De nieuwe honey Bee FP

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Martin49, 15 jul 2009.

  1. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Als de heli bij het loskomen naar links trekt, dat krijg je er met de swash plate niet uit. Dat is een eigenschap van single rotor heli's.
    Ik heb wel gezien dat je er Super blades op hebt. Deze bladen geven meer lift, en hebben dus een lagere headspeed nodig. Daar wordt een FP niet stabieler van...

    Willem.
     
  2. tw@n

    tw@n

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Riemst
    Hoi, voor de upgrade stand de swash wel recht en bleef hij stabiel hangen, nu moet ik constant naar rechts hellen voor hetzelfde te bekrijgen. Kan natuurlijk de swash schuin draaien maar das de bedoeling niet.

    Dus moet ik een 9tand tandwiel zetten? Want heb ook nog de xtreme motor. Grts
     
  3. astonia

    astonia

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    165
    Bedankt voor je advies Willem. Ik heb inderdaad de CB100 die vliegt als een coaxiaal. Uiteindelijk heb ik je advies te laat gelezen en heb al een CP3 meegenomen :oops:
    Ik denk dat ik prima geadviseerd ben door de verkoper, die me tot nu toe telkens perfect heeft geadviseerd. Heb er wel een trainingskruis bij genomen. Voor het geld kon ik het niet laten, beide de FP2 en CP3 zijn behoorlijk aantrekkelijk geprijsd.

    En ik zie dat er weer prima adviezen worden gegeven :D
     
  4. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Als je nu je zender aanzet en vervolgens de heli, hoe staat je swash plate dan? Bij het initialiseren van de heli worden de servo's in hun middenstand gezet, er vanuit gaande dat je trims op de zender in de middenpositie staan.
    Dus: eerst de trims op de zender in de middenstand (behalve je throttle natuurlijk). Dan de zender aanzetten en vervolgens de accu op de heli aankoppelen. Dan moeten je servo's in de middenstand staan en je swashplate recht. Als dat niet het geval is, moet je deze met de links van de servo's naar de swash recht zetten. Dit kun je doen door de linkjes te verlengen of in te korten, naar gelang nodig is (in of uitdraaien).
    Helemaal recht krijg je 'm misschien niet, maar het laatste beetje zou je er met de trims uit kunnen halen.
    Als je swash recht staat, zou je heli niet meer naar links of rechts moeten trekken, eenmaal op hoogte. Bij het loskomen zal hij altijd naar links trekken, maar als je eenmaal op een halve meter of hoger bent zou hij niet meer naar een kant moeten gaan. Corrigeren zul je altijd moeten blijven doen, maar daar is het dan ook een single rotor voor.

    Voor wat betreft je motor in combinatie met de bladen: de super blades geven bij een gelijkblijvend toerental meer lift. Dat houdt omgekeerd in dat je, om de heli op hoogte te houden, minder toeren nodig hebt. Minder toeren echter maakt de heli ook minder stabiel. Door nu een kleiner tandwiel op de motor te zetten, zal de motor wel sneller gaan draaien, maar de kop niet. Want daar zitten uiteindelijk nog steeds dezelfde bladen aan, die met hetzelfde toerental van de kop dezelfde hoeveelheid lift zullen geven.
    Als je een hogere headspeed wilt hebben, moet je ervoor zorgen dat je bladhoek kleiner wordt. De standaard bladen zitten op ongeveer 8 graden positieve pitch. De superblades zitten op een graad of 10, dacht ik. Die geven dus meer lift. Ik zou voorlopig teruggaan naar je oude setup, met het originele tandwiel en de oude bladen. De extreme motor kun je laten zittten, als het originele tandwiel er op past.
    Ik heb de superblades uitgeprobeerd met de originele motor en ik ben vrij snel weer teruggegaan naar de originele bladen.

    Denk er altijd aan dat de combinatie van bladen, motor en tandwiel niet voor niets zo gekozen is. Met de standaard setup vliegen de meeste heli's vrij aardig.
    Ik hoop dat je met dit verhaal (misschien wat lang) wat kunt.

    Willem,
     
  5. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Ik dacht dat je de heli donderdag pas mee wilde nemen. Nu is het nog maar woensdag. ;)
    Ik weet niet wat bij jouw leverancier het prijsverschil is tussen een CP3 en een King V3. Ik zou ik dat geval voor de King gekozen hebben, simpelweg omdat deze een snaaraangedreven staart heeft. Die zal altijd sneller zijn dan een motor aangedreven staart. Dat vliegt een stuk strakker.
    Ook heeft de King standaard een brushless motor, die sterker is en langer meegaat.

    Hou er wel rekening mee dat een CP heli zijn lift niet meer moet hebben van het toerental maar van de bladhoek. Waarschijnlijk ligt de headspeed ook een stuk hoger en zal de heli hierdoor ook feller reageren op stick input. Zorg er dus voor dat je de ruimte hebt om te vliegen, zeker in het begin.
    Sterkte met de CP3 :D

    Willem.
     
  6. ettepet

    ettepet

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Den Helder
    Hoi ik heb ook die extreme parts en ik moet er nog even aan wennen hij reageert heel anders. Ik vind dat er een hoop speling in de rotorkop zit en had gehoopt dat alles juist strakker zou worden met die nieuwe as.

    Ik heb ook de flybar hiller gebeuren er op gezet en dat is wel een wereld van verschil hij reageert veel directer maar ook weer door de speling schieten de of breken nu de twee linkjes tussen de swasplate en de flybar los als je snel van toeren wisselt dus dat is ook niet handig.

    Dus kijken hoe de speling er uit te halen is maar het vliegt wel beter met die extreme parts maar het moet nog beter kunnen.


    Alleen red mijn standaard motortje het niet meer of hij is gewoon op. Ik had gelezen dat zo'n motortje maar 30 uur meegaat dus dat schiet ook weer niet op.

    Zit te denken om er een brusless in te zetten die heb ik nog liggen en heb ook ergens gelezen dat het niet zo moeilijk is om de esc aan te sluiten op de 4 in 1 dus weer een nieuwe klus en zo blijven we lekker bezig.

    ik heb er op zitten ehb202 , ehb203 (as,hub,bladegrip), extreme plastic blades (iets minder lift maar vliegen heel lekker en zijn heel stevig) en de Bell-Hiller flybar mixer (ehb006) en een direct drive extreme staart maar dat gebeuren paste niet zo lekker dus het orginele staart frame gebruikt met alleen de motor en asje en propellertje werkt uitstekend

    Als er iemand tips heeft om de speling er uit te halen?:)
     
  7. Koelkast

    Koelkast

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    67
    Die nieuwe kop heeft toch de mogelijkheid voor 2 soorten rubbers binnen in de hub. 1 zachte voor beginners en 1 harde voor gevorderde...
     
  8. EricSw

    EricSw

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    93
    Tw@n, beweegt alles wel soepel?
    Als je van boven zacht op een van de flybar paddles blaast moet dit al genoeg zijn om de flybar te kantelen.
    Als je de bal links van servo naar swasplate loshaalt en je beweegt met de hand de swasplate mag er vrijwel geen weerstand voelbaar zijn.
     
  9. astonia

    astonia

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    165
    Dankje Willem. Het ging meer om het prijsverschil tussen de FP2 en de CP3 van €12,50. De CP3 heeft mij €112,50 gekost, wat ik een hele schappelijke prijs vind.
    Ik had wat problemen met het bevestigen van het trainingskruis, dus vanochtend nog even zonder gevlogen in de parkeergarage van het werk. Ruimte zat, maar hoogte is beperkt. Ik heb er geen spijt van het de CP3 is geworden. Wat ik wel merk is dat er voor de FP2 veel meer leuke upgrades te vinden zijn van Xtreme.
     
  10. tw@n

    tw@n

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Riemst
    Ik heb de direct drive wel erop staan, het asje ervan gewoon een beetje met dremel bewerkt en ook een cm van de tailboom afgezaagd voor betere balans omdat motor zwaarder is als originele...
     
  11. ettepet

    ettepet

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Den Helder
    Die kop heeft zwarte en blauwe rubbers maar ik had ook last van speling tussen de as en de hub een bijna een kwart slag en dat klopt niet echt dus dat heb ik nu opgelost met lijm een die speling is er bijna uit nu en dat geeft een veel beter vlieg gedrag en de linkjes tussen swashplate en flybarpaddle blijven nu ook zitten.

    nu zal ik die blauwe harde ringen proberen of dit ook nog een verbetering op levert.

    De brusless motor met ecs heb ik ook er op gezet en dat was eigenlijk een makkelijk klusje motor er af motor er op esc onder op het frame binden, ontvanger open schroeven draadjes aan sluiten ontvanger dicht maken en klaar. En wat een power oja ik heb er nu ook een 1500mah in zitten.

    Super heli geworden en zo vlieg ik lekker binnen als het rot weer is.

    :cool:
     
  12. Thorgal

    Thorgal

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Limburg - België
    Op 4 februari onderdelen besteld bij aerotronic.nl (die weldegelijk in voorraad waren) , nog steeds niets ontvangen!!!

    Reageren ook totaal niet op berichten die ik via hun site of info@aerotronic.nl verstuur

    Een echte aanrader dus! Begin te vermoeden dat men geld foetsie is....
     
  13. HBFP NL

    HBFP NL Guest

    Ik zou de telefoon even pakken, een beller is altijd sneller.
    Niet leuk voor je om zolang te wachten op je onderdelen.
     
  14. Koelkast

    Koelkast

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    67
    Telefoon nemen ze ook niet op.. HobbyManiac is de enige i-shop waar ik bestel en alles werkt. Ze hebben tegenwoordig alles van de v2 dus dat scheelt.

    Ik ben niet ingehuurd btw. Gewoon erg tevreden over HM en vind het slap van sommige webwinkels dat ze zo slecht werken.
     
  15. HBFP NL

    HBFP NL Guest

    +1 voor de manier waarop Hobby Maniac de dingen aanpakt.
    En kan als voorbeeld dienen voor een aantal andere online winkels.
    Tis ook mijn vaste supplier.
     
  16. Thorgal

    Thorgal

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Limburg - België
    Bestel normaal ook enkel bij HM, maar moest een Metalen HUB en as (EHB009) hebben, en HM had die niet en kon die ook niet meer krijgen. Vandaar bij aerotronic besteld.

    Ik zie dat dat onderdeel bij hun nu opeens als niet voorradig staat.... Zouden ze gewoon geen meer hebben en niet kunnen krijgen? Kunnen ze tenminste toch antwoorden of geld terugstorten.

    en, bellen.... ben van belgïe, dus die kost er ook nog eens bovenop....
     
  17. EricSw

    EricSw

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    93
    Grrrr, weer mijn HB tegen de schuur gekletst.
    Mijn tuintje blijkt telkens te klein voor een beginnend piloot.:D
    Met alle metalen upgrades breekt er niet zo snel iets af, hoopte ik.
    Maar nu was mijn main shaft krom en zijn beide servo's naar de knoppen.
    Main shaft had ik nog liggen en de servo's maar even opengeschroefd.
    Bij beide servo's mist het 2e tandwiel (van boven af gerekend) enkele tanden. Deze tandwielen draaien niet de volle 360 graden rond dus ik kon het beschadigde deel zodanig verplaatsen dat de servo's het weer doen.

    Ook de staart even voorzien van een extra beugeltje.
    Dit omdat ik al diverse staart rotors heb verbruikt wanneer de staart ergens tegen aan tikte. Het extra gewicht in de staart is nauwelijks merkbaar, een klein beetje trimmen en ik heb een stabiele hover.

    [​IMG] [​IMG]

    Nou maar eens serieus gaan oefenen, bijna al mijn schade is onstaan uit het te hoog inschatten van mijn stuurmanskunst.:cool:
    Wetende dat een crash nooit veel zal gaan kosten ben ik snel geneigd te veel te willen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    dit is echt de simpelste en beste mod die ik tot nu gezien heb:)
     
  19. EricSw

    EricSw

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    93
    Hoi,
    Elke keer als ik ga vliegen met een volle accu moet ik de rudder trim helemaal naar links zetten om de staart stil te houden.
    Na verloop van tijd begint hij steeds meer naar rechts te draaien en moet de trim weer terug. Als de accu bijna leeg is staat mijn trim bijna geheel rechts.
    Komt dit door de steeds lagere spanning of opwarmen van de staartmotor of gyro?
    Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
     
  20. Thorgal

    Thorgal

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Limburg - België
    Nog altijd noppes, geen reactie, geen geld terug. :vamp:
     

Deel Deze Pagina