Tundertiger VX start niet meer..

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door RobertBMW, 31 mrt 2010.

  1. RobertBMW

    RobertBMW

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    54
    Hallo,

    Heb al enkele maanden een Tundertiger VX, heb hem als gebruikt gekocht maar wel in nieuwstaat.

    Enkele maanden terug toen ik hem net thuis had, was het maar 2 keer trekken en wopaa hij liep. Toen hoefde ik hem alleen maar bij te stellen als hij te hard of te zacht stationair liep.

    Daarna is de auto nooit meer goed geweest. Momenten dat de auto wel aansloeg, ging het motortje als een wilde op toeren jagen. Zo hard dat rook van het motortje af kwam.

    Wat ik ook deed met de afstel schroeven, motortje bleef volop toeren maken.

    Nu afgelopen week er iemand na laten kijken, alles uit elkaar geweest en opnieuw afgesteld.
    Alles moest weer goed doen, en heb de auto ook weer zien rijden.

    Nu pak ik vanmorgen zelf de auto, en weer doet hij helemaal niks en weer die momenten dat hij vol in de toeren jaagt.

    Heb zelf alleen wat aan de hoofdsproeier en stationair sproeier gedraaid.

    Wie kan mij vertellen hoe ik deze auto nog aan de gang ga krijgen, want zo langzamerhand heb ik al bijna 1 liter brandstof weg getrokken en nog geen meter gereden.

    Iemand die mij kan helpen hiermee??
     
  2. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Staat je zender en ontvanger aan als je dit probleem hebt?
    Wellicht is er een probleem een van deze of met je gas/rem servo.
    Heb je dat al gecontroleerd?

    Daarnaast zou je ook eens moeten controleren of je motor ergens valse lucht kan hebben:
    - Bij de gloeiplug
    - Koelkop
    - Carburateur
    - Uitlaat
     
  3. RobertBMW

    RobertBMW

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    54
    Zender en ontvanger staan gewoon aan.
    Als er een probleem met de gas/ rem servo is, waar moet ik dan opletten?
    Valse lucht kan ik nog even op controleren, maar heb zonet geen rare dingen kunnen ontdekken.

    Gloeiplug gloeit trouwens wel volop
     
  4. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Start je auto eens met je zender en ontvanger uit, controleer daarbij of je gasschuif gesloten is. Als ie netjes loopt, zender aanzetten, daarna ontvanger aanzetten... komt je probleem terug dan zit het in de electronica.
     
  5. RobertBMW

    RobertBMW

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    54
    Ga ik dat straks even weer proberen. Heb nu eerst gloeiplug starter weer aan de oplader.
    En dan ga ik straks even weer proberen om te starten zonder zender en ontvanger aan.

    Henk, hoever zou ik de hoofdsproeier kunnen opzetten? Wat is normaal? In gebruiksaanwijzing van tundertiger staat 3,5 slag.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.048
    Locatie:
    Nootdorp
    Het lijkt erop dat je de auto met volgas aan het starten bent.

    Check de carburateur opening eens, die moet op een heel klein kiertje staan als je gaat starten.
     
  7. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je zou de HSN dan op 3,5 slag kunnen zetten.
    Lijkt mij dat je eerst je volgas probleem op wilt lossen en dat zit waarschijnlijk niet in je HSN.
     
  8. RobertBMW

    RobertBMW

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    54
    Duik zo even weer het schuurtje in.. Ik hou jullie op de hoogte
     
  9. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    waarom ga je niet in je oude topic verder? Daar was niks opgelost toch?
     
  10. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hij staat inmiddels ook te koop zie ik...inclusief volgas draaiende motor ;)
     
  11. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    jup, had het ook al gezien...reden?
     
  12. RobertBMW

    RobertBMW

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    54
    Hihi, ben weer bezig geweest.
    Auto loopt nu gewoon rustig stationair:).
    Volgas pieken zijn weg.

    Heb de auto inderdaad gestart zonder zender en ontvanger aan te doen. Hij slaat niet af als ik de zender en ontvanger aan doe.
    En als ik dan de auto vervolgens uit doe, en gewoon start met alles aan doet hij het gewoon.

    Auto rijdt verder goed, alleen nu slaat de auto af als ik rem. Moet ik dit bijstellen met de stationair schroef?

    Alleen starten blijft een beetje een probleem, maar dat zal wel door de instellingen komen.

    Heb trim op de zender dicht gedraaid en met de stationair schroef zo afgesteld dat carburateur 1 mm openstaat. En heb de hoofdsproeier nu op 5 halve slagen gezet.
     
  13. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ja. Als je nu remt, dan duwt hij je gasschuif helemaal of bijna helemaal dicht. Dan krijgt hij niet genoeg lucht en valt hij uit. Als je je stationairschroef iets in draait dan kun je de minimale opening van je carburateur instellen.
     
  14. RobertBMW

    RobertBMW

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    54
    Net even getankt en bakkie koffie gehad, denk je van...even weer rijden. Ben nu alweer een half uur bezig om de auto te starten. Geen teken van leven, terwijl gloeiplugstarter net van de lader komt en gloeiplug volop gloeit.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Remmen en afslaan kan de koppeling zijn maar inderdaad ook een te lage stationair. Als je auto een neiging heeft om met stationair weg te rollen moet je het zeker in de koppeling zoeken.
     
  16. RobertBMW

    RobertBMW

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    54
    Gister 3 tankjes leeg gereden, ging eigenlijks allemaal wel goed. Na het tanken startte de auto gewoon gelijk weer.

    Alleen gisteravond was de auto voor geen mogelijkheid aan te krijgen. Carburateur staat 1mm open en hoofdsproeier 5 halve slagen.

    Aan de lage toerensproeier kom ik niet aan..
    Moet ik de auto dan met een fohn voorverwarmen?
     
  17. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Starten = stationair = LSN (Low Speed Needle)
    Denk dat je er goed aan doet om toch je LSN eens af te stellen.
     
  18. RobertBMW

    RobertBMW

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    54
    En lage toerensproeier gewoon van af blijven? Of zou ik daar ook nog wat mee kunnen doen?
     
  19. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    LSN = Low Speed Needle = lage toerensproeier.
    Als je makkelijker wilt starten zal je die toch moeten afstellen.
     
  20. RobertBMW

    RobertBMW

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    54
    Heb nu alles ingesteld op de fabrieksinstellingen zoals tundertiger dat voorgeschreven heeft.
    Wederom start de auto gewoon niet:(.
    Tijdens de pogingen heb ik nog verschillende instellingen geprobeerd, en steeds gebeurd er helemaal niks.
    Zelfs geen poging tot aanslaan.

    Moet zo even weg, en dan ga ik straks proberen om met een fohn voor te verwarmen. Kijken of dat enige resultaat geeft.
     

Deel Deze Pagina