Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Misschien is dit een goeie vergelijking...een beetje kinds maar goed;
op top 4-takten = prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
op top normaal = bweeeeeeeeeh
Hopelijk is het duidelijk![]()
ya dat klopt helemaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil:Misschien is dit een goeie vergelijking...een beetje kinds maar goed;
op top 4-takten = prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
op top normaal = bweeeeeeeeeh
Hopelijk is het duidelijk![]()
Zo! Een heel carillon aan klokken, maar de klepels zijn ver te zoekenok let op: (lang verhaal...)
Geen commentaarzo, even mijn kennis eruit
ok let op: een viertakt maak evenveel toeren als een tweetakt, alleen 4 takt betekend: PER 2 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor slaat de viertakt een ontsteking over en lijkt hij minder hard te lopen als een tweetakt
tweetakt: PER OMWENTELING VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor hoor je meer 'ontbrandingen' en dan jankt hij. Bij viertakt hoor je elke ontsteking wat beter. Een tweetakt heeft geen nokkenassen, hij heeft een caburateur, een luchtfilter het krukas,zuigerstang en zuiger en gloeiplug natuurlijk. Bij viertakt gaat er benzine/luchtmengsel via de carburateur door een of twee kleppen bediend door NOKKEN naar binnen, klep sluit, ontbranding, andere klep(pen) open en daar gaan de uitlaatgassen door naar buiten. Een viertakt heeft ook een distributieriem/ketting of klepstangen, die drijft de klep(pen) aan. De distributieriem is niet hetzelfde als een v-snaar, die drijft dynamo, waterpomp etc aan (uitgaande van een automotor). Een viertakt heeft ook een apparte olietoevoer en geen olie door de benzine maar een modelmotor smeert nog steeds alles met een mengsmering.
Vergeet nooit olie bij te vullen, ZONDER OLIE sloop je een motor
zo, even mijn onzin eruit
Tsja.....
Wat moet je hier nu nog op zeggen?
Zucht, Bert
op top 4-takten = prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
op top normaal = bweeeeeeeeeh
een viertakt maak evenveel toeren als een tweetakt, alleen 4 takt betekend: PER 4 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor slaat de viertakt een ontsteking over en lijkt hij minder hard te lopen als een tweetakt
tweetakt: PER 2 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor hoor je meer 'explosies'en dan jankt hij. Bij viertakt hoor je elke ontsteking wat beter. Een tweetakt heeft geen nokkenassen, hij heeft een caburateur, een luchtfilter het krukas,zuigerstang en zuiger en bougie natuurlijk. Bij viertakt gaat er benzine/luchtmengsel door een of twee NOKKEN naar binnen, nok sluit, explosie, andere nok/nokken open en daar gaan de uitlaatgassen door naar buiten. Een viertakt heeft ook een distributieriem, die drijft de nokkenas(sen) aan. De distributieriem is niet hetzelfde als een v-snaar, die drijft dynamo, waterpomp etc aan.Een viertakt heeft ook een apparte olietoevoer en geen olie door de benzine.
Vergeet nooit olie bij te vullen, ZONDER OLIE LOOPT GEEN EEN MOTOR
Het geluid wat wij "viertakten" noemen, ontstaat als een tweetaktmotor zo rijk staat, dat niet bij iedere omwenteling een ontbranding plaatsvindt. Deels klopt de vergelijking dus welLeuk, goed geprobeert en klopt ook wel denk ik, maar slaat hier volledig de plank mis, het gaat om de uitdrukking viertakten, en niet over de werking van een viertaktmotor...
Het geluid wat wij "viertakten" noemen, ontstaat als een tweetaktmotor zo rijk staat, dat niet bij iedere omwenteling een ontbranding plaatsvindt. Deels klopt de vergelijking dus wel![]()
En om het verhaal over een 4-takt nog moeilijker te maken....
Een 4-takt zal nooit zoveel toeren kunnen draaien als een 2-takt teminste als er van kleppen uitgegaan wordt. Bij de hogere toerentallen kunnen kleppen het niet meer volgen en ontstaat er de term "zwevende kleppen", de enige manier om dit op te lossen is gebruik maken van een roterende in- en uitlaat.