HC RCG 26cc benzinemotor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door HugoW, 28 feb 2010.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijk eens? Hier staat er nog een.
    Is wel voor grotere kisten.. of drones.
    Genesys Standard
    En of het veel geld is? Wat mag iets kosten? Probeert iemand een schraal boterhammetje te verdienen. Als je zo iets heel leuk vindt, koop je het gewoon... of je bouwt het na... Met je kist heb je dan altijd aanspraak.

    Overigens.. maak ik gebruik van een 2s zippi, 2200 + LRP BEC, 6v output.
    Na een middag vliegen is de accu 18% leeg. Draai ik wel 5 MPX profi-digi's (stroomvreters). Is wel waar naar z'n geld....

    Is wel zo... hoe complexer de kist, des te meer er stuk kan gaan...
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2010
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Die had ik al gezien, inderdaad. Dank voor je getallen. Over wat voor kist gaat dat?

    Ik zit inderdaad over de betrouwbaarheid te denken, dus een klein accuutje als buffer en een hele harde / schelle pieper als de generator ermee ophoud. Of zoiets. Ik vond ook nog deze:
    Sullivan - Products

    Misschien dat ik het op de motor op de testbank probeer, gewoon om lekker mee te rommelen. Of het dan ooit de lucht in gaat zien we wel later. Ik wil het in ieder geval niet kant en klaar kopen. Lekker rommelen is de hobby, voor het vliegen heb ik 3 ARF's in de schuur.

    Hugo
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Staan er geen schakelingetjes op het internet?
    Betreft de tweede Sullivan link.... de 'pan-cackes' ook te gebruiken als startmotor. In de jaren 50 had Auto Union (twee-takt) de Dynastart... verkelijkbaar... dynamo en startmotor... een soort vroege Prius als ze even door hadden gezet... maar dat wisten ze toen nog niet...

    http://www.vanzwieten.nl/oldtimer/02_onder_techniek_motorf7f8.htm#_Toc82414581
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2010
  4. Mieske

    Mieske

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Brabant
    Hallo ik hoop niet dat je deze dingen serieus neemt ,want als het zo goed was zag je het wel op elk kisje zitten ,als je zo goed was in alternatieve oplossingen zoeken , zou ik stoppen als ik jou was met het wiel opnieuw uit te vinden ,en kies voor een goede accu weiche , en vooral niet de zelfde accu gebruiken voor zowel ontsteking als ontvanger accu ,want dan vraag je om problemen, geen stroom op het veld ,dan neem je wat reserve accus mee ,zo moeilijk is dit probleem toch niet ,en vergeet niet dat je met een modelvliegtuig rond vliegt ,en dit is vooral geen speelgoed
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @ H.B. Busking; hé, da's een geinig idee. Starten via die motor. Maar dan moet het wel een heftige motor zijn... Voegen we toe aan de puzzel. Haalbaarheid, zoals de rest van deze puzze, twijfelachtig, maar een leuke toevoeging.

    @lancel; vervelend, hè, vooruitgang. Vind je het ook zo eng dat er tegenwoordig van die gevaarlijke gekken zijn die zelfs electrisch aangedreven vliegen? Nee, geef mij maar gewoon het bewezen concept van de diesel / ethergestookte zelfontbrander op het vrijvlucht model. Alles daarna is puur moderne hekserij.:-D

    Even alle gekheid op een stokje; zoals je kan lezen acht ik het allemaal niet direct levensvatbaar, maar houd ik van uitvinden, proberen en van vooruitgang. Ook heb ik al geschreven dat, als ik het al ga proberen, ik het eerst op de bank ga testen. En dat ik over beveiliging aan het nadenken ben. Beetje kort door de bocht, dus, om te denken dat ik zomaar iets de lucht in stuur. Maar als je het heel eng vindt, zou ik vooral weg blijven uit dit topic. Ik heb hier nu al 2 ideeën geuit die eerst volledig afgeschoten werden; de eerste bleek gewoon al toepasbaar en deze tweede lijkt dus ook niet geheel onmogelijk, gezien het feit dat het al op de markt verkrijgbaar is en gebruikt wordt.

    Leuke tegenstelling: ik post mijn vragen ook op Amerikaanse forums. Daar krijg ik alleen maar positieve reacties. Zowel van mensen die meedenken, als van mensen die al veel verder zijn. Is dit de bekende 'wat de boer niet kent dat vreet'ie niet' van de Hollanders? Ik weet het niet. Wel zal ik altijd ideeën blijven hebben, en ik hoop dat er mensen zijn die willen meedenken. En wie weet komt er dan ooit wat leuks uit. Dat zou toch gaaf zijn?

    Hugo
     
  6. Mieske

    Mieske

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Brabant
    Alles daarna is pure hekserij , of gewoon knoeien tot je een ons weegt ,dit zag ik wel aan de funtana die ik van je overnam ,en eng vinde ,ik vind niks eng
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Er word veel als " toepasbaar " en " al verkrijgbaar " aangeboden.

    Maar in de praktijk blijkt het helemaal niet te werken , te zwaar en te duur .

    En iets wat ze in de 80 jaren al geprobeert hebben hoef je nu niet opnieuw uit te vinden.

    Ik zelf ben ook altijd bezig met dingen te bedenken om het modelbouwen/vliegen makkelijker te maken en zet mijn ideen ook om in de werkelijkheid .

    Nu ook bv. met de automatische freesbaan afdekking.

    Mijn TC piper wil ik ook onder de 78dBa krijgen met een ZG-45

    Dat is voor mij bv een nieuwe uitdaging dat te verwerkelijken.

    Mvg Johan
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Onder de 78? Dat wordt inderdaad een uitdaging! (En een 5-kamer demper of zo?) Je minder-dan-4.5kg ExtraFun lukte ook. Ik ga voor 'onder de 5kg' met de Funtana, maar dat wordt nog een hele kluif.

    Ben even met een boodschappenlijst bezig, aan de hand van de catalogus van TC:
    Inlaatkelk (tegen het spetteren)
    Cable strut (voor aansturing, op de kelkvoet)
    Prop 18*6 (om mee te beginnen)
    Tank 250cc
    Double nipple (voor de set-up op hun foto)
    3 meter Tygon tube (mooi geel is nie lelijk)
    Handpump (zo'n balg, lijkt me handig. Of niet?)
    Bel Ray oil (beetje duur, maar goed. Of zijn er alternatieven die ik bv bij iedere Brezan kan halen?)
    Wat nog meer?

    Ik laat voor de eerste tests de standaard uitlaat erop. Op de beurs (midden april) ga ik wel bochtjes bij KS halen, en shoppen voor een reso. Overigens is MVVS daarbij weer in de race; de Funtana van onze instructeur heeft er 1, met de originele demper erin, en die is stil genoeg.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik ga er zelf een maken van Zimmermann delen.
    Die komt dan achter de motor in de romp.

    Na het watervliegen ga ik daar mee bezig en een paar mailtjes naar Harald mailen met dat wat ik wil.

    De romp waar de uitlaat en inlaat zit en de motorkap worden bekleed met een spezial viltmateriaal wat de dB,s gaat slikken.:D

    Mvg Johan
     
  10. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    154
    Locatie:
    leeuwarden
    clublid bij ons vliegt heli met een zg 26 die zijn stroom voor ontsteking opwekt via een borstelloze motor. motor draait perfect en ik heb hem nog nooit horen klagen over problemen met de motorloop.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Hugo... niet zo mopperen over het forum. Vraagtekens hebben de mensen altijd. Dat is logisch. Soms moet je eerst goed in de boeken duiken, uitvogelen... en uitbroeden.
    Te rade gaan bij de autotechniek, regeltechniek.... boekjes van Bosch.

    Overigens... Op de Zenoas had/heb je ontstekingen met inductiespoel... nu gepasseerd door de stuk lichtere electronische periferieën waar je een Lipo pakket aan hangt...

    Laat je niet weer houden van zelfbouw als je daar gewoon pret in hebt.
    Met borstelmotor (dynamo) of met borstelloos (alternator).. als het ware.
    De echte wisselstroondynamo werkt natuurlijk zonder magneten.

    De generator gebruik je om de lipo of NiHm te laden... maar al met al ben je wel even zoet met van alles uit te vinden en te solderen... Dan moet je echt wel even doorpakken. Gaat niet over 1 nacht ijs.

    Heb nooit bekeken hoe de huidige dynamo's op fietsen werken... Die zitten tegenwoordig in de naaf? Leveren constante stroom... maar voel je ook in de benen. Wellicht valt er iets om te batterijen... en zijn vast nifty!
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2010
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Daar heb je gelijk in.

    Ja, die Bosch boeken zijn gaaf. Heb een hele collectie, alles uitgespeld. Ik weet dus hoe het werkt. Maar of het zo klein te maken is... Wie weet. De optie met een kant-en-klare buitenloper en kant-en-klare UBEC lonkt ook nog. En vandaag iemand gesproken met A123 cellen in z'n toestel, die hij in no-time tijdens de lunch vol jaagt. Ook een optie.

    Die fietsdynamo's zijn inderdaad wel simpel, maar op hele lage toeren gemaakt. OK, ik fiets best hard, maar geen 8500 rpm met mijn voorwiel! Overigens werken veel fietsen tegenwoordig weer met accu's, lang leve de LED.

    Hugo
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Leds jawel... dynamo laad de accuutjes bij!... maar in mijn 'Gazellig' zit ie in de naaf.... kan ook best een conventioneel dynamootje zijn met een tandwiel/rondsel.
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ohjee, misschien moet je dat clublid maar snel melden dat dit techniek uit de jaren 80 is, in de praktijk blijkt het helemaal niet te werken, en te zwaar en te duur is. Ohja, als je hem dan toch spreekt, vraag eens om wat meer details zoals type motor / UBEC, draaisnelheden, etc? Dank...

    Terug naar de motor; ik ben nog met mijn boodschappenlijstje bezig, en ik lees vanalles over Aspen olie, en kant en klaar gemengde benzine. Ik denk dat ik daar eens mee aan de slag ga. Kant-en-klaar gemengd trekt me wel, al moet ik dan voor het inlopen neem ik aan wat extra olie bijmengen. Ik wil eigenlijk 2,5 liter op 1:30 draaien, dan 2,5 op 1:40, en dan verder op de 1:50 zo uit de kan. De meeste problemen die ik met deze olie lees zijn met motoren die al op wat anders gedraaid hebben, dat is bij mij dus (bijna) niet zo. Ik weet niet waarmee ze in de fabriek testgedraaid hebben, maar dat zal toch geen uren / liters geweest zijn.

    Hugo
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Al mijn motoren lopen op Aspen 1:50.
    Of nieuw of gebruikt gekocht maakt voor mij en Aspen niks uit.

    Mvg Johan
     
  16. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Hoe goed de info is weet ik niet, maar op:
    windmolen

    Vond ik het volgende: Tijdens het fietsen
    geeft de dynamo 6 Volt en maakt het meer dan
    2300 omwentelingen per minuut

    Dat ligt niet eens zover bij je streefgetal vandaan toch? Komt natuurlijk door die mega overbrenging 24" wiel naar 1/2" dynamowieltje.

    Succes ermee!
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2010
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @ Ton.nl; dank, weer meer leesvoer!

    @plotterwelt; laat jij niet inlopen op iets meer olie? Da's wel makkelijk, dan koop ik een kannetje gemixt en wel, niks extra nodig.

    Hugo
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nee , industrie motoren van een motorzaag krijgen ook niet meer olie bij de eerste boom.:D

    Ik heb een paar jaar motormaschinen voor de tuinier verkocht en gerepareert .
    Kapot gingen de motoren het meest door het vergeten van de olie of het niet schoonmaken na gebruik, tussen de ribben zat vaak het halve grasveld of zaagsel van de boom .

    Met die dingen hebben we niks te maken.

    Ik vlieg de eerste paar liter rustig aan met maar korte volgas stukken maar direkt op 1:50 Aspen.

    Mvg Johan
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik had eind vorig jaar wel een deel van het weiland naast ons veld in de motor, maar dat was slechts de minste schade aan het toestel... klinkt logisch, ik heb al een Aspen dealer in de buurt gevonden.

    Hugo
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, net de douane papieren ingevuld, zal nog wel een weekje duren voordat de motor hier is. Jammer. In mijn zoektocht naar een reso krijg ik overigens een pijp voor een 1.60 OS methanol tweetakter aangeboden. Nou is 1.60 kubieke inch wel 26cc, maar zijn er verschillen waar ik op moet letten door het brandstofverschil? Qua RPM lijkt de OS iets meer toeren te maken, met een wat kleinere prop. Ze noemen bij OS 3,7 pk, voor mijn benzinemotor staat maar 1.95kW, volgens mij 2,65 pk. Ben ik appels met luchtballonnen aan het vergelijken?

    Hugo
     

Deel Deze Pagina