Uitlaat maken voor 4 takt

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door xyz, 2 mei 2010.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Even voor opgesteld dat ik weet dat dit draad je hier eigenlijk niet thuis
    hoort ( weet eigenlijk niet, waar wel ). Maar hier hopelijk wel de kennis zit.

    Ik heb een 170cc 4takt honda accu lader gekocht, maakt nogal veel
    herrie, en daar moet dus verandering in komen. Ik heb heel wat open
    gesneden 4 takt uitlaten bekeken op het internet en ben tot de volgende
    constructie gekomen.

    [​IMG]
    De ingang pijp is 2.5 cm ( is het zelfde als nu ), deze inlaat pijp word door
    3 schoten op zijn plaats gehouden, tussen de twee binnenste schoten (
    paarse deel) wordt deze pijp behoorlijk geperforeerd met 1-2 mm gaatjes.
    Uiteinde van de inlaat pijp is open waardoor er eigenlijk een behoorlijk
    vrije loop van de uitlaat lucht wordt gecreëerd door de schotten en de op
    exact de zelfde manier vervaardigde uitlaat pijp.

    Door deze constructie wordt de uitlaat lucht loop een factor 5 meer dan
    nu, ik hoop alleen dat het niet te veel restricties geeft voor de lucht, en hij
    genoeg dempt. Ik kan mij namelijk voorstellen dat als de uitlaat lucht te
    veel wordt tegen gehouden dat de motor te warm wordt.

    Ik had het idee om alles van 1 mm dik ijzer te maken, en alles in elkaar te
    lassen, gaat niet makkelijk worden. Maar met aluminium en lassen of hard
    solderen gaat dat zeker niet makkelijk worden, en dan moet ik nog maar
    zien of hij heel blijft.

    Bart,

    Ik zou graag willen dat dit draadje alleen over de uitlaat en motor gaat, als
    je ander vagen hebt kun je die hier kwijt
    hoe-2-kw-aan-vermogen-te-maken-op-het-veld-zonder-vaste-220-verbinding
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Bas_mvsb

    Bas_mvsb

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Breugel
    Bart,

    Ik zou ook eens kijken naar bestaande uitlaten. Bijv. van motor scooters of lichte motoren. Dan hoef je alleen maar een bochtje te maken.

    Maar wat voor uitlaat zit er eigenlijk nu op?
     
  3. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb mij zelf suf gezocht voor een uitlaat van een scooter, die betaalbaar
    is en ook nog eens een goede demper is. b.v zijn alle, zover ik het heb
    kunnen vinden, ronde dempers open dempers die niet zo heel veel dempen.
    Het probleem van de scooter dempers is dat je de stille versie alleen maar
    origineel kunt kopen en dat is dan ook meteen duur. Heb ook naar de
    Chinese elcheapo scooters gekeken, maar daarvan kan ik geen onderdelen vinden. Het voordeel van deze uitlaat is dat ik er makelijk een hitte schilt om heen kan maken ( aluminium buis ) waar geforceerd lucht langs geblazen wordt.

    Wat zit er nu op, niet zo heel veel :)

    [​IMG] [​IMG]

    Bart,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. JiB

    JiB Guest

    Wat is de temperatuur van de uitlaat gassen? Misschien is het wel laag genoeg om met een temperatuurs bestendige exopy iets te maken? scheelt weer wat priegel las/soldeer werk.
    Even wat dwaze ideeën: een vorm van schuim maken, twee pijpen (in en uitgang) in steken en daar beton om heen gieten. Later los je het schuim op met een lading aceton.
    Of een natte uitlaat maken: gewoon een pijpje in een tonnetje water steken. Water bijvullen als ie te veel lawaai maakt! Als je het mooier wil maken pomp je het water rond naar het begin van de uitlaat.
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ben bang dat je hem niet veel stiller zal krijgen met alleen een andere uitlaat .

    Stille aggregaten zijn helemaal gekapselt . en dat doen ze niet voor niks.

    Mvg johan
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Bijna alle herrie komt uit de uitlaat, we praten hier niet over een lichtgewicht aggregaatje, dit ding weegt 40kg dat betekend dat er nogal wat ijzer om de motor heen zit. Als ik een pijp in de uitlaat steek gaat het geluidsniveau al extreem naar beneden. En daar bij wordt hij ook nog in een kist in gebouwd onder de bus. zie daar voor mijn ander draadje. ( wordt nog geupdate ).

    Natte uitlaat, heb er even naar gekeken maar, volgens mij wordt dat alleen maar moeilijker, en daar bij lees ik dat een motor er wel geschikt voor moet zijn, en wat dat betekend weet ik niet ?.

    Bart,
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Bart,
    Wat versta je onder een prijzige demper?
    Scooteruitlaten zijn wellicht via eBay de te vinden?

    Dan.. je had het over 25 mm buis doorsnedes?

    Zit je dan al niet op oud type Daihatsu Cuore 3-pitter formaat? Het viel mij vroeger op dat onder die karretjes kleine pijpjes vandaan kwamen. Zelfs kleiner dan van een oud type (Britse) mini? Einddemper is iets van 75 euro zag ik zojuist op het net. Kan vast nog gunstiger.
    Wat daarbij ook nog iets helpt, is de demper dik in glaswoldeken in te pakken.
    Wellicht iets?

    Verder wat Johan stelt, geldt ook voor compressoren. Pas ommanteld, zijn die stiller te krijgen

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  8. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Even een hersenspinsel.
    Is het niet mogelijk de uitlaat met een pijp [flexibel]in de uitlaat van je bus te laten komen ?
    Eventueel met een klep dat de dieseluitlaatgassen niet bij de generator kan komen ?

    Groeten wiebe.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.822
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    eens vragen bij een scootershop waar ze scooters opvoeren, voor een tweedehandsje?

    Idee van Wiebe is ook best goed...
     
  10. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    22,50 euro? Daar koop je nog geen pot jam voor bij de AH.
    Gewoon testen.
     
  12. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Een uitlaat van de camino ziet er wel leuk en compact uit maar de generator wil graag 170cc kwijtraken,de camino uitlaat is voor een 50cc met een beetje tegendruk omdat het voor een 2takt is.

    Ik zou op een autosloperij een kijken of je daar wat kunt vinden van een auto.
    En dan wat testen doen .

    Groeten Wiebe.
     
  13. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
    Klopt, de uitlaat voor een Camino is voor een 50cc, maar met een beetje knutselwerk, deze uitlaat is heel makkelijk open te maken, kun je er wat schotten uithalen en het bochtje is ook vrij simpel aan te passen.
    Met wat klein laswerk en glaswol kun je toch wel een en ander bereiken denk ik.
    En dat voor 22,50 euro...
    Maar zoals gezegd, het was misschien inderdaad een stomme opmerking van mij.

    Ik zal me verder in stilzwijgen hullen.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Waarom zou dat stom zijn?
    Als de diameters van de doorvoer gelijk zijn?
    Het kan wel zijn dat de demper harder te verduren krijgt.

    Een te kleine demper kan ook tot een verbrande klep leiden, als de gasstroom niet goed kan ontsnappen.
    De demper heeft ook de fuctie het verbrande gas te koelen, het daarmee in volume afneemt( ten gunste van de demping)

    Honda motorfietsdempers zijn alle een stuk duurder?

    @ Wiebe .. met het aansluiten van het aggregaat op de uitlaatdemper ga je een apk niet meer voor elkaar krijgen, ondanks dat je daar een gas en temperatuur-vaste klep zou gaan tussen plaatsen.
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.822
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou niet weten waarom dit tot een afkeur moet leiden.
    Bij de APK wordt er beoordeeld of de uitlaat over de volledige lengte gasdicht is, en of de uitlaat deugdelijk is opgehangen.
    Is dit het geval>dan goedkeur!
     
  16. JiB

    JiB Guest

    Bij mijn weten heb je twee dingen nodig: een aanvoer van (koel)water, op een boot meestal geen probleem, in je bus misschien wel. Direct na het uitlaat spruitstuk spuit je dit water in de uitlaat om de uitlaat gassen zo snel mogelijk te koelen. Iets verderop leid je de gassen door een opvangbak met water, zodat er zo veel mogelijk contact is tussen het water en de uitlaatgassen.
    Om te voorkomen dat na het afslaan & afkoelen van de motor je motor water door de uitlaat op gaat zuigen, zul je een anti-hevel ventiel moeten monteren.

    Maar of het echt practisch is om een natte uitlaat te maken, ik denk het eigenlijk niet: 2kw aan stroom is minstens ook 2 kw aan warmte ontwikkeling. Een flink deel daarvan zal door de uitlaat naar buiten gaan. dat betekend dus dat je je water met een waterkoker aan het opwarmen bent, en dat he na een tijdje staat te koken als je er niets aan doet. Dus dan moet je je water rond gaan pompen (was soswieso nodig voor een goede demping) om voldoende warmte kwijt te raken. En radiator van een auto zou op zich best kunnen, maar omdat je ook nog met lucht wil koelen, krijg je dan twee points of failure.
    Dan heeft het waarschijnlijk meer zin om een mooie kist te maken met ventilators die eerst de generator koelen, dan de motor, en daarna de lucht met de uitlaatgassen mengt. Het waarschijnlijk ook goedkoper te maken, schat ik zo in (kist van multiplex, uitlaat motor van metaal, het laatste stukje uitloop uitlaatgas en koellucht combineren in aluminium afvoerbuis met wat schotten er in.
     
  17. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Ik zal me verder in stilzwijgen hullen.

    alsjeblieft niet, als iedereen er zo overdenkt kom ik niet aan de ideeën om verder te kunnen( zie dit soort draadjes als brainstorm sessie, niks is te gek, dan komen namelijk de beste oplossing naar boven ). Tweetakt uitlaten/dempers voor 50CC had ik al bekeken, maar ik ben gewoon bang dat ik daar de motor mee kapot maak. Had zelfs naar twee parallel gekeken. Het probleem is dat ik daar geen ruimte voor heb. En bij mij de vraag rees, of tweetakt dempers wel goed functioneren voor 4 takt motoren, qua demping, en tegen druk?.

    Het idee om de bus uitlaat te gebruiken, vond ik wel origineel, had er zelf helemaal niet aan gedacht. Gaat alleen niet werken in mijn geval de buis/ slag naar, voor, de demper van mijn bus zal al 2 tot 3 meter zijn, dan is hij zeker wel stil, en APK maak ik me ook niet zo zorgen om, had natuurlijk wel even aan een vriend van mij gevraagd, is APK keurmeester.

    De suggestie naar de sloop te gaan bracht mij wel op het volgende idee
    de tussen dempers van auto's zijn bijna allemaal rond, zijn meestal wel freeflow met expansie demping. Maar deze demper is natuurlijk wel een goed start punt om de demper te maken die ik getekend heb. De Cuore
    uitlaat is klein maar heeft toch nog een buis die dikker is als 25 mm.
    Mini uitlaat ben ik nu naar aan het kijken.
    Zal er wel op uit draaien dat ik op de sloop moet gaan rond struinen, al is dat bij bijna geen enkele sloop meer mogelijk.

    Bart,
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.822
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    loop eens bij een grote auto materialen zaak binnen, en vraag of je tussen de uitlaten rond mag kijken.....(meestal doen die niet zo lastig als je verteld waar het voor is)
    weet je in ieder geval naar welke uitlaat je moet vragen op de sloop ;-)
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Overigens voor ik het vergeet... :idea:
    Fiat 500 (de klassieke versie) heeft ook piepkleine uitlaatjes. 499cc motortje.
    Maar of die knotterpotjes echt stil zijn?
    Spul kost ook bijna niets.

    Kijk maar eens even bij Martin Willems op z'n site
    Martin Willems - Car en parts specialist

    30 euri's. Daar loop je nog niet eens voor rond op de sloop aan benzine!

    En je kan altijd terecht bij gespecialiseerde demperbouwers voor klassieke auto's. Dat hoeft niet altijd duur te zijn. En wellicht is er know-how om direct tot een goed resultaat te komen. Flink experimenteren kan ook in de papieren gaan lopen... laat staan een tijdrovende zaak.
     

Deel Deze Pagina