Motoren reviseren!

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door YS Buggy, 14 mrt 2010.

  1. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Ah, oke, thx voor alle uitleg iedereen, ik zal nog wel veel gaan vragen hoor:p maar ik laat jullie morgen weten hoe de auto loopt (of als hij niet loopt);-)
     
  2. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Moet JIJ je blokje maar eens uit elkaar gooiien naar 10 ltr en het verschil bekijken.
    Dan merk je meteen het verschil in beurs, niet in het presteren van je motor.
     
  3. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    dus jij vind v-power te duur en even goed als gewone euro 95 ongelood?
     
  4. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Als je de V-power uit Duitsland haalt zou je verschil moeten kunnen merken en zien, Omdat de V-power hier echt zuiverder is, maar als je de V-power uit NL haalt, merk je daar als recreatief rijder echt helemaal niks van...
     
  5. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Ah, oke en de v-power van Belgiƫ is dan het zelfde als die van Nederland?
     
  6. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Ik heb altijd met verschillende merken brandstof gereden, V-power (Total, Esso, Tango, Octaan 95 of 98 ). Dit tijdens recreatief rijden en NK-wedstrijden maar nooit enig verschil gemerkt. De motor zal er met de juiste afstelling zeker er niet harder of langzamer door lopen.
    De juiste olie wat je gebruikt om te smeren is naar mijn mening veel belangrijker. Ook voor de koolafzetting en slijtage in de motor.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2010
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nou dat heb ik toevallig begin van de winter gedaan bij een blokje wat al een liter of tig (30~40) heeft gelopen op TTS en doodgewone euro95 en voor de rest nooit open is gemaakt..

    Niks aan het handje hoor .... Niet meer roet/kool afzetting als je mag verwachten van een mengsel van 1:25.....

    Een schonere verbranding krijg je door de hoeveelheid olie die wij er doorheen kwakken toch niet en wil je eigenlijk ook niet ... De roet/koolafzetting dicht namelijk de kleine imperfecties in je cilinder af waardoor je uiteindelijke compressie en alles wat mooier wordt....

    Het bullsh*t verhaal over V-power gaat alleen maar op bij motoren voorzien van mooie ECU's/chips die er gebruik van kunnen maken......

    Ospimy_4j9k[/media] - octane petrol comparison
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Ok!, ik heb dus euro 95 gehaald, en na wat proberen ging hij aan de gang!:p ik natuurlijk blij! morgen ga ik hem nog wat inrijden weet iemand hoe je hem JUIST kan inrijden? (blij):p en wat is eigenlijk de standaard afstelling ik heb de H schroef 1/5 slag uitgedraait en de L schroef 1,1/4 uitgedraaid. is dit goed?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Een halve tank rustig aan en met gevarieƫrd gas rijden , lekker veel spelen dus met je gas zonder volgas te rijden... Zeg maar half gas max....

    Zodra je die halve tank weg hebt kun je de 2de helft langzaam aan op gaan bouwen naar volgas , probeer dit zo te doen dat je bijna aan het eind van je tank pas op echt volgas zit.

    Dan kun je met je 2de tank gaan knallen met de auto ;)
     
  10. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    en wat is eigenlijk de standaard afstelling ik heb de H schroef 1/5 slag uitgedraait en de L schroef 1,1/4 uitgedraaid. is dit goed?
     
  11. Sco

    Sco

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    894
    ja zoiets , mijne loopt prima met 1/5 1/5 , gewoon even proberen :)

    groetjes scott
     
  12. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Ok, ik heb hem zojuist helemaal in elkaar gezet, en nog eens geprobeerd en ij ging best goed, ik hoop dat ik deze namiddag buiten kan rijden want het weer is hier echt slecht, ik post zo even wat foto's.
     
  13. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Fabrieksinstelling voor de carburateur; de L en H naalden helemaal dichtdraaien, dan de H naald 1 3/8 slag opendraaien en de L naald 1 1/4 slag opendraaien.
    Met deze instelling moet je het motorblok aan kunnen krijgen.
    Stationair toerental kun je bijregelen met de grote stationairschroef, de motor moet zonder gas te geven blijven lopen terwijl de auto stil blijft staan.

    Fijn trouwens dat je blokkie weer loopt...
     
  14. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Voor:

    [​IMG]



    Na:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ziet er weer netjes uit zo.
     
  16. spitfireV

    spitfireV

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Loppem (Zedelgem)
    Ziet er inderdaad weer proper uit , goed voor jou dat je hem weer aan de praat hebt gekregen en dat je iets hebt bijgeleerd over motoren.
    Veel rijplezier.
     
  17. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Dankje:p
     
  18. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Edit: super gave wagen. Ga zo door!
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2010
  19. rotormania

    rotormania

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    roterdam
    wat mij vaak opvalt dat men te licht denkt over de tweetakt olie!
    Deze is niet alleen voor het smeren!

    Zo dan is dit ook uit de wereld.

    Oja zullen dan vele zeggen onderons.
    Na vele jaren deze kleine tweetakt motoren getuned te hebben.
    en de ervaring uit mijn tuning verleden kan ik hier wel verder op ingaan.

    De performance van de motor valt en staat bij de tweetakt olie!

    Als we de functie van de olie nemen bestaat deze uit VIJF hoofd delen.

    nummer 1 : Yeah smering
    dat is natuurlijk het eerste waar we aan denken en niet zonder reden
    het verkleinen van de contact vlakken van de verschillende metalen door middel van het na laten van een oliefilm.(dit is de wat eenvoudige omschrijving)
    nummer 2 : Koeling
    Dit is ook iets wat je merkt door de brandstof magerder te zetten zal de motor warmer worden omdat ook de olie aandeel verminderd.
    NIET DOEN DUS "TE ARM VERNIELD DE MOTOR"
    zorg er voor dat er een mooie blauwe pluim rook uit de uitlaat kom.
    nummer 3 : Afdichting
    Dit is wel een van de balangrijkste, want de tweetakt olie kruipt waar het niet gaan kan (gelukkig) hier door zit het in je pakkingen lagers enz.
    maar ook tussen de zuiger en de cylinder voor een extra afdichting wat zorgt voor een goede compressie.Elke keer dat de zuiger na beneden gaat wordt de olie film verwijderd onder de veer. En door de overdruk in het carter wordt er een schone brandstof lucht mengsel na boven gedrukt en hierdoor ook weer nieuwe olie aandelen boven de zuiger op cylinder afgezet en begint de cyclus weer van voren.
    nummer 4 : Reinigen
    Daar door de verbranding van het lucht benzine mengsel er vuile delen achterblijven op sommige delen van de motor zal de olie er vorzorgen dat deze via de uitlaat naar buiten gevoerd worden.
    Vaak gaat de uitlaat dicht zitten(kool afzetting) ald de motor te arm is afgesteld zal deze afzetting ook meer zijn ,dus ook hier een indicatie hoe je de motor gebruikt.
    nummer 5 : Geluiddemping
    Inderdaad gebruik maar eens te weinig olie zal de moter aanzienlijk meer herrie maken.Dus als je tijdens het rijden het geluid van de motor meer wordt gewoon een rondje of twee door rijden (vinden leveranciers van de zuiger/cylinder setjes goed voor de omzet.)

    Ik kan wel dieper op elk punt verder gaan maar dan wordt de stof wat moeilijker te begrijpen voor de beginner de crack onder ons is deze stof appeltje eitje.

    Een tip meng smeren doe je zelf haal geen tweetakt bij de pomp op de hoek!
    Koop een goede mengsmerings olie van een race kwaliteit.
    (persoonlijk gebruik ik de Honda HP2 op basis van 1 op 16 dat is 4700cc
    loodvrij met 300cc HP2) al mijn cilinders zijn altijd schoon en geen krasje te vinden zelfs na een jaar rijden. En van een verstopte uitlaat nog niet gezien.
    Verwissel na elke tank beurt ook de luchtfilter ik heb er altijd 4 bij me een op de motor en drie gereingd en ingeolied in een tupperware bakje (en moeders maar zoeken)
    gebruik ook een goede brandstof filter in je brandstof leiding en in je benzine voorraad tank.
    Als je thuis kom zet de auto niet in de hoek maar gaat het leukste van het rijden doen en dat is SCHOONMAKEN . Ik heb te veel en te vaak BAJA'op de werkbank die kapot zijn door slecht onderhoud.En dit is achteraf vele malen duurder te herstellen.

    HAPPY DRIVING AND KEEP UP DE SMOKE
     
  20. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Hey, hier ben ik weer, weet iemand hoelang je gemengde benzine in je tank kan laten zitten en hoelang je gemengde benzine houdbaar is in de kruik?
     

Deel Deze Pagina