Beste rijders, Kan mij haast niet voorstellen dat dit niet eerder besproken is, kan het alleen niet terug vinden. Ik heb een FG MT, Jeep. Mijn hoofdtandwiel slijt schuin af. Dit komt waarschijnlijk door de achterste wielophanging. Alles is van kunststof, wil ik eigenlijk ook wel zo houden. Is dit een bekend verschijnsel? Kan ik hier iets tegen doen?
kunststof tandwielen hebben beperkte levens duur! zeker als je langer dan 15 minuten rijdt worden ze warm en gaat het nog sneller. Teflon versie van Horman gaat iets langer mee dan zwarte van FG. kunststof draagarmen laten veel buiging toe en scharnierpunt slijt. Daarom komt dit tandwiel waarschijnlijk tegen ophanging. Opties: alu draagarm onder, plastic draagarmen zo ver mogelijk naar achteren (clips naast draagarm achterboven, boutjes draagarm onder krom?, kogelbouten draagam afstelling naar achteren etc) uiteindelijk wil je alu draagarmen (zeker achteronder) en stalen tandwiel om heats vol te maken. Veel plezier, Wildcart Ber, Skydevils Brunssum
De enige oplossing: Nieuw kopen: alu aandrijfplaat met verbeterde rem, alu diffsteunen en alu motorsteunen. (setje nieuwe gehard stalen tandwielen is dan ook aan te raden) De draagarmen hebben op dit helemaal geen effect. daarnaast zou je dit lijstje mooi aan kunnen houden: RCBigscaleForum.nl • Toon onderwerp - [Verbeteren] Marder, MB of MT verbeteren
Mensen toch........... Daar je met een MT rijd en er veel krachten op je aandrijflijn en achterdraagarmen komen zal het kunstof buigen. Als je het achterwiel in je hand houd en dit in de lengte van het chassis beweegt zul je voelen dat de gehele draagarm heen en weer beweegt. Dit resulteerd in een schuinaflopend hoofdtandwiel. Dit kun je voorkomen door: Alu draagarmen achter, Alu aandrijflijn, Fusee verhogers achter. Succes. Heb dit allemaal mogen ervaren met mij MT, uiteindelijk full alu, met tunings blokje en uitlaat. Stalen pinion en delrin hoofdtandwiel, scheuren als een idioot en nooit meer (dit ) gehad ( wel vele andere )
Je ziet duidelijk dat de draadarm tegen het tandwiel aan loopt. Is dat door een klap misschien verbogen? Tijdens een sprong vol op dat wiel geland?
De draagarmen door alu vervangen zou ik na het vervangen van de aandrijflijn doen. Als de aandrijflijn uit alu is, zal de draagarm ook minder buigen....
Door het fout afstellen van je draagarmen komen deze te dicht op je tandwiel. Te veel toespoor bv. Met inveren enz komen ze er dan tegen aan. Ook het vervangen van je kunstof aandrijfplaat voor een alu helpt hier niet tegen. Neemt niet weg dat een alu aandrijfplaat wel warmte enz van je lagers afvoert. Anders kom je zondag of maandag rijden bij raco kijken we de wagen even na. Zo veel werk is dat ook niet.
Heee, Bedankt voor zoveel goede input. Ik merk dat dit een bekend euvel is. Zal kijken of ik het een en ander gaat vervangen voor aluminium en/ of afstelling. Bedankt voor het aanbod om het na te kijken! Zal zeker een keertje langskomen, met de pasen gata het niet lukken. Ben overigens wel elke wo bij SUL, maar dan aan het slotracen. Kom zeker een keertje kijken. Bedankt allemaal! Mish
Hedibi heeft idd gelijk :!: Al het geleuter over alu is onzin.... Dit is gewoon te veel toe-in i.c.m. de grote 48 tands spur Bij het inveren komt de turnbuckle dan tegen je spur en krijg je dus dit verhaal Met het goed afstellen van de armen of eventueel een kleiner spur (46T) is het opgelost... Voor een mooie stalen oplossing moet je trouwens bij The pitstopshop wezen , die heeft een hele mooie meenemer met 3 verschillende stalen spurs die zo ongeveer eeuwig meegaan
uhhms die 3 busjes waar je drivertain (aandrijfplaat) mee op afstand word gehouden , als het goed is zit er 1 korter busje bij , die hoort links onder. als je het korte busje op de verkeerde plaats hebt dan kan het tandwiel volgens mijn ook scheef afslijten. groetjes scott
tandwiel slijt schuin af Hedibi heeft helemaal gelijk. het probleem zit hem hem in het tandwiel dat de bovendraagarm raakt. Om dit probleem op te lossen heb je gewoon alu onderdraagarmen nodig. Het grote tandwiel is eigenlijk te groot en staat te dicht bij de bovendraagarm. Op gras rijden is niet het probleem. maar als er flink gebashd wordt in kuilen en gaten en je springt met de auto dan buigen de onderdraagarmen zover door dat de bovenste draagarm ook mee gaat buigen. Bij een nieuwe auto gaat dit wel even goed, maar uiteindelijk stript hij het tandwiel. Ook kun je stalen tandwielen gaan gebruiken maar dan gaan deze de draagarm raken. Echter zal nu je draagarm in gaan slijten. Ik heb toen gekozen voor hardstalen tandwielen van CAT5 MFG (16/48T) Deze tandwielen passen gewoon op de standaard meenemer van FG. Nu na 3 jaar gebruik ik deze tandwielen nog steeds en zien er nog als nieuw uit. De bovendraagarm is wel ingesleten nu.
Ook met alu draagarmen kan het probleem blijven bestaan, mede dankzij de kunstof kogelkoppen (zie eerste foto)... Ik heb als oplossing alu fusees gebruikt met verlengers Standaard: Met alu fusee met verlenger:
... gebruik van stalen kogelkoppen heeft weer een nadeel, namelijk dat de bodemplaat op de hoeken gaat scheuren... dan zou je dus draagarmen met pennen moeten gaan gebruiken zoals Elcon dat heeft.
Als ik op de allereerste foto kijk zie ik ook dat de turnbuckle scheef in de bovendraagarm ziten. Hierdoor komt deze ook dichter naar je tandwiel toe en zal hem eerder raken bij een sprong.
Daarbij heb je 1 schokbreker strakker als de andere staan dan wordt er nog meer scheef gedrukt,de achterkant van de draagarm wordt dan scheef naar onderen geduwd.
Deze is scheef komen te staan omdat de boel in combinatie met de onderdraagarm teveel wringt (te veel TOE-IN ingesteld met de onderdraagarm)... Maar ook al zou deze perfect recht staan, dan heb je nog steeds dat deze tegen het tandwiel komt... Het gebeurd overigens alleen bij de 16/48 tandwielverhouding, de 18/46 heeft er geen last van omdat de diameter van de 46 een stukje kleiner is... De schokbrekers hebben niet voldoende kracht om de onderste draagarm ook maar een millimeter scheef te drukken... Probleem zit hem in de de TOE-IN afstelling van de draagarm onder en de diameter van het grote tandwiel... Elke FG MT bezitter heeft hiermee te maken gekregen, of men moet al snel zijn overgegaan op alu hopups...