Motoren reviseren!

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door YS Buggy, 14 mrt 2010.

  1. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Hallo, mijn auto gaat slecht. Al proberen af te stellen maar werkt niet,
    dus ik ga mijn motor reviseren met mijn vader.
    Maar nu moeten we natuurlijk weten, hoe gaan we dat doen.
    Heeft iemand een uitleg, benodigdheden die je nodig hebt voor een motor te reviseren? Ik heb er toch al een 8 liter mee gereden.
    Ik rij op een mengverhouding van 1:50 wat te weinig is, ik ga nu ook 1:25 rijden. Zodat mijn motor toch een beetje meer smering krijgt.
    Dus heeft iemand eigenlijk een uitgebreide uitleg hoe je een motor moet reviseren, ik heb al gezocht maar zonder resultaat.
    Mvg YS Buggy
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  2. T.h.o.m.a.s.

    T.h.o.m.a.s.

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    679
    1/50 is te weinig je zou dan maar 100 ml olie op bvb 5 liter benzine rijden
    1/25 is 200 ml .
     
  3. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Jah, te weinig bedoel ik.
    Even aangepast, nu gebruik ik aspe, ik ga toch op 1:25 rijden denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  4. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Ik hoop dat er nog iets te reviseren valt, als je 8 liter verreden hebt met 1/50 vrees ik dat je evengoed een nieuwe motor kan kopen. Voor revisie heb je zoieso krukas lagers nodig en olie keerringen. Alsook een pakkingset voor de gehele motor. Als er nog meer versleten is heb je ook de volgende zaken nodig:
    Een nieuwe krukas aangezien dat lager in de drijfstang niet vervangbaar is. Een nieuw lager in de zuiger, zuiger pen, zuiger veer en natuurlijk een zuiger :) . Krassen kan je uit je cilinder polijsen met een hoonborstel. Ik heb al meerdere malen motoren open gedaan en als de motor op zen einde is, koop je best een cilinder kit waar alles in zit, komt veel goedkoper uit.
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Tjah .... Aspe is ook niet geschikt voor Big-scale's .. Das voor kettingzagen , bosmaaiers , motorzagen en nog meer van dat gereedschap...

    In dit geval is het waarschijnlijk beter om gewoon een nieuw blokje te kopen , na 8 liter te weinig smering kun je alles gaan vervangen en is eigenlijk het enige bruikbare je kale carter...

    Gezien de prijs van alle delen en het werk om het goed te doen ben je dan al snel beter af met b.v. een nieuwe 4-bouts 26cc.
     
  6. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Ik gebruik denicol volsynthetische 2-takt olie, dat is olie voor 2-takt racing motoren (zoals voor scooterracing). Ik betaal wel ietsje meer dan gewone 2-takt olie maar ben er zeer tevreden van. Heb gehoord dat Castrol ook goeie olie heeft. Kettingzagen draaien veel minder snel dan een baja motor, daarmee dat ik voor racing olie kies.
     
  7. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    O, Ok, ik ga dan toch maar eens kijken, maar 200euro :( voor een 14 jarige is dit best veel :( Kost een motor reviseren dan zoveel, ik dacht dat je met 100 euro toekwam om je motor te reviseren, ik hoop maar dat het niet al te veel geld gaat kosten want nu heb ik er toch al best veel ingestoken he. Maar jah sommigen steken hun geld ergens anders in he:p
     
  8. Oversized_RC

    Oversized_RC

    Lid geworden:
    22 feb 2010
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Vlak bij Emmen
    50:1 is eigenlijk een mengverhouding voor scooters, dat is erg weinig olie voor deze motoren. Ik gebruik Putoline MX7, dat is volsynthetisch. Het is een aanrader om naar een motorshop te gaan en daar te vragen naar volsyntetische 2 takt olie. Meestal hebben crossmotor shops wel wat staan
     
  9. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Ja, een revisie van een motor die goed gesmeerd is en niet veel krassen heeft ligt zoieso lager in kostprijs, omdat niet alles extreem heeft afgezien. Een set lagers, dichtingen en een zuigerveer is meestal genoeg. Maar volgens je verhaal te horen, dat je op 1/50 mengverhouding rijd en ook al niet echt de goede olie soort gebruikt. Dat is moordend voor je motor. Als hij na 8 liter al niet goed meer presteerd zal het een duur grapje worden denk ik. Ik rijd altijd op 1/25 minimum, soms is het zelfs ietsje meer. Heb er nu bijna 30liter mee verreden en hij presteerd nog steeds even goed als dag 1. Ben wel ook van plan binnen een aantal liter ook eens een volledige check-up te doen zodat er misschien nog es zoveel liter door kan gaan.

    Het kan ook gewoon zijn dat er ergens een dichting lekt waardoor hij valse lucht trekt, daardoor kan een motor zich ook heel slecht gedragen. Als de je de schroeven van de carburator verdraait en dit heeft weinig tot geen invloed ligt de oorzaak meestal bij een lek.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2010
  10. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    je kan altijd even navragen bij www.rc-design.be of hij soms niks tweedehands aan een scherpe prijs heeft.
    MrHpiBaja is daar gisteren een nieuwe motor gaan halen voor iets van rond de 130€ dacht ik
     
  11. ian

    ian

    Lid geworden:
    18 jun 2007
    Berichten:
    431
    Locatie:
    Maarssen
    Met €100 kan je makkelijk een motor reviseren...

    Als de cilinder geen ernstige slijtsporen heeft gewoon weer monteren met eventueel een nieuwe zuiger.
    Het zelfde geldt voor de krukas, controleer of de bigend speling heeft (lagertje tussen krukas en drijfstang..), als er geen speling op zit gewoon weer monteren met een drupje olie in het lager..

    Als ik zo reken kom ik voor krukaslagers, keeringen, pakkingset, en nieuwe zuiger op €46 (RC Raalte prijzen..) Als er een nieuwe cilinder (Zenoah 26cc) op moet gaat het ongeveer €85 kosten totaal..
    Daar heb je geen nieuwe motor voor en als je het goed doet net zo betrouwbaar en goed als een nieuwe..

    En inderdaat zoals al geschreven gewoon 1:25 gaan smeren, ik zelf gebruik 200ml Motul kart grand prix 2T op 5 liter V-Power maar dat is voor echt hoortoerig en niet nodig voor een standaard 26cc..
    Daar is 200ml Castrol Power RS op 5 liter benzine goed genoeg voor..

    Succes
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2010
  12. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Tjah daarom, daar bespaar ik toch 110 euro mee he, dan ga ik toch eens kijken om te reviseren, weet iemand een goede shop, die naar belgie verstuurt die een goed revisie pakket verkoopt?
     
  13. ian

    ian

    Lid geworden:
    18 jun 2007
    Berichten:
    431
    Locatie:
    Maarssen
    Rc tuning Raalte.
     
  14. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Ok, ik heb deze al gevonden, maar deze is 29cc en mijn blok is 26cc dit gaat zeker niet passen vrees ik?: RC Tuning Raalte
     
  15. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    RC-Design
    Belgische shop gespecialiseerd in Big scale racing, onderdelen en tuning parts,
    zeer scherpe prijzen en vriendelijke service
    Bekijk de site eens, massa's onderdelen
     
  16. Mrhpibaja

    Mrhpibaja

    Lid geworden:
    3 jan 2010
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Evergem ( Gent ) België
    deze past idd niet op een originele motor omdat die 2bouts is.

    maar kzou mocht ik u zijn es informeren bij rc-design. Daar ik er dit afgelopen weekend er een zeer goek koopje heb gedaan. nl. een originele cy splinternieuwe motor 26cc met carbu voor 130 euro.
    Dus zeer voordelig volgens mij ! :D
     
  17. ian

    ian

    Lid geworden:
    18 jun 2007
    Berichten:
    431
    Locatie:
    Maarssen
    Die cilinder gaat alleen passen als je een 4 bouts motor hebt..

    Maar ik neem aan dus je gewoon een 2 bouts hebt, als je dan weer gewoon een 26cc wilt houden moet je deze hebben.
    RC Tuning Raalte

    Ik zou zeggen haal eerst je cilinder er eens vanaf en maak wat goede foto's dan kunnen we wel zien of het wel nodig is om te vervangen..

    @crazykuki, als ik zo de prijzen vergelijk is rcdesign een heel stuuk duurder in onderdelen..
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2010
  18. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Ah oke, als ik dat zo zie ga ik iets in de 90 euro zitten voor ik mijn motor weer goed rijdend ga hebben, ik ga mijn motor met mijn vader uit elkaar halen, maar dit is misschien een rare vraag, maar alle olie, moet toch ook vernieuwd worden, welke olie moet ik hier voor gebruiken, en waar moet welke olie in? en moet ik nog op sommige dingen letten bij het monteren/demonteren?
     
  19. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    Hangt ervan af hoe je het bekijkt,
    Als je langs gaat kan je meestal wel met een smile naar huis gaan;-)
    Rctuning is een webshop, daar verkopen ze, punt uit,
    bij RC-Design krijg je uitstekende service, monteren ze alles op je wagen en betaal je alleen de onderdelen :)
     
  20. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Is het nu een reclame-topic of een revisie-topic?

    En de TS zocht een shop die verstuurd naar België, dus het maakt niet uit dat de shop in raalte geen winkel heeft toch?
     

Deel Deze Pagina