Zojuist aan het vliegen, zo'n 20m boven de grond. Ineens hoor ik een tik aan de heli en begint deze als een gek om zijn as te draaien...resultaat een onnoemlijk harde crash natuurlijk. Bij de plek van de ramp aangekomen blijkt dat beide staart rotorbladen volledig af zijn gebroken De kleine schade is een main shaft welke zo krom is als een hoepel, natuurkijk ook een feathering shaft en de servosteun van de staartservo is afgebroken. Het ergst vind ik de twee carbon framedelen welke gebroken zijn en een kromme lipo.... Iemand enig idee hoe deze blades ineen keer zo af kunnen breken en iemand wie mij kan vertellen hoe dit te voorkomen. De heli si een trex SE v2 met kunsstof bladen, rotorspeed stond op 95% met een 2800 mah 30c lipo en een align 430L motor. Oh nog iets, kan ik die lipo nog gewoon gebruiken? THNX
Auwww da's klote. Ik weet dat houten main blades desintegreren bij een te hoge rotor speed. Weet niet of dit met tail blades ook zo makkelijk gaat. Carbon bladen kunnen een veel hogere headspeed hebben. De LiPo is zoals "finless" Bob het noemt een Taco geworden en zou ik zeker niet meer gebruiken. LiPo's zijn zeer gevoelig en kunnen spontaan gaan branden als ze beschadigd zijn. Dus ik zou hem nu ook niet in huis bewaren!! Op een brandveilige plaats bewaren of zo snel mogelijk naar de milieustraat brengen als chemisch/brandgevaarlijk afval. Maar wel een hoop schade, klote man. Moet je nu je complete frame vervangen? Da's een hoop werk.
ja is echt klote, en het ergste is nog dat dit de tweede vlucht met deze lipo was... De framedelen zijn maar een schroef of 20dus dat valt gelukkig nog wel me, het zijn de buitenste. Toch maar een setje carbon blades kopen dan....pffff gaan we weer
ja ik had idd plastic staart bladen. De voorste 2 c m van de lipo ston in een hoek van ongeveer 30 graden ik heb hem alweer terug gebogen dus een foto plaatsen heeft weinig zin..
Lipo's terugbuigen?!? Wat jij doet moet jij weten, tis jouw brandverzekering Maar ik zou bij HC voor $9.99 een verse bestellen. Heb vorige week met eigen ogen gezien wat een celletje doet bij een punctie, als dat in de lucht gebeurt is het doei kist, in je huis heb je in het minste geval een flinke brandplek op de vloer. Ik had de 'mazzel' dat ik er een gat in maakte toen ik hem in de koffer deed en hem gelijk weggooide het gras op, anders was de helikoffer met heli en zender uitgefikt! Groetjes, Ton.
En dat filmpje is onzin.. heb t zelf geprobeerd, maar meer als een pufje doen ze echt niet hoor... Wel zonde van de heli, mocht je nog op zoek gaan naar de dure carbon frames, die van de Copterx zijn echt net zo goed, alleen ze kosten je veeeeel minder.. ik ben er nu al diverse keren hard mee gecrasht, zonder dat er wat gebeurde.. mocht er verschil tussen zitten, ga je dat toch haast niet merken..
Dus omdat hij het bij jou niet deed is het onzin. Je ziet toch dat het KAN gebeuren. Ik zeg niet dat het ZAL gebeuren. Filmpje lijkt mij erg duidelijk.
ik koop idd geen originele frames, dit is echt belachelijk, toevalllig had ik afgelopen week al twee carbon frames besteld in HK en dus zullen ze niet al te lang meer op zich laten wachten
2800 toeren is op zich een best hoog toerental, het kan zijn dat de staartbladen daar niet goed tegenkunnen. Aan de andere kant, zelf heb ik mijn V2 ook op 90 tot 95% staan, nooit problemen gehad. Ik heb ook gewoon kunststof staartbladen. Zeker weten dat er geen scheuren in je bladen zaten, hadden ze een crash meegemaakt? Was je belt nog heel? tandwielen nog heel? Normaal kunnen ze niet zomaar uit elkaar springen..
Er zijn zat filmpjes te vinden waarop expres een lipo wordt overladen, tever ontladen.. dingen die bij normaal gebruik en een goede oplettendheid niet zullen gebeuren, deze lipo zal ongetwijfeld ook wel onklaar gemaakt zijn, of hij stond al bol.. we hebben het in die filmpjes wel over opzettelijk kapot maken.. is wat anders als crashen.. ik heb hier ook een taco liggen die al 2 keer gecrasht is(ongelukspack?) en die geeft ook nog gewoon normale voltages.. oke, ik vlieg er niet meer mee, maar om ff te testen werkt die nog prima.. 2800 toeren moet makkelijk kunnen.. helemaal met carbon's.. Wat voor bladen had je erop? die blauwe align fibers? ik heb ze zelf ook liggen.. maar bij de bladegrip zit daar gewoon een gat.. ik vertrouw die dingen dus voor geen meter...
Hoofdbladen ben ik ook niet bang voor, zal meer om de staartbladen gaan. Die zijn bij mij origineel normaal kunststof, en bij de pro ook carbon staartbladen zijn naar mijn idee niet perse nodig, maar ben wel benieuwd waarom deze dan zijn gebroken
Wat in een crash wel kán gebeuren is dat de lipo cell scheurt of kapot gedeukt blijkt na een harde crash. Zeker bij meerdere crashes, moet je niet onderschatten hoeveel krachten op zo'n lipo losgelaten worden en daardoor onstaat weldegelijk schade. Voltages zegt daarbij weinig over een lekkende cell, tenzij je tussen cellen onderling een voltage verschil ziet van meer dan 0.1v. Dus bij een 3 cellige lipo; 4.17v , 4.20, 4.20. Die eerste cell is kapot en de lipo zal niet meer optimaal presteren al kan die waarschijnlijk nog wel je heli bladen laten draaien (tot bepaalde toeren). Een hoek van 30 graden gebogen, is echt 30 graden te veel.... Voor wat betreft die staart rotor bladen, die breken niet zo maar af. Ofwel je hebt gigantisch pech gehad met slechte onderdelen, of iets was niet goed bevestigd. Hoe was het precies afgebroken eigenlijk? De bladen zelf door midden of was er meer kapot? Het om z'n as draaien geeft overigens wel aan dat inderdaad tijdens het vliegen die staart rotor stopte te functioneren. Was het staart servo stangetje bijv. ook los?
Hoi hoi, 2800 was niet het toerental, ik weet niet precies wat de headspeed was, ik weet alleen dat deze op 95% met een 2800 mAh 30c lipo stond. Verder was alles nog heel, de belt, de tandwielen de as was nog recht en de rotorblades waren volledig nieuw. Moet ik wel erkennen, ik heb 1 originele trex en twee HK-450's waarschijnlijk waren het HK staart rotorbladen. Ze zijn gewoon bij de grip afgebroken, zonder dat hier verder iets aparts op te merken was/is. Ik heb de heli nog niet hersteld en zojuist even een paar foto's gemaakt. Zie hier de staart: Wel opvallend is dat beide rotorbladen op exact dezelfde manier en plaats af zijn gebroken, voor de duidelijkheid, bovenstaande foto's zijn beide van een ander blad, of wat er van over is. Hier een foto van de staat van de main shaft, nog nooit zo krom gezien: Een foto van het frame, de andere kant is hetzelfde: En een foto van de servo houder op de staart: voor diegene wie het interesseert, de foto's zijn genomen met een Nikon Coolpix L110
Wtf? Dat is een stevige oplawaai geweest... Zie ik nou 2 knippen in je mainshaft? Maar het blijft gewoon raar dat de halve wereld met die staartbladen vliegt, en jij een setje uit elkaar hebt laten klappen... Respect Kan het nog zijn dat die servohouder afbrak in de lucht, en dat je staartbladen tijdens de onzachte landing zijn gesneuveld (plotselinge extreme pitverandering)? Ik heb mn staart nl wel eens tegen de grond gevlogen, het ene afgebroken blad zag er net zo uit als die twee van jou Anders denk ik dat je gewoon pech hebt gehad..
Dat zie je goed idd een dubbele knik in de main shaft.... De conclusie dat mijn staart rotorbladen af zijn gebroken heb ik opgemaakt uit een aantal feiten: 1. De servo houder kan toch niet afgebroken zijn? deze is alu. Ook zat de servo nog zo goed als op z'n plaats wat dus niet een intense spin om z'n as als deze veroorzaak zou hebben, maar ok wie weet. 2. De verticale staartvin is nog heel waardoor de staart bladen de grond dus niet kunnen hebben geraakt. 3. Ik heb de plek des onheils onderzocht en heb geen rotorbladen kunnen vinden. 4. Ik hoorde vlak voor het spinnen een behoorlijke tik in de lucht. 5. De as van de staartbladen is nog recht. 6. Je kunt op beide foto's zien dat de staartbladen nog recht in de houder zitten, indien deze de grond zouden hebben geraakt zouden deze gedraaid zijn. Shit happens, ik hoop dat het met de carbon versies niet meer gaat gebeuren, weer een wijze les en weer een concludering dat goedkoop toch vaak (niet altijd want de HK's vliegen verder ook erg goed) duurkoop is.
Dat van die staartvin gaat niet helemaal op... Ik heb met mn 450 en 250 wel eens de staartbladen aan de grond gehad terwijl de fin er gewoon zat. Kwestie van aan komen vliegen, achterover trekken om te remmen voor de landing en dan iets te laag zitten. Maar dat zal bij jou niet gebeurd zijn. Ik vermoed inderdaad dat je gewoon stomme pech hebt gehad. Zo vaak hoor je hier niet dat staartbladen spontaan de geest geven, maakt niet uit welk merk. Wel respect dat ze tegelijk afgebroken zijn.