Ik heb pas een nieuw setje wielen gekocht voor mijn auto. De as van de auto was iets te dik, dus wielen iets uitgeboord. Ze paste precies. Nou heb ik pas een arm van m'n voorwielophanging kapot gereden. Om die te vervangen moet het wiel eraf, maar op een of andere manier zit het muurvast. Heeft iemand tips hoe ik het wiel eraf kan halen? (behalve 'grof geweld' ) Alvast bedankt! Joost
je kunt hem vastzetten in de bankschroef maar erop leggen is ook goed. als je m vastzet kun je je band/velg misschien beschadigen omdat je hem best strak aan moet draaien zodat je hem niet scheef tikt.
Helaas, geen beweging in te krijgen. Ik denk omdat plastic heel rekzaam is het gat een beetje uitgerekt is bij het boren en dat hij toen hij om de as zat weer normaal is geworden, zou het wat helpen de velg te fohnen zodat het gat iets groter wordt?
Ik vraag me af hoe je dat voorwiel erop hebt gekregen als deze er op de door Caretaker beschreven methode niet af komt
ik had hem niet erg ruim uitgeboord. door het boren is het plastic iets uitgerekt. toen de velg weer op de as zat is het gat weer gekrompen
Plastic rekt niet uit door erin te boren, evenmin als dat het daarna weer zou krimpen. Plaats eens een foto, misschien komen we dan wat verder.
als je boort word het plastick warm. hij zette het op zijn wiel erop. en door het afkoelen van plastiek krimpt het terug.
En dat weet je zo zeker omdat je erg veel ervaring hebt met het boren in plastic neem ik aan? Of stond je ernaast toen het gebeurde?
omdat je het gewoon kunt zien. als je een gat boord meet je meteen na het boren de diameter. daarna wacht je 10 min, meet je nog een keer. dan zie je dat de diameter de 2de keer minder is
persoonlijk meerdere keren gaten opgeboord om pas te maken op de as maar nooit last gehad dat de gaten krompen... heb je de boor eerst verwarmd ofzo??
Als die klem zit op de schroefdraad kan je een soldeerbout tegen de schroefdraad aanhouden zodat die warm wordt en dus ook het deel plastick wat klem zit. Maar kunstoffen zetten amper uit en koelen ook snel af. Daarom denk ik niet dat na het boren het kunstof al lang was afgekoeld voor de montage. Als je hem stevig over de schroefdraad heb moeten duwen zal die daarom vast zitten.
Zo vast dat je de as er niet meer met een hamer uit kunt tikken terwijl de velg ondersteunt wordt? Maar goed, blijkbaar weten deze twee techneuten exact waar ze mee bezig zijn, dus zal ik me er niet langer mee bemoeien.