en dook de grond in. Het was wel windstil toen !
(hetzelfde overkwam me met de carbonless-MiMi) Ik vermoed dan ook dat het zwaartepunt
nog iets naar achteren mag liggen. Opgelet, ben dit niet zeker ! Ligt nu exact op 8 cm waarbij de MiMi netjes horizontaal ligt, terwijl het plan spreekt over 6 tot 7 cm. Zou de instelhoek iets meer mogen zijn ? Wat zijn de ervaringen van anderen hierover ?
Ideale oplossing zou een "flying stab" zijn, denk dat ik dit al eens tegengekomen heb in één van de MiMi-draadjes.

Vermoedelijk ligt je zwaartepunt te ver naar achteren en ondersnijdt de kist.
Een beetje extra lood in de neus in combinatie met een beetje meer up trim zal het probleem verhelpen en de kist stabieler maken.
 
Wow, over "mis gaan" gesproken... Jemig!
Kun je niet het best het laatste vleugeldeel eraf snijden, met de malletjes een nieuwe maken en die er weer op zetten? Tenminste, als het gewoon een houten vleugel is.. Sterker en lichter dan repareren (anders misschien onbalans?)

Heb het stuk wat er uit was getrokken met 2 komponentenlijm gelijmd.
Zojuist nog wat startjes gemaakt. Eerst rustig en steeds harder. En mijn vleugel is nog steeds heel!
Omdat het nogal hard waaide heb ik niet echt kunnen merken of ik veel onbalans had, maar volgens mij, is er niets aan het handje! :D
Kanik weer lekker gaan gooien!
 
Je komt overduidelijk niet uit Nederland :-)


Vermoedelijk ligt je zwaartepunt te ver naar achteren en ondersnijdt de kist.
Een beetje extra lood in de neus in combinatie met een beetje meer up trim zal het probleem verhelpen en de kist stabieler maken.

Hallo Alex !!!
Dank voor Uw reactie.

"ondersnijdt de kist": je komt overduidelijk niet uit België :)
Excuseert U mij, ik begrijp deze zinsnede niet.

Ik vermoed dat U veel DLG-ervaring hebt.
Ik ben een absolute beginner op dit gebied.
Ik kan niet terugvallen op iemand van de vliegclub met ervaring op dit gebied.
Op dit gebied sta ik er alleen voor.

Mijn relaas:
Voorheen zat er een klein stukje lood voor de ontvangeraccu.
Het zwaartepunt van MiMi lag teveel naar voren.
Ik zag dit aan de duidelijk hoge snelheid waarmee ze naar de grond
dook.

Ik had dan nog niet Up-getrimd, hoogteroer stond mooi neutraal in lijn
met de stabilo.

In eerste reactie verwijderde ik het lood.
Het zwaartepunt verlegde zich dus naar achteren.
Het gevolg was:
MiMi vloog nu minder snel, dook minder vlug en begon meer te zweven,
ik moest echter constant ietske Up geven.
Men zou kunnen denken dat de middenstand wijzigen op de zender
van de hoogteroerservo "naar ietske Up" de oplossing zou kunnen zijn, maar MiMi wordt de lucht ingelanceerd. En het is niet de bedoeling bij wijze van spreken
een looping te maken bij de lancering.

Excuseert U mij: ik wil niet grof overkomen of de wijsneus spelen.
Ik kan maar niet geloven dat meer lood in de neus steken gecombineerd met
nog meer Up de oplossing zou zijn.

Volgens mij ligt het aan de instelhoek.
Die is bij mijn MiMi niet correct.

Gezien ( of is het Aangezien volgens het Van Dale Woordenboek ?)
het stabilo vast zit aan de romp moet men toevlucht nemen tot de vleugel om de instelhoek te kunnen wijzigen.
Die moet bij mijn MiMi iets groter worden.
Dan zou ik, denk ik toch, minder "Up" moeten geven.
Bij een volgende gelegenheid neem ik balsastips
van 1 mm mee. Deze ga ik in eerste instantie steken tussen de aanvalsboord
van de vleugel en de romp.
Zo vergroot ik de instelhoek.
Eens zien welk effect dit zal geven.

Ik geef U zeker nieuws.

Naast hoogtestart met elastiek (helaas veel ruimte nodig) en het gooien van HLG-gliders (lichamelijk vermoeiend en mogelijk blessures) vind ik dit
een heerlijke bezigheid, het werpen van DLG's (voetbalveldje is groot genoeg,
is niet lastig) .

aub, Patrick
 
"ondersnijdt de kist": je komt overduidelijk niet uit België :)
Ondersnijden is het steeds dieper duiken van een kist naarmate de snelheid oploopt. Dit gebeurt normaal gesproken bij een te achterlijke zwaartepunt. Dit verergert meestal bij aansturingen die wat speling hebben en rompen die willen buigen.

Ik had dan nog niet Up-getrimd, hoogteroer stond mooi neutraal in lijn
met de stabilo..

De normale volgorde is meestal om eerst iets up te trimmen en mocht je merken dat de kist met een iets up getrimt stabilo wel goed vliegt dan zou je kunnen overwegen om de instelhoek iets te verhogen. Niet eerst gaan verhogen om er later achter te komen dat het misschien toch een zwaartepunts probleem was.

Excuseert U mij: ik wil niet grof overkomen of de wijsneus spelen.
Ik kan maar niet geloven dat meer lood in de neus steken gecombineerd met
nog meer Up de oplossing zou zijn
Volgens mij ligt het aan de instelhoek.
Die is bij mijn MiMi niet correct..

Zou heel goed kunnen . Als je het zwaartepunt ongeveer hebt liggen waar Frans het heeft zou het inderdaad een instelhoekprobleem kunnen zijn. Daar was je in 2 seconden achtergekomen als je iets up getrimt had.

Overigens met het model wel enigzins omhoog gaan als je hard gooit om enige stabiliteit te hebben bij normaal vliegen. Om dit te voorkomen bij de start werken alle DLGers met startstand en vaak ook presets om het model even stijl omhoog te draaien om vervolgens een strakke baan rechtuit te maken.
 
Even kort door de bocht.

Zwaartepunt, rond de 68 tot 70 mm werkt in het algemeen best goed.
Instelhoek, controleren, onderzijde van vleugel moet parallel lopen met onderzijde stabilo.
Gaat gemakkelijk met een lange liniaal
Houd deze tegen de onderzijde van de vleugel en zorg dat deze hierbij evenwijdig naar achteren loopt aan de staart boom (hartlijn)
Meet de afstand die het stabilo heeft vanaf de liniaal aan de voorlijst en achterlijst van het stabilo (hierbij het roer neutraal).
Deze afstanden moeten gelijk zijn.
Hiermee heeft de vleugel ongeveer 0.8 - 0.9 graden instelhoek verschil.

Het kan zijn dat de vleugel iets te weinig instelhoek heeft.
Dit komt doordat de romp taps naar de achterzijde toe loopt.
Hierdoor kan de vleugel een iets hoger aan de achter lijst op de romp liggen.

Je MiMi ziet er prima uit.

Groet

Frans
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog ff met de mimi gegooid op een of ander veldje bij mijn zwager in de buurt en wat denk je.. Zo een bel in! :mrgreen:
Geweldig! Nog niet eerder gelukt! Wat ik zo gaaf vind is dat je alles ziet aan je vliegtuig! Elk turbulent windje kan je aflezen..

Ben van plan om een 1,50 m versie te maken van de mimi.
Vleugels wil ik van schuim maken met een carbon ligger beplankt met 1 mm balsa.

Iemand al een mimi uitgerekt?
 
die zin krijg ik niet vertaald naar het nederlands.
iemand anders misschien?
 
nee, wel een keer bijna de groon in toen ik begon met een startstand via een schakelaar. Iets teveel down getrimd! Maar kon nog op tijd reageren..
Je moet wel heel raar gooien wil je je dlg de groon in jagen!
 
Back
Top