Waar is wonderolie te koop?

Ik ken geen synthetische olie die niet verbrand tijdens de arbeidslag. Alle mij bekende synthetische olien
verbranden vrij schoon en geven geen olie spoor uit de uitlaat.

Zeker nog nooit een Raptor na een vlucht gezien? De linkerzijde druipt van de onverbrande synthetische olie die uit de uitlaat komt.
Verder staat overal vermeld dat synthetische olie een hogere thermische belasting aankan.
Ik heb met beide soorten brandstof gemengd en als ik wonderolie gebruik dan zie ik dat dit verbrand, zelfs aankoekt op de uitlaat.
Ik ben dus ook van mening dat wonderolie nog gebruikt word om een motor in te laten lopen omdat een synthetische dit bijna onmogelijk maakt.
Hier heb ik nooit aan getwijfelt maar hier word precies het tegenovergestelde beweerd. Moet ik toch even over nadenken.

tieske
 
Ik heb niet zoveel verstand van heli motoren, maar worden die niet voorzien
van hele grote koelkoppen? M.a.w. Worden die wel zo heet?

Heli's die ik heb gezien werden inderdaad zeer rijkelijk gesmeerd met synthetische olie.
Enorme rookpluimen als bewijs van verbrande olie......

En als ik me niet vergis, ruik ik soms de welbekende geur van race olie.(wonderolie)

Weet je zeker dat de door jouw gebruikte mengsel een vol syntheet is?

Anders moeten de door jouw gevonden oliesporen een bewijs zijn dat jouw
motor niet superheet wordt en dus ook niet al het synthetische olie verbrand.
Een goed teken natuurlijk.

Ik Gebruik klotz 16%+3% wonderolie voor het vliegen(vliegtuig). Dat geeft nauwelijks vervuiling
maar toch zo nu en dan een druppel aan de uitlaat.


ik wonderolie gebruik dan zie ik dat dit verbrand, zelfs aankoekt op de uitlaat.

Als het verbrand zie je het niet meer, dat het is gaan gummen is het beste bewijs dat het niet
is verbrand. ( En dat spul krijg je er erg slecht af.....wel goed tegen roest.....)


Je kunt niet alles hebben...

:D

Johan
 
Ik heb niet zoveel verstand van heli motoren, maar worden die niet voorzien
van hele grote koelkoppen? M.a.w. Worden die wel zo heet?
Ik denk dat ze net zo heet worden. Als je al een grote koelkop hebt zoals bv op een NT dan gebruik je minder olie. Bij de NT is dat 12 %. Je ziet dan ook geen olie uit de uitlaat komen.
Bij mijn standaard Raptor moet je al gauw 20% olie gebruiken om de motor gekoeld te krijgen. Dan druipt de olie uit de uitlaat, maakt niet uit welke.
Om de koeling van mijn Raptor te verbeteren heb ik zelf een grote koelkop gemaakt en nu kan ik met 16% olie vliegen. Hierbij komt weer bijna geen olie uit de uitlaat.
Na de meeste vluchten is de heli mooi droog. Bij 20% olie is de heli zeiknat.
Er komt dus olie uit de uitlaat omdat je meer gebruikt dan nodig is om alleen maar te smeren. Of dat nu een minerale olie is of een synthetische, dat maakt niet uit.

Weet je zeker dat de door jouw gebruikte mengsel een vol syntheet is?

De fabricanten zeggen 100%. Ik neem aan dat ze niet liegen.

En als ik me niet vergis, ruik ik soms de welbekende geur van race olie.(wonderolie)

In Tornado brandstof zit een gedeelte wonderolie.

tieske
 
Om de koeling van mijn Raptor te verbeteren heb ik zelf een grote koelkop gemaakt en nu kan ik met 16% olie vliegen. Hierbij komt weer bijna geen olie uit de uitlaat.

Dit is natuurlijk een ideale situatie, ben ik geheel met je eens.

Het is erg moeilijk om info te krijgen over synthetische olien. Als je het vlampunt weet ben je al een heel eind.
Maar al die info houdt men angstvallig geheim.

Maar het is erg goed om te begrijpen waar dat laatste beetje niet verbrande olie belangrijk voor is.
Na de arbeidslag is er behoefte aan smering, in een viertakt geldt dit nog in grotere mate, immers daar volgen
nog enkele slagen voordat er weer brandstof/smering wordt ingelaten.

Johan
 
Huib zei:
De arbeidstemperatuur van een wankelmotor is namenlijk extreem hoog. Bij 14.000 rpm(as) heb je namelijk 21.000 ontstekingen. (rpm*3/2).....
De uitlaatgassen van een Wankelmotor zijn inderdaad erg heet maar dat er meer ontstekingen plaatsvinden in een Wankelmotor is NIET juist. Bij 14.000 omw/min (een Wankelmotor haalt makkelijk 18.000 omw/min) vinden er ook 14.000 verbrandingen plaats. Niet één meer en als de motor goed loopt ook niet één minder. Je verwart hier waarschijnlijk het feit dat de rotor in de motor met slechts 1/3 van het krukas toerental in het huis draait. Bij elke omwenteling van de rotor vinden 3 ontbrandingen plaats en ook 3 omwentelingen van de krukas. Met andere woorden tijdens elke krukas omwenteling 1 ontbranding.
Kijk maar eens naar DEZE animatie. De rotor is rood en de "krukas" is blauw. Bij elke omwenteling van de rotor gaat de krukas 3 keer rond en vinden er drie ontbrandingen plaats.

Huib zei:
....... De enige olie die daar tegen bestand is en blijft smeren en afdichten is wonderolie....
Dat is volledig juist daarom gebruik ik uitsluitend wonderolie in m'n Wankel motoren.


Het is al eens eerder hier gezegd door diverse mensen maar er bestaat tot nu toe nog geen enkele synthetische olie die het wat smeereigenschappen op kan nemen tegen de wonderolie. Dat de wonderolie minder en minder gebruikt wordt komt hoofdzakelijk doordat er steeds meer mensen zijn die DENKEN dat de syntetische olie beter is. Dit wordt ook bij hoog en bij laag beweerd, vooral door de verkopers van dat spul en dan gaan de mensen dat op den duur ook geloven.
Het enige en belangrijkste nadeel van wonderolie is dat het overal aan blijft kleven en gaat vergummen. Je kist wordt smerig en ook de motor wordt na verloop van tijd een smeerboel. Het is een hoop werk om zo'n motor weer helemaal schoon te krijgen.
Met de komst van de 4takt motoren ontstond er wel een klein extra probleempje. De uitlaatgassen van een 4takt zijn beduidend heter dan van een 2takt zodat vooral in het uitlaat systeem de olie kan gaan verbranden. Helaas blijft er dan meestal kool achter zodat de uitlaat op den duur dicht kan gaan zitten. Het kan ook gebeuren dat de uitlaatklep na verloop van tijd niet helemaal meer sluit. Hierdoor levert de motor minder vermogen en kan de klep zelfs verbranden.
De synthetische olie verbrandt sneller en vooral schoner. Hierdoor zal de motor van binnen en van buiten veel minder vervuilen.
Maar juist omdat de synthetische olie sneller verbrandt heb je er meer van nodig. Verhalen die nog niet eens zo lang geleden nog de rondte deden dat je met synthetische olie tot wel 10% olie aandeel terug kon gaan zijn dus helemaal onjuist. Je kan het beste uitgaan van minimaal dezelfde hoeveelheid olie als bij wonderolie en bij sommige motoren zelfs iets meer. Ook diverse wedstrijdvliegers zijn hier ondertussen achter gekomen en naar verluidt is bij hen de wonderolie zelfs al weer aan het terugkomen.
 
Ernst Grundmann zei:
Ook diverse wedstrijdvliegers zijn hier ondertussen achter gekomen en naar verluidt is bij hen de wonderolie zelfs al weer aan het terugkomen.
Zal het je nog sterker vertellen, is bij mij nooit weggeweest. 75-5-20 voor al mijn wedstrijdmotoren. Mijn enige daarvan waar ik geen wonderolie in stook, zijn mijn electromotoren...... :lol:
 
Bruno van Hoek zei:
Ernst Grundmann zei:
Ook diverse wedstrijdvliegers zijn hier ondertussen achter gekomen en naar verluidt is bij hen de wonderolie zelfs al weer aan het terugkomen.
Zal het je nog sterker vertellen, is bij mij nooit weggeweest. 75-5-20 voor al mijn wedstrijdmotoren. Mijn enige daarvan waar ik geen wonderolie in stook, zijn mijn electromotoren...... :lol:

Ook in de autowereld is Castor terug gevonden, topmerken zoals Runnertime, Gammalube en Roga bevat voor een groot deel Castor olie terwijl Tornado op vol synthetisch blijft en ModelTechnics nog steeds maar een klein deel Castor er bij voegd,
 
Tornado heeft idd een deel wonderolie in hun helibrandstof, van de auto`s weet ik het niet.
De wonderolie wordt toegevoegd voor de bovensmering, de arbeidsslag dus.

Ik heb nog nooit een motor stukgedraaid door gebrek aan smering, ik twijfel ook niet aan wonderolie maar vind de bruine prut en aanslag verschrikkelijk.
 
J o h a n zei:
Het probleem is is echter dat die olieboeren zeer summier vermelden wat er in het product zit.
Kreten als synthetic, semi en mineral worden overal vermeld. Je Kan bijna nooit te weten komen
of het product met methanol mengt, castor olie bevat etc...met castrol als uitzondering die levert goede info.



SAE50 (= M50)

Eigelijk is het andersom M50 voldoet aan SAE50, niet elke SAE50 olie is een product gebaseerd op wonderolie.
Ook synthetische olien kunnen voldoen aan de SAE50 norm.

Voor de R40 heb ik inmiddels een leverancier hier in de buurt, levert per 1 liter en 5 liter.
Het is een webwinkel maar doet ook aan afhalen, dus ik zal deze week even langsgaan.

Johan

Voor de goede orde: M50 olie is speciaal aangepast om te mengen met methanol, vandaar "M".
 
Blijft nu alleen nog de vraag: "wat gooien we er in?"

Castor, R40, M50 of MSSR :roll: en waar kun je het in grotere hoeveelheden krijgen.

Groet Huib
 
Huib zei:
Blijft nu alleen nog de vraag: "wat gooien we er in?"

Castor, R40, M50 of MSSR :roll: en waar kun je het in grotere hoeveelheden krijgen.

Groet Huib

In de goede oude tijd kon je bij Burmah in Voorburg terecht voor drums Castrol M50 olie ( 60 kg). Ik kocht daar voor de Leidse Luchtvaart Club. Je zou kunnen checken.

Nu zou ik gaan voor Dennis in Waalwijk ( Hobby-inn). Goede wonderolie.

Gerben Wassenaar
 
Castrol oliën zijn gewoon via de autohandel zoals Brezan te bestellen, zoals ik al zei moet je het per tray van 12x 1 liter kopen.
Ik zelf gebruik M50 en MSSR en volgens de fabrikant waar ik motoren voor test is na gebruik goed te zien dat er goed gesmeerd wordt.

Testen met een commerciele brandstof (Gammalube) gaf wel aan dat de grens opzoeken en dus richting te arm gaan het eigen mengsel snel te kort kwam terwijl Gammalube de motor toch nog liet presteren.

R40 wil ik zeker proberen gezien het een dunnere olie is dan M50 en mogelijk de prestaties op de hogere toeren (42.000+ rpm) gewaarborgd blijft. Ik wil dan ook weten welke motorwinkel dat op de schappen heeft staan om even 1 liter te verkrijgen.
 
Back
Top