Beginner Trex 450 pro?

Ik ben vorig jaar geintroduceerd tot de RC helikopter hobby en heb de smaak te pakken. Heb toen een Ikarus Lama helikopter gekocht en daar veel plezier aan beleefd en wil nu graag een stapje verder gaan. Nu heb ik wat rondgelezen en ik wil graag de stap naar CP model gaan maken.

Nu is mijn oog gevallen op de Align Trex 450 Pro super combo. Aangezien mijn vorige Lama met een goedkoper zender / receiver geleverd werd moet ik ook hier een nieuwe voor kopen. Nou was mijn interesse uitgegaan naar de Futaba 6EX met de R617.

Nou is mijn vraag of dit een goede keuze is, aangezien het toch om best wat geld gaat vraag ik me af wat wijsheid is hier? Is deze combinatie ook beetje geschikt voor de toekomst? Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vindt om goede informatie over de zender/receiver te vinden als in ervaringen hiermee.

Ook vroeg ik me af wat voor overige zaken ik naast de zender/receiver en trex 450 nog moet kopen? Aangezien dit mijn eerste bouw zal worden, heb nog wel gezien over speciaal gereedschap wat is hier precies nodig?

Ik weet een hele hoop vragen, maar ik heb liever een vraag teveel gesteld dan straks met de teleurstelling te zitten als ik de aankoop heb gedaan. Ik stel alle tips en links dan ook meer dan op prijs?
 
ik ben zelf ook een beginner maar heb dezelfde opstelling als jij eventueel van plan bent.
Futaba 6EX is prima maar houdt wel rekening dat deze alleen geschikt is voor electro.
Mocht je een keer overstappen naar nitro, kan dit niet met deze zender.

Vliegt prima, maar is wel wat anders dan je lama.

Succes

Groeten Chris
 
Houd je rekening met lipo's? Er is verder niets mis met een T450 pro, dus daar doe je geen miskoop aan.
 
Thnx voor de feedback allemaal, de FF7 scheelt in prijs toch nog wel aardig met de 6EX, is het dat prijsverschil echt waard? Ik heb liever dat ik nu iets aanschaf voor de toekomst, wat mij ook onduidelijk is hoe het zit met de accu's van de zender, ik lees zowel AA batterijen als een battery pack?

@Laurens
Ik houd opzich wel rekening met de lipo's, wat me echt onduidelijk is wat te gebruiken voor het opladen. Er staat echt bakken met informatie hierover, echter voor een beginner vindt ik dat soms nogal moeilijk te begrijpen (dingen zoals oplaad ratio, etc.). Misschien is het te simpel gedacht maar is er niet gewoon een lader voor het stopcontact dat gewoon de lipo kan opladen? Ik heb nu een balancer charger voor mijn Lama geschikt voor 11.1V op 0.8Ampere, dat lijkt me niet echt krachtig?
 
Wil je je lipo's lang heel houden, moet je naar mijn mening echt naar een goede lader toe...

Deze balanceren gewoon beter, laten je ook zien wat er in de lipo gestopt wordt (dit moet je weten om te bepalen of je de lipo niet te ver ontlaad, lipo mag in een heli maar voor 90 a 80 % ontladen worden. Bij een 2000 ma lipo betekent dit dus dat er max 1800 a 1600 ma ingestopt mag worden, meer is dus slecht)

Voor merk en type moet je echt even navragen, hier weet ik zelf ook niet veel van. Zelf heb ik een ultramat 16 en nog iets staan.
die ultramat is waarschijnlijk beetje overkill, maar het laadt alles en ik ben er blij mee :rolleyes:

Voor de zender, jij bent met je lama gewend dat hij netjes omlaag komt dwarrelen als de batterij leeg is.
Dit doet een 450 dus niet, die neemt gewoon gas terug en stopt gewoon.
Daarbij ben je dan je lipo's aan het slopen, dus je MOET echt je vlucht timen (begin met een minuut of 5, aan de lader kun je dan zien of je langer kan)
Een zender met timer is dus wel zeer gewenst..

En voor de toekomst is een extra kanaaltje wel prettig, zeker als je naar brandstof wilt. Electro gebruikt nl al 6 kanalen, brandstof minimaal 1 meer.
Wil je op een gegeven moment een schaalromp om de heli met mooie intrekbare wieltjes ed heb je ook een extra kanaal nodig.
En als je dan toch goed wilt beginnen...

En voor de batterijen in de zender, meestal zit er een batterypack in. Deze wordt geladen met een meegeleverd kabeltje, die je op je lader aan kunt sluiten. Wel opletten dat je niet meer als 0,5 A laadt als de batterij in de zender zet, veel zender hebben een zekering die je dan opblaast.


het klinkt allemaal enger en uitgebreider dan het is.
als je er mee bezig bent zul je merken dat je veel dingen automatisch al doet, andere dingen kun je hier terugvinden of bij medehobbyisten navragen

De 450 pro zul je inderdaad geen buil aan vallen. Ik heb nog een V2, hier heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. De pro kan dan alleen maar beter zijn..

Succes
 
Kijk ook even naar de Sport...

De Pro heeft geen snaar aandrijving naar de staart, de Sport wel..
En de Sport heeft een wat makelijker frame (breder), voor de prijd hoef je het niet te laten want de Sport zal je iets minder kosten ;)

De reden dat ik dit zeg.... als je met een Pro niet lekker land heb je de TT Gears stuk en die gaan er niet vanzelf uit.. en aangezien een Pro ook een smal frame heeft is sleutelen wat moelijk.

Als beginner zou je er dus goed aan doen een Sport te kopen of een V2... verschillen zijn niet heel groot maar ze zijn er wel.
 
Ik lees over de sport ook dat het hebben van een snaar aandrijving ook een nadeel kan zijn. Ik vond het prijsverschil nou niet echt heel groot tov de pro en heb dan ook besloten de pro te kopen. In eerste instantie alleen de kit besteld met een zender plus lipo, dan kijk ik zodra het binnen is wel even wat ik voor de rest nog mis qua laders etc.

Dus voorlopig even wachten tot het allemaal binnen is, to be continued.....
 
Voordeel van een snaar is dat deze wat meer beweging kunnen verdragen (bv minder schade bij crash, minder problemen als iets niet goed is vastgezet)

Nadeel is dat een snaar vaak voor statische ontladingen zorgt, en je bij een belt niet altijd even goed kan zien wanneer hij vervangen moet worden. Ook moet een belt nagespannen worden.

Dat is dus ook het voordeel van de torque tube (tt), zet m erin en met wat smeren blijft het werken.

Nadeel is het gewicht, zwaartepunt kan wel eens lastig zijn om goed te krijgen.

Maar al met al geen redenen om specifiek voor de sport te gaan. De pro is een nieuwer ontwerp, heeft wat leuke dingetjes van zichzelf.

Als ik op dit moment mocht kiezen, had ik ook de pro genomen.
En wat tandwielen op voorraad. Modelbouwers horen af n toe te sleutelen :mrgreen:
 
Nou ik heb hem momenteel binnen en in elkaar gezet, heb alleen nu iets waar ik niet echt uitkom. Heb de filmpjes van finless Bob bekeken en nog steeds is het me niet echt duidelijk, momenteel als ik throttle up doe gaat de heli rondjes draaien, ik kan dit alleen fixen door met rudder bij te sturen.

Nou lijkt het me op 1 of andere manier in de instelling of uitlijnen van het rudder te zitten. Zijn er mensen die wat tips en points kunnen geven hier?

Tevens heb ik ook de vraag over de main gear, deze lijkt wat golvend te zijn is dit normaal?
 
Nou ik heb het probleem inmiddels verholpen blijkbaar was de uitlijning van het rudder link niet helemaal goed. Nu ben ik inmiddels bij het volgende, ben langzamerhand wat meer throttle aan het geven en wat ik nu merk is dat de heli gigantisch begint te trillen op een gegeven moment en dreigt om te vallen. Ik durf nu niet echt meer throttle te geven om echt op te stijgen? Is dit normaal of zit er in de head setup iets niet goed? De blade tracking lijkt mij persoonlijk goed, ook lijkt de swash plate level te staan. Ik weet even niet zo 123 wat nu te doen.
 
Even kijken of je bladen goed zijn gebalanceert, kijken of de bal-links aan alle kanten even lang zijn, kijken of de snaar, en alle andere draaiende delen, niet te strak staan, succes!
 
rotor bladen te strak in de grips. de heli kan in het begin altijd wat schudden todat de bladen 'gecentreerd' zijn dan moet het weg zijn.
 
Rotorbladen moeten zodanig vast zitten, dat als je de heli kantelt ze net omklappen (als je begrijpt wat ik bedoel..)

Verder, klopt de beweging van de swash met jouw stuurcommando?
Dus als je links wilt, staat de swash dan ook naar links?

Al gecheckt of je bij vol negatief en vol voorover/rechts niets aanloopt?

Als je de heli onder stroom hebt staan, staat de swash dan volledig recht (moet echt precies 90 graden t.o.v. de as zijn)?

Sorry voor de vele vragen, maar bij een nieuwe heli kan er veel niet 100% kloppen.
 
Rotorbladen moeten zodanig vast zitten, dat als je de heli kantelt ze net omklappen (als je begrijpt wat ik bedoel..)

Verder, klopt de beweging van de swash met jouw stuurcommando?
Dus als je links wilt, staat de swash dan ook naar links?

Al gecheckt of je bij vol negatief en vol voorover/rechts niets aanloopt?

Als je de heli onder stroom hebt staan, staat de swash dan volledig recht (moet echt precies 90 graden t.o.v. de as zijn)?

Sorry voor de vele vragen, maar bij een nieuwe heli kan er veel niet 100% kloppen.

Ik denk dat de rotorbladen idd wat te vast zitten, zal deze wat losser zetten. Zo op het oog zie ik dat de swashplate recht staat, alleen ik zie dat de plate iets naar achter helt, zal dat nog even bijstellen. De bewegingen van de swashplate heb ik al geverifieerd dat lijkt goed te zitten. Probleem is dat de heli nu dreigt om te vallen zelfs als ik alleen throttle geef, dat zou toch niet moeten gebeuren volgens mij.

Ik heb ook het idee dat het vooral komt omdat ik redelijk nieuw ben, hoop dat ik het uiteindelijk wel goed ga krijgen. Probleem is dat ik geen auto heb dus kan niet even zo 123 naar een club toe gaan voor hulp.

Iig we gaan weer even verder proberen, keep you guys posted :)
 
Op welke manier valt de heli om dan?

Als de heli licht naar links neigt tijdens opsteigen dan klopt dat wel. Tot een zekere grens is dat wel normaal. Als je dan op een halve meter tot meter hovert moet die afwijking overigens wel weg zijn.

Heb je geprobeerd te vliegen met trainingskruis? Het zwaartepunt van de helicopter gecontroleerd (even optillen aan de fly-bar met twee vingers, idealiter zou de heli dan compleet vlak moeten hangen.)??

Staan je zender trims op je rechter stick goed (meestal min of meer in het midden dus als alles goed afgesteld is op de heli)??

Is de pitch gelijk op beide hoofdrotorbladen? Staan je fly-bar paddles level en gelijk aan elkaar in hun neutrale stand?
 
Nou ondertussen een klein weekje verder, heb veel met settings gerommeld en de bladen wat losser gezet. De trilling is iig er uit en ook de neiging direct om te vallen is eruit.

Echter ik krijg het niet voor elkaar recht op te stijgen de heli heeft een zeer grote afwijking naar rechts. Nou is mijn vermoeden dat de swashplate niet recht staat, maar zo op het oog klopt dit toch wel redelijk. Denk dat ik maar een swashplate level tool moet gaan bestellen, want dit is echt eeuwig gepruts zo op het oog (wordt nu meer laten we eens gokken dat het goed is). Iemand anders nog tips of het wat anders dan de swashplate kan zijn?
 
Ik heb het vermoeden dat er toch iets gewoon niet goed staat in je zender.
Als je boven de swashplate alle afstellingen volgens de manual doet, dan zou het gewoon goed moeten zijn namelijk.
Het enige wat er dan nog fout kan gaan is dat de mix niet juist verloopt in je zender.
120º swashplate instelling en de juiste servo richtingen controlleren en het liefst zo min mogelijk subtrim op de swashservo's.
Kijk anders voor de zekerheid de filmpjes van Finless bob nog even door over CCPM instellingen:
Heli Skills and Setup 101 - LOOK here first! - HeliFreak

als je hem goed insteld kan het alleen nog maar in je duimen zitten ;)

Grt,
Eric
 
Nou heb vandaag de workshop van Roel (pitch-play.nl) gehad en hij heeft me wat verder geholpen. Uiteindelijk waren het een aantal problemen waar het grootste probleem het verkeerd monteren van 1 van de ballinks op de servo arm was, waardoor de link naar de swashplate te schuin stond.

Tevens ook hier en daar nog wat linkjes bijgesteld, subtrims goedgezet en de instellingen doorgenomen en aangepast. Heb net zelf nog even de pitch goed gezet (had geen pitch gauge bij me) en net eerste mini vlucht gehad indoors (grote huiskamer). Morgen hopelijk de eerste vlucht :D, ben erg benieuwd.
 
Back
Top