Bouwverslag KOFS-schip Prinses Beatrix

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Janus50, 16 feb 2010.

  1. Janus50

    Janus50

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    69
    hallo Cees,

    bedankt voor de tip. Ik zal daar ook eens gaan neuzen

    groet Janus
     
  2. leen.boers

    leen.boers

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Gouderak
    hallo janus.

    Betreft jouw gedachte oplossing voor de aandrijving, kan ik dit alleen maar adviseren dit ook werkelijk te doen.
    Getande riemen zijn veel stiller als tandwielen.
    Ik heb zelf ook de riemen in gebruik van Conrad.
    Maar ik moet wel zeggen dat conrad alleen modus (tandafstand 5mm) heeft.
    Voor het volgende model wil ik modus 2,5 gaan gebruiken welke wat soepeler lopen.

    Deze zijn goedkoop te koop bij Lema solar in Duitsland.
    Ik heb daar in het verleden meer onderdelen gekocht, prima service en nette prijzen.
    Ze staan op onderstaande link onder Zahnriemen und scheiben.
    Je moet dan de riemen hebben met teilung 2,5.

    LEMO-SOLAR® Lehnert Modellbau Solartechnik VERSAND

    Zorg wel dat de schroefas waar de schijf zit gelagerd is met een kogellager.
    De riem zorgt voor een constante zijdelingse kracht waar een glijlager het niet zo lang vol houd.

    gr leen

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Janus50

    Janus50

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    69
    Hallo Leen,

    vriendelijk bedankt voor de tip. Ik heb gelukkig een schroefas met lagers en asafdichtingen zodat ik hier geen probleem mee krijg :)

    Eén paar vraagjes nog, de asgaten in de poulies moet je die zelf boren of zijn die al voorgeboord?
    Hoe zit dat met die riemen? hebben die een standaard lengte of kan je ze in iedere lengte krijgen?

    Mvg Janus
     
  4. Janus50

    Janus50

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    69
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Hallo Forummers,

    hier weer een paar foto's van mijn vorderingen van de Prinses Beatrix. Ik wilde in eerste instantie het schip in twee delen bouwen, maar bij nader inzien ben ik van dat idee af gestapt en alsnog heb ik besloten het schip in zijn geheel te bouwen. Er zit namelijk een sterke zeeg in het schip en het lijkt mij dat je dit dan blijft zien als je het in twee delen bouwt. De schroefas op maat gemaakt, uitgelijnd en vastgelijmd met epoxylijm.

    Mvg Janus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Een indrukwekkende bouwplank voor een indrukwekkend schip
    Het begin is er!
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als je een motor van een auto gebruikt (fan) dus
    Dan moet je het kleine tandwiel van (10 tanden ) als
    je dus een vertraging wil gebruiken
    Op de bank uitdraaien naar 8 mm
    er zijn er ook geloof ik wel met 6 mm assen hoor
    Maar dan moet je voor een tandwiel met 10 tanden toch een aan passing maken in de vorm van een brons busje in het alluminium persen daar je anders te weinig al overhoud voor een kraag
    Dus niets boren maar draaien op een bank(je)
    mvg
    Frederik
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2010
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik vind als dat je op de schroefas maar weinig grip heb hoor:D
    Ik zou aan beide kanten nog een rolletje hebben gezet
    Welliswaar glad natuurlijk om dat het aan de gladdekant riwem raakt
    mvg
    Frederik:D

    O wacht eens even ik zie als dat het waarschijnlijk 2 poelies zijn
    op de schroefas
    mvg
    Frederik
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2010
  8. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ziet er goed uit zo!!!

    Wel eng om daar MDF te gebruiken...

    Komt hopelijk nog polyester over heen?
     
  9. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    Hey,
    @Koen,
    Alleen de bouwplank is toch van MDF? of zie ik dat verkeerd?
    gr. Jeroen
     
  10. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten

    Bij de boeg heeft hij ook een strook MDF.

    En inderdaad de bouwplank ook.
     
  11. Janus50

    Janus50

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    69
    @ Jeroen

    Ik heb inderdaad MDF voor de bouwplank gebruikt. Als aandeelhouder van de Gamma kon ik daar niet omheen. MDF heeft als voordeel dat het "uitgewerkt" hout is en niet zomaar krom trekt. IK heb twee zware planken haaks op de bouwhelling staan om kromtrekken tegen te gaan. Daar tussen ook weer dwarsverbindingen. Kort gezegd: "ik til mij bijna een hernia als ik de boel wil verplaatsen :-?"

    @ Koen

    Als de romp klaar is gaat hij eerst in de G4 en wordt hij eerst helemaal glad gemaakt. Daarna wil ik nog de boel versterken met glasweefsel en polyester. Ik denk dat G4 het MDF ook wel zal opvullen en waterbestendig maakt. Ik had ook wel ander hout hiervoor kunnen gebruiken maar MDF laat zich heel goed vijlen en schuren.

    @ Frederik

    Ik heb de schroefas zelf nog niet geplaatst. Alleen de schroefaskoker zit op zijn plaats. Als ex-schipper had ik beter moeten weten en de juiste benaming moeten gebruiken :hammer:. De as wordt gelagerd en krijgt ook een keerring om water en de smering buiten te houden. Op de as zelf wordt één tandradwiel gezet en de andere komt aan de motor. Met een tandriem wordt dan de overbrenging tot stand gebracht. Dit alles omdat er gewoon te weinig ruimte is om de motor rechtstreeks achter de as te plaatsen. Er komt een 5-bladsschroef met een diameter van 60 mm van Rabousch achter te hangen. Origineel had de PB een 3 bladsschroef, maar bij recent geziene foto's van een werftbeurt, zag ik dat er een 5-bladsschroef en wie ben ik om die trend niet te volgen :-D

    Mvg Janus
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2010
  12. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    @ Janus,

    Bedankt voor je antwoord.

    MDF wel voor zichtig te werk gaan hoor!!
    De hele kop van MDF?
     
  13. Janus50

    Janus50

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    69
    Ik was het wel van plan om de kop en de kont van MDF te maken.Als jij een beter idee heb, hoor ik dat graag. Ik sta altijd open voor andere ideen zodat ik mijn plan altijd nog kan aanpassen :)
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2010
  14. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    Ik gebruik ook weleens MDF, het is lekker goedkoop, en heel mooi af te werken.
    gewoon schuren en g4 eroverheen is al goed genoeg om het waterdicht te krijgen, maar voor de zekerheid maar een matje eroverheen ;)
    gr. Jeroen
     
  15. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hmmm, geen beter alternatief...

    Ik gebruik balsa. Is heerlijk licht en makkelijk te bewerken en brokkelt volgens mij minder snel als MDF.
     
  16. Janus50

    Janus50

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    69
    Balsa is inderdaad ook makkelijk te bewerken en zeker heel erg licht. Maar net als MDF ook watergevoelig en bestaat de kans op zwellen net als met MDF. . Vandaar ook dat ik de boel goed waterdicht maak met G4 en aansluitend versterk met een glasweefsel :)
    Ik geloof niet dat ik echt op gewicht hoef te letten. Volgens mijn berekeningen komt het eindgewicht om en nabij de 38 kilo om hem op de juiste diepgang te krijgen. Volgens mij kan ik de kop en de kont van gewapend beton maken en dan zal ik nog met ballast aan de gang moeten om hem goed op diepgang te krijgen :D.
     
  17. patvb

    patvb

    Lid geworden:
    24 nov 2014
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Veghel / Mariaheide
    Hallo Janus,

    Ik las in je bericht dat jij tekeningen hebt van de Prinses Beatrix(Irene,Cristina).
    Ik heb van 1983 t/m 1985 op het KOF gezeten in Mook en ben diverse malen met deze schepen weg geweest. Zou jij het erg vinden om deze tekening(en) te delen of te kopieren,
    mede dat ik dit schip heel graag als aandenken RC wil bouwen. Zo heb ik ook het school/internaat schip Pollux nagebouwd, was toen Lage Zeevaartschool Pollux.

    Ik heet Patrick van Berkel en je kan me bereiken op 0622223505
     

Deel Deze Pagina