Problemen met Tamiya TGX Mk1

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door kloppertje, 31 mei 2010.

  1. kloppertje

    kloppertje

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Bodegraven
    Laatst heb ik een paar auto's gekregen van iemand om wat op te knappen en eventueel door te verkopen. Hierbij zit ook een Tamiya TGX MK1, een 1:8 nitro onroad. Nu stuit ik echter op een paar problemen:

    Als eerste lekt het motortje, een FS15. Er komt dikke olie, bij de pakking uit de uitlaat zetten. Ik heb eerst 1 pakking van 0,5 mm ertussen gezet, maar toen was het niet verholpen. Vervolgens 2 op elkaar, maar het lekt nog steeds. De pakkingen zijn zelf geknipt, want ik heb de originele niet meer liggen. Hoe is dat op te lossen? Of heeft nog iemand een pakking voor een FS15 liggen? (tamiya nr. 41026)

    Toen ik pas even aan het trekstarter trok voelde ik een soort "schuren" in de motor. Ik heb toen even de motor uit elkaar gehaald, koppeling en vliegwiel eraf, en toen hield het op. Nadat ik echter even heb gereden is het "schuren" toch weer terug gekomen. Wat zou dat kunnen zijn?

    Op de FS15 zit een carb met maar 1 sproeier, dus geen LSN. Dit is erg vervelend, want bovenin loopt ie lekker, maar onderin staat ie nogal rijk te pruttelen. Is er een manier om dit te veranderen, behalve het kopen van een nieuwe carb?

    Bij voorbaat dank.
     
  2. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Zorg eerst dat je motor (uitlaat) niet meer lekt, schuur de bocht (het stuk wat op de motor moet) op een glasplaat met of een vel schuurpapier of schuurpasta. Een pakking uitsnijden gaat heel goed maar je moet wel echt pakkingpapier nemen. Pakkingen zelf maken wordt nog veel gedaan vooral als ze niet meer te verkrijgen zijn.

    Als de motor niet meer lekt opnieuw afstellen. Andere optie is inderdaad een andere carb. Plaats op het verkoop/gevraagd gedeelte of iemend nog iets heeft liggen van een .15
     
  3. kloppertje

    kloppertje

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Bodegraven
    Als pakking gebruik ik C4500 van Klinger. Het komt iig bij een modelbouwwinkel vandaan.
     
  4. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Ik ken de pakking vellen van klinger ze zijn goed maar je moet hem niet te dik nemen, weet niet hoe dik de pakking is maar denk dat 1 halve mm goed moet zijn. vooral goed zorgen dat de boutjes goed door de gaatje kan, de gaatjes mogen niet te klein zijn.
     
  5. kloppertje

    kloppertje

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Bodegraven
    Het is 0,5 mm pakking. Ik heb alles gewoon goed op maat gesneden, en alles goed vast aangedraaid.
     
  6. mp3musicbox

    mp3musicbox Guest

    Heb zelf ook een TGX MK-1 met de originele FS15 motor. De uitlaat heb ik dicht gekregen door vloeibare pakking te gebruiken is misschien niet de beste manier maar hij lekt helemaal niet meer.

    Heb ook hetzelfde probleem met de enkele afstelschroef. Hoge toeren is prima maar spuugt een hoop olie bij stationair en komt maar langzaam op gang. Kan hem 1/8 armer zetten dan trekt hij goed in de lage toeren maar valt stil in de hoge toeren.
    Is het blokje gewoon op of ligt dit aan de carb?
     

Deel Deze Pagina