Maar ik dacht eigenlijk dat de "standaard" 600 al op 10S kan draaien maar dat blijkt dus niet zo te zijn..:-(. Ben nu weer terug bij af? want wat is dan een eventueel alternatief als het geen Trex 600 kan worden. Oke, kan wel maar dan moet er wel een andere regelaar met motor in en vraag ik mij nu weer af of ik niet in de problemen kom met het zwaartepunt als ik met 10S ga vliegen.
Als je erg op budget gaat dan is misschien de Outrage 550 wel een optie; goedkoop in aanschaf, vliegt geweldig op 6s lipo (als je 6000mAh kiest heb je langere vliegtijd) en de kop is op heel veel manieren af te stellen : Fast Lad Performance Deze gebruikt standaard 55 a 57.5cm bladen dus iets kleiner als een 600. Hier kun je een idee krijgen welke componenten je KUNT gebruiken : http://cgi.ebay.nl/KR5502-Outrage-5...Control_Parts_Accessories?hash=item27ac70b9a9 Bas
Als je kijkt naar de beschikbaarheid van de onderdelen dan zit je met outrage wel iets minder goed. Align, TT en Mikado zijn daarin de beste. Een trex 600 vliegt prima op 10S, zwaartepunt is ook geen probleem. Probleem is meestal het budget. Een ESP 600, 380 euro. ESC 80, Motor 100, 120 euro 1 pack. servo's, gyro, 400 euro. Iets over het budget van 1000 euro dus. Kijk je naar een kit waar nog geen motortje bij komt kun je een klein beetje besparen en meteen de setup kiezen die je wilt. Een logo 500SE is ook een leuke optie, (600mm bladen). Kom je ook weer in de knoei met het budget. Logo 600 is qua formaat natuurlijk helemaal perfect, ook meteen 10S, iets grotere bladen, ideale plek voor accu's etc. Maar weer het budget. Een echte 500 size (425mm) bladen is wel goed te doen binnen 1000 euro maar is voor groots en ruim F3C vliegen weer wat klein. Wel zijn de meeste 500's meteen op 6S. Die zijn dus vanuit de doos qua power 'helemaal' in orde. Ik zou eerst eens een exact budget vaststellen, dan is het veel makkelijker om te kijken wat daarbij past voor jou doel.
Bas: dank je voor de moeite, het is idd een optie als ik het zo zie, een kaal frame en zelf de setup samenstellen. Ik wil zeker niet op budget gaan maar ik weet nog niet hoe serieus het allemaal wordt en wil het als eerste een "beetje" binnen de perken houden. Maar ik vind het gewoon zonde als ik een Trex 600 ga kopen met vervolgens een andere regelaar en motor omdat de standaard niet voldoet. Gelukkig heb ik geen haast en probeer zoveel mogelijk info te verzamelen en wil de komende weken wat zaken op een rijtje zetten. Misschien kom ik dan alsnog tot de conclusie dat ik direct een 700 size aan moet schaffen en misschien moet ik dan het F3C verhaal wel even opzij zetten. Voorlopig probeer ik nog steeds een betaalbaar F3C "instap" in/bij elkaar te zoeken. Ik sta dus nog steeds open voor allerlei ideeën en tips! Hoe meer ik er over lees hoe enthousiaster ik word.
Als je op 10s gaat vliegen is de Logo 600 waarschijnlijk toch de beste keuze. (en dat is niet alleen zo omdat er "toevallig" mikado in mijn onderschrift staat ) De flybar kit kost ongeveer hetzelfde als een Trex 600 ESP, alleen zitten er bij de Logo dan geen motor en regelaar bij. Als je op 10s gaat vliegen gebruik je die van de Trex toch ook niet. Waarom dan de Logo ipv een Trex: 1. De Logo is gebouwd voor 10s waar de Trex is gebouwd voor 6s, dat wil zeggen dat je in de Trex slechts een "klein" 10s pack kan plaatsen, van ik schat 3500mah. Terwijl je in de Logo eventueel gewoon een pack van 5 a 6000 mah kan stoppen en zo zeker weten genoeg vliegtijd haalt. 2. Beetje hetzelfde als rede 1, de Trex is niet gebouwd voor de krachten van een 10s pakket. Ik ken wel een Trex 600 vlieger die veel 3D vliegt op 10s en dat gaat prima, maar hij heeft het frame wel op verschillende plaatsen moeten verstevigen. 3. De Logo heeft een langere staartbuis, daardoor is het mogelijk om wat langere bladen te monteren (620mm). Dit zal de stabiliteit ten goede komen voor het F3C vliegen. Ook de autorotatie zou dan makkelijker moeten gaan. 4. Als over een paar jaar het flybarless word toegestaan in de F3C klasse is de Logo heel makkelijk om te bouwen en de presets zijn eigenlijk al perfect. 5. De kwaliteit van de Mikado is gewoon beter, de kwaliteit van de Trex 600 is ook zeker niet slecht maar die krijgen toch eerder speling op de rotorkop. Verder gewoon zorgen voor een goede motor/regelaar combinatie, ze zijn er in vele prijsklassen. Uit eigen ervaring weet ik dat de spullen van Kontronik gewoon erg goed werken, zeker de regelaars zijn superieur aan alles wat er op dit moment verkrijgbaar is. De govenor functie is subliem, de ingebouwde bec gaat tot 15A en heeft zich bewezen, en hij is erg efficient. De YGE controllers zouden volgens zeggen ook erg goed zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Gr. Bas
Beschikbaarheid van onderdelen en het budget zijn voor mij de belangrijkste issues, ik had al gemeld dat het budget tussen de 500 en 1000 euro al liggen. Nu ik de reacties een beetje bekijk en ook mijn eigen speurtocht een in ogenschouw neem dan is het minimaal! 1000 euro. Barrrrtt merkt ook al terecht op dat het model wel enige grote moet hebben omdat F3C ruime vliegfiguren heeft. Nu zal dat voor mij als "instapper" wat minder van belang zijn omdat ik verwacht dat ik in het begin alleen wat hover figuren zal vliegen. Maar ook hier weer onzekerheid omdat ik geen flauw idee heb hoe ik het vliegen op zal pikken, het kan mme maar ook tegen vallen en zal zeker in het begin vrij voorzichtig zijn denk ik. Tja en Bas meld ook dat er vliegers zijn die de trex 600 moeten aanpassen om hem op 10S te laten vliegen. Het zal niet meevallen om een redelijke "10S" heli (zonder al te veel te moeten aanpassen) te vinden onder de 1000 euro ben ik bang. We lezen en zoeken verder want vinden zal ik hem!!
Bart, John vraagt naar het lagere toeren draaien tijdens de hover figuren. Dat wordt natuurlijk gerealiseerd door de motor langzamer te laten draaien. John , als je in de dutch3d sportklasse gaat meedoen, zou ik me nog niet al te druk maken om veranderingen aan de rotorkop of andere ingewikkelde dingen. Ik zou eerst weer eens lekker gaan vliegen en eventueel met het standaart-uit-de-doos-model meedoen. je kan gaandeweg al de veranderingen maken waarvan jij vindt dat ze nodig zijn. Steven
Sluit ik me bij aan! Zeker als beginner kun je toch ook al 6 min vliegen met een 6S trex 600. ( misschien nog wel langer als je veel rond de 1700 a 1800 toeren zit ) Had het anders opgevat, klopt natuurlijk helemaal!
Dit had ikzelf al eens eerder aangegeven, volgens mij gebruikt de motor ook minder energie tijdens het hoveren of "lichte" F3C figuren dan de 3D figuren. Dus als instapper met een 8S pakket zal misschien ook nog een optie kunnen zijn. Ik had ook ergens gelezen dat dit maximaal is voor de standaard regelaar/motor in een Trex 600.
John, voor sportklasse is 6s lipo ook meer dan voldoende, bovendien bespaar je zo ook de kosten. De regelaar en de lader kan goedkoper uitvallen. Hooveren gebeurd meestal rond de 1400toeren en dan is je verbruik erg laag. De dynamische figuren kun je dan doen op 1800 - 2000rpm, dat is meer dan voldoende ! succes Bas ps. volgens mij vliegt Rob IJkeboom in de F3C mee met een T-rex 600, je kan hem ook even vragen naar informatie
Officieel is de ESC en motor van de 600 ESP voor 6S. Zou dus niet zomaar 8S proberen. Wil je meer dan 6S dan moet er toch echt een ander motortje en ESC in. Bezuinig vooral niet op goede servo's en een goede gyro. 10S etc. kan altijd naderhand nog.
Als het mogelijk zou zijn om op 6S te vliegen dan is dat kwa kosten prima. Maar hoeveel vliegtijd zou je nodig hebben voor 6 figuren en hoeveel vliegtijd zit er in 6S bij eenTrex600? Oke even afhankelijk welk pakket je erin stopt, maar wat is dan wijsheid:1x 6S pakket of 2x3S?
Op een 6s 5000 pakket haal je meer dan genoeg vliegtijd om 6 figuren te vliegen. Zelf heb ik een keer meegedaan met een Trex 600 op 6s 5000 mah in de expert klasse, ik had genoeg tijd om 8 energievretende figuren te doen, maar toen zat het pakket wel op het randje wat betreft de 80% regel. Het makkelijkste is gewoon een 6s pakket ipv. 2x 3s.
Met 1900 rpm haal je makkelijk 6 min. Ga je nog wat hieronder zitten dan moet de 7 ook wel te halen zijn. (helemaal met juiste overbrenging) Je kunt ook iets grotere lipo's kopen, 5450 of 6000mah. Zwaartepunt krijg je altijd goed.
Ahhh, kijk langzamerhand beginnen de stukjes dus op zijn plaats te vallen... Trex 600 met 6S 6000Mah, dat is dus het begin!
Ik vind, geld kun je maar een keer uitgeven. Houd dat in je achterhoofd bij het maken van keuzes. Als tiener wil je alles zo snel en goedkoop mogelijk hebben, zo ben ik immers ook begonnen. Maar heb ondertussen wel geleerd te sparen om zo gelijk wat goeds aan te schaffen. Je komt jezelf elke keer tegen als je gaat besparen omdat je later alsnog die "duurdere" motor/regelaar moet kopen omdat die "goedkope" er mee opgehouden is. Het is hoe dan ook een dure hobby. Die 500 euro die je extra moet uitgeven om "the best of the best" te hebben is het mij iedere keer nog waard geweest. Verder ben ik het geheel met Bas eens over de trex 600, ik heb 2x 600N's gehad en een 600E voor iemand gebouwd en geef ik les mee. Maar de kwaliteit kan gewoon niet op tegen dat van JR, Mikado. Komt allemaal met een prijs, maar dan heb je ook wat! Je klinkt alsof je het allemaal heel serieus wilt oppakken. Dus zal ook de tijd nemen de juiste keuzes te maken naar je uiteindelijke doel. En die heb je al gesteld, F3C vliegen. Wat ik voorstel is lekker door blijven vliegen met wat je nu hebt, lekker doorgaan met onderzoeken. Begin volgendjaar eens een keer een dag komen kijken bij de wedstrijden en daar met wat F3C piloten praten. Die kunnen je van alles persoonlijk uitleggen en laten zien. Tegen die tijd is je budget wellicht ook wat hoger dus dat zal het allemaal een stuk aantrekkelijker maken. Groenten, Tjerk
Tjerk, helemaal mee eens, want deze mogelijkheid staat bij mij ook nog helemaal open! Ik ben nu veel aan het lezen en op diverse forums zaken aan het napluizen. a.d.v. daarvan zet ik zaken op een rijtje, ik heb al eerder gezegd dat misschien wel mijn conclusie is dat ik beter even kan wachten en dan direct een goede heli moet aanschaffen. Vooralsnog ga ik verder met zaken uit te zoeken en koop nog even niets, dat kan altijd nog.