Op zoek naar een (uitdagende) indoor-helikopter

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Peter Greeny, 28 dec 2009.

  1. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Bedankt Erwin!
    Ben heel benieuwd hoe het bevalt (en of ik kan leren vliegen!)
    Hoop hem morgen te ontvangen (hij is gisteren verstuurd volgens de website).

    De kleine/micro CP's leken mij ook erg leuk omdat dat nog meer als een echte helikopter is. Maar dat moet maar even wachten, eerst maar eens zien of ik deze onder de knie krijg.
    Zal wel de flatscreen afdekken als ik in de woonkamer vlieg :D

    Het mooie van binnen vliegen is dat je het altijd kan doen, weer of geen weer en je ook niet naar een veilige vliegplek hoeft te rijden.

    Peter
     
  2. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Hij is binnen.
    En tja, wat kan ik zeggen.......hij is ook al weer kapot!:(

    Nog geen paar minuten in de lucht geweest en na een paar crashes een van de linkage tussen fly-bar en rotorhead gebroken + de punt van de rechter skid.

    Volledig te wijten aan mijn onkundige vlieggedrag.
    Maar wat mij tegen viel is dat ik (in de woonkamer) hem niet eens lang genoeg in de lucht kon houden om te trimmen.

    Voor het vliegen eerst de helikopter gecontroleerd: een van de schroefjes van de rotorbladen zat los (stak er deels uit) en de staartvin met tailrotor stond niet recht maar onder een hoek.
    Dit gecorrigeerd en intussen de accu's geladen.

    Toen volgens de instructie de zender aangezet (met het gas dicht ; gaf aan mode 2) en de accu geplaatst en aangesloten.
    Voorzichtig in het ruimste deel van de woonkamer de het gas langzaam opengedraaid. Voordat hij stil blijft staan draait de staart toch even.
    Paar kleine sprongetjes gemaakt, maar niet genoeg aanwijziginen voor het afregelen van de trim.
    Toen toch maar wat hoger, maar kreeg daar niet de tijd om te trimmen.
    Probeerde met de cyclic de helikopter bij de muren weg te houden, maar dat lukte helaas niet waardoor hij een keer of 4 gecrashed is.
    Bij de laatste vlucht een soort 'toilet bowl effect' waaruit ik opmaakte dat er echt iets beschadigd was.
    Bij controle bleek een van de linkjes tussen de fly-bar en de rotorkop gebroken te zijn.

    Na het uitpakken moet ik zeggen dat ik met angst en verbazing naar de fragile onderdelen van deze helikopter heb zitten kijken en mij tevens heb verbaasd over het hoge gewicht voor zo'n kleine helikopter.
    Had misschien toch wel goed geweest om de diverse modellen in het echt te zien.
    Aan kracht overigens geen gebrek: als je hem in je hand houdt en je geeft gas dan voel je de trekkracht en als je de rotorkop bedient dan voel je de kracht ook van richting veranderen.

    De twijfel is nu erg toegeslagen of dit wel de juiste keuze was.
    Misschien verschijnt er binnen kort een CB100 in de te koop rubriek.

    Heb als troost maar lekker wat met het IR 3 kanaals helikoptertje door de kamer gevlogen en het accuutje leeggevlogen met diverse landingen en zonder te crashen.
    Het dingetje is trouwens oersterk en hoewel hij nu vrijwel geen crashes meer te voorduren krijgt heeft hij die in het verleden regelmatig meegemaakt.
    Het vliegt leuk, maar helpt niet als leermiddel voor de andere helikopter vanwege de verschillende besturing.

    Peter
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.782
    Locatie:
    Almere
    Mn Blade mcx vloog gelijk goed en schadevrij..
     
  4. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Mijn CB100 ook.

    Willem.
     
  5. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Hmmm.... eens verzinnen hoe ik hiermee verder ga.
    Had niet verwacht al zo snel te moeten sleutelen, in ieder geval niet op die plek.

    De linkjes op mijn CB100 lijken veel dunner dan op de foto's.
    Ben benieuwd hoe de bestelde exemplaren er uit zien.
    Zal eens kijken of ik een foto kan maken....
     
  6. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Wen er maar vast aan dat het zo snel kapot gaat, want als jij ooit nog een 450 koopt en je tikt daarmee een muur aan dan kan je meteen de halve kop + bladen + paddles + staartboom+ tailblades + servo's vervangen...

    Ik zou niet te snel opgeven en vooral de simulator niet links laten liggen!

    Misschien is er iemand in je omgeving die je kan helpen met het afstellen van je heli en het invliegen ervan? Anders zou je een keer naar een indoor-meeting kunnen gaan. Heb je meteen genoeg ruimte om hem flink de lucht in te sturen...
     
  7. uitdaging

    probeer ook een Radd´s school of rotary flight. Leer je heeeeeel veeeeeel van.

    succes
    Peter
     
  8. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Ha,ha, die 450 is voorlopig niet meer aan de orde......
    Ben met twee benen in ieder geval weer (wat hardhandig) teruggekomen op aarde!

    Had doormijn eigen enthousiasme en dat van de formuleden het idee gekregen dat de CB100 erg makkelijk te vliegen was. Dat is hij waarschijnlijk ook, voor iemand die al wat vliegervaring heeft of heeft leren vliegen met iets ontstabielers.

    Voor mij betekent het toch kennelijk dat ik stapje voor stapje heel voorzichtig moet leren vliegen.
    En inderdaad, Radd´s school of rotary flight had ik al ontdenkt, maar ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat nodig te hebben voor de CB100 gezien de manier waarop er over die helikopter gesproken werd.

    Het is niet erg om energie te steken in het leren vliegen, maar het moet niet tot frustraties leiden; ik wil in de tussentijd wel kunnen vliegen want daar heb ik juist de lol van.
    Alleen het enige helikoptertje waarmee dat nu kan is die 3 kanaals infrarood en het nadeel daarvan is dat de besturing anders is dan van de 'serieuze' helikopters, hetgeen alleen maar tot verwarring leid.

    Ben nu toch wel heel benieuwd naar het verschil in moeilijkheidsgraad tussen bijvoorbeeld de MCX en MSR oftewel de overgang van coax naar enkelrotor.
    Had het idee gekregen dat dat niet zo groot was en dat die coax helikopters best makkelijk te vliegen zijn.

    Maar goed, het linkage setje is onderweg dus komend weekend is de CB100 weer gerepareerd.
    Dan maar verzinnen of ik de 'moeilijke' weg ga bewandelen of dat ik toch een minder 'moeilijke' tussenstap ga inbouwen in de vorm van een coax.
    Misschien levert dat laatste sneller plezier en voldoening.

    Peter
     
  9. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
    Peter, om even in te haken als gevorderde beginner, ik ben met een 4#3 begonnen op de slaapkamer, plank op het bed en daarvandaan opstijgen. Als het fout gaat neerstorten op bed en alles blijft redelijk heel. Eventueel nog dekbed op de grond. Wel 2-persoons bed nemen :)
    Tevens is het belangrijk om in geval van aankomende crash je gas dicht te doen dan blijft alles redelijk heel.
     
  10. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    @fockarty
    Bedankt voor de 'ervaringstip'.
    Zat daar zelf ook aan te denken! Heb daar wel wat minder ruimte (maar wel een dubbel bed).
    En natuurlijk starten van iets waar de skids een beetje op kunnen glijden (zoals een plank) is een goed idee, ander valt de helikopter om bij het opstijgen denk ik (tenzij je op de juiste wijze met de rechter pook (cyclic) naar rechts stuurt) maarehhh.. dat lukt nog niet geweldig.:(

    Ik begrijp dat de 4#3 moeilijker vliegt dan de CB100.
    Vlieg je nu inmiddels binnen rond met dat model?
     
  11. mhoebrec

    mhoebrec

    Lid geworden:
    6 dec 2009
    Berichten:
    34
    Peter,

    Ik kan je maar 1 raad geven en dat is niet opgeven. Met de helicopter leren vliegen is niet gemakkelijk, maar de voldoening die je hebt naar mate je vorderingen maakt is niet te beschrijven.
     
  12. gianni1908

    gianni1908

    Lid geworden:
    25 apr 2008
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Genk (België)
    Over het algemeen is het zo dat hoe groter de heli is, hoe makkelijker hij te vliegen is... en andersom... dus die kleine dingetjes als de walkera 4#3 zijn op zich waardeloos om te leren vliegen... zelfs ervaren piloten moeten vechten om het ding stabiel te houden...

    Ik raad jou aan om een Trex 250 te nemen... is voldoene stabiel en geeft enorm veel voldoening... of kijk uit naar de Chinese namaak bij Hobbyking, die haal je binnen voor een prijsje...
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.782
    Locatie:
    Almere
    TR250 in de huiskamer? Absoluut niet, is klein circelzaagje!

    Dat horizon blade spul is goede kwaliteit en vliegt er stabiel en rustig.
    een kind van 8 kon er zo mee los.
     
  14. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Bedankt voor de tips en opmerkingen:). Zal nu ook on het CB100 draadje posten voor meer specifieke vragen.

    Een 250 lijkt me een leuke helikopter, maar die wil ik liever niet door de woonkamer hebben (denk dat een deken over de LCD tv niet voldoende bescherming biedt en een crash tegen het glas van het aquarium zie ik ook niet zo zitten).
    Als ik door deze helikopter besmet wordt met het helikopter-virus zal ik uiteindeijk ook buiten willen vliegen en dan zal een grotere helikopter ongetwijfeld stabieler zijn dan een kleine.

    Ik heb het gebroken linkje vervangen en ben nu begonnen met Radd's School of Rotary Flight op een houtvezel plaat op bed.
    Voordeel is dat je op je knieen naast het bed kan gaan zitten en dan zie je ook beter hoe de helikopter reageert en hoe de rotorstand verandert bij de bediening van de rechter stick (cyclic).
    Als het me via die manier niet lukt om de CB100 te leren vliegen stap ik over op een coax.
    Merk al dat ik nu niet meer met het 3 kanaals IR helikoptertje moet vliegen omdat het roer daar rechts zit in plaats van links bij de mode2.

    Die stekkertjes van de accu's zijn inderdaad waardeloos! Wie verzint er zo'n constuctie als je weet dat de verbinding regelmatig los moet?
    Heb de nokjes op het stekkertje van de accu weggesneden zodat ze niet meer vergrendelen.
    Handleiding van zowel de helikopter als de zender geeft alleen de meest basale info, zonder verdere uitleg. Wat dat betreft kan Walkera zeker nog wat leren van E-Flite.

    Al met al is deze CB100 voor mij meer een uitdaging dan ik had verwacht en gaat er meer tijd inzitten voor ik er mee kan vliegen.:rolleyes:
    Als ik hier mee leer vliegen liggen andere helikopters wat meer binnen bereik denk ik.

    @mhoebrec bedankt voor je aanmoediging!
     
  15. gianni1908

    gianni1908

    Lid geworden:
    25 apr 2008
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Genk (België)
    oeps, sorry, had niet door dat je een huiskamerheli wil...

    dan zou ik een Blade MSR voorstellen, superklein en stabile... bovendien compatibel met een Spektrum zender, plug en play...
    Dit is een voorbeeld: Skyline Models :: Christmas Ideas & Specials :: Blade MSR RTF

    Je kan deze met of zonder zender kopen.

    ...enne C100 lijkt mij anders ook wel een mini cirkelzaagje, niet?

    ;-) hou ze vliegend
     
  16. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    @gianni1908
    Het geld is afgelopen week al uitgegeven! Een Walkera CB100 is het geworden, maar door het hogere gewicht ten opzichte van de MSR (of Solo Pro van Nine Eagles) denk ik dat de rotorsnelheid hoger ligt dan van die twee.
    Ik dank dat ik dat aspect wat onderschat heb (een hogere snelheid kan trouwens ook meer stabiliteit opleveren) en tevens dat een crash door de inertia sneller tot schade kan leiden (zowel aan de helikopter als aan het voorwerp waar de helikopter op terecht komt).

    Ben nu heel voorzichtig op basis van Radd's instructies aan het oefenen en heb na de eerste dag waarop de helikopter wel in de lucht is geweest(en crashes die tot reparaties leidde:() de CB100 niet meer van de grond gehad.

    Peter
     
  17. gianni1908

    gianni1908

    Lid geworden:
    25 apr 2008
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Genk (België)
    Peter, je maakt het jezelf dan ook veel te moeilijk...

    Binnen oefenen wil zeggen dat je beperkte ruimte hebt en met die venijnige kleine dingen vliegt... (ik noem ze bitchkes)...

    Ideaal zou zijn, op het terras , buiten en met een dubbele rotor of een GWS (ken de naam niet meer maar de walkera #4 is er een copy van, eigenlijk de CB100 maar dan een maat groter) dat is een fixed pitch en heel aangenaam om de basis te leren...

    CB100 is een maat te klein... doordat hij zo klein is, hebben ze het ding een hogere headspeed meegegeven om hem enigszins stabiel te houden...

    Het zal moielijker worden voor jou om het zo aan te leren, maar het gaat... na een tijdje... schaf u ook een simulator aan... altijd handig als de heli op herstelling wacht... kan je blijven oefenen ;-)
     
  18. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Tja, ben er nu achter dat dit voor mij de verkeerde weg is.
    Om hem te kunnen trimmen moet je wel even de lucht in en hoppa, daar gaat een stuk blad door de kamer.
    Dat zulk flexibel materiaal zo makkelijk kan breken begrijp ik niet helemaal.
    Je kan ze bijna dubbelvouwen maar ze breken als bros plastic!

    Dit wordt een te lange frustrerende weg voor mij; vliegen met de kleine IR 3kanaals kan ik niet meer omdat de besturing anders is en dat niet te combineren is.
    De CB100 de hele tijd op een plankje laten rondschuiven is absoluut geen lol.

    Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en ik eerst voor een coaxiale helikopter had moeten kiezen.
    Ja ik weet het, minder uitdagend (laat dat onderdeel uit de titel van het draadje maar weg) maar wel veel leuker omdat het veel sneller voldoening geeft.

    Wat mij ook absoluut niet aanstaat aan de CB100 (en wellicht alle andere FP single rotoer micro's) is het in meer of mindere mate spinnen om zijn as bij het starten van de rotor (zoals een picco-z; geen gezicht!)
    Je kan de rotor niet heel langzaam laten beginnen zodat je kan corrigeren met je roer ; hij begint met een sprongetjes en daar is de gyro niet op bedacht (evenmin als de piloot).
    Toegegeven, hij draait meestal maar een klein stukje, maar voor mij is dat een ergenis waar ik me waarschijnlijk niet overheen kan zetten en waardoor een frusterende leerweg alleen maar minder aantrekkelijk wordt.
    Voor mij is dit belangrijk omdat ik hem voor precisie vliegen wilde gebruiken en regelmatig op kleine plaatsen wilde landen en weer opstijgen.

    Misschien dat je bij een CP micro (pitch 0) daar minder last van hebt of met een andere regelaar zodat je wel de motor heel geleidelijk op toeren kan laten komen?

    Een coax heeft daar in ieder geval geen last van en zal ook sneller te leren zijn lijkt me.

    Binnenkort dus een CB100 in de 'Te koop' rubriek!
    Alleen nog even een setje bladen bestellen zodat hij weer compleet is.

    Peter
     
  19. Dimis

    Dimis

    Lid geworden:
    30 sep 2009
    Berichten:
    53
    Valt wel 'n beeeetje mee :)
     
  20. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Peter.
    Potdorie man, ik heb net al je berichten gelezen en baal ervan dat die CB100 jou toch niet bevalt.
    Ik begrijp erg goed hoe je erover denkt.
    Je uitleg is duidelijk genoeg.
    Ik las dat je misschien terug wilt gaan naar een Coaxiaal heli.
    Ik zou DAT niet doen als ik jouw was.
    Je kunt eigenlijk beter even door de zure appel heen, dan een tikkie terug en over een tijdje min of meer het helivliegen met een FP of CP weer aan moeten leren.
    Je bent er inmiddels al wel achter dat helivliegen (afgezien een Coaxiaal) niet effe 1.2.3. te leren is.
    Dat maakt ook niet uit, maar doorzetten is het sleutelwoord hier.
    Misschien heb je iemand in de buurt die samen met jouw wil gaan vliegen.Vaak leuker en ook daardoor kan de zin des gedrevenheid meer geprikkelt worden.
    Ik kan je zeggen dat als het moment komt dat je geroutineerd Tail In kunt hoveren met je heli, de lol dan pas echt begint.
    Want dan is het tijd voor zaken zoals Side In, Nose In, rondjes vliegen, achtjes etc etc.
    Kan je zeggen dat je dan meer dan tijd nodig hebt om zulke zaken lekker onder de knie te krijgen en het helivliegen dan echt vet leuk wordt.
    Maar een begin moet altijd worden gemaakt en dat is toch echt Tail In hoveren met je heli totdat het je neus gaten uitkomt.
    Tenslotte is die move een soort van uitvalsbasis om ten alle tijden in terug te komen als je de heli denkt te gaan verliezen tijdens een foute aansturing.
    Ik raad je eerlijk gezegd aan om je CB100 niet te snel van de hand te doen.
    Hij is qua crashes vergevingsgezinder en goedkoper dan welke andere grotere FP of CP heli dan ook.
    Probeer eens door te zetten en op z'n minst het Tail In hoveren je eigen te maken.
    Je zult zien dat als je dat kan met bij wijze 1 vinger in de neus, de overstap naar een andere (grotere) heli veel beter lukt.
    Wat ook een optie zou kunnen zijn is Simmen op de PC.
    Persoonlijk vind ik dat saai, maar het helpt als beginner zekers om vlotter het proces onder de knie te krijgen.
    Voor gasten die al langer vliegen is het perfect om 3D moves mee te oefenen.
    Hoop dat je het proces onder de knie krijgt en doorzet.
    Oja, dan nog even dit: ik las dat je sprak over frustraties.
    Kan je zeggen dat helivliegen in mijn ogen 1 grote frustratie is.
    Het is altijd wel wat met die machines.
    Met micro heli's zal het misschien wat minder zijn, maar zodra je grotere modellen gaat vliegen en dan vooral buiten...............je wilt niet weten hoeveel frustraties dat kan meebrengen.
    Ik zit nu dik 5 jaar in deze hobby.
    Maar frustratie is volgens mij onlosmakelijk verbonden met het plezier wat deze machines je kunnen geven.
    Ik zag laatst een programma op Discovery waar monteurs klaagden over lekkages die een normaal verschijnsel zijn bij echte helikopters omdat de hydroliek vaak lekt als een zeef omdat er zoveel krachten opkomen tijdens vliegen.
    Bij modelbouw heli's zal het niet in die mate zijn, maar trillingen (een voorkomend iets bij heli's) kunnen ook rare verschijnselen doen geven en bouten en moeren kunnen doen los trillen.
    Al met al een meer dan facinerende hobby en ik zou zeggen: Geef het niet op Peter.
    Vr Gr Erwin.
     

Deel Deze Pagina