Viertakten

o jongens, ik wil het een beetje globaal vertellen
Er is nog altijd een verschil tussen iets globaal vertellen en volledige onzin uitkramen
elke modelbouwer weet toch dat benzine/lucht wordt gemengd in de carb en niet bij de nokken.
Inderdaad, niet bij de nokken:rolleyes: Maar er zijn ook nog motoren zonder carburateur...
Niet te moeilijk anders snappen we er zo niets meer van.
Beter iets ingewikkelder en de waarheid, dan een verhaal vol fouten, wat alleen maar voor verwarring zorgt.
en met 4 omzentellingen bedoel ik 2keer omhoog 2 keer omlaag(viertakt)
Een omwenteling is volgens jou 180 graden?
explosie en ontbranding ook bijna t zelfde.
Moet je eens tegen een natuurkundige of chemicus zeggen...
kleppen en nokken, nou ja das een foutje maar ik ben blij dat ik al wat weet ik ben nog maar 14 hoor, geen opleiding werktuigbouw ofzo gehad. gewoon een beetje internetten, youtube filmpjes.
Dat was al wel duidelijk.
en wat zal er volgens jullie dan bij viertakten moeten worden gezet.
Viertaktmotor - Wikipedia
Ik had ook wel kunnen zeggen, ja een tweetakt loopt op olie/benzine en viertakt niet
Maar goed dat je dat niet gedaan hebt, want dat klopt ook niet altijd.
...
 
je weet toch dat ik met explosie een ontbranding bedoel en ja ik ga van 180 graden uit, een krukas gaat toch rond en een zuiger op en neer of ben ik nou gek. en je moet je eens inhouden met dat commentaar van je, kom op zeg met je volledige onzin. Dat anderen zeggen de ene doet dit en de andere dat maar daar wordt ik niets wijzer van maar dat klopt wel. En wie zegt dat ik het over een nitromotortje heb als ik bougie zeg. Zonder olie sloop je een motor want dan loopt ie vast dat is helemaal duidelijk
 
Het is niet vanzelfspreken dat wij weten wat he bedoeld met wat je schrijft. Informatie die je hier neerplempt in een foute bewoording kan ook weer door een andere leek als goede info ervaren worden en alleen daarom is het beter om alles correct te schrijven of anders je niet in de discussie te mengen.
 
je weet toch dat ik met explosie een ontbranding bedoel en ja ik ga van 180 graden uit, een krukas gaat toch rond en een zuiger op en neer of ben ik nou gek. en je moet je eens inhouden met dat commentaar van je, kom op zeg met je volledige onzin. Dat anderen zeggen de ene doet dit en de andere dat maar daar wordt ik niets wijzer van maar dat klopt wel. En wie zegt dat ik het over een nitromotortje heb als ik bougie zeg. Zonder olie sloop je een motor want dan loopt ie vast dat is helemaal duidelijk

Nou nou nou Bart, kalm aan. JIJ weet dat je met explosie ontbranding bedoelt, maar je weet denk ik niet wat het verschil is tussen de twee.

En als je van 180 graden uitgaat, kom op, je bent 14, maar volgens mij weet je dan al van de beginlessen wiskunde, dat een cirkel 360 graden is, en 180 graden dus een halve omwenteling. Met een omwenteling gaat een zuiger dus een keer omhoog en een keer naar beneden.
Gewoon, even nadenken voor je wat zegt, scheelt al een hele hoop. En niet chagrijnig worden als mensen je op je fouten wijzen, daar leer je normaal alleen maar van. Op school krijg je toch ook geen schouderklopje en een 6 voor de moeite, als je alle antwoorden fout had?

Groet, Bert
 
je weet toch dat ik met explosie een ontbranding bedoel
Het zijn twee totaal verschillende dingen.
en ja ik ga van 180 graden uit, een krukas gaat toch rond en een zuiger op en neer of ben ik nou gek.
Als je een rondje om je as draait, hoeveel graden is dat dan?
en je moet je eens inhouden met dat commentaar van je, kom op zeg met je volledige onzin.
Als je er niet tegen kunt om op je fouten gewezen te worden, zou ik de volgende keer wat langer nadenken voordat je dit soort postings maakt.
Dat anderen zeggen de ene doet dit en de andere dat maar daar wordt ik niets wijzer van maar dat klopt wel.
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen.
En wie zegt dat ik het over een nitromotortje heb als ik bougie zeg.
1: er bestaat niet zoiets als een nitromotor.
2: waarom zou je brandstof met nitromethaan niet met een bougie kunnen ontsteken?

Zonder olie sloop je een motor want dan loopt ie vast dat is helemaal duidelijk
Dat spreekt ook niemand tegen. Het gaat erom dat niet alle tweetaktmotoren gebruik maken van mengsmering, en niet alle viertaktmotoren beschikken over een apart smeersysteem.
...
 
MP is lekker op dreef :thumbsup: ;)

@:BSB,
Als je er geen verstand van hebt en alleen maar wat info hebt geprobeert te lezen/luisteren/bekijken zonder er ook echt wat van te snappen , kun je dit soort posts beter achterwege laten.

Als je het dan toch plaatst moet je niet chagerijnig worden als je op je fouten wordt gewezen :!::!: De foute info die jij plaatst kan door iemand die er ook geen verstand van heeft voor waar worden aangezien met alle mogelijke gevolgen.......
 
Misschien is dit een goeie vergelijking...een beetje kinds maar goed;
op top 4-takten = prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
op top normaal = bweeeeeeeeeh

Hopelijk is het duidelijk ;)

Hoe moet de afstelling eigenlijk veranderd worden als die bij het versnellen hapert, dus een soort bwubwubwu, als ik me ook even in orang oetang taal mag uitdrukken :mrgreen:

Kan het bij het najengelen op topsnelheid ook zo zijn dat je main needle te arm staat? Of is dat alleen de schuld van de throttle return spring?
Als ik rem houdt het najengelen namelijk meteen op.
 
Nou nou nou Bart, kalm aan. JIJ weet dat je met explosie ontbranding bedoelt, maar je weet denk ik niet wat het verschil is tussen de twee.

En als je van 180 graden uitgaat, kom op, je bent 14, maar volgens mij weet je dan al van de beginlessen wiskunde, dat een cirkel 360 graden is, en 180 graden dus een halve omwenteling. Met een omwenteling gaat een zuiger dus een keer omhoog en een keer naar beneden.
Gewoon, even nadenken voor je wat zegt, scheelt al een hele hoop. En niet chagrijnig worden als mensen je op je fouten wijzen, daar leer je normaal alleen maar van. Op school krijg je toch ook geen schouderklopje en een 6 voor de moeite, als je alle antwoorden fout had?

Groet, Bert

Ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat een viertakt omde 720 graden ontsteekt, dat zie ik als 2 keer rond omdat een cirkel rond is 2*360=720
en ik denk dat als de zuiger omhoog gaat, dat 180 graden is, en omlaag ook 180 graden, is weer samen 360
 
hoe noem je die motortjes op een 1/8 auto dan( ik durf nu geen nitro auto meer te zeggen) Als je het een brandstofmotor zegt, dan ja, welke brandstof;diesel benzine?


ik ben hier op het modelbouwforum om te LEREN, ik heb dat gepost zodat jullie het kunnen verbeteren zodat ik er wat van LEER. tuurlijk klopt dat verhaal niet, maar die micropuller kan zich toch wel even inhouden?
 
jongen is kap hier wel mee, vraag de experts maar alles ik houd me hier even voor gezien. Ik probeer wat te leren, maar ach, met zulke reacties zoals die van micropuller, heb ik niet het gevoel dat het er hier vredig aan toe gaat
 
Het probleem met een forum is dat verkeerde informatie blijft staan en gevonden wordt door 'newbies'. Als verkeerde beweringen niet 'keihard' worden tegengesproken en verbeterd zullen nieuwe gebruikers de verkeerde informatie als correct aannemen, met alle negatieve gevolgen van dien!

Tja, en met jou beweringen sloeg je de plank mis, en dat werd er even ingehamerd..
 
ok, sorry mensen, ik probeer het over 20 jaar weer, dan ben ik net zo oud als jullie :)
 
ik ben hier op het modelbouwforum om te LEREN, ik heb dat gepost zodat jullie het kunnen verbeteren zodat ik er wat van LEER.
Dan is het in de toekomst misschien beter om je post te beginnen met: "Ik heb begrepen dat een viertaktmotor op deze manier werkt:... Klopt dit?" In plaats van te beginnen met: OK, let op:" en te eindigen met: "Zo, even mijn kennis eruit." deze manier van posten doet het namelijk voorkomen alsof je wel even je enorme kennis met betrekking tot het onderwerp met de onwetende menigte komt delen. Het feit dat je hiervoor speciaal een oud topic omhoog haalt en iets soortgelijks ook nog in een ander topic post, bevestigd dit vermoeden. gezien de reacties van andere forumgebruikers ben ik niet de enige die dit zo heeft opgevat.

jongen is kap hier wel mee, vraag de experts maar alles ik houd me hier even voor gezien. Ik probeer wat te leren, maar ach, met zulke reacties zoals die van micropuller, heb ik niet het gevoel dat het er hier vredig aan toe gaat
Hoezo gaat het er hier niet vredig aan toe? Heb ik je uitgescholden? Bedreigd? Ik dacht het niet. Volgens mij heb ik letterlijk jouw posts gequote en de fouten eruitgehaald (net als Roelof overigens) Zoals Bart al aanhaalde is het heel goed mogelijk dat andere nieuwelingen jouw beweringen voor waar aannemen, wat verwarring en zelfs schade tot gevolg kan hebben. Dat is de reden dat meer ervaren gebruikers erop wijzen dat de informatie die je geeft niet klopt. Dat jij je als "expert" voordoet en het vervolgens niet kunt verkroppen als je erop gewezen wordt dat je fout zit is jouw probleem.

En het feit dat je 14 bent gebruiken als argument om verkeerde info te kunnen / mogen geven is niet erg steekhoudend. Als je ervan uit gaat dat iemand van 14 nog niet veel kennis kan hebben cq hoeft te hebben van brandstofmotoren, waarom doe je dan in eerste instantie voorkomen alsof je dat wel hebt?

If you can't take the heat, stay out of the kitchen!
 
ik ga inderdaan maar eens beginnen met ik heb begrepen.....
 
nog een vraag: Als jij zegt dat er geen nitromotortjes bestaan, waarom heeft Roelof dan het woord nitromotoren in zijn topic over: de zin en onzin rond NITROMOTOREN????
 
Omdat 'nitro motor' een veel gebruikte term is, niet de correcte term, maar wel een veel gebruikte. Helpt bij de vindbaarheid in Google...
 
Back
Top