Hallo Sinds kort geven 2 van mijn oudere nimh accu's bijna geen stroom meer. Als ik ze op mijn standaard TT01 aansluit en ik geef gewoon gas, gaat het in tikjes vooruit, heel erg traag. Doe ik het zelfde met mijn Durga of mijn xxx-bk2, beide brushless, halen beide auto's ongeveer 1/4 van hun normale snelheid.Zijn deze accu's zo opeens versleten? Of hangt het aan mij? Want zo oud zijn ze helemaal niet. Ze hebben ook nooit meer dan 1,5 week stilgelegen.Bij mijn laatste accu, die pas een maand oud is, gaan de auto's gewoon lekker snel en normaal. Als dit het geval is, denk ik wel dat dit mijn laatste nimh accu's zijn geweest. Ik hoor langs alle kanten dan LiPo's zoveel beter zijn, maar waarom dan? Verslijten die dan niet? Langere rijtijden? Alvast bedankt.
Joris, Het zou inderdaad goed kunnen zijn dat er een dode of kapotte cel in je accupakket zit. Dit kan gebeuren. NiMH cellen hebben een hoge zelf ontlading, en wanneer ze onder de 0,9V komen, gaan ze hard achteruit. Als jij dus je accu "te leeg" rijdt kan dit ook gebeuren. Om dit te testen kun je het beste je accu vol laden, en dan de spanning meten, deze zou (bij 6 cellen) ergens tussen de 9V en 10V moeten liggen Over Lipo's is al veel geschreven, ze hebben niet een hoge zelf ontlading, die NiMH wel kent, en worden daardoor vaak als "beter" bestempeld. Er komt alleen nog wat meer bij kijken. Vaak kan je huidige lader het niet aan, moet je hem "balanceren" om hem in een goede conditie te houden, en mag je ook deze cellen niet te diep ontladen. Goed zoek eens op het forum naar Lipo's daar is echt al heel veel beschrijven. Groet Robert
Hey Joris, heb je het accu -en laadgedeelte van het forum al gelezen? Wat je kan proberen, is de accu's een paar 'cycles' laten doorlopen van laden en ontladen, met een lader die dit automatisch kan (duurt wel erg lang, helaas). De echte kenners zullen je kunnen vertellen met hoeveel volt en ampere je dit het beste kunt doen. Wat ook zou kunnen (heel misschien, maar ja alles kan toch?) is dat de verbindingen tussen de cellen door slijtage en valpartijen los zijn gaan zitten, wat het stotteren kan verklaren. En als laatste: gebruik je Tamiya pluggen? Ja dan is het lekker je eigen schuld. Ja, LiPo is beter. Bij RcMart hebben ze nu voor 60 dollar (!) een combo lader/LiPo accu, vergelijkbaar met Turnigy.
Ik zou aller eerst je accu spanning meten. Het is goed mogelijk -zoals eerder gezecht- dat er een cel defect is. Deze kun je dan vervangen en je accu is nog brijkbaar. Alleen brushless en NiMh gaan niet zo goed samen......... Zeker als je de accu helemaal leegrijd tot ie het helemaal niet meer doet. Tip, lees eens de topics over accu's en brushless motoren
ben ik niet geheel met je eens. Er zijn toepassingen waar dit wel gewoon goed gaat zoals in mijn driftwagen bijvoorbeeld. Bij wagens waarbij er veel wordt gevraagd van de elektronica is nimh niet het beste wat je kan hebben inderdaad
Sorry,. maar brushless is niet hetzelfde als extreem veel vermogen hoor. Neem bijvoorbeeld de Novak 18.5T Goat crawler set. Een NiMh accu zal geen problemen hebben met een 12T brushless motor bijvoorbeeld. (dat is al redelijk vergelijkbaar met een vxl setje.) uiteraard, de vertanding moet iets lichter gemaakt worden t.o.v. Lipo, omdat de spanning onder acceleratie verder inzakt, maar het kan toch echt wel gewoon hoor.
Bedankt voor alle hulp, hier heb ik echt wat aan Robert en vonkentrekker,jullie zeggen dat ik de spanning van de accu eens moet meten. Op mijn lader (een ultramat 14) staat altijd een cijfer en dan erachter V, dit als je een accu aan het laden bent. Is dat de spanning? Verder heb ik al heel wat over BL en Nimh cellen gelezen. Ik las inderdaad dat Nimh en BL niet echt een geweldige combinatie is, maar ik rij amper met een 10.5 op een 17t (!) pinion, en een 8.5 op een 21t pinion. Is dit te veel gevraagd al? (ik wil mijn laatste accu ook niet kapot helpen). Verder heb ik nog nooit een accu laten vallen, dat kan het probleem ook niet zijn. Ik heb aan al mijn accu's goudcontacten gesoldeerd, maar op 1 BL ESC heb ik nog tamiya stekkers. Omdat ik geen zin had om dat weer te solderen, heb ik gewoon een tussenstukje gebruikt. Kan dit kwaad? Alvast bedankt voor alle hulp iedereen!
Joris, Dat is inderdaad de spanning, maar die is "vals". Omdat je accu dan ook onder een bepaalde stroom wordt opgeladen, zal je spanning hoger zijn, dan wanneer je de accu onbelast meet. Het is een indicatie, maar niet de juiste in mijn ogen. Immers, met een hogere stroom zal er een hogere spanning uit komen. Kortom even in de gereedschapskoffer een multimeter zoeken, en na het laden de spanning meten. Mensen die roepen dat NiMH en Brushless niet samen gaan moesten eens beter kijken. Al ruim twee jaar rijden we in bijvoorbeeld het NK/EK/ETS/WK met deze combinatie, zowel stock, als Modified. Om even door te gaan op Modified, daar lopen gewoon immense stromen, NiMH's kunnen dat "niet aan", maar LiPo's zeker ook niet! Sterker nog, LiPo's hebben de eigenschap om zelfs te "stoppen" met het afgeven van spanning onder zulke hoge stromen en temperaturen, die we bij de Modified zien. Het is dus echt niet zo dat NiMh en Brushless NIET samen gaan, dat is onzin! Dat NiMh niet de meest sterke en duurzame cell is die we kennen kan ik inkomen. v.w.b. de Tamiya stekkers, deze gaan inderdaad snel achteruit in kwaliteit, ze zijn immers ook van goedkoop fabrikaat, het verstandigste is om naar solide pluggen en bussen over te stappen, of de wel bekende Deans... Wat jij zegt Joris, een "extra" verbinding stuk geeft nog meer kans op storingen en uitvallen, het kan in theorie geen kwaade, in praktijk zul je merken dat het niet zo stevig is en voor problemen zou kunnen gaan zorgen. Groet Robert
Schaf je een voltmetertje aan, kost nog zo'n 10 euro, die zijn niet heeeel nauwkeurig, maar je weet er genoeg mee. Die stel je in op 20 Volt DC en steek de +plug in de voltmeter in de Volt-ingang, (niet de ampere-ingang!), Heel het pack zou vol meer dan 8 V moeten geven. Minder dan 7.5V is al beetje flauw als je rijdt. Minder dan 7 Volt is leeg. Dan meet je cel per cel uit: Vol zou een cel 1.4V mogen geven. Minder dan 1.2 is vrij leeg. Je kan dan ook per 2 cellen meten, om te vinden waar de slechte verbinding zou zitten. Misschien is je pack gewoon te fel uit balans (verschil cel per cel meer dan 0.1V), stopt je snellader daardoor te snel, en is je pack gewoon te leeg als het al afslaat. Als je geen balancer hebt, maak je pack dan eens helemaal leeg en laad het heel traag op (aan minder dan 0.3 A ofzo), dan zal je lader niet afslaan op die ene overvolle cel, maar kan je ze toch niet beschadigen door te blijven laden. Als een Tamiya stekker het niet aankan zal die wel smelten of zwart zien, of toch heet worden.
Ik denk wel dat hier ergens zo'n ding nog moet liggen. Eventjes vragen aan mijn vader als die thuis is.
Moet toch iets voorzichtiger zijn met m'n uitspraak.... " Alleen brushless en NiMh gaan niet zo goed samen........." Daar bedoel ik de groep rijders mee die niet de gehele setup van hun wagen bekijken, en temperaturen van accu, regelaar en motor in de gaten houden. Ik doel op de groep die gewoon heel hard willen knallen met hun wagen en er dan een hele zware brushless set in proppen. Zoals door enkele van jullie correct weergegeven -dank hier voor- kun je met NiMh en brushless ook heel hard en lang rijden. Je zult dan wel je gehele setup hier op aan moeten passen.
Je hebt gelijk. Ik wist dat wel, maar het is gewoon een manier om te vragen of mijn accu's nog zouden werken.
Als ik dit zo lees ben ik zeer benieuwd hoe je de lader hebt ingesteld. Zo te zien wordt je niet gehinderd door enige vorm van kennis kwa elektronica.
Vermoedelijk met een veeelste hoge delta-peak ..... Kan het sterven van de cellen/packs ook verklaren..... Eeen beetje bijschaven van de kennis kan in ieder geval geen kwaad met het oog op de toekomst en toekomstige packs
Ik ken idd niks van elektronica. Maar ja, tot voor kort laadde ik mijn accu's altijd met een Mega Peak 3000 : Accu aan lader hangen, stekker insteken en binnen een uur was de accu vol. Denk dat ik dit best nog even doe voor dat ik weet hoe ik alles moet instellen.
kunt beter een lader nemen waar je de capaciteit van de accu in moet voeren, dan past de lader namelijk de laadstroom aan aan de accu.
Als je hier een beetje lees en zoekwerk verricht kan je na een paar uur echt wel uit de voeten met een degelijke computerlader die je zelf in moet stellen. Is uiteindelijk beter voor je cellen ook