Beginners denkfout EZ*??

Na maandenlang vooral gelezen te hebben op dit forum -waanzinnig veel nuttige info- toch maar eens een EasyStar aangeschaft. Als beginner (ooit eens een Hobbyzone Parkflieger gehad, maar dat mag geen naam hebben) de RTF gekozen met de Zebra zender/ontvanger en ik kwam na het laden van de batterij en het stellen van hoogte- en richtingsroer het volgende 'probleem' tegen;
Als de stick en de trim in de middenstand staan, staan de servo's zoals verwacht ook in de middenstand, echter de uitslag van beide servo's verschilt enorm.
De uitslag naar links is normaal, maar naar rechts niet of nauwelijks, zelfde geldt voor het hoogteroer, kan feitelijk alleen maar naar beneden sturen -niet echt wenselijk-
Door de trimmer maximaal te laten corrigeren heb ik wel iets meer beweging maar het blijft minimaal
Ik kan in de manuals van de Zebra en de Easystar hier niets over terugvinden, de zoekoptie op dit forum geeft mij helaas ook geen antwoord.
Maak ik een denkfout of is er meer aan de hand.?


Gr.
Robert
 
Het je het roer hoorntje er toevallig niet verkeerd om op zitten?
Daar zou je zulk soort rare uitslagen mee krijgen.

Grts,
Sven
 
Ik denk dat je die metalen stangetjes die aan de servo zitten gewoon een beetje moet verschuiven (bij het richtingsroer) zodat het weer gebalanceerd is.
 
Dank voor de snelle reacties, ik heb intussen de pushrods losgekoppeld van de servo en het effect blijft hetzelfde, er is dus geen wrijving ergens in de geleiders oid.
Als ik de zender uitzet dan beweegt alles alle kanten op en zie ik wel dat de servo's verder uitslaan dan via een gecontroleerde aansturing van de zender. :confused:

Wat is een 'normale' uitslag van een servo, ik mag aannemen dat de uitslag naar beide zijden gelijk is vanuit het midden.
 
Een Zebra zender heeft voor zover ik weet geen instelmogelijkheden. Als de stuursticks en te trims in het midden staan, dan behoren de servohoorntjes recht op de zijkant te staan. Is dat niet het geval dan zorgt dit voor ongelijke uitslagen.

Bij veel servo's zitten de hoortjes op een getande as. Door de hoortjes te verwijderen en in de juiste positie terug te plaatsen kan je het hoorntje recht zetten. Als je de stick beweegt, moet het hoorntje ongeveer 45 graden baar links en rechts bewegen.

De hoorntjes op de stuurvlakken moeten ook op de juiste plaats zitten. Dit is met de gaatjes precies boven de scharnierlijn. Zitten de gaatjes op een andere plaats dan is de roeruitslag a-symetrisch.

Nooit de ontvanger en de servo's aanzetten als de zender niet aanstaat. Dat kan de servo's beschadigen omdat deze ongecontroleerd tegen de eindaanslag kunnen lopen.

De inschakelvolgorde is: Eerst de zender aan, dan de ontvanger. Bij het uitschakelen eerst de ontvanger uit, dan de zender.
 
Dank N.P.S, dat is zoals ik had verwacht dat het zou werken, de 45 graden naar links haal ik wel, maar bij 5 graden rechts houdt het echt op.
Ik zal eens kijken of ik de hoorntjes van de servo af kan halen (fijn dat ze gelijmd zitten :-( )

Als dat niet helpt, ligt dan de oorzaak bij de zender of ontvanger.? (ik heb geen 'reservermateriaal' om mee te testen helaas)

Het inschakelen doe ik ook in die volgorde, zonder zender aan was meer even een kleine test of de servo's uberhaubt wel de uitslag zouden halen, mechanisch is er geen reden tot deze beperking..




Een Zebra zender heeft voor zover ik weet geen instelmogelijkheden. Als de stuursticks en te trims in het midden staan, dan behoren de servohoorntjes recht op de zijkant te staan. Is dat niet het geval dan zorgt dit voor ongelijke uitslagen.

Bij veel servo's zitten de hoortjes op een getande as. Door de hoortjes te verwijderen en in de juiste positie terug te plaatsen kan je het hoorntje recht zetten. Als je de stick beweegt, moet het hoorntje ongeveer 45 graden baar links en rechts bewegen.

De hoorntjes op de stuurvlakken moeten ook op de juiste plaats zitten. Dit is met de gaatjes precies boven de scharnierlijn. Zitten de gaatjes op een andere plaats dan is de roeruitslag a-symetrisch.

Nooit de ontvanger en de servo's aanzetten als de zender niet aanstaat. Dat kan de servo's beschadigen omdat deze ongecontroleerd tegen de eindaanslag kunnen lopen.

De inschakelvolgorde is: Eerst de zender aan, dan de ontvanger. Bij het uitschakelen eerst de ontvanger uit, dan de zender.
 
Handig om even je woonplaats te vermelden, mocht er iemand in de buurt zijn die kan helpen en/of meekijken, kan hij/zij zich aanbieden ;)

lijkt in de zender te zitten (soort van travel adjust ofzo), maar jouw zender heeft die instellingen niet..
 
Wat is een 'normale' uitslag van een servo, ik mag aannemen dat de uitslag naar beide zijden gelijk is vanuit het midden.
Ga inderdaad uit van 45 graden de ene en 45 graden de andere kant op. Als het een kant uit, hier sterk van af wijkt zoals je aan geeft is er iets niet in orde. Probeer dat dan niet mechanisch op te lossen. Ik zou terug gaan naar de winkel.
 
Ik geloof dat het antwoord wel gegeven, maar niet helemaal overgekomen is...
Waarschijnlijk zitten de servoheveltjes niet goed op de getande as.
Schroefje uit de as draaien, en ontvanger poweren (met trimmers in neutraal) zodat de servo's naar hun nulstand gaan. Servohevels los trekken, en terugzetten zó dat ze in de middenstand staan. Niet vergeten schroefjes weer vast te zetten!
Dan moet het kloppen...
edit - sorry, ik zie nu dat ze gelijmd zitten... :(
Als het niet lukt de hevels los te krijgen zal je andere servo's moeten monteren.
 
Laatst bewerkt:
Dat scenario had ik ook al in gedachte maar wel als laatste uitweg want helaas via een webshop (Duitsl) besteld en dus weer verzendkosten etc.
Ik duik nog even in de mogelijkheden van de zender/ontvanger, de servo's lijken mij in orde omdat er geen mechanische reden is voor deze beperkte uitslag.

Kreeg al wel reactie van de webshop; zou heel normaal zijn omdat het een beginnerstoestel is en dus weinig uitslag geeft... zal wel aan mijn uitleg in het Duits hebben gelegen ;)


Ga inderdaad uit van 45 graden de ene en 45 graden de andere kant op. Als het een kant uit, hier sterk van af wijkt zoals je aan geeft is er iets niet in orde. Probeer dat dan niet mechanisch op te lossen. Ik zou terug gaan naar de winkel.
 
Even een andere ontvanger proberen, dan weet je of het aan de ontvanger of servo's ligt.
(andere ontvanger ook icm een andere zender evt)
 
Dank bdoets,
Ik kan het er denk ik wel redelijk uitsnijden, althans de lijm, zit met hotglue vast zo te zien.

ik moet en zal dat ding de lucht in krijgen -en in 1 stuk weer netjes landen- dus voorlopig geef ik nog niet op.
Mijn eerste vermoeden werden bevestigd op het forum (uitslag ongeveer 45graden elke kant) daar kan ik dus verder mee, feit dat nog niemand heeft gereageerd met "dat had ik ook en heb het zo opgelost" vertelt mij dat dit redelijk exemplarisch is, (niet iedereen kan onder werktijd op een forum ;))

Ik ga jouw tip in elk geval proberen dit weekend en kijken of ik het opgelost krijg.

Ik geloof dat het antwoord wel gegeven, maar niet helemaal overgekomen is...
Waarschijnlijk zitten de servoheveltjes niet goed op de getande as.
Schroefje uit de as draaien, en ontvanger poweren (met trimmers in neutraal) zodat de servo's naar hun nulstand gaan. Servohevels los trekken, en terugzetten zó dat ze in de middenstand staan. Niet vergeten schroefjes weer vast te zetten!
Dan moet het kloppen...
edit - sorry, ik zie nu dat ze gelijmd zitten... :(
Als het niet lukt de hevels los te krijgen zal je andere servo's moeten monteren.
 

Was eigenlijk een reaktie op de suggestie van Bart. Het probleem zit ergens in de zender-ontvanger-servo combinatie.
Probeer eens de stekers in de ontvanger te wisselen. Kan je bepalen of de ontvanger het op die manier uitzendt of dat de servo het probleem is.

Ik hoop de je er zo uit kan komen. Mogelijk moet je er toch door iemand naar laten kijken. Voor het vliegen zelf moet je toch in contact treden met ervaren vliegers, misschien nu het moment?
 
Ik dacht dat je bedoelde dat de servohevels gelijmd zaten... kennelijk alleen de servo's.
Hotglue is prettig om servo's vast te zetten, vooral omdat je het zonodig ook weer los kan trekken...
Ik ken het inwendige van een easy* niet zo goed, als je de hevels los kan maken hoef je misschien niet de hele servo los te trekken.

Als inderdaad de hevels verdraaid zitten, is dat wel erg slordig, vooral voor een RTF setje. Zeker een beginner kan hier dus van z'n leven nooit mee vliegen (en veel beginners zouden het gewoon gaan proberen)... slordig van Multiplex, zijn we niet gewend...
 
Ja, dat moet welhaast, kan er niets anders van maken, ik ga dit weekend maar eens aan de slag met alle suggesties, de kanalen kan ik inderdaad wel even omdraaien, ik zag dat in de zender ook nog een aantal jumpers zaten om polariteit (?) om te draaien van de servo bediening en ATV potmeters.

Kom ik er niet uit wordt het inderdaad op zoek naar een club in de buurt, en anders retour afzender en omruilen voor een nieuwe.

@ Bart; dat was ook de reden van een RTF setje, in elkaar steken en vliegen... helaas, mocht niet zo zijn, gelukkig is het weer er niet naar dus ik heb nog geen haast.

to be continued



Was eigenlijk een reaktie op de suggestie van Bart. Het probleem zit ergens in de zender-ontvanger-servo combinatie.
Probeer eens de stekers in de ontvanger te wisselen. Kan je bepalen of de ontvanger het op die manier uitzendt of dat de servo het probleem is.

Ik hoop de je er zo uit kan komen. Mogelijk moet je er toch door iemand naar laten kijken. Voor het vliegen zelf moet je toch in contact treden met ervaren vliegers, misschien nu het moment?
 
Back
Top