TEST KDS Flymentor 3D

Dat betekent dus dat je bij een steile bocht moet oppassen dat de het systeem plots kan omschakelen, of kun je dat ook uitzetten ? Het lijkt mij een leuk systeem om te experimenteren op mijn HK 450 :)

Nou, nee. Als je zelf een bocht (of roll) stuurt, dan ziet de elektronica dat als een "manual override" oftewel een handmatige sturing, en zal de balancer dus niks doen. Maar als je het even niet meer weet en je laat de sticks los wanneer de heli bezig is op de kop te draaien (meer dan 90 graden hoek), dan stabiliseert Flymentor ook naar ondersteboven vliegen toe.
De kans dat dit in de praktijk voorkomt is volgens mij erg klein. Verreweg de meeste bochten die je neemt (ik iig wel), ook de snelle, zullen onder de 90 graden hellingshoek blijven. En dan nog laat ik de sticks niet zomaar los.

Ik kan niet ontdekken hoe je dit uit zou moeten zetten dus vrees ik dat we het hiermee moeten doen.

De Flymentor 3D had ik in huis voor net 85 euro all-in, daar kun je het best eens voor uitproberen vond ik.
 
FILMPJUH

Ik heb even wat meer ruimte gemaakt in de kamer, en ontdekt dat de flymentor op hover-hold wel op het witte tapijt werkt maar niet op het donkere laminaat. Als de heli over de randen van het kleed gaat (en de CCD uitschakelt) dan merk je dat goed! Als ik de heli handmatig optil dan wordt de LED groen (=OK) vanaf zo'n 20cm hoogte. Het vlieggedrag lijkt een beetje onstabiel, maar ik doe zelf heel weinig behalve een plaagstootje hier en daar. Je kunt zien aan de gordijnen en de bloem dat er behoorlijk wat verstorende wind terugkomt van de wanden en dat merk je goed. Zonder Flymentor duidelijk veel moeilijker in de hand te houden!

KJXHKfw9dTI[/media] - Flymentormovie.mov
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We proberen het vliegen in huiskamers juist te ontmoedigen hier op het MBF....
Niet om ouwelullig of zeikerig te doen, maar omdat het gewoon superlink is (de mogelijke gevolgen vallen echt niet mee!).
Je kan namelijk geen kant op als het mis gaat.
En zeg niet dat het niet mis kan gaan, zeker als je aan het testen bent met een nieuw systeem.
Waarom niet gewoon even naar buiten de ruimte opzoeken.
Dus wederom een waarschuwing aan iedereen die dit filmpje kijkt...
Levensgevaarlijk, don't try this at YOUR home!

M.vr.gr.
Eric
 
We proberen het vliegen in huiskamers juist te ontmoedigen hier op het MBF....
Niet om ouwelullig of zeikerig te doen, maar omdat het gewoon superlink is (de mogelijke gevolgen vallen echt niet mee!).
Je kan namelijk geen kant op als het mis gaat.
En zeg niet dat het niet mis kan gaan, zeker als je aan het testen bent met een nieuw systeem.
Waarom niet gewoon even naar buiten de ruimte opzoeken.
Dus wederom een waarschuwing aan iedereen die dit filmpje kijkt...
Levensgevaarlijk, don't try this at YOUR home!

M.vr.gr.
Eric

Yep je hebt gelijk, het kan altijd misgaan en zo'n rotortip heeft best nog een aardige snelheid.
 
Een goed en informatief bericht over dit technisch interessant gebeuren
Zelf heb ik ook al een tijdje deze Flymentor,maar het inbouwen en
afstellen is voor een leek (met de bijgeleverde handleiding) noch al
erg moeilijk te noemen
Bedankt hiervoor en afwachtende nog meer verslagen
Michel
 
Hey Bert,

mooi verslag! Ik ben zelf ook héél benieuwd naar de prestatie's van de Flymentor, en vooral op grotere hoogte. Ik zou hem graag eens willen zien vliegen...


En dat brengt me op de volgende post ;)
Een goed en informatief bericht over dit technisch interessant gebeuren
Zelf heb ik ook al een tijdje deze Flymentor,maar het inbouwen en
afstellen is voor een leek (met de bijgeleverde handleiding) noch al
erg moeilijk te noemen
Bedankt hiervoor en afwachtende nog meer verslagen
Michel

Hallo Michel,

aangezien je een plaatsgenoot bent, mag ik vragen waar je (altijd) vliegt? Ik zou erg graag de Flymentor eens aan het werk zien, is dat mogelijk?

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Hallo Aldert
Mijn vliegkunsten buiten zijn nog slecht
En de Flymentor is bij mij nog niet gereed (nog niet goed geinstaleerd
door gebrekkige kennis)
Bij dit weer vlieg ik meestal in de huiskamer met E-Flites (MCX en MSR)
Bij beter weer ergens in een weiland of leeg voetballveld
Ik stuur je wel een PM
Groet Michel
 
Intussen heb ik tussen de buien door buiten een paar vluchtjes gedaan met de Flymentor. Omdat de wind vrij vlagerig was heb ik met de Flymentor op off, max stabilisatie en max hold gevlogen. Beide instellingen stab of hold maakten voor het vliegen zelf niet veel verschil voor mij, maar duidelijk was wel dat het met de Flymentor off "alle hens aan dek" was om de heli te laten doen wat ik wil. Als het even windstil is dan maakt het niks uit of de Flymentor wel- of niet meewerkt, hij blijft gewoon fijn vliegen.

Ik ga daarom de schakelaars op mijn zender anders inrichten omdat ik toch altijd de max instelling kies, en ik nu ook niet mijn motortoerental (governor) kan regelen. Ik ga de motor op het schuifkanaal zetten en de Flymentor gewoon op een 2-standen schakelaar zodat ik kan wisselen tussen volledig "balance" en volledig "hold".

Aan rondvliegen ben ik nog niet toegekomen omdat ik een schielijke landing moest maken vanwege een loszittende kap en toen met de staartrotor een struikje raakte (hij ligt erg laag met de staart). Niks aan de hand verder, alleen een staartrotorbladhouder gebroken:cool:.
 
Hallo iedereen,

vandaag de Flymentor ingevlogen. Hij heeft me werkelijk verbaasd.
Het plaatsen ging erg makkelijk. De blauwe en de groene draad zijn verwisseld in de gebruiksaanwijzing, maar verder klopt het als een bus. De software installeert easy, en draait goed en stabiel op XP. Het programma is logisch, en heeft veel instelmogelijkheden, die ik vooral op de default settings heb laten staan.
De elevator moest in reverse. De travel van zowel de elevator, aileron en pitch moesten naar ca 70%. Ook een klein beetje trim in het programma, en de swash stond recht. In de zender alles op +100 -100, subtrims op 0, trims op 0. Prettig!
Net als de TS, heb ik de stabilisatie"gain" op een driestanden schakelaar. Midden is "uit", ene kant is "position hold", andere kant is "stabilisatie".
Als hij op positie hold staat, brand de lamp continu. Kan hij zijn positie niet houden (te weinig licht, te weinig contrast, mogelijk te veel afstand van lens tot object. Ik heb deze "droog" uitgeprobeerd. De heli op zijn kant, en een poster als "grond". Te weinig licht is een hekel punt. Op het moment dat de poster daglicht ziet, brand de lamp continu tot zeker een meter of 8/10.
De staartgyro heb ik buiten gebruik. Er zit een LT2100 gemonteerd als staartgyro, met een "externe", op de heli te bedienen gain om zo een kanaal uit te sparen voor de camera (en camera tilt). Deze gyro bevalt me zéér goed.

Vervolgens vliegen.
Horizontaal neerzetten, aansluiten en even geduld. Optoeren, hooveren.
Een beetje trim en de heli hangt zoals bekend. Vervolgens de stabilisatie aan. Hij reageert vreemd. Ik moet me inhouden om niet te willen tegensturen op het moment dat hij lichtjes wil gaan "kantelen". En warempel, hij houd hem netjes in hoover!
Vervolgens de positie hold... en hij blijft daadwerkelijk op zijn plek. De heli hoovert nu op ca 1,5/2 meter hoogte (ca. ooghoogte). Je zien hem corrigeren, dat doet het systeem wat schokkerig, maar zeker goed. Het ziet er zelfs zo vertrouwd uit, dan ik de zender neerleg en naar de auto loop om een fototoestelletje te pakken om het eens te filmen. Helaas was de akku leeg, de film komt later.
Hij heeft zeker een minuutje op zijn plek gehangen, alvorens ik de zender weer oppakte om eens te gaan vliegen.
Vliegen doet hij voor geen meter! Hij reageert erg traag, soms helemaal niet, en als je denkt dat hij nu toch echt van richting moet veranderen geef je maar wat meer stuurinput. Nog niets... langzaam meer sturen, en opeens knalt hij heftig een kant op.
Voor het vliegen moet hij absoluut uit, anders prak je de heli. Eenmaal op plek aangekomen, je zet hem aan, en hij blijft ook goed op de plek. Tot een meter of drie houd hij redelijk zijn positie vast. Daarboven gaat hij iets driften... vreemd, de "droog" test was toch zeker een paar meter extra, maar dat was zonder draaiende heli erboven.
Vervolgens de lens met een extra "logictech" foampje geplaatst, en weer proberen. Daardwerkelijk doet hij het goed tot een meter of 6/7, soms ook nog hoger.
Voor het fotograferen heb je nu alle tijd, en de eerste 360 graden foto's zijn gemaakt, zonder hulp van iemand die de camera bedient, de Flymentor houd de heli werklijk goed op zijn plek.

Dik tevreden met het resultaat, en ik ben benieuwd hoe hij het op langere termijn en onder andere omstandigheden gaat doen!
Hij is een stuk moderner dan de andere systemen die ik heb gebruikt, en doet het tot nu toe beter als alle anderen. Bovendien is het verreweg het goedkoopste systeem ;) .


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Hoi Aaalie,
Bedankt voor je bevindingen! Dat hij tegensputtert bij rondvliegen had ik nog niet echt gemerkt omdat ik alleen een beetje aan het rondhoveren geweest ben. Staat hij dan in hold of in stabilisatie? In stabilisatie deed hij het bij mij iig goed zonder raar stuurgedrag.
Loslaten heb ik zeker nog niet gekund vanwege de wind.

Wat je nog zou kunnen proberen is te spelen met de Manual override ability in het expert scherm. Dit regelt de mate waarin jij- of de automaat "regeert". Zie hoofdstuk 4.2.4
 
Ik had het gelezen idd. Eigenlijk denk ik niet dat ik het ga proberen, de heli vliegt fantastisch zonder stabilisatie, maar in zowel de hold als de stabilisatie is het belachelijk, en is hij gewoon niet meer normaal te sturen ;) (voor wat ik gewend ben dan).

Hij doet wat ik gehoopt had, vrij redelijk op zijn plek hangen in hold of stabilisatie. Het geeft me echt de tijd om de foto's te schieten!
Voor het prettig rondvliegen gebruik ik de V-stabi ;) .


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Flymentor vs. GU-365

Intussen heb ik de hand weten te leggen op een GU-365 van Gaui. Een voordeel hierbij is dat je geen laptop nodig hebt, maar in vergelijking met de Flymentor is dit een onding om in te stellen. Het is me ook duidelijk geworden dat deze unit anders werkt dan de Flymentor. De GU zorgt dat de heli de koers blijft volgen die hij op dat moment heeft, de Flymentor doet dit ook maar zal altijd weer naar horizontaal toe willen stabiliseren als je de knuppel loslaat. De GU lijkt enorm gevoelig voor storingen, terwijl de Flymentor daar nog geen enkel blijk van heeft gegeven ook al houd ik hem naast de werkende ESC of een servo ofzo.

De geringe zichtbare reactieverschillen doen me afvragen waarom een Flymentor niet geschikt zou zijn voor een FBL kop. Ik snap dat er mogelijk andere instellingen nodig zijn, maar in feite zijn het ook maar gewoon 3 heading hold gyro's die de kop stabiel maken. Ik las een stukje op internet van een Duitse vlieger die er succes mee had op een FBL, maar dat kan ik nu even niet meer vinden helaas. Mogelijk dat ik op een later moment, wanneer ik meer tijd heb, dit ga proberen met de Flymentor en de Eco8 opbouw naar FBL. Daar moet ik nog wel FBL bladen voor hebben dan.
 
niet lullig bedoeld, maar had even 5 posts aangemaakt met "gereserveerd", dan krijg je dit onoverzichtelijke niet
 
Intussen zijn we enkele maanden verder en heb ik naar hartelust met de Ikarus Eco8 met flymentor kunnen vliegen. Ik merk niets van tegenwerken tijdens rondvlucht maar ik stuur de Eco (met JetRanger romp) dan ook op een rustige "scale" manier rond. Wel heb ik een losse staartgyro erop zitten omdat ik het beu werd steeds de laptop aan te moeten sluiten voor afstellen. De Eco heeft een relatief laag koptoerental voor een 500. Dit komt omdat ze vroegah met nicads vlogen en daardoor met een laag koptoerental er nog behoorlijk vliegtijd overbleef. Ik draai 1200 toeren op hover en 1500 op rondrossen, wat een heel mooi vliegbeeld en "geratel" van de bladen geeft net als een echte. De Flymentor houdt de heli keurig in de hand ook als het wat waait; dit was eerder erg moeilijk omdat de eigenstabilisatie bij zo'n laag toerental veel minder is. De vliegtijd met een 3S 6000mAh kan bij die lage toerentallen opgerekt worden tot 30 minuten!

Al met al vind ik het een heel goed ding die flymentor en ik laat hem dan ook gewoon standaard erop zitten.
 
Heb alles gelezen .... wat is blijven hangen is "Wil dat me heli stabieler wordt en makkelijker te besturen".

Vraag ik me af; waarom neem je niet gewoon een fatsoenlijke zender waar je alles mee kan down tunen?
 
Je hebt het niet helemaal goed begrepen denk ik. Een fatsoenlijke zender heb ik, en "downtunen" maakt de heli alleen maar tammer en dat wil ik niet. Een Eco8 is erg licht en dus sneller een speelbal van de wind. De flymentor heb ik om die redenen gemonteerd en mijn ervaringen gedeeld om andere vliegers een indruk te geven van dit ding.

Helaas is maandagavond jl. de Eco 8 JetRanger overleden. Ik heb nog nooit, en ik vlieg al sinds mijn 10e, zo'n heftige crash gehad. Vermoedelijk is 1 van de swashservo's vastgelopen bij rondvliegen op hoogte, waarna hij na wat fladderen vrijwel onbestuurbaar recht de grond in knalde. Gelukkig net naast mijn maatje en niet ertegenaan. Heli's blijven gevaarlijk speelgoed....

Maar de Eco zal toch als sportheli weer opgebouwd worden met veel carbon en titanium ehm en nieuwe servo's.

Heb alles gelezen .... wat is blijven hangen is "Wil dat me heli stabieler wordt en makkelijker te besturen".

Vraag ik me af; waarom neem je niet gewoon een fatsoenlijke zender waar je alles mee kan down tunen?
 
Mooi verslag van je ervaringen met de Flymentor. Mijn ervaring ermee is vergelijkbaar, al wilde mijn heli er niet echt lekker mee rondvliegen, het geeft een erg synthetisch gevoel.

Ik kan ergens wel begrijpen dat je je vertrouwde eco8 weer op wil gaan bouwen. Ik heb zelf een Eco gehad en schrok me destijds dood van de prijzen van de tuning parts. Voor dat geld koop je een complete moderne 500 size heli zoals een Hurricane 550 of een Protos.
 
nogmaals mijn vraag, stel je brengt de heli op 30 meter hoogte en laat alles los, stabiliseert hij zichzelf dan ook of reikt het onderste oog niet genoeg tot op de grond om referenties aan te nemen, ik verneem het graag
 
Ik heb ook een flymentor die ik in het begin toen ik net begon met deze erug leuke hobby aangeschaft heb om het vliegen makkelijker te maken maar dat was natuurlijk niks. Nu kan ik redelijk de heli in de lucht houden en hooveren geeft geen problemen meer. Nu heb ik nog een trexclone in onderdelen liggen en wil eens gaan experimenteren, hier en daar lees je berichten van mensen die er in geslaagt zijn om de flymentor in te zetten voor flybarless. Ik zag zelfs een filmpje van iemand die zonder enige vorm van stabilsatie een 450 flybarless liet vliegen vliegt voor geen meter maar hij wist er aardig mee te vliegen en zelfs 3d. Heel knap, ik denk dat de werking van de flymentor bijna het zelfde is als een flybarless systeem en aangezien dat je die flymentor voor een euro of 80 kan aanschaffen dat zou een goedkope oplossing zijn. Maar ik wil gewoon even spelen en kijken hoe ver ik kom. Heeft er iemand hier ervaring met dit misbruik want als er iemand dit al geprobeert heeft en uit ervaring weet dat dit niet kan of wel wil ik dat graag weten.
 
nogmaals mijn vraag, stel je brengt de heli op 30 meter hoogte en laat alles los, stabiliseert hij zichzelf dan ook of reikt het onderste oog niet genoeg tot op de grond om referenties aan te nemen, ik verneem het graag

Dat ligt vooral aan de ondergrond. de camera moet de ondergrond zo goed kunnen zien dat een kleine verplaatsing van de heli zichtbaar is. Boven een grasveld op 30 meter gaat dus niet werken.
De heli stabiliseert zich wel, maar kan niet op één plek blijven hangen. Hij zal een beetje gaan driften.
 
Back
Top