nieuwe ZDZ80B2RV zuigerveren monteren.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door ultim@te, 19 feb 2010.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    hallo,
    ik heb gisteren van een hobbygenoot een ZDZ80B2RV boxer (zie foto) overgenomen en bij deze motor had de vorige eigenaar een nieuw setje zuigerveren erbij.
    hij vertelde mij dat hij voor deze nieuwe zuigerveren naar zdz is gegaan maar dat hij met de zuigerveren en een nieuwe zdz 100 thuis was gekomen.
    de zdz 100 is toen op zijn kist gebouwd en deze motor is met veren op de plank beland,ook vertelde hij dat de motor zo`n 100 liter brandstof heeft gezien in 2 seizoenen.
    mijn vraag is nu : is het nu wijs om de nieuwe zuigerveren die erbij zitten op korte termijn te monteren of zou de motor nog een tijdje met de huidige veren kunnen vliegen.
    ik begrijp dat dit een hele tweestrijdige vraag is daar jullie de motor niet kunnen inspecteren vanachter je pc.
    zelf heb ik jaren lang motorcross gedaan en ik heb diverse 250cc en 125cc motorblokken gereviseerd en toen wist ik dat een setje zuigerveren zo`n 20 tot 25 uur meegingen voor ik ze verving voor nieuwe.
    ik weet echter niet wat de stelregels zijn voor dit soort modelmotoren .
    de motor heeft een goede compressie en ik kan voor zover niet echt zeggen dat ik het idee heb dat het al nodig is .
    maar als de motor plusminus 100 liter brandstof weg heeft is dit dan een teken dat het verstandiger zou zijn om ze wel te vervangen.
    zijn hier hanteerbare ongeschreven regels voor ?
    ik hoor het graag.
    mvg eric.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 feb 2010
  2. Mieske

    Mieske

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Brabant
    hallo

    ik zou het niet doen ,als hij nog goed loopt , een crossmoter moet onder verschrikkelijke omstandigheden presteren ,int zand water ,en ik heb ook gecrost als je in de rubber aan zuig slang voelde na de carburator, voelde je altijd wel dat er wat zand in zat ,want het lucht filter hield heel veel tegen maar niet alles ,je kunt een model moter niet vergelijken met een 125 cc of 80 cc crosmoter ,er komt uit een 80 cc crosmoter wel 25 pk en uit jou 80cc zdz bij lange niet ,dus deze lopen veel rustiger en hoeven niet zo te werken ,ik zou zeggen doe het niet

    groetjes Michel
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik zou hem eerst maar eens op een vlieger uitproberen.

    Geeft hij dan niet de voor geschrevene power kan je altijd nog de veren wisselen.

    Of dat helpt staat op een ander blad . :D

    Mvg Johan
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Het licht er aan wat je met de motor wilt doen
    Is de comprecie nog goed zou ik de veren niet vervangen
    Heel vaak word dit veel te snel gedaan waardoor
    Je elke keer een inloop procedure moet doorgaan
    Wat niet tegoede komt aan de motor
    Ik heb bv een 38 zenoah liggen die al ruim 20 jaar oud is en die is nog in prima condietie
    Ik zou zeggen eerst goet doorspoelen met benziene
    en daarna gewoon testen met de voor de motor voorgeschreve propelor
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als de motor goed start en zijn vermogen levert, moet je er niets aan doen.
    Heb laatst een 150Pk 6 cilinder diesel motor gereviseerd na 68.000 draaiuren
    en daar was de slot speling volgens het boekje maar net niet meer acceptabel, de kruisslag was ook nog zichtbaar in de voeringen.

    Dus afblijven lijkt me.
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    IJsselstein
    Verwacht ook dat het nog lang niet nodig is om ze te plaatsen. Een eenvoudige, globale, controle die je wel kan doen is die van de speling van de zuigerveer. Hiervoor draai je de motor zo dat de zuigerveren zichtbaar zijn door de uitlaatpoort, nu draai je de krukas een weinig heen en weer. Zie je nu dat de veer een duidelijke speling heeft in de groef dan is het tijd voor de nieuwe veren, zie je geen of nauwelijks ruimte dan de motor gewoon zo verder gebruiken als hij verder goed loopt. Let op dit is slechts een zeer globale controle, de echt goede is het controleren van de slotspeling, maar bij een tweetakt gaat deze speling redelijk gelijk op met het uitslaan van de groef.
     
  7. ultim@te

    ultim@te Guest

    thanx
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2010

Deel Deze Pagina