hallo, ik ben bezig met het bouwen van mijn lichtste zwevertje ooit. het gaat prima alleen is mijn startlijn veeeel te zwaar voor dit kistje straks. ik hoop dat ik het vlieggewicht onder de 400 gram kan houden. hier wat fotos hij is nog under construction, de vleugel is een donor vleugel van oud gechrashed elektro zwevertje, alleen is die vleugel super licht. daarom ben ik nu eigelijk een rompje erom heen aant bouwen.. maar wie o wie kan mij helpen bij een startelastiek voor dit mooie kindje straks? Gr jesse
Mocht je niets vinden, dan is dit een mogelijkheid: http://r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcps71901 Deze heb ik ook ooit eens gekocht en is prima voor een licht zwevertje. Ze zeggen dat je een kist van 2m er omhoog mee kunt laten, maar dat moet dan wel een lichte 2m kist zijn. Gr, Johan
tjah het moet niet zo zijn dat ie mijn creatie volledig uit mekaar trekt. is het ook mogelijk zoiets zelf te maken?? (natuurlijk) maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? ik zat te denken aamn post elastieken aan mekaar knopen, en dan dubbel doen.. want ik weet zeker dat ik hem niet aan onze zware startlijnen voor 2m+ kan hangen..
Met de lijn die ik heb aangegeven ga je hem niet uit elkaar trekken. Voor dat lijntje geven ze aan dat er een 2meter zwever aan kan, maar mijn 2 meter zwevers waren er echt veel te zwaar voor. Met postelastieken kan het natuurlijk ook. Bij de Hema kun je een grote doos van die elastieken kopen (niet duur) stuk of 50-75 aan elkaar, een lang stuk visdraad er aan en proberen. Ik zou het in ieder geval om te beginnen de elastieken niet dubbel doen, enkel moet goed genoeg zijn voor een licht zwevertje. Groeten, Johan
kijk,, dat ga ik eerst eens proberen dan, want die lijn moet ook helemaal weer uit het buitenland komen en dat vind ik weer wat te gek voor een zwevertje die me net meer dan een tientje gaat kosten en wat is nou verstandiger om eer een hele lange lijn van te maken of em korter te houden dan een normale lijn, aangezien ik hiermee nooit met en beetje wind kan vliegen..
ik weet niet wat de visdraad voor eigenschappen moet hebben, maar normale nylon draad rekt erg op en is lang niet zo sterk als een even dikke gewoven draad, dyneema geloof ik heet het, ook geen rek en kan dus even wat dunner worden gehouden
dat klopt, zat ik ook aan te denken. maar als je dan de kosten bekijkt van 60 meter dyneema tegenover de gratis nylon vislijn die ik hier nog heb liggen had ik al gezegd dat dit hele project zo goedkoop mogelijk werd?? haha(a)
Gewone visdraad gebruiken. Dat het oprekt maakt weinig uit. Dyneema gaat helemaal volzitten met gras, etc.
Veel of weinig rek maakt voor een elastiekstart niet uit. Die rek is nl. altijd veeeel minder dan de rek van het elastiek. En, tegen de tijd dat je op hoogte bent, zijn lijn en elastiek allebei weer vrijwel terug in de niet uitgerekte toestand. Voor een lierstart met een lier die slechts aan-uit kan maakt het wel uit. Die motor kent slechts 'volgas' of 'uit'. met als gevolg heftige rukken aan de startlijn en dus vliegtuig. Allereerst vindt een niet-carbon-F3x die klappen niet zo fijn, ten tweede: een 2m zwevertje kan die krachten niet in snelheid en dus hoogte omzetten. hij wordt dus gewoon een beetje naar beneden gesleurd. Enne ... was die lierstart nou niet bedoeld om zo hoog mogelijk te komen . Een flink eleastische lijn vangt dat probleem een beetje op. Voor een geregelde lier, geldt dit dus ook niet (zo). Tot slot: een gevlochten of gewoven lijn heeft veel meer luchtweerstand als een gladde lijn uit een stuk. Dat verschil is aanzienlijk, de te realiseren starthoogte ook. Mijn advies: doe een test met je elastiek. Wat is de maximale trekkracht die je ermee kan opbrengen? Dat kun je voelen, want tegen het eind van de maximale rek loopt de trekkracht veel sneller op. Vermenigvuldig die trekkracht met 1,5 om een veilige reserve te hebben, en koop een lijn die die kracht aankan. Welk materiaal? Zoals gezegd eigen rek van de lijn is niet relevant. Lijnsoorten die minder rekken zijn vaak wat sterker. Daardoor kun je met een dunnere lijn uitkomen. Hoe dunner de lijn, hoe lager de weerstand van die lijn, hoe hoger je uitkomt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Gr. Dirk.
Ik heb voor hlg en lichte zwevers een stuk van 20 of 30 meter trapeze elastiek 4 of 5 mm gekocht. Dit kun je bij watersportwinkels halen. Knoop er een lijn aan van 100 meter visdraad en een kleine parachute en het werkt super. gebruik het al wel een jaar of 10.
Werkt prima dat trapeze elastiek, het is een soort bungee meerdere strengen met een mantel er om heen. Ik gebruik het voor kleine zwever als jaren. (skeeter etc) Ik heb tussen het elastiek en draad en tussen draad en shuut ook nog wartels zitten, (te krijgen in elke sportvis handel). shuut wil nog wel eens gaan draaien als ie naar beneden komt. en met zo'n wartel ertussen maakt dat niet meer uit. Voor grotere zwevers gebruik ik elastiek van Conrad. Goret Frank
Hier ligt nog een soort van mini-lier, geschikt voor kleine kistjes van pakweg 400-500 gram. Mag weg voor weinig. Ik neem het spul mee naar Wichmond. Groeten, JH
als visdraad rekt, is zelfs goed de lijn kan beter wat meegeven dan breken toch het is tenslotte de bedoeling dat alles rekbaar word... dus of de draad nu rek heeft of niet, je zal het zelfs nog niet merken! ik gebruik een platte elastiek van 1cm x1.5mm en ik dacht dat ie van robbe was... deze gaat SUPER!
jah maar dan moet ik weer wat bestellen.. eigelijk is mijn vraag hoe ik een lijntje voor dit zwevertje zelf in mekaar kan zetten.. trouwens allemaal wel bedankt voor de reacties.. is wel erg interressant
jah maar dan moet ik weer wat bestellen.. eigelijk is mijn vraag hoe ik een lijntje voor dit zwevertje zelf in mekaar kan zetten.. trouwens allemaal wel bedankt voor de reacties.. is wel erg interressant
hoezo bestellen? je kunt toch bij een campingzaak of watersportwinkel het elastiek halen . Enig initiatief zul je wel moeten ondernemen
er zijn 1001 mogelijkheden... vaak ligt het voor het grijpen ook bij hobbycity verkopen ze elastieken. maar je kan er ook zelf maken of vinden op rommelmarkten. zoeken maat