Hallo, Mijn hpi mt2 slaat af en toe zo maar af. Soms als hij koud is, soms als hij warm is. Vandaag besloten om te kijken of de koppeling nog goed is, dus de boel losgemaakt. Toen kwam ik er achter dat de Clutch needle bearing 2 staafjes mist. (zie link voor foto) Imageshack - clutchneedlebearing.jpg Eigenlijk 2 vragen, wat doet dit onderdeel? en belangrijker, kan dit de reden zijn van het afslaan? Er zit een R5 gloeiplug in trouwens, deze heb ik al vervangen en verhelpt het probleem niet. Groetjes!
De naam zegt het eigenlijk al. Het is een kogellager. In andere modellen kan er onder de clutchbell een normaal kogellager zitten. Bij jou zit deze eronder. Het zorgt er voor dat de bell vrij van de as kan draaien. Op de as van de motor zitten de koppelschoentjes. Bij voldoende toeren grijpen deze op de clutchbell aan en gaat deze meedraaien met de motor. Het afslaan kan in jou geval dus komen omdat je lager gaar is. Bij de lagere toeren, of gas terugnemen, heeft de motor wat minder vermogen. Als de bell dan vrij gaat van de koppeling, omdat de toeren omlaag gaan, kan het zijn dat de lager zijn werk niet meer doet. Deze blokkeert dan en het motortje slaat af. Koop een nieuwe en ik denk dat je probleem is opgelost.
Needle Bearing betekent nog altijd naaldlager, en geen kogellager dacht ik zo. Dus kijk wel even goed welk lager je koopt.
Ik heb nog zo'n zelfde lager liggen maar die mist ook wat staafjes. Kan ik ze eventueel overzetten? (ze zitten dan wel een beetje los, mag dit?)
Zou je kunnen proberen, maar ik vrees dat ze er zo weer uit vallen. Wat voor merk auto gaat het overigens om dat ze een naaldlager in de koppeling gebruiken? Niet echt verstandige constructie namelijk...