Viertakten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door NitroLars, 26 jun 2009.

  1. NitroLars

    NitroLars

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Vlak bij Emmen
    Wat word er eigenlijk met viertakten bedoelt? ik kan me er wel iets bij voorstellen maar niet echt helemaal
     
  2. beekman15

    beekman15

    Lid geworden:
    21 jun 2009
    Berichten:
    701
    heey 4 tackt houd in dat je motor veel minder toeren maakt en een zwaar geluid doe maat youtube en dan pitbike dan krijg je alle maal 4 tackt
     
  3. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Het 'janken' op top en mid toeren is 2 takten
    Het brullen op stationair en het zwaardere geluid is 4 takten
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Wist je dat veel vragen al eens ooit gesteld zijn, handig zo'n zoekfunctie.....

    viertakten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Misschien is dit een goeie vergelijking...een beetje kinds maar goed;
    op top 4-takten = prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    op top normaal = bweeeeeeeeeh

    Hopelijk is het duidelijk ;)
     
  6. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Hahhaha
    Tsja het is wel een goed voorbeeld :D
     
  7. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Je weet het altijd leuk te brengen;)

    M.v.g. Mark
     
  8. dennis.w

    dennis.w

    Lid geworden:
    26 aug 2008
    Berichten:
    828
    Locatie:
    ijsselmuiden OV
    ya dat klopt helemaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil:
     
  9. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    haha
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2009
  10. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Leuk, maar takt 'staat' voor slag en een 4 takt motor maar die 4 slagen in 2 omwentelingen = 720 graden.
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Zo! Een heel carillon aan klokken, maar de klepels zijn ver te zoeken :rolleyes:

    Geen commentaar :D
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2009
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Zie de verbeteringen in het rood
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.192
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.....

    Wat moet je hier nu nog op zeggen?

    Zucht, Bert
     
  14. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Helemaal niks, gewoon laten gaan...:)
    Dat is het precies, beter kun je het niet zeggen!

    Leuk, goed geprobeert en klopt ook wel denk ik, maar slaat hier volledig de plank mis, het gaat om de uitdrukking viertakten, en niet over de werking van een viertaktmotor...
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Nog een paar zaken:
    - het toerental van een motor wordt eerder bepaald door de cilinderinhoud (en de toepassing van de motor, i.e. gewenste duurzaamheid), dan door het werkingsprincipe (2-takt of 4-takt)
    - het is niet de ontsteking die je hoort, maar het ontsnappen (en uitzetten) van de verbrandingsgassen als deze de cilinder verlaten.
    - een tweetaktmotor kan ook worden uitgevoerd met (uitlaat)kleppen. zie: detroit diesel.
    - een viertaktmotor hoeft niet perse te zijn uitgerust met kleppen, zie o.a.schuivenmotor en draaischijfmotor.
    - noch een tweetakt, noch een viertaktmotor, hoeft te zijn uitgerust met een (of meer) carburateurs en/of luchtfilters.
    -een viertaktmotor kan naast een distributieriem/ketting of stoterstangen ook nog zijn uitgerust met koningsassen t.b.v. het bedienen van de kleppen.

    Het geluid wat wij "viertakten" noemen, ontstaat als een tweetaktmotor zo rijk staat, dat niet bij iedere omwenteling een ontbranding plaatsvindt. Deels klopt de vergelijking dus wel ;)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2009
  16. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Du hast ja ganz recht! :)
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    En om het verhaal over een 4-takt nog moeilijker te maken....

    Een 4-takt zal nooit zoveel toeren kunnen draaien als een 2-takt teminste als er van kleppen uitgegaan wordt. Bij de hogere toerentallen kunnen kleppen het niet meer volgen en ontstaat er de term "zwevende kleppen", de enige manier om dit op te lossen is gebruik maken van een roterende in- en uitlaat.
     
  18. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    o jongens, ik wil het een beetje globaal vertellen, elke modelbouwer weet toch dat benzine/lucht wordt gemengd in de carb en niet bij de nokken. Niet te moeilijk anders snappen we er zo niets meer van. en met 4 omzentellingen bedoel ik 2keer omhoog 2 keer omlaag(viertakt) explosie en ontbranding ook bijna t zelfde. kleppen en nokken, nou ja das een foutje maar ik ben blij dat ik al wat weet ik ben nog maar 14 hoor, geen opleiding werktuigbouw ofzo gehad. gewoon een beetje internetten, youtube filmpjes. en wat zal er volgens jullie dan bij viertakten moeten worden gezet. Ik had ook wel kunnen zeggen, ja een tweetakt loopt op olie/benzine en viertakt niet
     
  19. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Je moet het wel goed vertellen en niet gaan bagataliseren wat je zegt.

    Bedoel je hebt het nu weer over benzine/lucht verhouding terwijl er in onze methanolmotoren (geen big-scale) geen benzine hebben, maar methanol, olie, nitromethaan combi.

    Tis niet erg dat je wat probeert te zeggen, maar zeg het dan wel goed.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.192
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Euh, wel eens van "Desmodromie" gehoord? Kleppen die zowel door een nok geopend en door een andere nok weer gedwongen word te sluiten. Gaan ook niet zweven. Toerentalbeperking alleen door het afknappen van onderdelen, maar ver voor dat toerental word de beschikbare tijd voor spoelen al te kort. Het principe is rond dezelfde tijd uitgedacht als d roterende kleppen (begin 20e eeuw) maar Desmodromie is wat eerder in de praktijk gerealiseerd. In de 2e wereldoorlog vlogen er al jachtvliegtuigen met deze techniek rond.
    Ook bij tweetakten is er overigens een beperking aan het toerental overigens. De gassen moeten nog wel de tijd hebben om de cylinder in en uit te kunnen komen.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina