Hallo Ik heb een paar vragen over Lipo-Batterijen. Ik heb niet zo veel ervaring met de voltage van Batterijen. Mijn vragen: 1: Wat betekend de C’s ( 10C / 20C / 30C enz.) en wat houd dat in? 2: Wat betekend de mAh en wat houd dat in? 3: En wat betekend de cellen van een Lipo-Batterijen? Ik zou graag van iemand horen die mij dat kan uit leggen. M.V.G. Dave
1: Geen idee 2: Mah staat voor Milli Ampére dit kun je eigenlijk vergelijken met de 'grote' van je accu deste maar MaH je hebt deste langer je kunt vliegen. 3: Geen idee ik weet wel dat een cel een ander woord is voor batterij
hoi kevin, Een lipo accu bestaat uit een aantal cellen, 1 cel is ongeveer 3 volt. een 3s lipo bestaat uit drie cellen, die in serie staan (s). De voltages mag je dan dus bij elkaar optellen, dat wordt dus ongeveer 12v. mAh staat voor milli ampère uur, dat is de hoeveelheid stroom die een accu gedurende een uur kan leveren voor hij leeg is. Een accu van 500 mAh kan dus 0.5A (500 mA) leveren gedurende een uur, en bijv. 1A gedurende een half uur. Je kan dat dus vergelijken met de hoeveelheid benzine die je in een tank doet. De c waarde staat voor de maximale ontlaadstroom. Een 3s 500mAh 20C accu mag je dus maximaal met 10A belasten (500 X 20). Maarten
Ah, dat wist ik nog niet. Best handig om weten. Zijn er 'richtwaarden' voor het aantal C gezien het soort vlug? Ik kan me voorstellen dat een trainer minder C zal nodig hebben dan een toestel voo 3D. Op hoeveel procent te veel wordt de regelaar dan genomen?
hallo dus hoe meer mah je hebt hoe langer je kunt vliegen? maar het heeft geen invloed op je motor (bv: Doorbrand)? M.V.G. Dave
Nee , een motor gaat kapot als de prop te groot is en er teveel ampere door gaat. Je hebt altijd een max. A die is aangegeven. Mvg Johan
Een motor (of andere stroomverbruiker) trekt een aantal ampère. Dit staat meestal aangegeven, en is deels afhankelijk van de grootte van de prop en het voltage. Een accu geeft een bepaald voltage af dat altijd (min of meer) gelijk blijft, maar het ampèrage is afhankelijk van de stroomverbruiker. Als je té veel stroom (ampere) uit een accu haalt, gaat hij kapot. Het maximale amperage zonder dat de accu kapot gaat is aangegeven met de C waarde. Je motor zal dus nooit kapot gaan doordat een accu te veel ampere afgeeft. Het voltage kan wel te hoog zijn voor een motor. Vliegaccu's zijn meestal 20 of 30C, maar soms veel hoger. Wat je met richtlijnen bedoelt begrijp ik niet, je moet gewoon zorgen dat je accu de hoeveelheid A die de motor trekt aankan.
Afhankelijk van toerental, spanning, motor, propellerspoed en -diameter. En van de (stand van) regelaar natuurlijk.