Temperatuur van motor meten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door freebutterflyx, 8 jun 2010.

  1. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    295
    Zoals vele anderen gebruik ik ook een temperatuur meter om de temperatuur van mijn motor te meten. Ik gebruik dit dan als controlewaarde. Eerst en vooral ga ik voort op geluid en rookontwikkeling.

    Vroeger nam ik de temp altijd bovenop de gloeiplug. Voor de 1/10de touring is dit niet altijd makkelijk om door het gloeiplug-gat te meten.
    Iemand vertelde dan dat ik onderaan de koelkop moest meten omdat dit enerzijds makkelijker was en omdat het correcter was. De gloeiplug zou te klein zijn om er nauwkeurig op te kunnen meten. Sedertdien nam ik altijd onderaan de koelkop de temperatuur.

    Maar blijkbaar is niet iedereen het daarover eens. Sommigen zeggen dat je op de gloeiplug moet meten omdat het daar warmen is en dat dit de correcte temp is.
    Ik rij altijd rond de 110 a 115 (soms eens tot 120) graden gemeten op de onderrib van de koepkop. Als het op de gloeiplug warmer zou zijn, zou ik waarschijnlijk al een stuk boven de 120 graden zitten.
    Maar als ik op de gloeiplug meet, heb ik maar 100 a 105 gaden terwijl ik op de onderste rik van de koelkop 115graden heb. Dus minder op de gloeiplug? Of meet ik nu verkeerd?

    Waarom zeggen sommige dan de de gloeiplug warmer is? Is dit afhankelijk van motor? Ik heb altijd ongeveer 10 graden (of meer) minder op de gloeiplug in vergelijking met de onderste rib.

    (Mijn motor rookt altijd mooi, blijft mooi stationair draaien, neemt mooi op. Hij heeft dus zeker niet te warm. )
     
  2. kloppertje

    kloppertje

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Bodegraven
    De wat goedkopere infrarood temperatuur metertjes hebben een verhouding van 1:1 bij het meetoppervlak tegenover de afstand waarover gemeten wordt. Als jij bijvoorbeeld 5 cm van een voorwerp meet, meet de meter over een gebied van 5 cm. Vaak kun je niet helemaal bij de gloeiplug komen, dus neem je ook al een flink stuk koelkop mee in de meting.
     
  3. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    295
    Het is zeker geen goedkoop metertje. Het is er één van ... (kan nu even niet op het merk komen) waarvoor is toch zeker 70 euro betaald heb dacht ik.
     
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De prijs zegt helaas niets over de kwaliteit... Een merk, en met name een speciaal type darintgen wel :p
     
  5. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    295
    Het is er één die in de machinebouw gebruikt wordt. Een kennis is onderhoudstechnicus en zij gebruiken deze ook om de temperatuur op specifieke punten te meten. Ik heb deze goedkoop via die kennis kunnen kopen. En volgens die kennis is de afstand waarop ik meet ongeveer gelijk aan deze waarop hij meet.
    Ik veronderstel dat hij dus nauwkeurig genoeg is voor mijn doeleinden.
    (Voor degene die het zouden weten: hij is rood met wat wit van een "bekend" merk maar ik kan er nu even niet opkomen)
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.814
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat ik in dit verhaal mis is is dat de temperatuur alleen een indicatie is en niet iets wat je stevig aan moet houden. Ofwel: de afstelling op basis van prestaties, rook en geluid bepalen en dan moet de temp OK zijn, wijkt die te ver af moet je corrigeren. En je moet dus de goed afgestelde motor als referentie nemen en dan alleen voor die motor/uitlaat combo.

    Wel moet je zo dicht mogelijk bij de bron meten om invloeden van koeling zo veel mogelijk te ontwijken en dat is dus bij de plug.
     
  7. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Maar is een temperatuursverschil van 10 graden door het gevolg van of bij de gloeiplug meten of bij de onderkant van de koelkop zo kritiek als de motor wel lekker loopt (of zoals je zegt je kijkt naar rooktontwikkeling en geluid) zoals je zelf zegt? Want als dat gewoon goed is...

    Edit: laat maar zitten. Niet goed gekeken, staat hierboven ook al.
     
  8. bartpower

    bartpower Guest

    ik heb het ook.
    ik heb in handleidingen en boeken zitten lezen dat de temperatuur van een (HOBBY!) nitro offroad truggy tussen de 110-130 graden moet liggen.
    bij mij loopt hij dan alsof er leverworst in de tank zit.
    word ie 150 graden, loopt ie prachtig ...

    ik gebruik het vaak als 1e afstelpunt maar dat is FOUT, het is een bijzaak toch ?
     
  9. eracer99

    eracer99

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    omgeving Kortrijk
    Ik ben momenteel aan het uitkijken naar een nitro auto en heb al veel zaken gelezen. Ik ben ook reeds naar een hobby winkel geweest voor meer info. De winkelier wist me onder andere te vertellen dat je de temp in de gaten moest houden en dat deze zeker niet hoger mocht komen dan 120graden (lager voor sommige merken). Wat hij er nu niet bij vertelde is waar dat dit gemeten moest worden.
    Ik veronderstel dat dit dan op de gloeiplug moet gemeten worden gezien dat dit het warmst is.

    Wat ik ondertussen bij enkele rijders zag was dat het meten van de temp op de gloeiplug in een touring car wat ambetant is. Je moet dit dan meten door het gloeipluggat in de body. Helemaal proper kan je dan ook niet mikken.
    Heeft iemand tips om dit zo goed mogelijk te doen?
    Ik heb ooit iemand gezien met zo'n temp meter in de vorm van een balpen. Deze kon bijna door het gat tot aan de gloeiplug. Dit zou dat het beste zijn?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.814
    Locatie:
    Sassenheim
    Koop de tempmeter van graupner, dit is een klein pen-vormige meter die je zo door het gat zou moeten kunnen steken.
     
  11. hpiracingfreak

    hpiracingfreak

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    960
    Locatie:
    eindhoven
    net wat roelof zegt, die van graupner die heb ik en ik heb hem voor 37.95 nieuw gekocht.

    deze dus [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2010
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    En bovenstaande is dezelfde als hobbyking voor 10 dollar verkoopt.. anyhow, temp's zijn onbelangrijker als de rook en het geluid..
     

Deel Deze Pagina