HC RCG 26cc benzinemotor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door HugoW, 28 feb 2010.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Poehe! 200cc, dat zijn 4 brommers! Dat zal idd wel wat lusten. Daar waag ik me nog maar niet aan.

    Zo te lezen veel meningen over Aspen. Ik weet het nog niet. Wel neig ik er steeds sterker naar om in te laten lopen op mineraal, 1:30 of zo. Nou ja, we zien het wel. Laat het ding nou eerst maar eindelijk aan de deur verschijnen!

    Nog input over de methanol-pijp? Ik probeerde PEFA te bereiken, maar hun site wordt vernieuwd en nu zie je er dus niks, alleen een nep-frontje van t-mobile. Beetje jammer dat ze daar niet even hun e-mail adres opgezet hebben...

    Hugo
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, de motor was niet uit elkaar... ik kon de twee veren door de uitlaatpoort bewonderen.
    Ik begrijp dat je de kop een kwart slag wilt draaien? Ik denk niet dat het mogelijk is. Je spoelpoort zou wel eens in de knel kunnen komen... niet meer spoelen dus.... hmmm. Dan 'moet' je echt een Moki Airworld kiezen.:rolleyes:
    Van wat ik zo zag is de motor bepaald geen sjompie... zou me niet verbazen als het ook nog eens een zeer duurzaam motortje is.

    Stel dat ik de HK-motor in m'n CMPro 140 P40 zou willen passen, in die ranke snuit, zal ik een zeer plat manifold in elkaar moeten flansen. Zoiets is niet geheel onmogelijk, hard te solderen (Rothenberger setje) of te tig-lassen?
    Dacht zelf aan de flens dan koud op de wand van de buis te monteren. Dat zou een platte buis kunnen zijn... vast wel aan te komen... of restmateriaal... uit de klerenkast.... die dan weer te koppelen met flexibele buis aan een Krumscheid meerkamer demper. In mijn dromen heb ik het al weer klaar... nu nog in de praktijk... zucht
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2010
  4. Mieske

    Mieske

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Brabant

    Cilinder is geboort ,oke maar heeft ook een nicosil wand of chroom wand alle cilinders worden eerst geboort en dan verchroomt want een aluminium cilinder zal het niet lang uithouden ook de dle of da hebben een nicosil wand
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Iemand enig idee of het handig is naar Dortmund te gaan? Toni Clark schijnt er niet te staan, Krumscheid niet, PEFA niet. Ik zou er heen gaan voor uitlaatdelen en wat algemene benzinespullen, maar het ziet eruit alsof ik beter via het www kan bestellen, scheelt de rit en een vrije dag (die ik dan beter aan bouwen kan besteden).

    Hugo
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als het je daarom gaat, dan hoef je er niet heen nee:)
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik zit er stevig aan te denken de hele zooi in 1 keer bij TC te bestellen, 1x verzendkosten en daarmee basta. Hij lijkt de enige voor one-stop-shopping wat benzinemotoren aangaat. Of zie ik iemand over het hoofd? Heb tot nu toe deze lijst:

    Tony Clark:
    Inlaatkelk
    Cable strut
    Prop 18*6
    Tank 250cc
    Dubbele nippel
    Enkele nippel
    1 meter Tygon tube
    1 meter rubber tube
    Vilt klunk

    Krumscheid
    Flens met tuit
    Bocht 90 graden 22mm
    Recht stuk 6 cm 22mm
    Recht stuk 20 cm 22mm
    Teflon stukje, per cm
    Slangklemmen
    Zilversoldeer met flux

    En verder
    Reso-steun
    MVVS (?) reso pijp
    45 graden uitlaatstukje

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2010
  8. razor

    razor Guest

    alle genoemde onderdelen zijn allemaal op de eurs te krijgen, krumscheid staat er wel, en die heeft o.a een hele mooie uitlaatsteun.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zilversoldeer met flux kun je gewoon bij de bouwmarkt halen. Verder zal bijv. aerobertics alles op voorraad hebben, enkel de mvvs pijp niet, maar dat is uberhaupt een dubieus pijpje. Los van de herrie van die mvvs pijp, lekken ze bijna allemaal op het laatste gedeelte olie....
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hmmm, dat lees ik dan net te laat. Alhoewel, er blijken bij mij op de club 3 mensen zonder problemen met de MVVS pijp te vliegen. Ik heb vannacht (kon niet slapen) de hele uitlaatzooi in 1 keer bij Lindinger besteld. De uitlaat, wat bochtjes en rechte stukken, slangetje, klemmen, 45 graden uitlaattuutje, etc. Alleen heeft niemand voor deze motor een kant-en-klaar passende uitlaatflens, dus die maar ik zelf. Ik werk voor een RVS machinebouwer, dus ik laat een flens laseren en daar op halve dikte van de flens een 22mm gat in draaien. Even met de dremel aan de andere kant de vorm van de uitlaatpoort uitslijpen en dan ben ik een heel eind. Overigens; waar lekken die pijpen dan precies? Dan soldeer ik daar even voordat'ie vet wordt (ja, ik kan alu solderen).

    Meteen ook maar een besluit genomen over de plaatsing van de motor. Ik ga de cilinder niet draaien, hij komt met de cilinder horizontaal (naar rechts in het toestel, dus). 2 redenen; ik kan geen losse pakkingen krijgen, en heb geen zin om die zelf te snijden (drogreden), en ik kan zo een spruitstuk maken met minder bochten. Uit de motor naar beneden, dan 90 graden om de buis in het horizontale vlak te krijgen, en dan nog een paar graden in het horizontale vlak om in lijn met de uitlaat te komen. Met de cilinder naar beneden moet je meer graden bochten maken om in lijn met de uitlaat te komen.

    Voor inlaat / brandstofzaken zal ik ook eens bij aerobertics kijken. Naam kende ik al, maar ik heb er nog nooit echt gekeken.

    Hugo
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je hebt aan de achterkant van de pijp een randje wat naar binnen is gevouwen, waar het laatste schotje tegenaan zit (waar het pijpje uitkomt) Precies op die rand heb ik er nu al 3 zien lekken. Als je kunt alu solderen zou ik langs die rand even een randje soldeer leggen:)
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Domme vraag ook eigenlijk van mij; zo'n geforceerde pijp zit maar 1 mogelijk lekpunt aan... Dank voor de tip.

    Hugo
     
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Over smering
    ik voeg bij de 2 takt olie op 1 liter olie 30 mililiter T S L
    en dan gewoon 1op50 mengen
    De T S L zorgt voor minder weerstand in de motor
    Slijtage vrijwel 0

    T S L is te verkrijgen bij de lasulek
    Dat is een auto materialen zaak
    Ook op veel automeetings of bromfietsbeursen staat er vaak wel een vertegewoordiger van T S L
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik geloof niet dat er iets is wat slijtage kan verhinderen.

    En zeker niet aan bijmengsels van handelaren.

    Mvg Johan
     
  15. razor

    razor Guest

    daar ben je dan toch mis mee plotterwelt,

    tsl werkt 100%
    het werkt zelfs zo goed, dat je het niet in een nieuwe motor moet gebruiken, omdat hij dan niet inloopt.

    omdat de ervaring uit het verleden misschien niet tot tevredenheid heeft geleid, wil dat niet zegen dat het anno nu niet verbeterd zou kunnen zijn.
    er zijn inmiddels verschillende lager leveranciers die TSL aan bieden in hun pakket en daarmee de levensduur van de lagers tot 5 jaar langer garanderen.


    @j.weel

    je bedoelt waarschijnlijk Lasaulec...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2010
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik heb al zonder dat spul al 5 jaar garantie op mijn motoren.

    Meng ik iets anders dan olie bij mijn benzine is de garantie weg.

    In geen motorfabrikant adverteerd er mee.
    Er is al zoveel spul op de markt geweest en als dan de TUV het onderzoekt schijnt alleen de fabrikant er beter van te worden.

    Mvg Johan
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    It's an amazing discovery, Mike! Ik blijf voor alsnog even weg van additieven. Kreeg net wel een tip; ik liep de hond uit te laten en verderop in de straat woont een fanatiek Quad-racer. Ik vroeg hem hoe hij 2-takters laat inlopen, en hij raadde mij ATF aan. Logica: ATF is perfect voor lagers, is een olie die goed tegen vlaktedruk kan. Maar hij kan niet goed tegen afschuifkracht, zoals die bij de zuigerveren optreedt. Dus gebeurt er wat je bij inlopen wil, de lagers worden goed gesmeerd en de zuigerveren slijten op de zuigerwand in. Een beetje, dan, hè? Ik vond het wel logisch klinken. Eenmaal ingelopen uiteraard over op een goede volsyntheet, die beide vormen van smering goed doet.

    Hugo
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Motor is eindelijk binnen; incl btw en invoerrechten en zo 150 euro. Zit helaas vandaag tot laat op mijn werk... Foto's dus later.

    Hugo
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Feauteaus:

    Doos open, gebruiksaanwijzing in schitterend Chinees Engels. Vooral: "to start, hardly turn the engine" doet het bij mij goed:

    [​IMG]

    Redelijk netjes ingepakt:

    [​IMG]

    De inhoud:

    [​IMG]

    Inderdaad, dubbele zuigerveren:

    [​IMG]

    Ruwheid van de cilinder valt me alles mee, ik hoonde mijn brommermotoren vroeger groffer:

    [​IMG]

    De bekende carburateur (moet nog even een buisje op de deksel maken voor een slangetje naar de plek waar hij ook gaat aanzuigen):

    [​IMG]

    Complete motor, dus met propmeenemer, steunen en bougie:

    [​IMG]

    En de ontstekingsmodule:

    [​IMG]

    Uitlaat is er voor de lol bij, deze ga ik niet wegen of überhaupt tijd aan besteden. Meteen de uitlaatflens even uitgetekend en naar kantoor gemailed, hopelijk snel op de lasersnijder. Is het u trouwens ook opgevallen dat de bougie er schuin op staat, niet rechtop zoals op de foto van HC? Nou ja, ziet er in ieder geval verzorgd uit.

    Hugo
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ben even met props bezig, in den ouden doosch vind ik een 18*6, een 18*6 en een 16*8. Die laatste is overigens een Xoar Beechwood, ik weet niet of die blij wordt op een benzinemotor. De andere zijn een Menz en een merkloze, maar wel expliciet aangemerkt als voor benzine. De motor gaat binnenkort (= relatief) in een 1/4 piper, niet met de reso maar met een DIY tonnetje. Ik voel dus wel wat voor de 16*8. Iemand nog advies, zowel over de maat als over de toepasbaarheid van de Xoar?

    Dank,

    Hugo
     

Deel Deze Pagina