Viertakten

heey 4 tackt houd in dat je motor veel minder toeren maakt en een zwaar geluid doe maat youtube en dan pitbike dan krijg je alle maal 4 tackt
 
Het 'janken' op top en mid toeren is 2 takten
Het brullen op stationair en het zwaardere geluid is 4 takten
 
Wist je dat veel vragen al eens ooit gesteld zijn, handig zo'n zoekfunctie.....

viertakten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is dit een goeie vergelijking...een beetje kinds maar goed;
op top 4-takten = prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
op top normaal = bweeeeeeeeeh

Hopelijk is het duidelijk ;)
 
ok let op: een viertakt maak evenveel toeren als een tweetakt, alleen 4 takt betekend: PER 2 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor slaat de viertakt een ontsteking over en lijkt hij minder hard te lopen als een tweetakt
tweetakt: PER OMWENTELING VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor hoor je meer 'ontbrandingen' en dan jankt hij. Bij viertakt hoor je elke ontsteking wat beter. Een tweetakt heeft geen nokkenassen, hij heeft een caburateur, een luchtfilter het krukas,zuigerstang en zuiger en gloeiplug natuurlijk. Bij viertakt gaat er benzine/luchtmengsel via de carburateur door een of twee kleppen bediend door NOKKEN naar binnen, klep sluit, ontbranding, andere klep(pen) open en daar gaan de uitlaatgassen door naar buiten. Een viertakt heeft ook een distributieriem/ketting of klepstangen, die drijft de klep(pen) aan. De distributieriem is niet hetzelfde als een v-snaar, die drijft dynamo, waterpomp etc aan (uitgaande van een automotor). Een viertakt heeft ook een apparte olietoevoer en geen olie door de benzine maar een modelmotor smeert nog steeds alles met een mengsmering.
Vergeet nooit olie bij te vullen, ZONDER OLIE sloop je een motor

zo, even mijn onzin eruit

Zie de verbeteringen in het rood
 
Tsja.....

Wat moet je hier nu nog op zeggen?

Zucht, Bert
 
Tsja.....

Wat moet je hier nu nog op zeggen?

Zucht, Bert

Helemaal niks, gewoon laten gaan...:)
op top 4-takten = prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
op top normaal = bweeeeeeeeeh

Dat is het precies, beter kun je het niet zeggen!

een viertakt maak evenveel toeren als een tweetakt, alleen 4 takt betekend: PER 4 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor slaat de viertakt een ontsteking over en lijkt hij minder hard te lopen als een tweetakt
tweetakt: PER 2 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor hoor je meer 'explosies'en dan jankt hij. Bij viertakt hoor je elke ontsteking wat beter. Een tweetakt heeft geen nokkenassen, hij heeft een caburateur, een luchtfilter het krukas,zuigerstang en zuiger en bougie natuurlijk. Bij viertakt gaat er benzine/luchtmengsel door een of twee NOKKEN naar binnen, nok sluit, explosie, andere nok/nokken open en daar gaan de uitlaatgassen door naar buiten. Een viertakt heeft ook een distributieriem, die drijft de nokkenas(sen) aan. De distributieriem is niet hetzelfde als een v-snaar, die drijft dynamo, waterpomp etc aan.Een viertakt heeft ook een apparte olietoevoer en geen olie door de benzine.
Vergeet nooit olie bij te vullen, ZONDER OLIE LOOPT GEEN EEN MOTOR

Leuk, goed geprobeert en klopt ook wel denk ik, maar slaat hier volledig de plank mis, het gaat om de uitdrukking viertakten, en niet over de werking van een viertaktmotor...
 
Nog een paar zaken:
- het toerental van een motor wordt eerder bepaald door de cilinderinhoud (en de toepassing van de motor, i.e. gewenste duurzaamheid), dan door het werkingsprincipe (2-takt of 4-takt)
- het is niet de ontsteking die je hoort, maar het ontsnappen (en uitzetten) van de verbrandingsgassen als deze de cilinder verlaten.
- een tweetaktmotor kan ook worden uitgevoerd met (uitlaat)kleppen. zie: detroit diesel.
- een viertaktmotor hoeft niet perse te zijn uitgerust met kleppen, zie o.a.schuivenmotor en draaischijfmotor.
- noch een tweetakt, noch een viertaktmotor, hoeft te zijn uitgerust met een (of meer) carburateurs en/of luchtfilters.
-een viertaktmotor kan naast een distributieriem/ketting of stoterstangen ook nog zijn uitgerust met koningsassen t.b.v. het bedienen van de kleppen.

Leuk, goed geprobeert en klopt ook wel denk ik, maar slaat hier volledig de plank mis, het gaat om de uitdrukking viertakten, en niet over de werking van een viertaktmotor...
Het geluid wat wij "viertakten" noemen, ontstaat als een tweetaktmotor zo rijk staat, dat niet bij iedere omwenteling een ontbranding plaatsvindt. Deels klopt de vergelijking dus wel ;)
 
Laatst bewerkt:
En om het verhaal over een 4-takt nog moeilijker te maken....

Een 4-takt zal nooit zoveel toeren kunnen draaien als een 2-takt teminste als er van kleppen uitgegaan wordt. Bij de hogere toerentallen kunnen kleppen het niet meer volgen en ontstaat er de term "zwevende kleppen", de enige manier om dit op te lossen is gebruik maken van een roterende in- en uitlaat.
 
o jongens, ik wil het een beetje globaal vertellen, elke modelbouwer weet toch dat benzine/lucht wordt gemengd in de carb en niet bij de nokken. Niet te moeilijk anders snappen we er zo niets meer van. en met 4 omzentellingen bedoel ik 2keer omhoog 2 keer omlaag(viertakt) explosie en ontbranding ook bijna t zelfde. kleppen en nokken, nou ja das een foutje maar ik ben blij dat ik al wat weet ik ben nog maar 14 hoor, geen opleiding werktuigbouw ofzo gehad. gewoon een beetje internetten, youtube filmpjes. en wat zal er volgens jullie dan bij viertakten moeten worden gezet. Ik had ook wel kunnen zeggen, ja een tweetakt loopt op olie/benzine en viertakt niet
 
Je moet het wel goed vertellen en niet gaan bagataliseren wat je zegt.

Bedoel je hebt het nu weer over benzine/lucht verhouding terwijl er in onze methanolmotoren (geen big-scale) geen benzine hebben, maar methanol, olie, nitromethaan combi.

Tis niet erg dat je wat probeert te zeggen, maar zeg het dan wel goed.
 
En om het verhaal over een 4-takt nog moeilijker te maken....

Een 4-takt zal nooit zoveel toeren kunnen draaien als een 2-takt teminste als er van kleppen uitgegaan wordt. Bij de hogere toerentallen kunnen kleppen het niet meer volgen en ontstaat er de term "zwevende kleppen", de enige manier om dit op te lossen is gebruik maken van een roterende in- en uitlaat.


Euh, wel eens van "Desmodromie" gehoord? Kleppen die zowel door een nok geopend en door een andere nok weer gedwongen word te sluiten. Gaan ook niet zweven. Toerentalbeperking alleen door het afknappen van onderdelen, maar ver voor dat toerental word de beschikbare tijd voor spoelen al te kort. Het principe is rond dezelfde tijd uitgedacht als d roterende kleppen (begin 20e eeuw) maar Desmodromie is wat eerder in de praktijk gerealiseerd. In de 2e wereldoorlog vlogen er al jachtvliegtuigen met deze techniek rond.
Ook bij tweetakten is er overigens een beperking aan het toerental overigens. De gassen moeten nog wel de tijd hebben om de cylinder in en uit te kunnen komen.

Groet, Bert
 
Back
Top