Motor acme condor stuk??

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door martijnbrakel, 28 nov 2009.

  1. :-DBeste mensen,

    na lang nadenken heb ik besloten om de stoute schoenen aan te trekken en een jeugd droomwaar te laten worden een rc auto op brandstof bouwen.
    ik heb daarom een goed koop model gekocht zodatik mezelf niet een buil zou vallen mocht ik het toch niks vinden,het bouwen was erg leuk en nadat ik gisteren alles klaar had heb ik de motor gestart wat eigenlijk direct goed ging na een tankje te hebben laten ingelopen heb ik alles met rust gelaten en vandaag weer geprobeerd de motor te starten,helaas ging dat niet goed na een paar keer aan de pull start te hebbn getrokken kwam deze ineens heel erg makkelijk zonder tegendruk naar buiten toe ( ging ineens heel soepel) terwijl gisteren ik tegendruk voelde en de motor daarna aansloeg, omdat ik dus beginnend bouwer ben heb ik geen idee wat er aan de hand is en of ik iets kapot gemaakt heb :(:(:( ik durf eigenlijk zelf niet direct de motor open te schroeven omdat ik niet weet wat k kan verwachten (wegspringende veertjes ofzo ) kan iemand helpen en eventueel uit;leggen wat er aan de hand is cq kapot???

    ik hoor graag van jullie want nu het model af is wil ik natuurlijk ook gaan rijden maar dat schiet niet erg op zo zonder motor

    tot horens

    martijn
     
  2. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Draai eens met je vinger aan het vliegwiel en controleer zo of je motor nog compressie heeft. Als je op deze manier wel compressie voelt dan heb je waarschijnlijk een probleempje met je trekstarter en is er niks met je motor aan de hand.
     
  3. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Mogelijk is je gloeiplug losgekomen (trillingen bij het stationair draaien), hierdoor heb je geen compressie en wil demotor niet starten
     
  4. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    't lager van de trekstarter kan het misschien zijn, in de motor is denk ik niks stuk omdat hij pas 1 tankje heb gereden tenzij je hem gesloopt heb of hij niet goed was toen hij al uit de fabriek kwam. dat wat snelle henk zij zou ik zeker proberen
     
  5. ik heb inmiddels aan het vliegwiel gedraaid en ik hoor dan een ploppend geluid in de uitlaat ook draait het vliegwiel helemaal rond en voel ik druk...
    ik heb toch maar de trekstarter los geschroefd en zie uit de motor een stangetje komen met daarop een soort van moer, het lijkt erop dat deze erg los zit en deze gaat er ook erg makkelijk van het stangetje af ( is dit mischien de lager ??? )
    op google vond ik een bouwtekening van de motor missch kunnen jullie me daardoor beter helpen
    http://www.team-infinityrc.com/download/RTR18S%20instruction%20manual%20-2.pdf

    ik bedoel met de moer op de tekening as 46017

    alvast bedankt martijn

    ik denk dat ik het probleem gevonden heb ... en dat ziet er dan volgens mij niet al te best uit....
    ik heb het plaatje waarmee het stangetje uit de motor komt los gehaald en het lijkt er sterk op dat er van het uiteinde van de crank shaft (weet het niet in het nederlands maar volgens mij aandrijf as ) het puntje wat in de one way bearing shaft waar het stangetje aanzit naar het trekkoord is afgebroken waardoor de aandrijfas niet meer via dat puntje in de bearing shaft valt en dus niet kan worden aangetrokken om te starten (mooi klote) ik denk iets van metaal moeheid ofzo
    zal de fabriek en verkoper eens mailen want dit lijkt me niet normaal.....

    thanks
    martijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2009
  6. jacco33

    jacco33 Guest

    je schrijft dat je een ploppend geluid hoort bij het draaien aan het vliegwiel.
    dan neem ik aan dat je de gloeiplug er ook uit hebt gehaald.
    wanneer die er nog in zit kan je daar je compressie verliezen en zou hij los kunnen zitten zoals al vermeld werd.
    die schroef die je aangeeft is waarschijnlijk het (naald)lager van de trekstarter
    en die schuift redelijk makkelijk om de as.
     
  7. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    De AS46017 is de eenrichtingslager uit je trekstarter. Deze zit vrij losjes om het asje (sluit het eruiteraard wel netjes omheen aan). Deze lager kan de ene kant op vrij draaien en de andere kant op niet, vandaar de benaming eenrichtingslager.

    Als deze lager vet wordt slipt hij gewoon door over het asje en daardoor voel je geen weerstand. Deze lager moet je even ontvetten door hem een uurtje in remmenreiniger of wasbenzine te zetten en daarna met name de binnenkant even schoon te maken (ik doe dat vaak met een wattenstaafje). Daarna de boel monteren en dan doet je trekstarter het weer.
     
  8. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Einde van onderdeel AS46036 is dus afgebroken...
    Metaalmoeheid kan het zijn, het zou ook het over-enthousiaste gebruik van de trekstarter kunnen zijn. (omdat je trekkoord ook al afgebroken was) of dit binnen de garantie valt, is te betwijfelen....Maar proberen kun je het altijd...

    Suc6!!!
     
  9. het lijkt er inderdaad sterk op dat het uiteinde van de as is afgebroken, waar het stukje gebleven is is me een raadsel want ik kan het binnen in de motor niet vinden:( maar duidelijk is wel dat er iets mist wat in het ronde schijfje met uitsparing moet vallen van het asje wat naar de trekstarter loopt, de trekstarter is nog prima in orde (het leek zo dat ik schreef dat tie stuk is maar gelukkig niet ) en de moer die ik bedoelde werkt ook nog prima ik heb deze even los in de trekstarter gezet en het asje er in gedrukt als ik nu aan het koord trek dan draait het asje in een richting en de andere kant vrij dus dat is oke....
    ik heb niet over enthousiast aan de pull starter getrokken, maar blijkbaar is toch het uiteinde afgebroken......

    mijn vraag is nu kan ik dit zelf makkelijk repareren??? of moet ik de motor opsturen naar de verkoper??

    ben in principe best handig en zou het zelf kunnen maken maar goed volgens mij ben ik dan garantie kwijt in hoeverre dit onder garantie valt.....
    baal wel enorm want had het model net klaar en een keer in laten lopen ( motor heeft dus gedraaid) en nu is de boel al stuk .....

    hoop dat jullie me kunnen helpen ik heb de tekening van de motor
    ps zou het kunnen dat het uiteinde van de as ( het puntje dus ) vastzit in het asje ( in dat rondje met uitsparing aan het asje naar de trekstarter)

    thanks:D:D:D:D
    martijn
     
  10. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Eerst bellen en overleggen wat te doen, zelf repareren kan altijd nog, en als je inderdaad een beetje handig bent is dit vrij simpel te doen hoor, tekening erbij en gewoon doen!

    Tja, dat is nu de Acme Condor he! Lekker goedkoop, daar is de kwaliteit dan ook naar!
    Beetje jammer dat veel beginners zo'n auto kopen, die hebben vaak direct al problemen ermee waardoor de interesse en de lol in dit spul er snel af gaat...

    Eén tip nog, gebruik eens wat leestekens en hoofdletters in je verhaal. Je bijdrages zijn namelijk erg moeilijk te lezen!
     
  11. voordeel is dat ik absoluut geen desintresse heb gekregen voor het bouwen van een model, eigenlijk vind ik dit alleen maar leuker omdat ik hier een boel van leer !!!!.
    natuurlijk is het jammer dat de motor kapot is, maar anders had ik er nooit naar gekeken en wist ik ws niet eens hoe zon ding ervan binnen uit ziet....
    de condor is idd een goedkoop ding ( dat zie ik wel aan de onderdelen) maar ik vind het wel een leuk model om mee te beginnen.
    Niet erg moeilijk goed te lezen tekeningen dus voor een beginner wel handig, denk wel dat ik meerdere modellen ga bouwen !!!!!

    ik heb de verkoper al gemaild zal even zijn reactie afwachten.

    sorry voor de leestekens

    groeten bedankt voor jullie hulp

    martijn
     
  12. NitroLars

    NitroLars

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Vlak bij Emmen
    maar sommige verkopers geven geen garantie op motorische problemen, omdat het snel je eigen schold kan zijn.
     
  13. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tja je maakt zomaar een "fuotje" (LOL).
     
  14. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Ik heb deze tekst even van een bekende amce-verkoper gehaald...enorm grappig om te lezen, zo van een engelse site door de vertaalmachine geperst zonder controle daarop. Ben je professioneel handelaar en dan zet je zoiets op de site...

    Vooral punt 7...
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim

    Ze kennen duidelijk de wetten van kopen op afstand niet.
     
  16. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Die hebben ze toch ontkracht middels punt 8?
    Vraag me af of dit allemaal maar mag zo, zulke voorwaarden...
     
  17. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest


    Ja idd, mijn vriend had dat ook een keer( ik weet het niet zeker). Toen trok hij aan de pullstart zoder de krukas mee te nemen, het klinkt dan net zo als een jojo. Ik denk niet dat de motor zijn compressie heeft verloren naar 1 tankje
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Heb je het topic ook gelezen, of reageer je alleen op de eerste post?
     
  19. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    hehe, ehh ik ben een beetje lui op het gebied van lezen...
     
  20. wat een totale onzin

    Ik hoop toch echt dat die tekst uit de vertaling onzin is wat een idiote voorwaarden zeg !!!!!
    ik heb contact opgenomen met de verkopende partij die mijn mail heeft .
    door gestuurd naar de fabrikant .
    tot op de dag van vandaag natuurlijk nog niks gehoord....:(
    heb op nitrotek maar een nieuwe crank shaft besteld en zal die maar in bouwen want denk niet dat het op schiet zo.
    enige is dat er op de crankshaft aan de voorkant een tandwiel zit deze kan er makkelijk af door schroefje los te draaien, daarachter zit dan een zwart soort pen die op het schroefdraad van de crankshaft zit geschroefd met daarachter weer een zwarte moer.
    Hoe krijg ik deze los??? en is het schroefdraad op de crankshaft gewoon draaiend of engels???

    hoor graag van jullie want denk dat garantie niks word

    laterzzz
    martijn:cool:
     

Deel Deze Pagina