Een vraag mijn zoon 14 en ik willen of zijn voornemens om heli te gaan vliegen electro of brandstof?(kijken we even) Maar op dit moment hebben wij helemaal geen ervaring, dus mijn vraag hoe te beginnen. Voordat zo,n heli naar beneden komt is een beetje zonde geld Volgens mij is er simulatie software (maar welke) alle info is welkom bedankt
Ik ben zelf begonnen met een E-sky FP, eenvoudige heli waar weinig aan kapot gaat maar niet geschikt voor buiten. Daarna ben ik overgegaan naar de Belt CP, toen de T500 en nu de T600. Alle elektrisch en vlieg nu een ruime 1,5 jaar. De keuze hangt een beetje af of je de hobby leuk vindt en je er wat feeling voor hebt. Heli vliegen vereist wel wat doorzettingsvermogen want tis niet gemakkelijk, zeker als je pas begint. Vooral in het begin kan je nogal wat crashen maar tis wel gewoon doorzetten al dat gebeurt. Soms het is het een uurtje vligen en drie uur plakken...Daarnaast heb je ook (al naar gelang de keuze nitro/elektro) secundaire kosten zoals opladers, accu's of (bij nitro) brandstof en startkist en vaak altijd wel wat reserve onderdelen. Momenteel vlieg ik met een T500/600 en naar alle tevredenheid. Ik heb het mezelf geleerd maar dat duurt wel het langst en kost ook een en ander Maar de volhouder wint, doe nu licht 3D en alles in de praktijk geleerd. Geen simulatie op de PC al is dat wel verstandig om te doen, maar ik ben eigenwijs Het ligt ook aan je budget, ik kan je Belt aan bevelen maar nog beter is een T500 of equivalent, daar kunt je buiten prima mee vliegen en is een volwaardige (CP) heli. Hou dan wel rekening met zo'n 600-700 euro aan naar gelang het aantal lipo's en laders. Je zou een keer bij een vliegclub kunnen gaan kijken. Dat bevorderd ook de leercurve en de mensen daar hebben kunnen je er wat meer over vertellen mbt de practische kant van he helivliegen. Coax helivliegen zou ik overslaan, daar ben je zo op uitgekeken en gaat meer de richting op van speelgoed.
wat remo zegt, beste is om eerst te beginnen met een FP helicopter, en daarna pas over te gaan op de iets duurdere CP helicopters, FP is een helicopter met 2 bladen onder een vaste hoek en gaat omhoog door de motor sneller te laten draaien, een CP betekend dat de hoek (icm met het toerental) wordt anagepast om de helicopter te laten stijgen, maar hierdoor is het ook mogelijk om (na een lange tijd) 3d te vliegen, als je bij een vliegclub gaat lessen zou ik de laatste nemen anders kost het zoveel geld, als je geld wil besparen bij een vliegclub zou je een FP kunnen kopen als je voor CP gaat zou ik niet kleiner gaan dan een 450 maat heli, brandstof of electro? Ik zou voor de laatste gaan, kan je (in principe) overal ongestoord vliegen, brandstof moet op een vliegclub inc verzekering ed. mbt simulators, Phoenix RC en daarna Realflight, de 2 beste simulatoren voor helicopters, kost wel wat en pas bestellen als je weet welke zender je wil, met een FP helicopter kan je meestal voor een complete set gaan inc zender, maar deze zender is in de meeste gevallen niet geschikt voor CP helicopters, dan kom je kanalen te kort. Een goede zender om mee te beginnen is een Spektrum Dx6i, mocht je voor de CP gaan, in minimaal een 450 maat, dan moet er nog veel specifieke electronica is, dit bericht is al een lang verhaal dus daar zal ik nu niet op in gaan, vragen kan altijd nog, groetjes, Kars
Ok bedankt zover Nog 1 vraag Als ik sim software koop Phoenix BV, Koppel je daar al je zender aan die je later wilt gaan gebruiken voor het vliegen (in praktijk) . Met andere woorden beter in 1x goede zender kopen?.
Phoenix kun je bijna met elke zender gebruiken, het is natuurlijk een voordeel als je simt met de zender waarmee je ook je heli vliegt. En een goede zender is altijd een goede investering. Kijk eens naar een DX6 of DX7 van spektrum. Of een futaba 6ex of de T7C(FF7). De 7 kanaals zenders zijn nieuw uiteraard wat duurder maar kijk anders eens voor een gebruikte.
Ik zou brandstof heli's voorlopig maar even vergeten. Dat is meer weggelegd voor mensen die zelden crashen ofwel ten minste een beetje ervaring hebben. Opzich is een keuze voor brandstof overigens helemaal niet zo heel gek hoor, maar er kleven wel nadelen aan. Nu electro helicopters en zeker de RTF varianten een enrom stuk goedkoper zijn, kiezen veel mensen tegenwoordig voor electro, maar er zijn weldegelijk redenen om juist voor brandstof te kiezen. Brandstof helicopters zijn meestal iets groter en zwaarder dan een electro in dezelfde klasse. Ze hebben dan ook net wat minder last van wind en vliegen meestal ook iets stabieler. Met een beetje tank vlieg je gemakkelijk langer dan met één accu met een electro heli, nog los van dat bijtanken natuurlijk een kwestie van landen is, dus kies je voor electro dan zijn meerdere accu's (of een goede lader) wel een must. Grootste nadeel van brandstof is dat je geluidsoverlast creëert en vervuiling. Daarover kan ieder willekeurig persoon zowat zijn beklag over doen, waardoor het soms lastig is een plaats te vinden waar je leuk kunt en mag vliegen. Op een vliegclub zal dit meestal geen probleem zijn, maar in verband met beperkingen in vergunningen kennen deze ook regels in de trant van maximaal een x aantal keer brandstof modellen mogen vliegen per dag. Zeker bij een drukke club, is dat niet erg leuk. Met electro mag je in ieder geval vrijwel overal vliegen en wanneer je wilt, mits je toestemming hebt van de grondeigenaar (en niemand tot last bent en je verder aan de regels houdt natuurlijk). Ik sluit me verder wel aan bij het fixed pitch verhaal. Zeker voor mensen die zelfstandig willen leren, is dat de meest logische en beste keuze. Een simulator is dan als nog wel prettig voor het leren van de stuurbewegingen alvorens dat te proberen in het echt. Scheelt meestal wel wat crashes. Heli's die ik zou aanbevelen zijn de Honey Bee FP V2 (helaas momenteel wat slecht leverbaar), de Walkera HM004 (is eigenlijk min of meer gewoon een Honey Bee FP) of bijvoorbeeld de Robbe Arrow Plus Trainer. Deze heli's vliegen in wat wind wel een stuk minder goed dan de collective pitch helicopters, zeker de wat grotere en zwaardere CP helicopters. Mocht je in een regio wonen waar het altijd waait, dan is een fixed pitch indoor helicopter misschien een idee. Dan denk ik aan de Walkera 4#6 (wel een heel gevoelig ding overigens zoals de meeste echt kleine helicopters, maar dan leer je het wel meteen heel goed.). De overstap naar een CP voor buiten zal dan in ieder geval een stuk kleiner zijn en je hoeft in je leer process geen rekening te houden met wind... Nadeel is dat die Walkera 4#6 eigenlijk niet buiten kán vliegen tenzij écht windstil, dus het leren met wind vliegen doe je vanzelfsprekend met een andere heli.
Mijn mening.... ALs je serieus wilt gaan starten kan je het beste bij een club of gevorderde piloot in de buurt gaan kijken. Wil je wat lol maken in en rond de huiskamer, dan kan je met iedere RTF FP set plezier hebben. De adviezen die je hier krijgt zijn vaak opgebouwd uit ervaringen van de mensen zelf. Niets mis mee, maar je hebt nog steeds geen idee wat er precies wordt bedoeld. De ene heeft veel plezier met het vliegen met een Microheli in de huiskamer en de ander knalt graag op een vliegterrein in de rondte met een 90 size brandstof heli (totaal verschillende dingen). Er zijn veel facetten in de hobby, en je moet kijken wat je uiteindelijk wil gaan doen. Dat bepaald namelijk welke stappen je het beste kan nemen om je doel te bereiken.